Αγαπητό Cretalive,
Με αφορμή το σάλο που εχει δημιουργηθεί για τον πυροβολισμό του 16 χρονου Ρομά.
1. Γεγονός: παιδιά Ρομά εισέρχονται στην εκπαιδευση ως μετεωρίτες προκειμένου να εισπραξει η οικογενεια επιδόματα και εξαφανίζονται μόλις αυτά εισπραχθούν. Ακουσα συχνα απο δασκαλους οτι πηγαιναν στον καταυλισμό διπλα στο αστυνομικό μεγαρο Ηρακλειου και κυριολεκτικα παρακαλουσαν τους γονεις μαθητων με εντυπωσιακες μαθησιακές ικανοτητες να μη στερουν απο τα παιδια αυτα την εκπαιδευση γιατι ηταν βεβαιο οτι θα διεπρεπαν αλλα οι απαντησεις που λαμβαναν ηταν οτι πρεπει να βοηθησουν στον παγκο στη λαϊκή ή οτι θα φυγουν για Πελοπόννησο για να πουλαν πατατες.
2. Γεγονός: όσο εκανα τα παιδικα προγραμματα στη βιβλιοθήκη της πόλης, τα παιδιά που περισσοτερο απο ολα ενθουσιάζονταν και συμμετείχαν ήταν παντα Ρομά. Αντιδρούσαν σα να τους χαριζα τον κοσμο. Ερχονταν και μ´αγκαλιαζαν σφιχτα στο τελος με αφοπλιστική γλυκα και δεν ξεκολλούσαν απο πανω μου. Η παιδική τους ψυχη ειχε μια τεραστια διψα για μάθηση και γι αυτα η πρόσληψη γνωσης με τη μορφη παιχνιδιου ηταν ενα ανελπιστο δωρο για το οποιο εξεφραζαν με λογια και αγκαλιες την ευγνωμοσυνη τους. Ειχα δημοσιο σχολειο απο προαστιο του Ηρακλειου που φημιζεται για τις ευκαταστατες οικογενειες που εχουν μαζευτει εκει που τα παιδια δεν εδειξαν κανενα σεβασμο στο χωρο, στα ατομα που πραγματοποιουσαν το προγραμμα και ηταν αναιδη και αδιαφορα, ενω οι δασκαλες που τα συνοδευαν απλα τα ειχαν παρκαρει εκει για να ασχοληθουν απερισπαστες με το κινητο τους την ωρα του προγραμματος.
3. Γεγονός: οι Ρομά στη Θεσσαλονικη ουρλιαζουν αυτη τη στιγμη -και ορθά- για σεβασμό στη ζωή των Ρομά. Η ζωη οποιουδηποτε ειναι πολυτιμη και ο σεβασμος της ειναι αξιωμα για όλους. Την ιδια στιγμή ομως αυτοι που ζητανε το σεβασμό που με δόλο, βαρεια αμελεια ή εντελως κατα λαθος (αυτο θα κριθει απο αρμοδιους) τούς στερηθηκε, εκθετουν τα παιδια τους σε αμετρητους κινδυνους απο πολυ τρυφερες ηλικιες. Κυκλοφορουν χωρις καμια επιβλεψη για να ζητιανεψουν, κινδυνευοντας απο αυτοκινητα, αρρωστιες και ενδεχομενως τις ορεξεις ψυχικα αρρωστων. Τους στερουν την ασφαλεια, την εκπαιδευση και τα μαθαινουν να ζουν χωρις αξιοπρεπεια και χωρις καμια προοπτικη.
4. Γεγονός: αν εγώ το εκανα αυτο στα παιδια μου, πού θα βρισκομασταν τωρα; Μαλλον εγω θα μπαινοβγαινα στη φυλακή, θα μού ειχε αφαιρεθει η επιμελεια και τα παιδια μου θα φιλοξενουνταν σε καποια δομη.
5. Γεγονός: υπαρχει ενας φαύλος κυκλος που τροφοδοτειται απο την παραδοχη μιας απαραδεκτης καταστασης. Οι συνθηκες ζωης των Ρομα διαιωνίζουν την κατασταση αυτη και για τουτο ευθυνεται πρωτιστως ο κρατικος μηχανισμος. Που δεν αφαιρει την επιμελεια των παιδιων απο γονεις που τα ωθουν στην εγκληματικότητα επειδη ετσι συνεβη και με αυτους.
6. Γεγονός: ο σεβασμος στη διαφορετικοτητα σαφως και περιλαμβανει το σεβασμο σε ιδιαιτερα ηθη και εθιμα, εχει γινει μια διασταλτικη ερμηνεια ανευ προηγουμενου ομως. Δεν ειναι σεβασμός η καταπατηση δικαιωματων των παιδιων απο τους γονεις τους. Η χρόνια ανοχη εξωφθαλμης παραμελησης ανηλικων. Η στερηση της εκπαιδευσης τους και η προωθηση γαμων μεταξυ εφηβων που ωθουνται επειτα στην εγκληματικοτητα για να στηριξουν τις ηδη καταδικασμενες οικογενειες τους.
7. Γεγονός: για να σπασει ο φαυλος κυκλος πρεπει ολα τα παιδια που εκτιθενται σε κινδυνους και παραμελουνται εγκληματικα να απομακρυνονται απο το οικογενειακο αυτο το περιβαλλον για παντα. Οχι μόνο τα παιδια των αλλων. Αλλά και τα παιδια των Ρομά.
Κ.Φ.