ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ξεκαθάρισμα ρόλων πριν τις υπογραφές για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
Ανάμεσα σε ΑΔΜΗΕ και Αριάδνη - Concession Agreement
SHARE:
Παράλληλα με την προετοιμασία για την έναρξη εργασιών του έργου διασύνδεσης Αττικής – Κρήτης (επίκειται η υπογραφή συμβάσεων με τους αναδόχους των καλωδιακών τμημάτων) σε εξέλιξη βρίσκεται η διαδικασία για την πλήρη αποσαφήνιση του ρόλου που θα έχει η θυγατρική εταιρεία του ΑΔΜΗΕ Ariadne Interconnection, προκειμένου στη συνέχεια να αναζητηθούν μέτοχοι μειοψηφίας που θα συμμετάσχουν σε αυτήν.
Το θέμα έχει περιπλακεί μετά την οριστική απόφαση ότι το έργο θα κατασκευαστεί ως εθνικό και όχι στο πλαίσιο του PCI, καθώς η ΡΑΕ έχει με σαφήνεια διατυπώσει προβληματισμούς όσον αφορά την εμπλοκή στη διαχείριση του έργου μιας εταιρείας (της Αριάδνης) που δεν έχει πιστοποιηθεί ως διαχειριστής, πολύ περισσότερο, δε, από τη στιγμή που η εταιρεία θα πάψει να είναι θυγατρική 100% του (πιστοποιημένου) ΑΔΜΗΕ και θα παράσχει ποσοστό μειοψηφίας σε άλλες ενδιαφερόμενες εταιρείες.
Η άποψη της ΡΑΕ είναι ότι στα θέματα αυτά η Κομισιόν είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη και συνεπώς πρέπει έγκαιρα να ξεκαθαριστούν οι ρόλοι, με βάση τον κοινοτικό κανονισμό, ώστε να μην υπάρξουν καθυστερήσεις στη συνέχεια.
Παρόλα αυτά, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, γίνονται βήματα απεμπλοκής. Συγκεκριμένα, ο ΑΔΜΗΕ έχει με τη βοήθεια συμβούλων και νομικών εκπονήσει το κείμενο της συμφωνίας παραχώρησης (concession agreement) το οποίο θα υπογραφεί από τον ίδιο τον ΑΔΜΗΕ και την Αριάδνη και το οποίο περιγράφει με ακρίβεια τη σχέση που θα έχουν μεταξύ τους όσον αφορά το έργο.
Ειδικότερα με το concession agreement επιχειρείται να γίνει σαφές ότι στην Αριάδνη ανατίθεται από τον ΑΔΜΗΕ η κατασκευή της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, χωρίς η ίδια η εταιρεία να έχει εμπλοκή στη λειτουργία ή στη διαχείριση του έργου από τη στιγμή που θα παραδοθεί στον ΑΔΜΗΕ προς λειτουργία. Στο κείμενο έχει γίνει προσπάθεια να ενσωματωθούν παρατηρήσεις που έχει διατυπώσει η ΡΑΕ.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι σε σχετική τηλεδιάσκεψη που έγινε τις προηγούμενες ημέρες με ευθύνη της ηγεσίας του Υπουργείου Ενέργειας, φάνηκε ότι σταδιακά υπάρχει προσέγγιση και δημιουργούνται προϋποθέσεις για «κοινό τόπο» με τη ΡΑΕ, σύμφωνα με την έκφραση που είχε στο παρελθόν χρησιμοποιήσει ο κ. Χατζηδάκης.
Η επίτευξη «κοινού τόπου» με τη ΡΑΕ σχετικά με το πλαίσιο λειτουργίας της Αριάδνης θα ανοίξει το δρόμο για να προχωρήσει η διαδικασία ένταξης μετόχων μειοψηφίας στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης.
Συμμετοχή στην Αριάδνη
Ο ΑΔΜΗΕ έχει εκδηλώσει την πρόθεση να παραχωρήσει σε τρίτους μειοψηφικό ποσοστό της εταιρείας, ύψους 40%, προκειμένου, μεταξύ άλλων, να χρηματοδοτήσει το έργο χωρίς το βάρος του τραπεζικού δανεισμού.
Στο θέμα αυτό υπεισέρχονται δύο δεδομένα:
Το πρώτο είναι ότι ο στρατηγικός εταίρος του ΑΔΜΗΕ η Κινεζική State Grid έχει εκδηλώσει την πρόθεση να διεκδικήσει ένα 20% της Αριάδνης.
Το δεύτερο είναι ότι ενδιαφέρον για τη συμμετοχή στην Αριάδνη έχουν και οι Όμιλοι Κοπελούζου και ΤΕΡΝΑ που (πιθανόν μαζί με τη ΔΕΗ) προωθούν κοινή επένδυση ΑΠΕ 950 MW στην Κρήτη. Με τη συμμετοχή τους οι επενδυτές θα συμβάλλουν χρηματοδοτικά στην κατασκευή της διασύνδεσης δεσμεύοντας παράλληλα χωρητικότητα στο καλώδιο, έτσι ώστε να μην χρειάζεται να ποντίσουν δικό τους καλώδιο για τη μεταφορά του ρεύματος που θα παράγουν στην Κρήτη.
Ας σημειωθεί ότι όταν το έργο σχεδιαζόταν από κοινού με τον EuroAsia είχε προβλεφθεί η συμμετοχή με 10% των επενδυτών ΑΠΕ αυτής της κατηγορίας.
Ωστόσο για να προχωρήσει κάτι τέτοιο πρέπει πριν από όλα να νομοθετηθεί η σχετική δυνατότητα από το ΥΠΕΝ, πράγμα που θα γίνει πιθανότατα με το περιβαλλοντικό νομοσχέδιο.
Στη περίπτωση αυτή είναι άγνωστο εάν οι παραπάνω επενδυτές ΑΠΕ θα κληθούν να συμμετάσχουν σε διαγωνισμό για ποσοστό της Αριάδνης ή αν θα γίνει απευθείας υπολογισμός και συμφωνία με τον ΑΔΜΗΕ για εξαγορά ενός ποσοστού, οπότε σε αυτή την περίπτωση ο ΑΔΜΗΕ θα κάνει διαγωνισμό για το υπόλοιπο ποσοστό μέχρι του 40%.
Χρηματοδότηση
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική θα έχει τριπλή πηγή χρηματοδότησης. Η πρώτη είναι τα 200 εκ. ευρώ που έχουν τοποθετηθεί στο μετοχικό κεφάλαιο της θυγατρικής «Αριάδνη Interconnection» που τρέχει το έργο. Η δεύτερη αναμένεται να προέλθει από το ΕΣΠΑ (πληροφορίες αναφέρουν ότι επίκειται η έγκριση). Η τρίτη πηγή έχει να κάνει με την τραπεζική χρηματοδότηση, όπου έχουν γίνει επαφές με ξένα και ελληνικά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
Είναι προφανές ότι η είσοδος επενδυτών στο μετοχικό κεφάλαιο της Αριάδνης, εάν γίνει έγκαιρα, θα μειώσει τις ανάγκες τραπεζικού δανεισμού.