ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Το leasing αλλάζει τον χάρτη της αγοράς ΙΧ
Η αγορά της χρονομίσθωσης ήρθε να ανακατέψει την τράπουλα χάρη στα ανταγωνιστικά μισθώματα που έχουν κλέψει τη μερίδα του λέοντος
Η αγορά χρονομίσθωσης τρέχει με ταχύτατους ρυθμούς για περισσότερο από πέντε χρόνια στην ελληνική αγορά, χάρη στο ευνοϊκό νομοθετικό άνοιγμα που δίνει την ευκαιρία σε όλους τους ιδιώτες να αποκτήσουν, χωρίς να δαπανήσουν ένα μεγάλο χρηματικό κεφάλαιο, ένα νέο αυτοκίνητο.
Οι εταιρείες χρονομίσθωσης αλλάζουν τον χάρτη της αγοράς ΙΧ, μιας και η συγκεκριμένη τετράτροχη «βιομηχανία» γίνεται ολοένα και πιο δελεαστική για τους υποψήφιους μισθωτές, χάρη στην πληθώρα προσφορών από πολλές, νεοεισερχόμενες εταιρείες που δίνουν πολλαπλές λύσεις απόκτησης ενός καινούργιου μοντέλου, με ή χωρίς προκαταβολή, διαθέτοντας όλη την γκάμα των νέων αυτοκινήτων (που κάποτε αποτελούσαν όνειρο θερινής νυκτός) και σε ιδιαίτερα μικρούς χρόνους παράδοσης.
Η στροφή των Eλλήνων υποψήφιων αγοραστών αυτοκινήτου στο λίζινγκ αποτυπώνεται και στα υψηλά μερίδια που σημειώνουν οι εταιρείες χρονομίσθωσης που αυξάνονται ταχύτατα. Είναι χαρακτηριστικό ότι τους τελευταίους μήνες η αγορά αυτοκινήτου μέσω του λίζινγκ κατέχει άνω του 55% της αγοράς καινούργιου αποτελώντας την πιο δημοφιλή επιλογή.
Το τελευταίο διάστημα η σημαντική αύξηση των πωλήσεων τόσο από το «κανάλι» της χρονομίσθωσης, όσο και από την αγορά της λιανικής οφείλεται κατά ένα μεγάλο ποσοστό και στην παρουσία των ηλεκτρικών μοντέλων, τόσο των αμιγώς ηλεκτροκίνητων όσο και των plug in υβριδικών. Το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στο λίζινγκ τροφοδοτείται από τα μικρά και μικρομεσαία SUV με τα πιο ανταγωνιστικά μισθώματα.
Σαφώς, ένα μεγάλο μειονέκτημα στην αγορά του λίζινγκ είναι ο περιορισμός στα ετήσια διανυθέντα χιλιόμετρα, αφού η έξτρα χιλιομετρική χρήση ανεβάζει σημαντικά το μίσθωμα. Τότε σε αυτή την περίπτωση η αγορά του αυτοκινήτου ίσως να αποτελεί και μονόδρομο, αφού σε αυτή την περίπτωση δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στα διανυθέντα χιλιόμετρα. Επίσης, αυτή την περίοδο οι αντιπροσωπείες τρέχουν, ανάλογα με τη φίρμα και το μοντέλο, σημαντικές εκπτώσεις στην περίπτωση αγοράς αυτοκινήτου μέσω χρηματοδότησης, που κυμαίνονται από 1.000 έως και 6.000 ευρώ!
Σήμερα, στην αγορά του λίζινγκ υπάρχουν πολλά και ευέλικτα προγράμματα μίσθωσης. Για παράδειγμα ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης μπορεί να αποκτηθεί με προκαταβολή 2.000 ευρώ και μίσθωμα 190 ευρώ. Στα πιο μεγάλα αυτοκίνητα όπως σε ένα μεσαίο SUV τα μισθώματα ξεπερνούν τα 300 – 400 ευρώ και ανάλογα με το μοντέλο (εξοπλισμό, αν είναι ηλεκτρικό η υβριδικό και την άνεση που προσφέρουν) τότε το μίσθωμα μπορεί να ξεπεράσει τα 400 – 500 ευρώ. Το μίσθωμα απομειώνεται όταν ανεβαίνει η προκαταβολή που καταβάλει ο μισθωτής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι αυτή την περίοδο οι εταιρείες έχουν προβεί και σε προσφορές, με μερικές εξ αυτών να δίνουν ακόμη και δώρο ένα μίσθωμα. Συνήθως η πιο δημοφιλής διάρκεια της χρονομίσθωσης είναι από 24 έως και 48 μήνες.
ΤΑ BONUS ΣΤΟ ΛΙΖΙΝΓΚ
Τα πλεονεκτήματα της απόκτησης ενός αυτοκινήτου μέσω χρονομίσθωσης είναι ευρέως γνωστά. Μεταξύ αυτών είναι η απαλλαγή από τα τέλη κυκλοφορίας, τα προγραμματισμένα σέρβις και την αλλαγή ελαστικών, ένα μεγάλο κόστος στην αγορά λιανικής που τα τελευταία χρόνια έχει εκτοξευτεί σημαντικά. Σαφώς, το μεγαλύτερο πλεονέκτημα είναι η μεικτή ασφάλεια που καλύπτει και ζημιές σε περίπτωση ατυχήματος. Στα θετικά ότι ο μισθωτής ενός αυτοκινήτου μέσω χρονομίσθωσης δεν χρειάζεται να δαπανήσει μεγάλα χρηματικά κεφάλαια για την απόκτησή του. Πάντως, η απόκτηση αυτοκινήτου μέσω χρονομίσθωσης δεν απευθύνεται πάντα σε όλους. Για να δείτε αν σας συμφέρει, θα πρέπει να υπολογίσετε τη μηνιαία δόση με γνώμονα τα οικογενειακά σας έσοδα, τα χιλιόμετρα που διανύουμε ετησίως και φυσικά να συμβουλευτείτε ένα φοροτεχνικό, αν η αγορά αυτή είναι συμφέρουσα ή όχι.
O μισθωτής του αυτοκινήτου μακροχρόνιας μίσθωσης έχει τη δυνατότητα στη λήξη της περιόδου ισχύος της χρονομίσθωσης να επιστρέψει το αυτοκίνητο χωρίς να φέρει καμία περαιτέρω υποχρέωση, ενώ έχει την επιλογή να εξαγοράσει το αυτοκίνητο σε τιμή η οποία έχει προσυμφωνηθεί και καταγραφεί στη σύμβαση της μίσθωσης. Η τιμή αυτή είναι συνήθως ίση με την εκτίμηση της υπολειμματικής αξίας (residual value) του αυτοκινήτου στη λήξη της σύμβασης.