ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κρητικό ελαιόλαδο: Το «πάντρεμα» ποιότητας προϊόντος – καινοτομίας Lidl
Η συνεργασία της Lidl Ελλάς με την Kreta Food, οι πρωτιές και οι πρωτοποριακές μέθοδοι
Ένα προϊόν – σήμα κατατεθέν για την Κρήτη, το ελαιόλαδο, αναγνωρισμένης διεθνώς ποιότητας, ήταν αυτό που μπήκε πρώτο στις αποθήκες της Lidl Ελλάς, προερχόμενο από την εταιρεία Kreta Food των Νικόλαου Μαρματάκη και Μιχάλη Στρατηγάκη.
Δύο και πλέον δεκαετίες μετά, η συνεργασία της κρητικής εταιρείας με τον μεγάλο λιανεμπορικό όμιλο αποτελεί σημείο αναφοράς.
Είναι χαρακτηριστικό ότι οι εγκαταστάσεις της εταιρείας τυποποίησης έξτρα παρθένου ελαιολάδου, στον Γαλατά Χανίων ήταν ένας από τους προορισμούς που περιελάμβανε το βιωματικό ταξίδι το οποίο διοργάνωσε στην Κρήτη η Lidl Ελλάς, προκειμένου να αναδειχθούν οι τοπικές επιχειρήσεις και τα ποιοτικά προϊόντα τους.
Στις συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, όπως τονίστηκε, παράγεται το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο ΠΓΕ Χανίων «Νώμα» που διατίθεται από την αλυσίδα σούπερ μάρκετ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το 50% του τζίρου της Kreta Food προέρχεται από τη Lidl, τόσο στην εγχώρια αγορά, όσο και στο εξωτερικό.
Όπως επεσήμανε ο κ. Μαρματάκης, από την ίδρυσή της, στόχος της Kreta Food ήταν οι εξαγωγές, καθώς εκεί υπήρχε «κενό».
Ακόμα και σήμερα, κατά τον ίδιο, το ποσοστό του ελαιολάδου που εξάγεται τυποποιημένο είναι ουσιαστικά πολύ μικρό αν το συγκρίνουμε με το σύνολο της παραγωγής στην Ελλάδα, καθώς δεν ξεπερνά το 15%. Το περισσότερο εξάγεται χύμα ή καταναλώνεται εγχώρια.
Ειδικά για την εγχώρια κατανάλωση, ο κ. Μαρματάκης υπογράμμισε το μοναδικό παγκοσμίως – όπως ανέφερε- φαινόμενο στη χώρα μας να έχουμε μέση κατά κεφαλή κατανάλωση ελαιολάδου στα 17 με 18 κιλά την ώρα που η επόμενη χώρα είναι στα 2 με 3 κιλά κατανάλωση κατά κεφαλή.
«Είμαστε κατά βάση εξαγωγική επιχείρηση. Απευθυνόμαστε στην εκτός Ελλάδας αγορά, ξεκινήσαμε να πουλάμε τις υψηλότερες ποιότητες ελαιολάδου, πιστοποιημένα ελαιόλαδα. Το 60% της παραγωγής μας κατευθύνεται στις εξαγωγές και το 40% πηγαίνει στη Lidl η οποία στην Ελλάδα είναι ο μοναδικός μας, ο βασικός μας πελάτης» υπογράμμισε.
Σε ότι έχει να κάνει με τον τζίρο της Kreta Food, αυτός για το 2022 ανήλθε στα 20 εκατ., ενώ το 2021 ήταν περίπου στα 17 εκατ.
Η μονάδα παραγωγής της έχει δυναμικότητα άνω των 20 εκατ. λίτρων ετησίως, ενώ εξάγει σε 28 χώρες σ’ όλον τον κόσμο, κυρίως σε Ευρώπη και Βόρεια Αμερική, αλλά και σε χώρες της Ασίας.
Ο Ν. Μαρματάκης στο χώρο με τις δεξαμενές όπου αποθηκεύεται το ελαιόλαδο μέχρι την τυποποίησή του
Οι πρωτιές με την Lidl και οι καινοτομίες που κάνουν την διαφορά
Η παλέτα με τυποποιημένο Κρητικό ελαιόλαδο της Kreta Food που "εγκαινίασε" την αποθήκη της Lidl Ελλάς στην Σίνδο της Θεσσαλονίκης το μακρινό 1998 δεν είναι η μοναδική πρωτιά στη συνεργασία των δύο πλευρών.
«Βάλαμε στα ράφια το πρώτο πιστοποιημένο ελαιόλαδο ιδιωτικής ετικέτας στην Ελλάδα. Το σύνηθες για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν να βάλεις το φθηνότερο» ανέφερε ο κ. Μαρματάκης.
