ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Γιάννης Πρωτόπαπας: "Όλα ξεκίνησαν από τη Φαντασία του Disney"

O ταλαντούχος Κρητικός μαέστρος μιλά στο Cretalive με αφορμή την διαχρονικής αξίας οπερέτα "Ο Βαφτιστικός" του Θεόφραστου Σακελλαρίδη

Γιάννης Πρωτόπαπας: "Όλα ξεκίνησαν από τη Φαντασία του Disney"

Είναι μαέστρος της νέας γενιάς. Ένας από τους νεότερους σε ηλικία στην Ελλάδα, πολυβραβευμένος και με σπουδές στο εξωτερικό. Ο λόγος για τον Κρητικό, με καταγωγή από τη Σητεία, Γιάννη Πρωτόπαπα, ο οποίος διευθύνει μουσικά τον εμβληματικό "Βαφτιστικό" του Θεόφραστου Σακελλαρίδη. 

Τη δροσερή αυτή, αλλά με έντονα αντιπολεμικά μηνύματα οπερέτα, ίσως την πιο γνωστή οπερέτα του ελληνικού ρεπερτορίου, μας παρουσιάζει αυτό το Σαββατοκύριακο το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, για δεύτερη φορά μετά τη μεγάλη επιτυχία του περασμένου Μαϊου. 

Το Cretalive, ενόψει της πρεμιέρας συνάντησε τον μαέστρο Γιάννη Πρωτόπαπα ο οποίος μας μίλησε για το έργο, τα μηνύματά του και τα πασίγνωστα τραγούδια του, για την εμπειρία του να διευθύνεις ορχήστρα στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο, ενώ μας αποκάλυψε πως ξεκίνησε η προσωπική του πορεία στη μουσική. Όλα, όπως είπε χαρακτηριστικά, ξεκίνησαν όταν παιδάκι ακόμη είδε την εκπληκτική ταινία "Φαντασία" του Disney και τα υπόλοιπα πήραν τον δρόμο τους. 

Στο βίντεο που ακολουθεί δείτε τη συνέντευξη που παραχώρησε ο μαέστρος Γιάννης Πρωτόπαπας στην Ελίνα Φαρσάρη:

Λίγα λόγια για τον "Βαφτιστικό" του Θεόφραστου Σακελλαρίδη

Παραστάσεις: Σάββατο 19 και Κυριακή 20 Νοεμβρίου 2022

Στην αίθουσα "Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού" στις 20:00

Παραγωγή: Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου

Μετά την επιτυχημένη του πρεμιέρα στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου τον Μάιο του 2022, Ο Βαφτιστικός του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, η δημοφιλέστερη ελληνική οπερέτα, σε διασκευή, σκηνοθεσία και χορογραφία του Πέτρου Γάλλια, με τη σύμπραξη της Φιλαρμόνια Ορχήστρας Αθηνών και του Χορωδιακού Συνόλου Ηρακλείου και πλειάδας δημοφιλών λυρικών πρωταγωνιστών, συνεχίζει τη διαδρομή του στο ΠΣΚΗ με δύο ακόμα παραστάσεις. Ένα έργο-σταθμός για το ΠΣΚΗ, καθώς με αυτό εγκαινιάστηκε στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» ο κύκλος της οπερέτας, χωροθετημένο μεταξύ πολεμικού μετώπου και του αστικού οίκου της αθηναϊκής Μπελ επόκ, που συνδυάζει την ξεκαρδιστική θεατρική πλοκή και τα πασίγνωστα τραγούδια που όλοι σιγοτραγουδάμε…

