ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κυρίως σε χύμα μορφή οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου στη Σερβία

Δεδομένου ότι παραδοσιακά, οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου πραγματοποιούνται, κυρίως, σε μορφή χύμα, κύριος εθνικός στόχος είναι να μεταβληθούν οι όροι εμπορίας του, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία του και τα αντίστοιχα έσοδα από τη διάθεσή του στο εξωτερικό

Κυρίως σε χύμα μορφή οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου στη Σερβία

Αυξημένη ζήτηση παρατηρείται στην κατανάλωση ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς στην Σερβία, τόσο λόγω του εισερχόμενου τουρισμού από την χώρα στην Ελλάδα, όσο και λόγω της βελτίωσης του βιοτικού τους επιπέδου, όπως αναφέρεται σε σχετικό report του γραφείου ΟΕΥ στο Βελιγράδι. 

 

Τα σπορέλαια προτιμούν οι Σέρβοι

Αν και η τάση αυτή οδηγεί σε αλλαγή διατροφικών συνηθειών και στην υιοθέτηση πιο υγιεινής διατροφής, η κατανάλωση ελαιολάδου περιορίζεται στις σαλάτες, καθώς στην κουζίνα, οι Σέρβοι προτιμούν τα σπορέλαια. 

 

Πρώτη η Ιταλία σε εισαγωγές

Ο κύριος όγκος εισαγωγών παρθένου ελαιολάδου προέρχεται από την Ιταλία, την Ελλάδα, ή την Ισπανία. Η Ιταλία και η Ελλάδα κατέχουν περίπου το 90% της αγοράς. Ωστόσο το μερίδιο του ελληνικού ελαιόλαδου είναι περιορισμένο, διότι διατίθεται, κυρίως, από ελληνικών συμφερόντων σημεία πώλησης (πχ αλυσίδα Super Vero κλπ) και λιγότερο από άλλες, μεγαλύτερες αλυσίδες.

 

Τι εισάγει από Ελλάδα

Η Σερβία εισάγει από την Ελλάδα κυρίως έλαια που προέρχονται αποκλειστικά από ελιές (434 τόνοι, αξίας €140 χιλ) και Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο (234 τόνοι, αξίας €1.052 χιλ).

Επίσης 29 τόνους Παρθένου ελαιολάδου αξίας €92 χιλ. και Ακατέργαστο πυρηνέλαιο ελιάς,  42 τόνων, αξίας €42 χιλ.

 

Τιμές ελαιολάδου στη λιανική

(€1=117 δηνάρια - Ιούλιος 2022)

1 λίτρου

Monini (Ιταλία): 1.870-2.100

Caparelli (Ιταλία): 1.560-1.920

Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.760

LugliO (Ιταλία): 1.480

Zucchi (Ιταλία) γυάλινο: 1.500

Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 1.380 – 1.550

Minerva (Ελλάδα): 1.200 – 1.740

Terra Carpus (Ελλάδα) γυάλινο: 900

Elmar (Ελλάδα) γυάλινο: 1.300

 

750 ml

Monini (Ιταλία): 1.700-1.800

Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.500

Allegro (Ισπανία) γυάλινο: 780

Minerva (Ελλάδα) μεταλλικό: 1.300 – 1.600

Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.400-1.750

Ellinikon (Ελλάδα) γυάλινο: 850

Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 830

Xenia (Ελλάδα) γυάλινο: 670

Elea Creta (Ελλάδα) γυάλινο: 790

 

500 ml

Monini (Ιταλία): 1.300-1.400

Caparelli (Ιταλία): 850-1.210

Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 970-1.050

Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 600-780

Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.070

Aenano (Ελλάδα) γυάλινο: 990

Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 590

 

Ανάγκη να αλλάξουν οι κλαδικές αδυναμίες προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου

Σύμφωνα με το report, οι κλαδικές αδυναμίες παραγωγής ή διεθνούς προώθησης ελληνικού ελαιόλαδου, όπως είναι για παράδειγμα η μη τυποποίηση, μη προβολή-διαφήμιση ή γενικότερα «marketing» κλπ, είναι αλληλένδετες με τις εξαγωγικές επιδόσεις του εν λόγω προϊόντος σε πολλές ξένες αγορές, όπως της σερβικής. 