Ο ίδιος υπογράμμισε ότι «η Lidl είναι μοναδική εταιρεία και πολύ διαφορετική, για πολλούς και διάφορους λόγους. Την ενδιαφέρει η ποιότητα ουσιαστικά. Δεν την ενδιαφέρει να αγοράσει κάτι σε χαμηλή τιμή, θέλει να αγοράσει αυτή τη συγκεκριμένη ποιότητα στην καλύτερη τιμή. Για να το πετύχει αυτό εμβαθύνει πάρα πολύ, καινοτομεί και χτίζει σχέσεις με τους προμηθευτές»
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η μέτρηση της ηλικίας του ελαιολάδου αλλά και η πολύ μικρή ημερομηνία λήξης που μπαίνει από την Lidl ( 9 μήνες) για να εξασφαλίσει ότι το ελαιόλαδο στα ράφια της θα είναι πάντα από την πιο πρόσφατη συγκομιδή.
Παράλληλα εισήχθησαν και οργανοληπτικά κριτήρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε παρτίδα που τυποποιείται για λογαριασμό της αλυσίδας ελέγχεται προηγουμένως στο Εργαστήριο Γευσιγνωσίας Ελαιολάδου του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, στην Καλαμάτα και εγκρίνεται ή απορρίπτεται. «Μόνο εφόσον εγκριθεί γίνεται αποδεκτό για τυποποίηση» τόνισε ο κ. Μαρματάκης.
«Κάθε LOT προ εμφιάλωσης πρέπει να πάει στο συγκεκριμένο εργαστήριο, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, να γίνει η ανάλυση. Αν πάρουμε το “οκ” δίνουμε εμείς μετά περαιτέρω στον προμηθευτή, το πράσινο φως για να προχωρήσει», ανέφερε ο κ. Αντώνης Μάρκου, Senior Purchasing Manager της Lidl Ελλάς, υπογραμμίζοντας ότι η καινοτόμα αυτή διαδικασία ξεκίνησε στα τέλη του 2015 με αρχές του 2016.
«Σε μια παραλαβή σε αποθήκη μας στη Λάρισα ή στα Τρίκαλα, δεν μπορεί αυτός που παραλαμβάνει να γνωρίζει, μόνο μέσα από το LOT μπορούμε να εξασφαλίσουμε και την ανάλυση που κουμπώνει πάνω εκεί, ότι η δεξαμενή θα έχει αυτά τα οποία ζητάμε εμείς να έχει οργανοληπτικά», επεσήμανε ο κ. Μάρκου.
Δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι η Lidl κάνει περιοδικούς ελέγχους και μετά που θα παραλάβει το προϊόν, για να βεβαιωθεί ότι όντως τηρούνται τα συμφωνηθέντα.
Στελέχη της Lidl Ελλάς συνόδευσαν τους δημοσιογράφους στο βιωματικό ταξίδι που διοργανώθηκε από την εταιρεία σε Ηράκλειο και Χανιά.
Στην φωτογραφία, στις εγκαταστάσεις της Kreta Food, από αριστερά ο κ. Σταύρος Σταυρινός, υπεύθυνος Εξωτερικής Επικοινωνίας, η κ. Βασιλική Αδαμίδου, διευθύντρια Επικοινωνίας και Εταιρικής Υπευθυνότητας, ο κ. Δημήτρης Κουλαξίδης, Purchasing Manager, η κ. Εβελίνα Συρίγου, Press Office Manager και ο κ. Αντώνης Μάρκου, Senior Purchasing Manager
Δύσκολη ελαιοκομική χρονιά
O συνιδιοκτήτης της Kreta Food στην συζήτηση με τους δημοσιογράφους αναφέρθηκε και στην γενικότερη κατάσταση στην αγορά ελαιολάδου. Ο κ. Μαρματάκης μίλησε για ιδιαίτερα δύσκολη ελαιοκομική περίοδο φέτος, υπογραμμίζοντας την δραματική πτώση της παραγωγής (κυρίως σε Ισπανία, Ιταλία και Τυνησία), η οποία οδήγησε σε άνοδο των τιμών παραγωγού. Αυτό «σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στα υλικά συσκευασίας αλλά και στην τιμή του χρήματος, δημιουργεί δυσχέρειες και μας αναγκάζει να κάνουμε κι εμείς ανατιμήσεις», παραδέχθηκε.
«Φέτος πιθανό να τυποποιήσουμε 6 -7 χιλιάδες τόνους, λόγω πολύ υψηλών τιμών και «συμπιεσμένης» κατανάλωσης, ενώ σε μια χρονιά με χαμηλότερες τιμές και μεγαλύτερη κατανάλωση μπορούμε να τυποποιήσουμε 10.000 τόνους».