Πρόκειται για ένα έργο με συναρπαστική θεατρική πλοκή και ιδιαίτερα δημοφιλή τραγούδια, που αγαπήθηκαν πολύ και έμειναν ανεξίτηλα στην ιστορία της ελληνικής οπερέτας, όπως «Η καρδιά μου πονεί για σας», «Στο στόμα γλυκά φίλησέ με», «Τον παλιό εκείνο τον καιρό», «Ψηλά στο Μέτωπο» κ.ά. Πρόκειται όμως και για την πιο διαχρονική ελληνική οπερέτα στην ιστορία του είδους, αφού σχεδόν κατάφερε να σταθεί στην κορυφή, ανάμεσα σε όλες τις νεοελληνικές οπερέτες που έχουν γραφτεί και ανέβει στις εγχώριες σκηνές. Το λιμπρέτο του Βαφτιστικού υπογράφει ο ίδιος ο συνθέτης, και χρονικά η οπερέτα εντάσσεται στην πρώτη δημιουργική περίοδο του Σακελλαρίδη, η οποία χαρακτηρίζεται από τη σύνδεσή του με τα ευρωπαϊκά, ειδικότερα τα βιεννέζικα, πρότυπα της οπερετικής παραγωγής.

Το κωμικό τρίπρακτο έργο βασίζεται στη γαλλική φάρσα των C. Maurice Hennequin, Pierre Veber και Henri de Gorsse Η κυρία και ο βαφτιστικός της [Madame et son filleul] (Παρίσι, Palais Royal, 12.9.1916). Η πρώτη παγκόσμια εκτέλεσή του τοποθετείται στις 18 Ιουλίου 1918, στο θέατρο Παπαϊωάννου στην Αθήνα, από τον θίασο του Γιάννη Παπαϊωάννου. Ένα χρόνο πριν, στις 6 Σεπτεμβρίου 1917 είχε παρουσιαστεί το γαλλικό έργο, με τίτλο Ο βαφτισιμιός της κυρίας, σε μετάφραση του Σπύρου Μελά, από τον θίασο της Κυβέλης. Από την πρώτη παρουσίασή της η θρυλική, αειθαλής οπερέτα του Σακελλαρίδη γνώρισε μεγάλη επιτυχία με πολυάριθμες παραστάσεις αλλά και σειρά επανεκτελέσεων, ενώ διασκευάστηκε μέχρι και για τον κινηματογράφο, με την υπογραφή της σκηνοθέτιδας Μαρίας Πλυτά (1952).

Ο σκηνικός χρόνος του Βαφτιστικού είναι η ύστατη επιστράτευση κατά την περίοδο του Α’ Παγκοσμίου πολέμου και η νικηφόρα πορεία των ελληνικών στρατευμάτων. Το έργο θεματοποιεί τον έρωτα στο περιβάλλον αυτής της πολεμικής περιόδου και αποτυπώνει ανθρώπινους χαρακτηρολογικούς τύπους από τη νεοελληνική «πινακοθήκη» των αρχών του 20ού αιώνα, με τα χαρακτηριστικά «βαπτιστικά» ονόματα Βιβίκα, Ζαχαρούλης, Κική, συνδυάζοντας με ιδιαίτερη επιτυχία τις παρεξηγήσεις, τις απροσδόκητες τροπές και τις κωμικές καταστάσεις. Με τον Βαφτιστικό ο Σακελλαρίδης θα σημάνει και το τέλος του είδους της πολεμικής οπερέτας που ο ίδιος εγκαινίασε με το Σία κι αράξαμε (1909), προτού το είδος της επιθεώρησης παραλάβει από την οπερέτα τη σκυτάλη να συνδέει τη θεματολογία της με τα πολεμικά και τα πολιτικά γεγονότα και η ίδια να επικεντρωθεί στην ηθογραφία και στα αστικά σαλόνια.

