ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ώθηση του τουρισμού στο εμπόριο - Καλά νούμερα στα Κρητικά σούπερ μάρκετ

"Μάχη" τουρισμού – πληθωρισμού στην αρένα του λιανικού εμπορίου

Ώθηση του τουρισμού στο εμπόριο - Καλά νούμερα στα Κρητικά σούπερ μάρκετ

Εμφανής είναι η ώθηση που έδωσε στο λιανικό εμπόριο η έλευση του τουρισμού στην Ελλάδα όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον Ιούλιο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο κύκλος εργασιών κινήθηκε ανοδικά με διψήφιο ποσοστό αύξησης, ωστόσο σημαντικότερο είναι το γεγονός ότι ανοδικά κινήθηκε και ο όγκος των πωλήσεων που επί της ουσίας αντικατοπτρίζει την πραγματική κατανάλωση, δεδομένου ότι η αύξηση του τζίρου επηρεάζεται έντονα από τις πληθωριστικές τάσεις που καταγράφονται στην αγορά.

Ωστόσο έντονη είναι η ανησυχία πολλών επιχειρήσεων για τη συνέχεια, καθώς ήδη έχουν αρχίσει να καταστρώνουν ασκήσεις επί χάρτου για την αντιμετώπιση της πληθωριστικής κρίσης. Μάλιστα τα στοιχεία της Eurostat που είδαν σήμερα το φως της δημοσιότητας φέρνουν τον πληθωρισμό στην Ελλάδα στο 12,1% τον Σεπτέμβριο και της Ευρωζώνης στο 10%, γεγονός που φαίνεται να απομειώνει την αισιόδοξη εικόνα που καταγράφηκε στη διάρκεια του καλοκαιριού.

Εικόνα ανάκαμψης στα σούπερ μάρκετ

Eνδεικτική προς την ίδια κατεύθυνση που αποτυπώνει την ισχύ και τον καθοριστικό ρόλο του τουρισμού, είναι και η σχετική αποτύπωση της εταιρείας μετρήσεων πωλήσεων του οργανωμένου λιανεμπορίου, NielsenIQ.

Όπως φαίνεται από τα στοιχεία της για το τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου ο συνολικός τζίρος της αγοράς για την ηπειρωτική Ελλάδα, την Κρήτη, αλλά και τα νησιά, αυξήθηκε κατά +11,0% κατά την διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών, μια τάση, η οποία είναι πολύ πιο υψηλή σε σχέση με αυτή που σημειώθηκε στην αγορά τους 5 πρώτους μήνες του έτους (-0,2%). Σημαντικό να τονιστεί είναι το γεγονός ότι ο μοχλός ανάπτυξης της αγοράς κατά τους πρώτους 5 μήνες του 2022 ήταν καθαρά πληθωριστικός, ενώ τους καλοκαρινούς μήνες καταγράφηκε και αύξηση της ζήτησης. Οι περιοχές που παρουσίασαν τα μεγαλύτερα ποσοστά αύξησης στις πωλήσεις τους είναι αυτές που προσελκύουν περισσότερους τουρίστες, όπως η Κρήτη (+16%), τα νησιά (+15,8%) και η Πελοπόννησος (+12%).

Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό το γεγονός ότι ενώ οι πωλήσεις σε όγκο κινούνταν πτωτικά με διψήφιο ποσοστό τους προηγούμενους μήνες, το συγκεκριμένο ποσοστό σε επίπεδο 32 εβδομάδων, από 1η Ιανουαρίου έως και 14 Αυγούστου περιορίστηκε σε περίπου 3%, εμφανίζοντας σημάδια βελτίωσης.

Αύξηση κατά 1,7% κατέγραψε ο γενικός δείκτης όγκου πωλήσεων

Στο σύνολο της αγοράς λιανικής ο Γενικός Δείκτης Κύκλου Εργασιών κατά τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2021, παρουσίασε αύξηση 11,9%, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2022 αύξηση 0,5%. Κατά την ίδια χρονική περίοδο και ο Γενικός Δείκτης Όγκου (κύκλος εργασιών σε σταθερές τιμές), κατά τον μήνα Ιούλιο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2021, παρουσίασε αύξηση 1,7% και σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουνίου 2022 αύξηση 4,2%.

Συγκρατημένη η εικόνα των εκπτώσεων
Στον αντίποδα πάντως τα πρόσφατα στοιχεία του Ινστιτούτου Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου δείχνουν ότι στη διάρκεια των καλοκαιρινών εκπτώσεων περισσότερες από τις μισές εμπορικές επιχειρήσεις (52%) κατέγραψαν χαμηλότερες πωλήσεις σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι. Το 29% των επιχειρήσεων κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με το 2021, ενώ το 18% σημείωσε αύξηση κύκλου εργασιών.

Σε κάθε περίπτωση πάντως οι επιδόσεις των επιχειρήσεων εμφάνισαν σημαντική διαφοροποίηση ανά γεωγραφική περιοχή. Οι νησιωτικές περιοχές φαίνεται να είχαν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με την υπόλοιπη χώρα εξαιτίας της τουριστικής κίνησης, η οποία φέτος κινήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα σε σχέση με τα δύο τελευταία έτη. Επί της ουσίας ο τουρισμός λειτούργησε ευεργετικά για τις πωλήσεις των επιχειρήσεων, χωρίς όμως να καταφέρει να αντισταθμίσει πλήρως τις απώλειες από την κρίση ενέργειας, τις πληθωριστικές πιέσεις και τους κλυδωνισμούς στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Τα στοιχεία της ΕΣΕΕ κατέγραψαν πτώση της επισκεψιμότητας στα καταστήματα στη διάρκεια των εκπτώσεων, με περισσότερα από τα μισά (52%) να διαπιστώνουν υποχώρησή της. Ταυτόχρονα, το 24% των επιχειρήσεων θεωρεί ότι η επισκεψιμότητα διαμορφώθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι.

Πηγή:Naftemporiki.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση