ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε Black Friday ρυθμούς η αγορά - Προσοχή στις παγίδες

Τι θα ψωνίσουν φέτος οι Έλληνες καταναλωτές - Εκτεταμένοι έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης

Black-Friday
Photo Credits: @Imageonline

Μικρές και μεγάλες επιχειρήσεις σε όλους σχεδόν τους κλάδους της οικονομίας, από καταστήματα ειδών τεχνολογίας, ένδυσης – υπόδησης και καλλυντικών, προϊόντων διατροφής και σούπερ μάρκετ έως και υπηρεσιών, από γυμναστήρια και κομμωτήρια μέχρι ταξιδίων, ασφαλειών και ενέργειας, κινούνται σήμερα στους ρυθμούς της Black Friday.

Οι πρώτες προωθητικές ενέργειες είχαν ξεκινήσει από τις μεγάλες κυρίως αλυσίδες από τις αρχές κιόλας του μήνα, την τελευταία εβδομάδα, ωστόσο, με αποκορύφωμα τη σημερινή μέρα, ολόκληρη η αγορά κινείται σε ρυθμούς προσφορών. Yπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της Black Friday τα καταστήματα θα είναι ανοιχτά και την προσεχή Κυριακή 1 Δεκεμβρίου ενώ τη Δευτέρα 2 Δεκεμβρίου ακολουθεί η Cyber Monday με τις προσφορές να επικεντρώνονται στο online κανάλι.

Glomex Video



Οι προσδοκίες των εμπόρων

Οι επιχειρήσεις ποντάρουν στη συγκεκριμένη περίοδο για την ενίσχυση της αγοραστικής κίνησης και του τζίρου τους ενόψει μάλιστα και της εορταστικής περιόδου, την ίδια στιγμή άλλωστε που τους προηγούμενους μήνες είχε χαρακτηριστεί ως υποτονική, με τους καταναλωτές να εμφανίζονται επιφυλακτικοί στις αγορές τους.

«H αγοραστική κίνηση στην ελληνική αγορά εκτιμάται πως θα κυμανθεί στα περυσινά επίπεδα με περίπου 3 εκατ. πωλήσεις με μέση απόδειξη κοντά στα 100 ευρώ και συνολικό τζίρο στα επίπεδα των 300 εκατ. ευρώ» σημείωσε ο πρόεδρος του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης.

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, Σταύρος Καφούνης, κάλεσε τους καταναλωτές που θα κάνουν αγορές τις συγκεκριμένες ημέρες, «να στηρίξουν τις ελληνικές μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις που δίνουν τον καθημερινό αγώνα επιβίωσης και βρίσκονται πάντα κοντά στον πελάτη τους. Οι μεγάλες προσφορές που θα εμφανιστούν στα καταστήματα είναι αποτέλεσμα σκληρής προετοιμασίας και μεγάλης προσπάθειας, με έναν και μοναδικό στόχο: την ικανοποίηση του καταναλωτή που η ακρίβεια των τελευταίων ετών του έχει μειώσει δραματικά το διαθέσιμο εισόδημα» σημείωσε.

Το «ερωτηματικό» της κατανάλωσης

Σε ποιο βαθμό, ωστόσο, οι προσφορές, οι οποίες όπως «υπόσχονται» οι εκπρόσωποι του εμπορικού κόσμου θα είναι ελκυστικές, θα τονώσουν τελικά τη διάθεση των καταναλωτών για αγορές, μένει να φανεί το προσεχές τριήμερο.

Στην έρευνα που διενήργησε η ΕΥ σχετικά με την πρόθεση των Ελλήνων για αγορές σε Black Friday και Cyber Monday, οι καταναλωτές εμφανίζονται ''μοιρασμένοι'', με τους μισούς (50%) να δηλώνουν ότι σχεδιάζουν αγορές και τους υπόλοιπους μισούς (50%) να απαντούν πως δεν σκοπεύουν να ψωνίσουν.