Η μουσική σύνθεση του Βαφτιστικού επηρεασμένη από τη βιεννέζικη οπερέτα, συνδυάζει την ανώδυνη σάτιρα και την επικαιρότητα του πολέμου και των ηθών με μια μουσική κυρίως ρομαντική, ακόμη και με επιρροές από μοτίβα της Ανατολής, που αποδίδει την ερωτική ατμόσφαιρα της αθηναϊκής Μπελ Επόκ. Ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης εστιάζει στη νοηματική και μουσική συνέχεια και επιλέγει να μη διαρθρώνει το έργο του με παράθεση απλώς ευχάριστων μελωδικών γραμμών, μουσικών μοτίβων και ολόκληρων τραγουδιστικών έργων, που θα ήταν αρκετά για την ικανοποίηση του φιλοθεάμονος κοινού, το οποίο θα ήθελε πρόσκαιρα να απομακρυνθεί νοερά από τον διαρκή και αδυσώπητο πόλεμο. Τα τραγούδια του Βαφτιστικού αποτελούν μελωδίες που τραγουδιούνται ακόμη και σήμερα, έχοντας ταυτιστεί με την ίδια την ιστορία της ελληνικής οπερέτας.

Τα πανέμορφα τραγούδια, οι γλυκιές μελωδίες και οι χοροί, οι πόλκες, τα τσιγγάνικα τανγκό, αλλά και οι αμανέδες του Βαπτιστικού, μαζί με τα «εξωτικά» και ουτοπικά δοσμένα πεδία μαχών, τις προγραμματισμένες και απρογραμμάτιστες πλαστοπροσωπίες, τα ερωτικά κίνητρα και τα αθώα ξελογιάσματα, τις κοινωνικές αντιθέσεις με τους «κουραμπιέδες» και τους «ήρωες», τις διαβολικές συμπτώσεις, τους ευφυείς νομικοφανείς χειρισμούς, τις παρεξηγήσεις και τα απρόοπτα, συνυπάρχουν στη νέα παραγωγή του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου. Σε μουσική διεύθυνση του Γιάννη Πρωτόπαπα, σε διασκευή και σκηνοθεσία του Πέτρου Γάλλια, και με ένα θίασο ιδανικών για τους ρόλους λυρικών ερμηνευτών, ο Βαφτιστικός του Θεόφραστου Σακελλαρίδη έρχεται στην Αίθουσα «Ανδρέας και Μαρία Καλοκαιρινού» του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου για να μας ξυπνήσει ξανά ενθουσιασμό και νοσταλγία γι’ αυτό το έργο-σταθμό στην ιστορία της ελληνικής οπερέτας αλλά και για την εποχή του Μεγαλοϊδεατισμού αλλά και για να καταστήσει εκ νέου την οπερέτα ένα είδος γνήσιο ως προς τα κίνητρά του να διασκεδάζει και να ψυχαγωγεί σε καιρούς χαλεπούς.

Εν μέσω πολέμου, και ενώ όλοι οι ενεργοί άντρες είναι κάπου στο μέτωπο και μάχονται, στην Αθήνα οι εναπομείναντες άντρες και οι γυναίκες, σαν να γραπώνονται από τη ζωή, μαζεύονται στα σπίτια. Τραγουδούν. Χορεύουν. Φλερτάρουν. Ερωτοτροπούν. Ερωτεύονται. Ονειρεύονται. Η ζωή παριστάνει πως τίποτε δεν έχει αλλάξει. Οι γιορτές αυτές είναι μια αγωνιώδης προσπάθεια να ξορκίσουν τον θάνατο. Τον θάνατο που, από την πρώτη γραμμή του μετώπου, στέλνει κάθε μέρα και ένα καινούριο μαντάτο. Οι νίκες και οι ήττες δεν είναι ανώδυνες. Όλα τα νικητήρια τραγούδια είναι βαμμένα με αίμα.
Βαθιά μέσα τους όμως, ενστικτωδώς, ξέρουν. Η μόνη ελπίδα, ξόρκι στον θάνατο, είναι ο Έρωτας. Αυτός που θα γεννήσει τη νέα ζωή. Όταν η αντάρα και η φρίκη του πολέμου πάψει. Όταν θα γυρίσουν – όσοι γυρίσουν – από το μέτωπο. Για να ξαναπάρει η ζωή τη φόρα της. Μέχρι την επόμενη φορά. Που κάποιοι ισχυροί, αψηφώντας την αξία της ζωής, τραβήξουν ξανά τους λαούς σε αιματοκύλισμα.
Όλοι οι συντελεστές της παράστασής μας, δουλέψαμε με πολλή χαρά. Και ευθύνη. Και σεβασμό. Στο σπουδαίο έργο αυτό, σταθμό στην ελληνική μουσική.
Αγαπημένοι μας φίλοι, ελάτε να νικήσουμε – έστω για λίγο – τη βαρύτητα της γης. Και να σιγοτραγουδήσουμε μαζί. Ενωμένοι. Αθώοι. Και να βροντοφωνάξουμε μαζί. Ζήτω η Ελλάδα. Η Ελλάδα της Ειρήνης. Η Ελλάδα της Αδερφοσύνης. Η Ελλάδα της Ελπίδας.
Και ζήτω ο Έρωτας.
Γιατί ποιος ξέρει;
Η ομορφιά και ο έρωτας, ματάκια μου, ίσως να είναι η μόνη απάντηση.

