ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οκτώ στους 10 Έλληνες ψωνίζουν στο διαδίκτυο

Η τριετής πίεση για ψηφιοποίηση λόγω κορονοιού, εκτίναξε την χρήση του διαδικτύου και κατ' επέκταση του ηλεκτρονικού εμπορίου

No profile pic

Το περασμένο έτος αποτέλεσε μία χρονιά σταθμό για το ηλεκτρονικό εμπόριο, τόσο σε παγκόσμιο όσο και σε εθνικό επίπεδο.

Ειδικά στην χώρα μας, που ξεκίνησε από πολύ χαμηλό επίπεδο ψηφιοποίησης, συντελέστηκε μια ανεπανάληπτη ανάπτυξη σε όλα τα επίπεδα της ψηφιακής κοινωνίας και οικονομίας.

Όπως εξηγεί μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Μάκης Σαββίδης, αντιπρόεδρος Εμπορικού Συλλόγου Αθήνας, αντιπρόεδρος GRECA και εκπρόσωπος για την Ελλάδα και μέλος ΔΣ της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου πέρυσι για πρώτη φορά, η χρήση του διαδικτύου στον γενικό πληθυσμό ξεπέρασε το όριο του 80%, με πάνω από το 70% αυτών να πραγματοποιούν κάποιου είδους ηλεκτρονική οικονομική συναλλαγή. Ωστόσο, όπως σημειώνει, μαζί με την Ελλάδα επιτάχυναν την ψηφιοποίησή τους όλες οι χώρες και ειδικά οι ευρωπαίοι εταίροι μας, ο οποίοι όμως ξεκίνησαν από πολύ καλύτερη θέση. Ως αποτέλεσμα, η αποτύπωση στον δείκτη ψηφιοποίησης κοινωνίας και οικονομίας (DESI) της Ευρωπαϊκής Ένωσης συνεχίζει να κατατάσσει την Ελλάδα στις τελευταίες θέσεις μαζί με την Βουλγαρία και την Ρουμανία» τονίζει ο κ. Σαββίδης.

Στα θετικά της χρονιάς που έκλεισε αξιοσημείωτη είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, η επιτάχυνση ψηφιοποίησης του κράτους, το οποίο ήταν ζητούμενο για πολλά χρόνια, μια κατάσταση η οποία επιβράδυνε την ανάπτυξη, λόγω της ατελείωτης γραφειοκρατίας και των αδικαιολόγητων καθυστερήσεων στις διεκπεραιώσεις των συναλλαγών με τον δημόσιο τομέα, που στοίχιζε για δεκαετίες σε χρόνο και χρήμα στους πολίτες και στις επιχειρήσεις.

«Η εφετινή χρονιά θεωρείται από όλους τους παράγοντες της αγοράς, ως η πρώτη κανονική οικονομική και εμπορική χρονιά, καθώς ξεκινά χωρίς κάποιο περιορισμό και τροχοπέδη για την οικονομία, με μοναδική μαύρη σελίδα, τις πληθωριστικές πιέσεις ειδικά στον κλάδο των τροφίμων, που συνεχίζουν να ψαλιδίζουν το διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης Μάλιστα, εκτιμά ότι εφέτος το ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται στην χώρα μας με μεγάλους ρυθμούς, «κυρίως λόγω της διακλαδικότητας της εμπορικής συμπεριφοράς του Έλληνα καταναλωτή. Συμπεριφορά κατά την οποία ο καταναλωτής κάνει έναν κύκλο μεταξύ αναλογικής και ηλεκτρονικής αγοράς για να ενημερωθεί και να καταλήξει στην τελική αγορά και αντίστροφα, γεγονός που υποδεικνύει ότι σιγά - σιγά γίνονται μη διακριτά τα όρια μεταξύ των δυο τρόπων αγοράς και σταδιακά ενοποιούνται».

Ενισχύεται η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ηλεκτρονικό εμπόριο

Την ίδια ώρα, η πιστότητα των Ελλήνων καταναλωτών προς το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο, η οποία ξεπέρασε το 85% για το περυσινό έτος 2022, βάσει των ερευνών της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ηλεκτρονικού Εμπορίου (eCommerce Europe), είναι μια ακόμη διαβεβαίωση ότι το εγχώριο ηλεκτρονικό εμπόριο θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και να κερδίζει έδαφος.