Δεδομένου ότι παραδοσιακά, οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου πραγματοποιούνται, κυρίως, σε μορφή χύμα, κύριος εθνικός στόχος είναι να μεταβληθούν οι όροι εμπορίας του, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία του και τα αντίστοιχα έσοδα από τη διάθεσή του στο εξωτερικό. Αυτή εξάλλου, η πολιτική ακολουθείται από τους ανταγωνιστές μας επί δεκαετίες και κρίνεται σκόπιμο να υπενθυμιστεί ακόμη μια φορά. Η ανωτέρω πολιτική σημαίνει εξαγωγή σε επώνυμες συσκευασίες ειδικών προδιαγραφών, με τρόπο που να αποκτήσει αναγνωσιμότητα και σταθερή παρουσία, ώστε να απολαμβάνει υψηλότερων τιμών, ανάλογων της ποιότητάς του.

 

Τι πρέπει να κάνουν οι παραγωγοί

  • Χρήση βασικής ετικέτας συσκευασίας στα σερβικά, με προτάσεις χρήσης προϊόντος
  • Συμμετοχή Ελλήνων εξαγωγέων σε έγκαιρα προετοιμασμένες και οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές
  • Ένταξη της Σερβίας στις αγορές – στόχους και σε δράσεις, όπως το οδοιπορικό "οι δρόμοι του λαδιού και της ελιάς"
  • Ανάδειξη και προβολή των πλεονεκτημάτων της ελληνικής κουζίνας και ιδιαίτερα των ευεργετικών για την υγεία ιδιοτήτων του παρθένου ελαιόλαδου, με συχνές επιστημονικές κλπ δημοσιεύσεις στον τύπο και τα περιοδικά
  • Πραγματοποίηση διαφημιστικών εκστρατειών που βοηθούν, αφενός τον καταναλωτή να εκτιμήσει το παρθένο ελαιόλαδο, αφετέρου να δημιουργηθεί η απαραίτητη κουλτούρα κατανάλωσης ελληνικού παρθένου ελαιόλαδου σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, εκμεταλλευόμενοι το συγκριτικό μας ποιοτικό, κυρίως, πλεονέκτημα. Οι κύριοι ανταγωνιστές μας προβαίνουν σε συνεχείς διαφημιστικές εκστρατείες, τόσο στην Σερβία, όσο και σε πολλές άλλες χώρες-αγορές στόχους τους (πχ Ασία, Βαλκάνια κλπ), ενώ η αντίστοιχη προβολή του ελληνικού ελαιόλαδου παραμένει σχεδόν ανύπαρκτη επί δεκαετίες
  • Διείσδυση στον τομέα των εστιατορίων και ξενοδοχείων όπου χρησιμοποιείται, κυρίως, ιταλικό και ισπανικό ελαιόλαδο, καθώς και προώθηση ελληνικού πολτού ελιάς
  • Ανάδειξη και προβολή ελαιοπαραγωγικών περιοχών της Ελλάδας, ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί μελλοντικά η διαφοροποίηση στις τιμές, στο πλαίσιο της προστατευόμενης ονομασίας προελεύσεως (ΠΟΠ)
  • Πραγματοποίηση εβδομάδων ελληνικών τροφίμων, με ιδιαίτερη προβολή και γευσιγνωσία ελαιόλαδου, αρχικά στα supermarkets, ξενοδοχεία ή εστιατόρια ελληνικών συμφερόντων και σε δεύτερο στάδιο, σε άλλες αλυσίδες κλπ.
  • Οργάνωση εβδομάδας ελληνικής γαστρονομίας σε μεγάλα ξενοδοχεία με πρόσκληση-συμμετοχή Ελλήνων μαγείρων, ντόπιων δημοσιογράφων και προβολή στα τοπικά ΜΜΕ

 

 

Η φωτογραφία είναι από pixabay.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση