ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κυρίως σε χύμα μορφή οι εξαγωγές ελληνικού ελαιολάδου στη Σερβία
Δεδομένου ότι παραδοσιακά, οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου πραγματοποιούνται, κυρίως, σε μορφή χύμα, κύριος εθνικός στόχος είναι να μεταβληθούν οι όροι εμπορίας του, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία του και τα αντίστοιχα έσοδα από τη διάθεσή του στο εξωτερικό
Αυξημένη ζήτηση παρατηρείται στην κατανάλωση ελαιολάδου και επιτραπέζιας ελιάς στην Σερβία, τόσο λόγω του εισερχόμενου τουρισμού από την χώρα στην Ελλάδα, όσο και λόγω της βελτίωσης του βιοτικού τους επιπέδου, όπως αναφέρεται σε σχετικό report του γραφείου ΟΕΥ στο Βελιγράδι.
Τα σπορέλαια προτιμούν οι Σέρβοι
Αν και η τάση αυτή οδηγεί σε αλλαγή διατροφικών συνηθειών και στην υιοθέτηση πιο υγιεινής διατροφής, η κατανάλωση ελαιολάδου περιορίζεται στις σαλάτες, καθώς στην κουζίνα, οι Σέρβοι προτιμούν τα σπορέλαια.
Πρώτη η Ιταλία σε εισαγωγές
Ο κύριος όγκος εισαγωγών παρθένου ελαιολάδου προέρχεται από την Ιταλία, την Ελλάδα, ή την Ισπανία. Η Ιταλία και η Ελλάδα κατέχουν περίπου το 90% της αγοράς. Ωστόσο το μερίδιο του ελληνικού ελαιόλαδου είναι περιορισμένο, διότι διατίθεται, κυρίως, από ελληνικών συμφερόντων σημεία πώλησης (πχ αλυσίδα Super Vero κλπ) και λιγότερο από άλλες, μεγαλύτερες αλυσίδες.
Τι εισάγει από Ελλάδα
Η Σερβία εισάγει από την Ελλάδα κυρίως έλαια που προέρχονται αποκλειστικά από ελιές (434 τόνοι, αξίας €140 χιλ) και Εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο (234 τόνοι, αξίας €1.052 χιλ).
Επίσης 29 τόνους Παρθένου ελαιολάδου αξίας €92 χιλ. και Ακατέργαστο πυρηνέλαιο ελιάς, 42 τόνων, αξίας €42 χιλ.
Τιμές ελαιολάδου στη λιανική
(€1=117 δηνάρια - Ιούλιος 2022)
1 λίτρου
Monini (Ιταλία): 1.870-2.100
Caparelli (Ιταλία): 1.560-1.920
Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.760
LugliO (Ιταλία): 1.480
Zucchi (Ιταλία) γυάλινο: 1.500
Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 1.380 – 1.550
Minerva (Ελλάδα): 1.200 – 1.740
Terra Carpus (Ελλάδα) γυάλινο: 900
Elmar (Ελλάδα) γυάλινο: 1.300
750 ml
Monini (Ιταλία): 1.700-1.800
Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 1.200-1.500
Allegro (Ισπανία) γυάλινο: 780
Minerva (Ελλάδα) μεταλλικό: 1.300 – 1.600
Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.400-1.750
Ellinikon (Ελλάδα) γυάλινο: 850
Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 830
Xenia (Ελλάδα) γυάλινο: 670
Elea Creta (Ελλάδα) γυάλινο: 790
500 ml
Monini (Ιταλία): 1.300-1.400
Caparelli (Ιταλία): 850-1.210
Olitalia (Ιταλία) γυάλινο: 970-1.050
Ybarra (Ισπανία) γυάλινο: 600-780
Minerva (Ελλάδα) γυάλινο: 1.070
Aenano (Ελλάδα) γυάλινο: 990
Kalamata (Ελλάδα) γυάλινο: 590
Ανάγκη να αλλάξουν οι κλαδικές αδυναμίες προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου
Σύμφωνα με το report, οι κλαδικές αδυναμίες παραγωγής ή διεθνούς προώθησης ελληνικού ελαιόλαδου, όπως είναι για παράδειγμα η μη τυποποίηση, μη προβολή-διαφήμιση ή γενικότερα «marketing» κλπ, είναι αλληλένδετες με τις εξαγωγικές επιδόσεις του εν λόγω προϊόντος σε πολλές ξένες αγορές, όπως της σερβικής.
