ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Κλιμακώνεται το «μποτιλιάρισμα» στα εμπορικά λιμάνια του κόσμου
Ουρές πλοίων σε Κίνα, Σιγκαπούρη, Βιετνάμ, συνεχίζονται τα προβλήματα στις ΗΠΑ - Η συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια αναμένεται να συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι την 1η Φεβρουαρίου
SHARE:
Μια ατελείωτη σειρά από πλοία που μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια περιμένουν παρατεταγμένα στους τερματικούς σταθμούς στα σημαντικότερα εμπορικά λιμάνια της Κίνας, στο Χονγκ Κονγκ και στη Σεντζέν. Η τελευταία αυτή εξέλιξη προστίθεται στο χάος και στον συνωστισμό που εξακολουθεί να επικρατεί στα λιμάνια του κόσμου, αλλά στην Κίνα φαίνεται πως έχει επιδεινωθεί τις τελευταίες ημέρες.
Αιτία ο τυφώνας «Κομπασού»που έπληξε τις δύο εμπορικές μητροπόλεις της Κίνας, αναγκάζοντας τα δύο λιμάνια να διακόψουν την κίνηση για δύο ημέρες. Το αποτέλεσμα ήταν να φτάσει χθες στα 271 ο αριθμός των πλοίων που περίμεναν για να μπουν στο λιμάνι και να ξεφορτώσουν το εμπόρευμα. Ηταν ο μεγαλύτερος αριθμός πλοίων που μετρήθηκαν να περιμένουν έξω από λιμάνια από τον Απρίλιο, οπότε άρχισε να καταγράφει τα στοιχεία η Bloomberg News. Σύμφωνα με το Reuters, το λιμάνι του Λος Αντζελες προσπαθεί να πείσει όλους τους φορείς που εμπλέκονται στην εφοδιαστική αλυσίδα, εταιρείες που διαχειρίζονται τους τερματικούς σταθμούς, εισαγωγικές επιχειρήσεις, ιδιοκτήτες αποθηκών και επιχειρήσεις φορτηγών να παρατείνουν τις ώρες εργασίας τους και να κινούν τα εμπορεύματα ακόμη και τις νυχτερινές ώρες. Επειτα από σχετική παρέμβαση του Λευκού Οίκου, από την Τετάρτη μια σειρά εταιρειών από τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου Walmart και Home Depot, τις εταιρείες logistics United Parcel Service και FedEx, έως τη βιομηχανία ηλεκτρονικών Samsung υποσχέθηκαν να επιστρατεύσουν περισσότερους εργαζομένους τις νυχτερινές ώρες ώστε να διευκολύνουν την αποσυμφόρηση στα λιμάνια του Λος Αντζελες και του Λονγκ Μπιτς.
«Η εφοδιαστική αλυσίδα αντιμετωπίζει ακραία προβλήματα και εφόσον δεν υπάρχει ασφαλιστική δικλίδα, το παραμικρό μπορεί να οξύνει το πρόβλημα σε ακραίο βαθμό» σχολιάζει ο Τζέιμς Τέο, αναλυτής της Bloomberg Intelligence, που προεξοφλεί πως η συμφόρηση στα κινεζικά λιμάνια θα συνεχιστεί τουλάχιστον μέχρι το κινεζικό νέο έτος, εν ολίγοις μέχρι την 1η Φεβρουαρίου. Την εκτίμησή του συμμερίζεται και ο Ντέτλεφ Τρέφζγκερ, διευθύνων σύμβουλος της Kuehne & Nagel, μίας από τις μεγαλύτερες εταιρείες logistics. Αλλοι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η συμφόρηση στα λιμάνια μπορεί να παραταθεί περισσότερο, ιδιαιτέρως σε περίπτωση μεγάλης κακοκαιρίας ή μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων κορωνοϊού στην Κίνα, η οποία έχει υιοθετήσει την πολιτική των μηδενικών κρουσμάτων με ακραία προληπτικά μέτρα. «Στο βόρειο ημισφαίριο μπαίνουμε στη χειμερινή περίοδο και θα επιστρέψουμε στις συνήθεις δυσκολίες που συνοδεύουν τις χιονοπτώσεις, τους ισχυρούς ανέμους και τη διακοπή λειτουργίας των λιμανιών και δεν ξέρουμε τι θα γίνει τότε» τονίζει ο Λαρς Μάικλ Γιένσεν, επικεφαλής του ανοικτού δικτύου της ναυτιλιακής μεταφορών Maersk.
Την ίδια στιγμή συνεχίζεται η καταιγίδα στο Βιετνάμ που έχει κυριολεκτικά διασκορπίσει τα πλοία στο λιμάνι Χαϊφόνγκ, το τρίτο μεγαλύτερο της χώρας με τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων. Στη Σιγκαπούρη ο αριθμός των πλοίων που περιμένουν βρίσκεται στα υψηλότερα επίπεδα από τις 21 Ιουλίου, οπότε έπληξε τη Σαγκάη ο τυφώνας «Ιν-φα». Μιλώντας στο Bloomberg στελέχη της PSA Corp, που διαχειρίζεται τους τερματικούς σταθμούς κοντέινερ στη Σιγκαπούρη, τόνισαν πως καταβάλλουν προσπάθεια να βοηθήσουν την πελατεία τους για να μπορέσει να διαχειριστεί τις καθυστερήσεις και να έχει τη σωστή ανταπόκριση με την άφιξη των κοντέινερ. Εν ολίγοις, οι τυφώνες στις ασιατικές χώρες έχουν περιπλέξει περαιτέρω την ήδη χαοτική κατάσταση που επικρατεί στα εμπορικά λιμάνια ανά τον κόσμο. Σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times επικαλείται στοιχεία της Kuehne & Nagel, που υπολογίζει ότι αυτήν τη στιγμή βρίσκονται ακινητοποιημένα έξω από λιμάνια ανά τον κόσμο 584 πλοία εμπορευματοκιβωτίων.
Μιλώντας στη βρετανική εφημερίδα, ο Σάιμον Χέινι, αναλυτής της συμβουλευτικής Drewry, υπογραμμίζει πως «οι εφοδιαστικές αλυσίδες έχουν δεχθεί πλήγματα από παντού και παρουσιάζουν άνευ προηγουμένου δείγματα κατάρρευσης» Προσθέτει, μάλιστα, ότι τα προβλήματα έχουν πολύ βαθύτερα αίτια από αυτά που φαίνονται στα λιμάνια. Η αδιάκοπα αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά προϊόντα, η αναστάτωση που έχει προκαλέσει η πανδημία στα δρομολόγια των πλοίων μεταφοράς κοντέινερ, η ανεπάρκεια λιμενεργατών αλλά και οι ελλείψεις οδηγών βαρέων φορτηγών έχουν όντως συνεισφέρει σε αυτήν τη χαοτική κατάσταση στα λιμάνια. Η κατάσταση επιδεινώνεται περαιτέρω όταν τα πλοία φτάνουν καθυστερημένα στα λιμάνια, οπότε ανατρέπεται η σειρά των εργασιών για τη μεταφορά του φορτίου, με αποτέλεσμα να διαταράσσεται και η διαδικασία μεταφοράς, φόρτωσης σε φορτηγά και αποθήκευσης.