Ωστόσο, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε, σύμφωνα με όσα επισημαίνει ο κ. Σαββίδης, ότι οι μεγάλες ευρωπαϊκές αλλά και παγκόσμιες ηλεκτρονικές εταιρείες δεν έχουν εισέλθει στην ελληνική αγορά για διάφορους λόγους (πανδημία COVID 19, οικονομική κρίση, χαμηλή ψηφιακή διείσδυση κτλ.) και αυτό από μόνο του έχει δώσει μια ώθηση στο ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο όλων των μεγεθών να αναπτυχθεί και να προσδοκά από εδώ και πέρα ακόμη καλύτερα αποτελέσματα. Η άνθηση αυτή συντελέστηκε μέσα σε λιγότερο από τρία χρόνια, με τον αριθμό των επιχειρήσεων με ενεργή ηλεκτρονική παρουσία να εκτινάσσεται από 7.000 επιχειρήσεις στις αρχές του 2020, σε πάνω από 20.000 πριν το κλείσιμο της περασμένης χρονιάς.

«Αυτός ο μετασχηματισμός του εγχώριου εμπορίου όμως, δεν αποτελεί ουσιώδη οικονομική επιτυχία, καθώς μόνο η αλλαγή του τρόπου που πραγματοποιούν τις αγορές τους καταναλωτές και επιχειρήσεις δεν προσθέτει ούτε ένα επιπλέον ευρώ στο ΑΕΠ της χώρας» επισημαίνει ο κ. Σαββίδης. Το ζητούμενο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι «πώς θα μετατρέψουμε αυτή τη νέα κατάσταση, στην πολυπόθητη ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας». Προσθέτει επίσης, ότι «το ισχυρό χαρακτηριστικό του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι η υψηλή και εύκολη διεισδυτικότητα σε ξένες αγορές, γεγονός που μας υποδεικνύει ότι θα πρέπει να εκμεταλλευτούμε χωρίς καθυστέρηση τη δυναμική που έχει δημιουργηθεί σε παγκόσμιο επίπεδο όσον αφορά στην εξάπλωση και χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου και να ωθήσουμε τις ελληνικές εμπορικές επιχειρήσεις στην εξωστρέφεια, η οποία και θα φέρει τα επιπλέον κεφάλαια στη χώρα μας, μεγαλώνοντας περαιτέρω το ΑΕΠ».

Ταυτόχρονα, μια στροφή στην εξωστρέφεια του εμπορικού κλάδου οφείλει να συνοδευθεί από προώθηση των ελληνικών προϊόντων παραγωγής και μεταποίησης, γεγονός που θα βοηθήσει πολύπλευρα την ελληνική οικονομία αλλά και θα της δώσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις διεθνείς αγορές λόγω της αποκλειστικής διάθεσης των τοπικών προϊόντων. Ο κ. Σαββίδης μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σημειώνει ότι το τελευταίο διάστημα παρατηρούνται ανάλογες προσπάθειες από σειρά επιχειρήσεων ειδικά περιφερειακών κρατών της Ευρώπης, με ελπιδοφόρες πωλήσεις σε διάφορους κλάδους της οικονομίας τους. Για να προσεγγίσει και η Ελλάδα αυτή την πραγματικότητα, οφείλουν οι επιχειρήσεις της να μη διστάσουν να αναλάβουν το ανάλογο ρίσκο και να επενδύσουν ουσιαστικά και μεσομακροπρόθεσμα σε δομές και λειτουργίες που θα τις καταστήσουν ανταγωνιστικές και ελκυστικές.

Ταυτόχρονα, το κράτος μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης Ελλάδα 2.0, θα πρέπει να κατευθύνει τα σημαντικά κεφάλαια που προορίζονται για την ψηφιοποίηση της οικονομίας στην προώθηση επιχειρηματικών επενδύσεων με κύριο γνώμονα την εξωστρέφεια και τις συνέργειες για δημιουργία μεγαλύτερων επιχειρηματικών σχημάτων για την επίτευξη αποδοτικότερων οικονομιών κλίμακας. «Μπορεί το περασμένο έτος να ήταν έτος σταθμός για το ελληνικό ηλεκτρονικό εμπόριο και το εμπόριο στο σύνολο του, το έτος όμως που μόλις ξεκίνησε είναι γεμάτο προκλήσεις και μεγάλες ευκαιρίες για ανάπτυξη και διεύρυνση των πωλήσεων των επιχειρήσεων της χώρας μας, ειδικά στην πλούσια και μεγάλη ευρωπαϊκή αγορά» υποστηρίζει.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση