ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
H εικαστικός Χρύσα Βαθιανάκη συμμετέχει με έργο της στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο, 10 Ιουλίου
SHARE:
Η διεθνής εικαστικός Χρύσα Βαθιανάκη, συμμετέχει από το Ηράκλειο στην έκθεση που επιμελείται ο Δρ. Μεγακλής Ρογκάκος MA MA Phd, “Ἐκ-Στάσεις, Απόπειρες Απεικόνισης της Ἐλευθερίας” που θα πραγματοποιηθεί στο Ίδρυμα Πολιτισμού, στην Τήνο.
Το Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού - ΙΤΗΠ σε συνεργασία με το Ίδρυμα Κερκυραϊκής Κληρονομιάς παρουσιάζει την εικαστική έκθεση «Εκ-Στάσεις: Aπόπειρες Απεικόνισης της Ελευθερίας» υπό την επιμέλεια του Δρος Ιστορικού Τέχνης Μεγακλή Ρογκάκου.
Σκεπτικό: Με αφορμή τον εορτασμό της 200ής επετείου της Ελληνικής Επανάστασης του 1821, που αφορά στην απελευθέρωση του έθνους από τον οθωμανικό ζυγό και τη δημιουργία ανεξάρτητου εθνικού κράτους, ξεχωρίζει το θέμα της ελευθερίας. Η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων θέλησε να προβάλει τον ρόλο του εθνικού ποιητή Διονυσίου Σολωμού με εκδηλώσεις που φέρουν γενικό τίτλο «Ὓμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν». Μέρος αυτών των εκδηλώσεων, που περιλαμβάνουν διαλέξεις και συναυλίες, είναι και δύο εικαστικές εκθέσεις υπό την επιμέλεια του Δρος Ρογκάκου – «Ὕμνος εἰς τὴν Ἐλευθερίαν», ιστορική έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Κερκύρας (4 - 31 Αυγούστου 2021), και «Εκ-Στάσεις: Απόπειρες Απεικόνισης της Ελευθερίας», έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού (10 Ιουλίου - 10 Σεπτεμβρίου 2021).
Για το έργο της ο Δρ. Μεγακλής Ρογκάκος αναφέρει:
Ἡ Χρύσα Βαθιανάκη ἐμπνεύσθηκε ἀπὸ τὸ ἀριστούργημα Ἡ Σταύρωσις περίπου τοῦ 1480 τοῦ Κρητικοῦ ἁγιογράφου Ἀνδρέα Παβία (1440-1512). Ἑστίασε σὲ λεπτομέρεια ποὺ ἐντοπίζεται στὴν κορυφή τῆς σύνθεσης, ἀκριβῶς ἐπάνω ἀπὸ τὸν σταυρό τοῦ μαρτυρίου. Ἐκεῖ εἰκονίζεται μία φωλιά ἐπὶ τῆς ὁποίας ἓνας πελαργός τρυπᾶ το στήθος του γιὰ νὰ διαρρεύσει τὸ αἷμα του καὶ νὰ θρέψει μὲ αὐτό τὰ τρία τέκνα του. Ἡ παράσταση δηλώνει ἀλληγορικῶς τὴ θυσία τοῦ Χριστοῦ προκειμένου νὰ σώσει τὸν ἂνθρωπο ἀπὸ τὸ προπατορικό ἀμάρτημα. Ἡ καλλιτέχνιδα μετέγραψε μὲ κεντητική τὸ συγκεκριμένο μοτίβο ὡς θεματολογία στὸ δικό της ἒργο, ποὺ οἰκειοποιεῖται ἓνα παλαιό οἰκογενειακό κειμήλιο, τὴν ἑλληνική σημαία.
Ἐπιπλέον συμπλήρωσε τὴν παράσταση μὲ τὴ φωλιά ὡς τὸ ἐπιστέγασμα τοῦ δένδρου τῆς ζωής καὶ δύο φίδια νὰ ἀνελίσσονται ἐκατέρωθεν στὸν κορμό του ἀπειλώντας νὰ κατασπαράξουν τοὺς νεοσσούς. Προσαρμόζοντας τὴ σκηνή στὴν καρδιά τοῦ σταυροῦ τῆς ἑλληνικῆς σημαίας, ὁ πελαργός, πτηνό ὑποδειγματικῆς οἰκογενειακῆς ζωῆς, ἀναφέρεται στὴν αὐτοθυσία τῶν ἡρώων τῆς Ἐπανάστασης τοῦ 1821, ποὺ ἒδωσαν τὴ ζωή τους πολεμώντας τοὺς δυνάστες ἐχθρούς τους. Ταυτοχρόνως, ἡ νέα Σημαία θυμίζει στὶς μέλλουσες γενεές τὸν ἀρχαῖο ἑλληνικό «πελαργικό νόμο», τὴν ἀνταπόδοση τῶν τροφείων ἀπὸ τὰ φιλόστοργα παιδία στοὺς γονείς.