Δεδομένου ότι παραδοσιακά, οι ελληνικές εξαγωγές ελαιόλαδου πραγματοποιούνται, κυρίως, σε μορφή χύμα, κύριος εθνικός στόχος είναι να μεταβληθούν οι όροι εμπορίας του, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία του και τα αντίστοιχα έσοδα από τη διάθεσή του στο εξωτερικό. Αυτή εξάλλου, η πολιτική ακολουθείται από τους ανταγωνιστές μας επί δεκαετίες και κρίνεται σκόπιμο να υπενθυμιστεί ακόμη μια φορά. Η ανωτέρω πολιτική σημαίνει εξαγωγή σε επώνυμες συσκευασίες ειδικών προδιαγραφών, με τρόπο που να αποκτήσει αναγνωσιμότητα και σταθερή παρουσία, ώστε να απολαμβάνει υψηλότερων τιμών, ανάλογων της ποιότητάς του.
Τι πρέπει να κάνουν οι παραγωγοί
- Χρήση βασικής ετικέτας συσκευασίας στα σερβικά, με προτάσεις χρήσης προϊόντος
- Συμμετοχή Ελλήνων εξαγωγέων σε έγκαιρα προετοιμασμένες και οργανωμένες επιχειρηματικές αποστολές
- Ένταξη της Σερβίας στις αγορές – στόχους και σε δράσεις, όπως το οδοιπορικό "οι δρόμοι του λαδιού και της ελιάς"
- Ανάδειξη και προβολή των πλεονεκτημάτων της ελληνικής κουζίνας και ιδιαίτερα των ευεργετικών για την υγεία ιδιοτήτων του παρθένου ελαιόλαδου, με συχνές επιστημονικές κλπ δημοσιεύσεις στον τύπο και τα περιοδικά
- Πραγματοποίηση διαφημιστικών εκστρατειών που βοηθούν, αφενός τον καταναλωτή να εκτιμήσει το παρθένο ελαιόλαδο, αφετέρου να δημιουργηθεί η απαραίτητη κουλτούρα κατανάλωσης ελληνικού παρθένου ελαιόλαδου σε σχέση με ανταγωνίστριες χώρες, εκμεταλλευόμενοι το συγκριτικό μας ποιοτικό, κυρίως, πλεονέκτημα. Οι κύριοι ανταγωνιστές μας προβαίνουν σε συνεχείς διαφημιστικές εκστρατείες, τόσο στην Σερβία, όσο και σε πολλές άλλες χώρες-αγορές στόχους τους (πχ Ασία, Βαλκάνια κλπ), ενώ η αντίστοιχη προβολή του ελληνικού ελαιόλαδου παραμένει σχεδόν ανύπαρκτη επί δεκαετίες
- Διείσδυση στον τομέα των εστιατορίων και ξενοδοχείων όπου χρησιμοποιείται, κυρίως, ιταλικό και ισπανικό ελαιόλαδο, καθώς και προώθηση ελληνικού πολτού ελιάς
- Ανάδειξη και προβολή ελαιοπαραγωγικών περιοχών της Ελλάδας, ούτως ώστε να αντιμετωπιστεί μελλοντικά η διαφοροποίηση στις τιμές, στο πλαίσιο της προστατευόμενης ονομασίας προελεύσεως (ΠΟΠ)
- Πραγματοποίηση εβδομάδων ελληνικών τροφίμων, με ιδιαίτερη προβολή και γευσιγνωσία ελαιόλαδου, αρχικά στα supermarkets, ξενοδοχεία ή εστιατόρια ελληνικών συμφερόντων και σε δεύτερο στάδιο, σε άλλες αλυσίδες κλπ.
- Οργάνωση εβδομάδας ελληνικής γαστρονομίας σε μεγάλα ξενοδοχεία με πρόσκληση-συμμετοχή Ελλήνων μαγείρων, ντόπιων δημοσιογράφων και προβολή στα τοπικά ΜΜΕ