Και η μόνη μας ελπίδα.

Πέτρος Γάλλιας

Συντελεστές:

Μουσική διεύθυνση: Γιάννης Πρωτόπαπας
Σύνθεση - Λιμπρέτο: Θεόφραστος Σακελλαρίδης
Διασκευή - Σκηνοθεσία - Χορογραφία - Σκηνικά - Φωτισμοί: Πέτρος Γάλλιας
Κοστούμια: Χριστίνα Κουλουμπή

Διανομή:
Βιβίκα: Μαρία Κόκκα
Χαρμίδης: Αντώνης Κορωναίος
Ζαχαρούλης: Σταμάτης Μπερής
Κική: Ελένη Δάβου
Συνταγματάρχης: Άγγελος Χονδρογιάννης
Κορτάσης: Αναστάσιος Στέλλας
Χορωδιακό Σύνολο Ηρακλείου
Διεύθυνση χορωδίας: Γιάννης Κιαγιαδάκης
Φιλαρμόνια Ορχήστρα Αθηνών

Δείτε εδώ περισσότερες πληροφορίες για τους συντελεστές

Προπώληση Εισιτηρίων

Η προπώληση των εισιτηρίων, αξίας 30, 22 και 15€ (γενική είσοδος) και 12 και 8€ (άνεργοι, ΑμεΑ, τρίτεκνοι, πολύτεκνοι, νέοι έως 25 ετών) ξεκίνησε και το κοινό μπορεί να τα προμηθευτεί από:
● Το Βιβλιοπωλείο Βικελαίας Δημοτικής Βιβλιοθήκης (Δευτέρα, Τετάρτη, Σάββατο: 09:00 - 15:00 και Τρίτη, Πέμπτη, Παρασκευή: 09:00 - 14:00 & 17:30 - 21:00, τηλ. 2813409247)
● Την ticketservices.gr, από εδώ.
● Το Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, πριν την έναρξη κάθε εκδήλωσης

Επίσημος Χορηγός Αερομεταφορών: AEGEAN Airlines
Επίσημος Χορηγός Φιλοξενίας: Metaxa Hospitality Group | Economou Hotels | Karatarakis Hotels & Restaurants
Επίσημος Χορηγός Οδικών Μεταφορών: Union Coach Services
Επίσημος Χορηγός Ακτοπλοϊκών Μεταφορών: Minoan Lines
Επίσημος Χορηγός  Πιστοποιήσεων: TUV AUSTRIA
Επίσημος Χορηγός Εκπαίδευσης: ΙΕΚ ΑΚΜΗ
Χορηγοί Επικοινωνίας: ΕΡΤ 3 | ΕΡΤ Ηράκλειο | ΕΡΤ Χανιά | Cretalive | ΘΕΜΑ Κρήτης 103.1 | Εφημερίδα ΠΑΤΡΙΣ | Capitano | Livetalks | Mind

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση