ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Το “ Χέρι που Σκοτώνει” από τη Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου
Σε συνεργασία με τον Δήμο Αγίου Νικολάου
Με την κλασική ταινία “Το Χέρι που Σκοτώνει – Shadow of a Doubt”, συνεχίζονται οι εβδομαδιαίες προβολές, που διοργανώνει η Λέσχη Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου σε συνεργασία με τον Δήμο Αγίου Νικολάου.
Την Τρίτη 9 Ιανουαρίου στις 21:30, στο δημοτικό κινηματοθέατρο REX, προβάλλεται ένα εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ με την υπογραφή του Άλφρεντ Χίτσκοκ, που κυκλοφορεί σε επανέκδοση. Είναι παραγωγής Η.Π.Α 1943, διάρκειας 108΄ και πρωταγωνιστούν η Τερέζα Ράιτ και ο Τζόζεφ Κότεν.
Ο Αλφρεντ Χίτσκοκ, στην πιο “αμερικάνικη” ταινία του, μεγαλουργεί με μια δημιουργία που όχι απλώς επιβιώνει στο χρόνο, αλλά κερδίζει νοήματα όσο περνούν οι δεκαετίες. Ογδόντα χρόνια μετά την αρχική της κυκλοφορία “Το Χέρι που Σκοτώνει”, παραμένει μια αξεπέραστη δημιουργία, ένα φιλμ τέλειο στιλιστικά, έξυπνο σεναριακά και καυστικό στον κοινωνικό σχολιασμό.
Ο Χίτσκοκ είχε δηλώσει ότι είναι η αγαπημένη του ταινία, κυρίως λόγω της εξαιρετικής συνεργασίας του με τον βραβευμένο σεναριογράφο Θόρντον Ουάιλντερ. Η απαράμιλλη ικανότητα του μετρ της αγωνίας να δημιουργεί ένταση και ψυχολογικό βάθος, σε συνδυασμό με το καλοδουλεμένο σενάριο, καταλήγει σε ένα ρεαλιστικό, αγωνιώδες δράμα το οποίο περιγράφει διεισδυτικά την καθημερινότητα μιας αμερικανικής κωμόπολης στην Καλιφόρνια. Την ειδυλλιακή, αλλά πληκτική Σάντα Ρόζα, όπου ζει η όμορφη νεαρή Τσάρλι με την οικογένεια της. Η ρουτίνα της θα αλλάξει όταν ο γοητευτικός και συνονόματος της θείος, θα έρθει να τους επισκεφθεί. Σύντομα γίνεται καχύποπτη με τη συμπεριφορά του και σταδιακά αρχίζει να υποψιάζεται ότι ο χαρισματικός θείος της ίσως είναι ένα διαβόητος κατά συρροή δολοφόνος. Και τότε ένα θανάσιμο παιχνίδι αρχίζει μεταξύ θείου και ανιψιάς…
Ο “άρχοντας του σασπένς” περιγράφει με έντονα στοιχεία κοινωνικής κριτικής τις δύο όψεις της αμερικανικής πραγματικότητας, αλλά και της ανθρώπινης σχέσης με το καλό και το κακό, εστιάζοντας στη σκοτεινή πλευρά της οικογενειακής ευτυχίας. Πάνω σε ένα οιδιπόδειο σύμπλεγμα, χτίζει ένα αγωνιώδες παιχνίδι διχασμένων προσωπικοτήτων, επιστρατεύοντας απρόσμενες συμπτώσεις και ανατροπές. Χρησιμοποιεί με δεξιοτεχνία την ασπρόμαυρη φωτογραφία παίζοντας με τις σκιές και τα παράλληλα καδραρίσματα. Βασίζει όλη την αφήγηση πάνω στην έννοια του διπλού (δύο Τσάρλι, δυο σκηνές στην εκκλησία, το γκαράζ, στο τραπέζι κλπ), ενώ οι γεμάτοι διπλά νοήματα διάλογοι διατηρούν σε όλη τη διάρκεια της ταινίας την αίσθηση του μοιραίου.
Αποδομεί την εικόνα της οικογένειας με τις παραδοσιακές αξίες, παρουσιάζοντας όλη την ελαφρότητα και την ανθρώπινη ευπιστία στο πρόσωπο της μεγάλης κόρης της Τσάρλι, σε αντίθεση με την αντισυμβατική μικρότερη αδελφή της. Επιβεβαιώνει την ανθρώπινη ανοησία θεωρώντας ότι τα όνειρα δεν γκρεμίζονται, ούτε διαψεύδονται, απλώς είναι εξ αρχής μια πλαστή αλήθεια που μόνοι μας δημιουργούμε, χωρίς ποτέ να τα επιβεβαιώσουμε, επειδή φοβόμαστε για την ανατροπή τους.
Πιο αιχμηρή και ηθικά αποκαλυπτική από πολλές σύγχρονες ταινίες, το “Shadow of a Doubt” απογυμνώνει τολμηρά το κοινωνικό ψέμα με καταπληκτικό χιούμορ. Με απαράμιλλη σκηνοθετική δεξιοτεχνία, με αλλεπάλληλες εκπλήξεις και αριστοτεχνικά τοποθετημένες λεπτομέρειες αποδεικνύει την ικανότητα του Χίτσκοκ να γοητεύει πάντα το κοινό του.
Περισσότερες πληροφορίες για την ταινία, τους συντελεστές, φωτογραφίες, αφίσες, trailer, συνεντεύξεις στην ιστοσελίδα της Λέσχης Κινηματογράφου Αγίου Νικολάου (kileagn.com).