ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
“Η έκλειψη” από τη Λέσχη Κινηματογράφου Αγ. Νικολάου
Πότε προβάλλεται το αριστούργημα του Αντονιόνι
Με την πάντα μοντέρνα και πρωτοποριακή ταινία “Η Έκλειψη – L’Εclisse” συνεχίζονται οι εβδομαδιαίες προβολές, που διοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με την Δημοτική Ανώνυμη Εταιρεία Αγίου Νικολάου (Δ.Α.Ε.Α.Ν).
Την Τρίτη 3 Δεκεμβρίου στις 21:30, στο δημοτικό κινηματοθέατρο REX, με γενική είσοδο 5€ προβάλλεται το βραβευμένο στις Κάννες κλασικό αριστούργημα του Μικελάντζελο Αντονιόνι, που κυκλοφορεί σε επανέκδοση με νέες ψηφιακές κόπιες. Είναι Ιταλικής παραγωγής 1962 διάρκειας 121΄ και πρωταγωνιστούν ο αξεπέραστος Γάλλος γόης Αλέν Ντελόν και η μούσα του σκηνοθέτη Μόνικα Βίτι.
Η “Έκλειψη” είναι η τελευταία ταινία της τριλογίας της “Αποξένωσης” του Αντονιόνι, με την οποία κατάφερε να επαναπροσδιορίσει τους κανόνες στην κινηματογραφική αποτύπωση της αβέβαιης και μετέωρης πορείας του μοντέρνου ανθρώπου στο απέραντο, αχανές, ερημικό και αλλοτριωτικό πεδίο της αστικής μοναξιάς.
Η πρώτη συνάντηση με την κεντρική ηρωίδα της ταινίας, τη Βιτόρια, γίνεται τη στιγμή που χωρίζει από τον μεγαλύτερο σε ηλικία εραστή της, στο πολυτελές διαμέρισμα του στα περίχωρα της Ρώμης. Χωρίζουν σιωπηλά, χωρίς να γνωρίζουν γιατί ακριβώς χωρίζουν ή τι τους έφερε εξαρχής κοντά. Αφού περιπλανηθεί στην τσιμεντένια, αδιάφορη και θορυβωδώς χαοτική Ρώμη, η Βιτόρια καταλήγει στο χρηματιστήριο για να συναντήσει την εθισμένη στη φρενίτιδα του καθημερινού τζόγου των μετοχών μητέρα της. Εκεί, μέσα σε ένα κακόφωνο κι ανδροκρατούμενο χάος, θα γνωρίσει τον Πιέρο, έναν νεαρό χρηματιστή, κενόδοξο και ρηχό, παθιασμένο με τις απολαύσεις που η αγχώδης δουλειά του προσφέρει. Οι τυπικές και αδιάφορες αρχικά στιχομυθίες θα οδηγήσουν σε ένα απροσδιόριστα επιφανειακό φλερτ, η φυσική μεταξύ τους έλξη, όμως, θα έρθει αντιμέτωπη με την αβουλία και την ανικανότητά τους για κάτι βαθύτερο, καθώς κανένας από τους δυο τους δεν μοιάζει ικανός να εκφράσει ζωντανούς πόθους και ειλικρινή συναισθήματα…
O Αντονιόνι τοποθετεί τους εμβληματικά όμορφους πρωταγωνιστές του και αναδεικνύει την αβίαστη χημεία τους, μέσα σε ένα περιβάλλον, όπου οι μορφές, τα κτίρια, οι ήχοι και οι λέξεις αναδεικνύουν ένα αγεφύρωτο κενό, μια γκρίζα ζώνη ματαίωσης και αδιαφορίας, καταγράφοντας την πορεία δύο ανθρώπων που συναντήθηκαν, αλλά τελικά δεν βρέθηκαν ουσιαστικά ποτέ.
Ο σπουδαίος δημιουργός καταθέτει το πικρότερο σχόλιό του πάνω στην αλλοτρίωση και χρεοκοπία των σχέσεων στη σύγχρονη κοινωνία, με μια πρωτόγνωρη διεισδυτικότητα, καθαρά οπτική. Πραγματικός και εσωτερικός χρόνος συμπλέκονται, η αποξενωμένη αστική καθημερινότητα μετατρέπεται σε υπαρξιακή αβεβαιότητα, οι θεμελιωμένες αξίες –όπως το κυνήγι του χρήματος- δεν προσφέρουν καμία ικανοποίηση.
Στην τελευταία, μοναδικής σκηνοθετικής σύλληψης σκηνή, η Βιτόρια θα περιπλανηθεί ολομόναχη σε μια έρημη, μα τόσο πολύβουη, αγχωτική μεγαλούπολη, που αποτυπώνει την έκλειψη κάθε ανθρώπινης επαφής. Και όπως λέει και ο Αντονιόνι: “στην διάρκεια μιας έκλειψης, μοιάζουν να ακινητοποιούνται ακόμα και τα συναισθήματα”.
Φόρος τιμής σε ένα καταξιωμένο σκηνοθέτη και στους λαμπερούς πρωταγωνιστές του (ιδιαίτερα στον Αλέν Ντελόν που πέθανε πρόσφατα). Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα προβολών, την ταινία, αφίσες, φωτογραφίες, trailer, συνεντεύξεις, βίντεο για τον Αλέν Ντελόν στην ιστοσελίδα της Λέσχης Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου (kileagn.com).