Από την άλλη πλευρά, η έρευνα της Klarna δείχνει ότι η πλειονότητα των Ελλήνων καταναλωτών – σε ποσοστό 86,7%- προτίθεται να πραγματοποιήσει αγορές. Το 29,4% σχεδιάζει να δαπανήσει από 101-250 ευρώ, το 25,3% στοχεύει σε αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ, το 18,9% σκοπεύει να δαπανήσει 251-50 ευρώ και το 8,9% 501-1.000 ευρώ. Λιγότεροι καταναλωτές προγραμματίζουν δαπάνες από 1.001-2.000€ (2%) ή ακόμη και πάνω από 2.000 ευρώ (1,2%) ενώ το 7,2% των ερωτηθέντων δηλώνει πως θα ξοδέψει λιγότερα από 50 ευρώ.

Τα τεχνολογικά προϊόντα, σύμφωνα με τα ίδια αποτελέσματα, «πρωταγωνιστούν» στις προτιμήσεις των Ελλήνων για αγορές με ποσοστό 38,2%, ακολουθούν τα ρούχα και τα παπούτσια (33,7%), τα χριστουγεννιάτικα δώρα (22,1%), τα είδη σπιτιού (19,1%) και τα προϊόντα ομορφιάς (15,8%). Το 22,5% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει πρόθεση να κάνει αγορές κατά τη Black Friday, αλλά δεν γνώριζε τι θα ήθελε να αγοράσει.

Σε αντίστοιχη έρευνα της Revolut, ένας στους 10 Έλληνες πιστεύει ότι δεν υπάρχουν πια μεγάλες προσφορές όπως στο παρελθόν ενώ το 75% πιστεύει ότι η Black Friday αποτελεί μια καλή ευκαιρία για ενδιαφέρουσες αγορές. Ως βασικότερο κίνητρο ώστε να προχωρήσουν σε αγορές, αναφέρουν τις εκπτώσεις σε προϊόντα που συνήθως δεν αγοράζουν επειδή είναι πολύ ακριβά (53%). Ακολουθεί η αγορά προϊόντων που συνήθως αγοράζουν κατά τη διάρκεια του έτους, αλλά σε χαμηλότερες τιμές (40%). Παράλληλα, το 22% των Ελλήνων εκμεταλλεύεται τη Black Friday για να αγοράσει χριστουγεννιάτικα δώρα και το 10% για να εφοδιαστεί με είδη καθημερινής ανάγκης (π.χ. απορρυπαντικά, είδη προσωπικής υγιεινής, κ.λπ.).
 

Εκτεταμένοι έλεγχοι από το υπουργείο Ανάπτυξης

Την ίδια στιγμή το υπουργείο Ανάπτυξης, υπογραμμίζει τους εκτεταμένους ελέγχους που διενεργούνται αυτή την περίοδο στην αγορά με στόχο την προστασία των καταναλωτών αλλά και τη στήριξη της υγιούς επιχειρηματικότητας.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με όσα έχει επισημάνει ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Τάκης Θεοδωρικάκος, η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και η ΔΙΜΕΑ έχοντας στην διάθεσή τους σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, πραγματοποιούν ελέγχους σε πάνω από 10.000 κωδικούς καθώς και σε περισσότερες από 100 αλυσίδες καταστημάτων, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των παραπλανητικών εκπτώσεων. Τις προηγούμενες μέρες μάλιστα, μιλώντας στο Mega ο κ. Θεοδωρικάκος, σημείωσε ότι στους κωδικούς που είναι υπό έλεγχο υπάρχουν ενδείξεις παραβίασης της νομοθεσίας σε δύο χιλιάδες, αλλά και για έναν influencer που προωθεί προϊόντα. «Θέλω να παροτρύνω του πολίτες να καταγγέλλουν ότι βλέπουν για να είναι οι έλεγχοι όσο γίνεται πιο στοχευμένοι» τόνισε, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ανάπτυξης.

 

Black Friday 2024: Τι πρέπει να προσέχουμε στις αγορές μας

H Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με την ευκαιρία της Black Friday έχει δημιουργήσει τον «χρυσό δεκάλογο» των καταναλωτών για τη συγκεκριμένη ημέρα.

