ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ηλεκτρονική ταυτότητα κτιρίου: Πότε θα τεθεί σε εφαρμογή - Όσα πρέπει να γνωρίζετε
Ξεκινά την 1η Φεβρουαρίου
SHARE:
Έναν οδηγό με 7 ερωτήσεις και απαντήσεις για τον τρόπο που θα τεθεί σε εφαρμογή από την 1η Φεβρουαρίου του 2021 η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου παρουσιάζει η εφημερίδα "Ελεύθερος Τύπος".
Αναλυτικά:
1.Γιατί είναι απαραίτητη η Ηλεκτρονική Ταυτότητα του Κτιρίου
Σήμερα για κάθε κτίριο υπάρχουν διάφορες καταγραφές στα εμβαδά τους, που μάλιστα τις περισσότερες φορές δεν συμφωνούν μεταξύ τους όπως:
Α.Εμβαδόν με βάση την Οικονομική Άδεια ( αν υπάρχει)
Β.Εμβαδόν κατά δήλωση του ιδιοκτήτη στη ΔΕΗ .
Γ. Εμβαδόν στο έντυπο Ε9 της εφορίας .
Δ. Εμβαδόν στο συμβόλαιο αγοράς/ μισθωτήριο κλπ.
Ε.Εμβαδόν στο Ενεργειακό Πιστοποιητικό .
ΣΤ.Εμβαδόν στο Κτηματολόγιο
Ζ.Εμβαδό, αποτύπωσης της υφιστάμενης ( πραγματικής ) κατάστασης. Αυτή η έλλειψη ταύτισης των τετραγωνικών στις διάφορες καταχωρίσεις του ακινήτου δημιουργεί προβλήματα στην σωστή καταγραφή του.Επίσης με την Ταυτότητα του Κτιρίου κάθε ιδιοκτήτης θα έχει πλήρη εικόνα για τη νομιμότητα ή του κτιρίου του καθώς και την ενεργειακή και στατική κατάσταση του.
2.Δηλαδή θα υπάρξει διασταύρωση στοιχείων
Ναι. Όλα τα στοιχεία του φακέλου θα μπαίνουν σε μια ηλεκτρονική βάση δεδομένων που θα συνδέεται με τα αρχεία του ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟΥ της ΔΕΗ , του δήμου και της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του υπουργείου Οικονομικών (Ε9) και στη συνέχεια με το Περιουσιολόγιο .Σε περίπτωση που από τους σχετικούς ελέγχους διασύνδεσης των ανωτέρω βάσεων δεδομένων προκύπτει ότι δεν τηρήθηκαν οι σωστές διαδικασίες, θα ενημερώνεται άμεσα η αρμόδια ΥΔΟΜ για τον έλεγχο και την καταγραφή τυχόν αυθαιρέτων κατασκευών. Πέραν της διαπίστωσης αυθαιρέτων κατασκευών για τη έλλειψη συμπλήρωσης της Ταυτότητας του Κτιρίου επιβάλλεται πρόστιμο από το ΥΠΕΝ.
3.Ποιοι έχουν υποχρέωση να την κάνουν
Σύμφωνα με το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο , υποχρέωση για εισαγωγή στο θεσμό έχουν τα νέα κτίρια ( για όσα δηλαδή εκδίδονται νέες οικοδομικές άδειες) και τα παλαιότερα αλλά κατά τη στιγμή της μεταβίβασης τους. Η Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου θα είναι απαραίτητη για οποιοδήποτε πράξη σε ακίνητο εκτός από τις ενοικιάσεις.
4.Τι γίνεται με τα αυθαίρετα που δεν έχουν δηλωθεί και δεν έχουν Ταυτότητα Κτιρίου
Κατ’αρχάς για όλα τα αυθαίρετα που έχουν νομιμοποιηθεί με όλους τους νόμους περί αυθαιρέτων , θα πρέπει να συνταχθεί Ταυτότητα Κτιρίου για να θεωρούνται πλήρως τακτοποιημένα. Όσοι ιδιοκτήτες αυθαιρέτων δεν τακτοποίησαν το αυθαίρετο θα πρέπει να βρεθούν αντιμέτωποι και σε περιορισμούς και απαγορεύσεις για:
-να μεταβιβάσου, πουλήσουν ή να γράψουν στα παιδιά τους.
-να προβούν στην έκδοση πολεοδομικών αδειών για εργασίες συντήρησης , ανακαίνισης, αποκατάστασης , αλλαγής χρήσης ή και επέκτασης των ακινήτων τους
-να το μισθώσουν νόμιμα
-να μην μπορούν να εκδώσουν οι μισθωτές του ακινήτου άδεια λειτουργίας επιχείρησης ( εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης , βιοτεχνίες κλπ)
-να χρηματοδοτηθούν για την αναβάθμιση του κτιρίου από το πρόγραμμα Εξοικονομώ-Αυτονομώ
-Θα έχουν αυξημένο πρόστιμο και κίνδυνο πιθανής κατεδάφισης σε περίπτωση που δεν μπορούν να προβούν σε νομιμοποίηση του κτιρίου.
5. Πως γίνεται η διαδικασία
Η διαδικασία θα γίνεται από τον μηχανικό μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας “Ταυτότητα Κτιρίου” η οποία αναπτύχθηκε από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ) που είναι και ο πάροχος των ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς το υπουργείο τους μηχανικούς και τους πολίτες.
6. Ποια έγγραφα και στοιχεία περιλαμβάνει ο φάκελος της Ταυτότητας Κτιρίου;
α) Το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου, με τις αναθεωρήσεις της,
β) τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια,
γ) το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης του κτιρίου ή τμημάτων αυτού,
δ) το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί,
ε) οι δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,
στ) τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν το κτίριο στην πραγματική του κατάσταση όταν αυτή δεν προκύπτει από τα στοιχεία των περιπτώσεων α’, β’ και ε’,
ζ) το δελτίο δομικής τρωτότητας και η μελέτη στατικής επάρκειας, εφόσον απαιτείται,
η) ο πίνακας χιλιοστών και η μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον απαιτούνται,
θ) το Πιστοποιητικό Πληρότητας για Ηλεκτρονική Ταυτότητα Κτιρίου.
7. Τι ισχύει για τα διαμερίσματα και γενικά για μεταβίβαση οριζόντιας ιδιοκτησίας;
Ειδικά για τη διηρημένη ιδιοκτησία η Ηλεκτρονική Ταυτότητα περιλαμβάνει τα εξής στοιχεία:
-Το στέλεχος της οικοδομικής άδειας του κτιρίου εντός του οποίου βρίσκεται η διηρημένη ιδιοκτησία, με τις αναθεωρήσεις της,
-τα σχέδια που συνοδεύουν την οικοδομική άδεια,
-το πιστοποιητικό ενεργειακής απόδοσης της διηρημένης ιδιοκτησίας,
-το πιστοποιητικό ελέγχου κατασκευής, εφόσον έχει εκδοθεί,
-δηλώσεις υπαγωγής σε νόμους αναστολής επιβολής κυρώσεων επί αυθαιρέτων,
-τα σχέδια κατόψεων, τα οποία αποτυπώνουν τη διηρημένη ιδιοκτησία στην πραγματική της κατάσταση πλην των κοινοχρήστων χώρων,
-το δελτίο δομικής τρωτότητας,
-τον πίνακα χιλιοστών και τη μελέτη κατανομής δαπανών του κτιρίου, εφόσον απαιτούνται,
-το Πιστοποιητικό Πληρότητας της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας της Αυτοτελούς Διηρημένης Ιδιοκτησίας.