H ίδια η εικαστικός αναφέρει:
Πήρα την «αφορμή» από το έργο θρησκευτικής εικονογραφίας του Ανδρέα Παβία «Η Σταύρωσις» (1450 – 1500) Εθνική Πινακοθήκη, έργο με φανερή την επίδραση της υστερογοτθικής της βόρειας Ιταλίας. Ήταν η εποχή που η φημισμένη Κρητική Σχολή δεχόταν τις Ιταλικές επιδράσεις και τα παλαιολόγεια πρότυπα απέκτησαν άλλη δομή στις συνθέσεις τους. Κάποιοι ονόμασαν άνθιση αυτό το «παραστράτημα» της Κρητικής Σχολής…καθώς στα λιτά πρότυπα προστέθηκε το κλασικό στοιχείο.
Ο συμβολισμός της ζωγραφικής αλλά ουσιαστικής λεπτομέρειας στην κορυφή του σταυρού που παρουσιάζει την αυτοθυσία του πελαργού που τρυπά το στήθος του για να θρέψει τα παιδιά του, ο Ανδρέας Παβίας μας δείχνει με αυτόν τον τρόπο την θυσία του Θεανθρώπου απέναντι στο Προπατορικό αμάρτημα.
Δεν μπορούσα να «δείξω» διαφορετικά την θυσία του Ελληνικού Έθνους που πρόσφερε την ανθρώπινη ζωή στον βωμό της ελευθερίας.
Η ολοκλήρωση της σύνθεσης που δανείστηκα με τα επιπλέον συμβολικά στοιχεία, σημασιολογικά μεταφέρθηκαν με την τεχνική της κεντητικής πάνω στον λευκό σταυρό της Ελληνικής σημαίας, σημαίας που αποτελεί κειμήλιο της οικογένειάς μου.
Η ελευθερία είναι δικαίωμα, κανένας άνθρωπος δεν είναι ελεύθερος αν δεν μπορεί να επιλέξει αυτό το δικαίωμα…
Το δικό μου λάβαρο αποτελεί ένα Αιώνιο Ευχαριστώ σε αυτούς που άδραξαν αυτό το δικαίωμα, παρακαταθήκης για όλους εμάς του Έλληνες".
Η Χρύσα Βαθιανάκη έχει διακριθεί και τιμηθεί με Ολυμπιακό Έπαθλο για το έργο γλυπτικής Life Circles στο Πεκίνο του 2008, στην Γερμανία για την συμμετοχή της στην έκθεση «ΜΕ ΑΛΛΑ ΜΑΤΙΑ-ΕΥΡΩΠΑΙΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ».
Έχει στο ενεργητικό της πολλές ατομικές και ομαδικές συμμετοχές.
Έχει οργανώσει φεστιβάλ τέχνης καθώς και συμπόσια γλυπτικής.
Είναι μέλος του Εικαστικού Επιμελητηρίου Ελλάδος
Διεθνές μέλος της UNESCOστις πλαστικές τέχνες.
Διευθύντρια της ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΠΙΝΑΚΟΘΗΚΗΣ ΜΑΛΕΒΙΖΙΟΥ τα τελευταία τρία χρόνια.
Εγκαίνια: Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο, 10 Ιουλίου 2021, και ώρα 20:00 στην Αίθουσα Εκθέσεων Νικόλαος Γύζης του ΙΤΗΠ.
Ωράριο Έκθεσης: Η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό έως τις 10 Σεπτεμβρίου 2021 – Δευ, Τετ, Πεμ: 9:00-15:00, Παρ-Κυρ: 10:30-14:00 & 19:00-21:00.
Επικοινωνία: Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, Ακτή Γεωργίου Δρόσου, 84200 Τήνος, +30 22830 29070, [email protected].