1. Προσοχή σε επίδοξους απατεώνες και απατηλές πρακτικές

Η Black Friday αποτελεί ευκαιρία και για τους scammers που εκμεταλλεύονται την επιθυμία των καταναλωτών για πολλές και καλές προσφορές. Ακόμη λοιπόν και αν συναντήσετε όρους όπως «φθηνά», «προσφορά» κλπ, μην θεωρήσετε ότι όντως πρόκειται για μια καλή ευκαιρία. Η εμπειρία έχει δείξει ότι όπου οι τιμές είναι ιδιαίτερα χαμηλές ή έστω, σημαντικά χαμηλότερες από ό,τι συνήθως, τα αγαθά ενδέχεται να είναι απομιμητικά ή ελαττωματικά. Κάντε την έρευνά σας λίγο καιρό πριν προβείτε στις αγορές σας ώστε να είστε σε θέση να εντοπίσετε τις ψεύτικες προσφορές.

2. Διαβάστε τους όρους χρήσης στα e-shop και ρωτήστε για εγγυήσεις στα φυσικά καταστήματα

Ενώ οι μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων ανανεώνουν συχνά την πολιτική επιστροφών προς όφελος του καταναλωτικού κοινού, οι μικρότερες επιχειρήσεις ενδέχεται να δείξουν μικρότερη ευελιξία. Διαβάστε προσεκτικά τους όρους χρήσης του ηλεκτρονικού καταστήματος προτού προβείτε σε αγορά ή ρωτήστε για την πολιτική του καταστήματος, όταν αυτό είναι φυσικό κατάστημα, σε περίπτωση επιστροφής του αγαθού.

3. Προσοχή σε παρορμητικές αγορές πριν προβείτε σε συναλλαγή

Χρειάζεστε πραγματικά το προϊόν που είδατε στην βιτρίνα ή στο e-shop; Μήπως το τελικό ποσό των αγορών σας, εκτρέπει τον προϋπολογισμό σας; Η Black Friday προκαλεί τέτοιο ενθουσιασμό στους καταναλωτές που πολλές φορές προβαίνουν σε αγορές που δεν τους είναι πραγματικά αναγκαίες από το φόβο ότι μπορεί να μην προλάβουν να αξιοποιήσουν τις προσφορές! Θυμηθείτε ότι παρά τις ελκυστικές προτάσεις που τα καταστήματα μπορεί να υπόσχονται ενόψει της Black Friday, όσο προχωρούμε στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων, η αγορά θα ανανεώσει και πάλι τις προμήθειές της προτείνοντας νέες εκπτώσεις και καινούρια αγαθά!

4. Προσοχή σε άγνωστες ή πρωτοεμφανιζόμενες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις

Οι καλύτερες προσφορές δεν παρέχονται πάντα από τις μεγάλες ηλεκτρονικές επιχειρήσεις. Kαι οι μικρές ηλεκτρονικές επιχειρήσεις μπορούν να προσφέρουν σημαντικές ευκαιρίες για αγορές, ωστόσο στις περιπτώσεις πρωτοεμφανιζόμενης ή άγνωστης επιχείρησης, θα πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικοί για να μην χάσετε χρήματα. Αν διαπιστώσετε ότι παραλείπονται κρίσιμα στοιχεία για την αναγνώριση της ταυτότητας της ηλεκτρονικής επιχείρησης όπως είναι η εταιρική επωνυμία, η ταχυδρομική διεύθυνση, τα τηλέφωνα επικοινωνίας, η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου και το ΑΦΜ της, είναι προτιμότερο να αποφύγετε να προβείτε σε αγορά μέχρι να διασταυρώσετε την αξιοπιστία της επιχείρησης διερευνώντας προηγουμένως την φήμη της στο διαδίκτυο.

