ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Νέες ανατιμήσεις στα τρόφιμα βρίσκονται προ των πυλών
Πληθωριστική ανάπτυξη στο ράφι μέχρι και το τέλος του 2023 - Με ρυθμό 12% έτρεξε η αγορά στο α' εξάμηνο
Στον άξονα της αβεβαιότητας εξακολουθεί να βρίσκεται η αγορά τροφίμων και λοιπών βασικών καταναλωτικών προϊόντων, γεγονός που «υποθηκεύει» υψηλά ποσοστά κλαδικού πληθωρισμού στο ράφι και το δεύτερο εξάμηνο του έτους.
Η διαμόρφωση των τιμολογιακών πολιτικών τόσο της βιομηχανίας όσο και της λιανικής κινείται σε στενά βραχυπρόθεσμα πλαίσια, με τους καταλόγους χονδρικής να επανεξετάζονται ακόμα και σε εβδομαδιαία βάση. Από πλευράς βιομηχανίας, οι συνθήκες διαμόρφωσης βιώσιμων εμπορικών πολιτικών παραμένουν ασφυκτικές, καθώς το «roller coaster» στο χρηματιστήριο εμπορευμάτων διατηρεί υψηλό το κόστος βασικών πρώτων υλών, ενώ αυξημένες παραμένουν και οι επιβαρύνσεις σε λοιπά λειτουργικά κόστη, όπως ενέργειας και μεταφορών.
Το «μεγάλο σορτάρισμα»
Ο ανταγωνισμός μεταξύ εγχώριων και πολυεθνικών σημάτων ενδυναμώνεται, ενώ την ίδια ώρα το «μεγάλο σορτάρισμα» της ιδιωτικής ετικέτας «κλέβει» μερίδια αγοράς σε όλες τις βασικές κατηγορίες στο ράφι. Οι εγχώριοι παίκτες «θυσιάζουν» κερδοφορία προκειμένου να υποστηρίξουν επιθετικότερες προωθητικές ενέργειες, τη στιγμή που οι πολυεθνικοί όμιλοι κινούνται πιο στοχευμένα στη θωράκιση της δυναμικής των κερδών τους.
Στη λιανική, οι πληθωριστικές επιδόσεις στους τζίρους στηρίζονται κατά μεγάλο μέρος στην ανελαστικότητα των δαπανών του νοικοκυριού. Ωστόσο, η διατήρηση της απώλειας των όγκων πωλήσεων σε λελογισμένα επίπεδα, η θωράκιση των μεριδίων και η διατήρηση βιώσιμων δραστηριοτήτων παραμένει μια δύσκολη εξίσωση για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ.
Η αγορά δε διαβλέπει σημάδια βελτίωσης των συνθηκών, δεδομένο που αποτελεί τον «κοινό παρονομαστή» στις συμφωνίες μεταξύ παραγωγών – προμηθευτών – λιανικής, που θα «κλειδώσουν» μέσα στον Αύγουστο και θα διαφανούν από Σεπτέμβριο στο ράφι. Παράλληλα, έκδηλη είναι η ανησυχία της αγοράς για την πορεία της εγχώριας κατανάλωσης μετά το πέρας της τουριστικής σεζόν.
Εξέλιξη εξαμήνου
Η πορεία του πρώτου εξαμήνου με βάση τα στοιχεία της Nielsen -που περιλαμβάνουν και τη Lidl υποδεικνύει ανάπτυξη εσόδων της τάξεως του 8,7% (σ.σ.: στοιχεία έως 2 Ιουλίου 2023), με τον συνολικό τζίρο της αγοράς να ενισχύεται κατά 0,5 δισ. και να ανέρχεται στα 6,2 δισ. ευρώ.
Η ανάπτυξη, ωστόσο, παραμένει αμιγώς πληθωριστική, δεδομένου ότι -σύμφωνα με τις ίδιες μετρήσεις- η κατηγορία των βασικών καταναλωτικών αγαθών εμφανίζει στο διάστημα 1 Ιανουαρίου – 18 Ιουνίου 2023 αύξηση στην αξία των πωλήσεων 12%, με το ποσοστό της ονομαστικής αύξησης των τιμών να διαμορφώνεται στο 9,4% και την πτώση στον όγκο πωλήσεων να διαμορφώνεται στο 2,5%.
Όπως επισημαίνουν οι αναλυτές της Nielsen, στο κομμάτι της εξέλιξης των τιμών, μετά την αύξηση-ρεκόρ που σημειώθηκε στο τελευταίο τρίμηνο του 2022, στο 13,5%, φαίνεται σταδιακά από την αρχή του 2023 να υπάρχει μια αποκλιμάκωση στο ποσοστό αύξησης, παρόλο που συνεχίζει να διατηρείται σε διψήφια επίπεδα.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι η μέση ανατίμηση στο ράφι διαμορφώθηκε στο 11,1% το χρονικό διάστημα από αρχές Απριλίου έως 18 Ιουνίου, ενώ τα έσοδα ενισχύθηκαν κατά 11,2% και οι όγκοι πωλήσεων εμφανίζουν οριακά θετική ανάπτυξη 0,1%.