ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Με ταχύτατους ρυθμούς μεγαλώνει η ελληνική αγορά των logistics
Αυτήν την περίοδο υλοποιούνται επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ
Πάνω από 250.000 τ.μ. νέων κτιρίων logistics εκτιμάται ότι θα παραδοθούν εντός του 2024, καθώς οι επενδυτές και οι χρήστες συνεχίζουν τις επενδύσεις, προκειμένου να αναβαθμίσουν την εφοδιαστική αλυσίδα. Η ανάπτυξη του κλάδου συνεχίζει να είναι αλματώδης, λόγω της μεγάλης διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου και στην Ελλάδα, ιδίως μετά την υγειονομική κρίση, η οποία λειτούργησε ως «επιταχυντής» της εν λόγω εξέλιξης. Ετσι, οι περισσότερες εμπορικές αλυσίδες επενδύουν σε νέους χώρους, ώστε να καλύψουν τις αυξημένες ανάγκες, ενώ και οι εταιρείες παροχής υπηρεσιών logistics προς τρίτους (Third Party Logistics) σπεύδουν να αποκτήσουν ή να μισθώσουν νέους χώρους, προκειμένου να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν περισσότερους πελάτες.
Σύμφωνα με τον κ. Γιάννη Ξυλά, επικεφαλής της Geoaxis, εταιρείας πιστοποιημένων εκτιμητών ακινήτων, «σήμερα, κάθε νέος χώρος logistics, επιφάνειας που ξεπερνάει τα 15.000 τ.μ., μπορεί να μισθωθεί άμεσα, καθώς συνεχίζει να υπάρχει συσσωρευμένη ζήτηση και ανύπαρκτη προσφορά. Αυτή η ανισορροπία της αγοράς οδηγεί τις αξίες σε αυξήσεις, με αποτέλεσμα και οι αποδόσεις να έχουν πλέον υποχωρήσει στο επίπεδο του 7%. Ωστόσο, παραμένουν από τις πιο ανταγωνιστικές σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η απόδοση αντίστοιχων χώρων στις μεγάλες οικονομίες της Ευρώπης (π.χ. Γαλλία, Γερμανία, ή Μεγ. Βρετανία) περιορίζεται σε 5%-5,5%.
Πάντως, παρότι τα ενοίκια έχουν ήδη αυξηθεί σημαντικά και ανέρχονται πλέον πέριξ των 5,5 ευρώ/τ.μ. για έναν σύγχρονο χώρο στη Δυτική Αττική, εντούτοις, σύμφωνα με την τελευταία ετήσια ανάλυση της Geoaxis για την αγορά logistics, είναι πιθανή μια περαιτέρω αύξηση των τιμών ενοικίασης, η οποία θα συμπαρασύρει και τις αποδόσεις προς τα πάνω, με δεδομένο ότι το κόστος κατασκευής δεν προβλέπεται να αυξηθεί κι άλλο, τουλάχιστον όχι στο άμεσο μέλλον.
Οπως αναφέρει η Geoaxis, σήμερα το μέσο κόστος κατασκευής για μια αποθήκη ξηρού φορτίου τύπου Ζ3 κυμαίνεται μεταξύ 550-650 ευρώ/τ.μ. Στο κόστος αυτό δεν περιλαμβάνεται το κόστος του εξοπλισμού διαχείρισης της αποθήκης, που επίσης έχει αυξηθεί σημαντικά, λόγω των επιμέρους αναγκών του εκάστοτε χρήστη. Ενας ακόμα λόγος που ωθεί τις νέες επενδύσεις για την ανάπτυξη κτιρίων είναι το γεγονός ότι μεγάλο μέρος του υφιστάμενου αποθέματος δεν μπορεί να καλύψει τις σύγχρονες ανάγκες. Για παράδειγμα, πολλές αποθήκες έχουν εσωτερικό ωφέλιμο ύψος κάτω των εννέα μέτρων, κάτι που μειώνει σημαντικά τη δυνατότητα αποθήκευσης παλετών. Γι’ αυτό και όλες οι σύγχρονες μονάδες έχουν ελάχιστο ύψος άνω των 10 μέτρων.
Αυτήν την περίοδο υλοποιούνται επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, με την Prodea Investments, την Premia Properties, την Trastor, την Trade Estates και την Briq Properties να έχουν όλες έργα σε εξέλιξη, εστιάζοντας στην περιοχή του Ασπροπύργου. Πριν από μερικές εβδομάδες και η Noval Property προχώρησε στη λειτουργία της πρώτης υποδομής logistics που ενέταξε στο χαρτοφυλάκιό της, αξιοποιώντας ιδιόκτητο ακίνητο στη Μάνδρα της Ελευσίνας.
Μία από τις μεγαλύτερες είναι και η επένδυση που δρομολογεί στη Θεσσαλονίκη η Dimand Real Estate, καθώς θα μετατρέψει την πρώην εγκατάσταση της ΒΑΛΚΑΝ Εξπορτ σε ένα εμπορευματικό κέντρο, επιφάνειας άνω των 120.000 τ.μ. Υπολογίζεται ότι το ύψος της επένδυσης θα ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ.
Πηγή: moneyreview.gr