5. Προσοχή σε παραπλανητικές προσφορές

Ακόμη και αν ψωνίζετε από μία ιστοσελίδα που εμπιστεύεστε, είναι σημαντικό να ελέγξετε όλες τις λεπτομέρειες που αφορούν στην συναλλαγή σας: η τιμή, η εγγύηση, το κόστος μεταφοράς, η διαθεσιμότητα ή ο χρόνος παράδοσης, μπορεί να είναι μερικές από τις σημαντικές πληροφορίες που θα καθορίσουν την τελική σας επιλογή. Πολλές φορές όμως ενδέχεται να εμφανιστούν αναδυόμενα banners με προσφορές άσχετες από αυτές που παρέχει η προμηθεύτρια επιχείρηση, από ιστοσελίδες που σας ζητούν να εισάγετε τα στοιχεία των τραπεζικών σας λογαριασμών ή και των κωδικών σας για την ολοκλήρωση της συναλλαγής. Στις περιπτώσεις αυτές, επικοινωνήστε τόσο με την επιχείρηση όσο και με την τράπεζά σας και επιβεβαιώστε τη γνησιότητα του περιεχομένου των μηνυμάτων αυτών. Θα πρέπει να αποφεύγουμε προσφορές που εμφανίζονται σε αναδυόμενα παράθυρα αν προέρχονται από άγνωστους ιστοτόπους.

6. Προσοχή στην παροχή ευαίσθητων προσωπικών πληροφοριών

Στις περιπτώσεις που σκοπεύετε να χρησιμοποιήσετε την πιστωτική ή την χρεωστική κάρτα ελέγξτε με προσοχή το περιεχόμενο των όρων και των email που σχετίζονται με την συναλλαγή σας. Επίσης, θα πρέπει να μην προχωρήσετε σε συναλλαγή αν σας ζητείται να εγκαταστήσετε λογισμικό για την απόκτηση μιας προσφοράς.

7. Μην παρασύρεστε από ασυνήθιστα χαμηλές τιμές ή προσφορές

Ελέγξτε στα διαφημιστικά φυλλάδια, στις προωθήσεις στα social media και στα newsletters των καταστημάτων για τις τιμές των προϊόντων που σας ενδιαφέρουν. Συγκεντρώστε τις αρκετές μέρες πριν την Black Friday ώστε να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης για την τελικά προσφερόμενη τιμή και για να είστε σε θέση να εξακριβώσετε ότι πετύχατε μια πραγματικά καλή ευκαιρία αγοράς.

8. Κουπόνια προσφορών και giftcards

Όταν διαθέτετε κουπόνια προσφορών ή giftcards επιβεβαιώστε αν τα προϊόντα που επιθυμείτε διατίθενται την Black Friday ή αν οι εταιρείες που σας ενδιαφέρουν αποδέχονται τα κουπόνια αυτά και δεν εξαιρούνται των προσφορών.

9. Ελέγξτε την πολιτική ασφάλειας στις ηλεκτρονικές συναλλαγές

Εφόσον σκοπεύετε να προχωρήσετε σε ηλεκτρονικές αγορές, προτιμήστε να χρησιμοποιήσετε τις προσωπικές σας συσκευές στις οποίες έχει εγκατασταθεί πρόγραμμα προστασίας από κακόβουλο λογισμικό (antivirus) και δίχτυ προστασίας (firewall). Κατά την καταχώρηση των στοιχείων της συναλλαγής σας, βεβαιωθείτε ότι έχει τεθεί σε εφαρμογή κρυπτογράφηση. Αυτό μπορείτε να το αναγνωρίσετε αν παρατηρήσετε το εικονίδιο με το κλειστό λουκετάκι πάνω αριστερά στην διεύθυνση της ιστοσελίδας και εάν η διεύθυνση ξεκινά με «https://».

10. Συμφωνήστε την ημερομηνία παράδοσης του προϊόντος

Σε περίπτωση που η επιχείρηση δεν παραδώσει εμπρόθεσμα το προϊόν, θυμηθείτε ότι οι συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας προσφέρουν ουσιαστικές δικλείδες ασφαλείας για τους καταναλωτές, σε περίπτωση ακύρωση της συναλλαγής. Αντίθετα η πληρωμή με κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό του προμηθευτή, θα πρέπει να αποφεύγεται.

 

φωτογραφία  ImageOnline / Κώστας Μεταξάκης 

 

 

Με πληροφορίες από cnn.gr/iefimerida.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση