ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Oι ανατιμήσεις έδωσαν ανάπτυξη στα σούπερ μάρκετ, παρά τα άδεια καλάθια
Υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αναπτύχθηκαν στο 11μηνο με ρυθμό 15%, ανεβάζοντας το συνολικό τους μερίδιο επί του συνολικού τζίρου των super markets στο 16,2%
Ανάπτυξη της τάξης του 6,7% «χάρισαν» οι ανατιμήσεις στον τζίρο των super markets κατά το 11μηνο του 2022 - εικόνα που δεν άλλαξε ουσιαστικά ούτε τον Δεκέμβριο - καθώς οι πωλήσεις σε όγκο ήταν οριακά μειωμένη.
Αυτό προκύπτει μεταξύ άλλων από το τελευταίο Market View της ΙRI, με τον Βαγγέλη Φώσκολο, senior consultant της εταιρείας να υπογραμμίζει ότι «και τις εβδομάδες του Δεκεμβρίου (εκτός από αυτήν των Χριστουγέννων) μιλάμε για αξιοσημείωτη μείωση στην κατανάλωση.
Μπαίνουμε σε μια δύσκολη χρονιά, όπου στην αβεβαιότητα για το μέλλον της κατανάλωσης, έρχονται να προστεθούν και οι εκλογές, που παραδοσιακά διαταράσσουν την πορεία της αγοράς».
Πάνω σε αξία
Πιο αναλυτικά, οι πωλήσεις τροφίμων στο 11μηνο αυξήθηκαν κατά 5,8% σε αξία, 3,6% στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 1,8% στα προϊόντα σπιτιού.
Τη μεγαλύτερη ανάπτυξη σε αξία εμφανίζουν τα υλικά μαγειρικής (10,9%), τα συσκευασμένα τρόφιμα (7,2%), τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής (6,7%) και τα γαλακτοκομικά προϊόντα (6%). Μόνο τα αλκοολούχα ποτά είδαν υποχώρηση στον τζίρο τους (-2,3%).
Κάτω σε όγκους
Σε όρους όγκων όμως, οι πωλήσεις υποχώρησαν σε όλες τις κατηγορίες: κατά 0,6% τα τρόφιμα, 4,4% τα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 5,7% τα προϊόντα για το σπίτι.
Μόνο τα συσκευασμένα τρόφιμα, τα snacks και τα μη αλκοολούχα ποτά εμφάνισαν θετικό πρόσημο.
Τρέχουν με ρυθμούς άνω του 10%
Συνολικά ο τζίρος των ταχυκίνητων προϊόντων (FMCG) αυξήθηκε στο 11μηνο κατά 5,4% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021, χάρη κυρίως στην πορεία των τροφίμων (+6,1%).
Ειδικότερα, το Νοέμβριο ο συγκεκριμένος κλάδος συνέχισε να “τρέχει” με διψήφιους ρυθμούς ανάπτυξης σε αξία (10,2%), λίγο υψηλότερα από τον Οκτώβριο (10%) και λίγο χαμηλότερα από τον Σεπτέμβριο (11,1%).
Υπεραπόδοση για PL
Συνεχίζεται, παράλληλα, η υπεραπόδοση της κατηγορίας των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, τα οποία αναπτύχθηκαν στο 11μηνο με ρυθμό 15%, ανεβάζοντας το συνολικό τους μερίδιο επί του συνολικού τζίρου των super markets στο 16,2%, στο υψηλότερο επίπεδο από το 2017.
Ανατιμήσεις και λιγότερες προσφορές
Σε ότι αφορά τις τιμές, οι οι μέσες ανατιμήσεις στα προϊόντα σταθερού barcode ανήλθαν στο 11μηνο σε 6,4% (μετά το 1,9% του 2021 και το 1,4% του 2020).
H τιμή ανά μονάδα προϊόντος έχει αυξηθεί, σύμφωνα με την IRI, κατά 6,4% στους ταχυκίνητους κωδικούς. Ειδικότερα ανά κατηγορία οι αυξήσεις ήταν στο 11μηνο: 6,4% στα τρόφιμα, 8,4% στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής και 8% στα προϊόντα για το σπίτι. Διψήφιες ανατιμήσεις, άνω του 11% κατέγραψαν τα είδη προσωπικής υγιεινής (+11,8%), τα είδη μαγειρικής (+11,7%) και τα γαλακτοκομικά (+11%).
Οι πιέσεις που δέχονται οι επιχειρήσεις στα κόστη τους έχουν επηρεάσει τις προσφορές οι οποίες έχουν μειωθεί κατά 1,3 μονάδες στους ταχυκίνητους κωδικούς (FMCG) και πιο συγκεκριμένα: 0,8 μονάδες στα τρόφιμα, 2,3 μονάδες στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας και 3,4 μονάδες στα προϊόντα για το σπίτι.
Επιστροφή του κόσμου στα μικρά καταστήματα
Τέλος, αναλύοντας την εικόνα ανά μέγεθος καταστήματος, διαπιστώνουμε στην έρευνα της IRI ότι η επιστροφή στην κανονικότητα έχει φέρει και πάλι τον κόσμο πίσω στα μικρά καταστήματα, τα οποία εμφάνισαν και τη μεγαλύτερη ανάπτυξη (+10,8%), μολονότι αυτό το ποσοστό αυτό έχει να κάνει και με τη χαμηλότερη βάση σύγκρισης με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 όπου υπήρχαν ακόμη περιοριστικά μέτρα λόγω της πανδημίας.
Υψηλή ανάπτυξη εξακολουθούν, όπως, να παρουσιάζουν τα hyper markets (+6,8%), τα οποία πρωταγωνίστησαν την τελευταία τριετία, χάρη κυρίως στους μεγαλύτερους χώρους τους αλλά και τη σαφώς μεγαλύτερη ποικιλία σε κωδικούς προϊόντων.