ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα: Τι ισχύει για τιμές και δίκτυο φόρτισης

Πώς έγινε το δρομολόγιο από Ηράκλειο μέχρι Χανιά και από εκεί στην ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι την Αλεξανδρούπολη!

Ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα: Τι ισχύει για τιμές και δίκτυο φόρτισης

Τα ηλεκτρικά οχήματα κερδίζουν ολοένα και περισσότερο έδαφος, ειδικά σε χώρες του εξωτερικού με τις απόψεις των καταναλωτών πάντως να συνεχίζουν να διίστανται, ενώ στην Ελλάδα συνεχίζονται οι δράσεις για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης με προγράμματα όπως το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» που επιδοτεί την αγορά οχημάτων και φορτιστών ή το «Φορτίζω Παντού» που έκανε πρεμιέρα σήμερα για την εγκατάσταση 8.000 δημόσιων φορτιστών.

Πώς συμπεριφέρονται όμως ως τώρα, οι Έλληνες καταναλωτές;

Αξίζει να προβούν στην αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου σήμερα ή είναι σοφότερο να περιμένουν μερικά χρόνια; 

Το 2022, σύμφωνα με το moneyreview.gr, πουλήθηκαν 2.232 πλήρως ηλ. οχήματα, όταν το 2017 είχαν πουληθεί μόλις 38

Παρά το γεγονός ότι στη χώρα μας το μερίδιο αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, βρισκόταν στις κατώτερες θέσεις της γηραιάς ηπείρου, κοντά στο 7,9%, σύμφωνα με τα στοιχεία της Ένωσης Ευρωπαϊκών Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, ο κ. Χαράλαμπος Ι. Χανιαδάκης, υπεύθυνος πωλήσεων, της Χανιαδάκης Α.Ε., υπογραμμίζει μιλώντας στο moneyreview, πως «η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα από τους Έλληνες οδηγούς, παρουσιάζει μια συνεχώς αυξανόμενη τάση».

Στους λόγους για το παραπάνω συγκαταλέγεται το πρόγραμμα «Κινούμαι ηλεκτρικά», το οποίο ο κ. Χανιαδάκης θεωρεί πως είναι πετυχημένο, καθώς όπως λέει «πολλοί υποψήφιοι αγοραστές ηλεκτρικού αυτοκινήτου έρχονται στην έκθεση μας έχοντας γνώση του προγράμματος».

Παράλληλα, «το ολοένα και πληρέστερο δίκτυο φορτιστών στον οδικό άξονα» και «η αξιοπιστία που δείχνουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, στη συνείδηση των οδηγών, σε θέματα βλαβών», συμβάλλουν επίσης θετικά, όπως τονίζει ο κ. Χανιαδάκης.

«Συγκεκριμένα, αν θέλουμε να μιλήσουμε με αριθμούς, το 2017 έγιναν 38 ταξινομήσεις με μια γκάμα 6 μοντέλων που πρόσφεραν 4 μάρκες, ενώ το 2022, ταξινομήθηκαν 2.232 πλήρως ηλεκτρικά οχήματα, με 64 μοντέλα και 28 μάρκες, γεγονός που υποδηλώνει την δεκτικότητα του αγοραστικού κοινού ως προς την ηλεκτροκίνηση», προσθέτει.

Καταρρίπτεται ο μύθος περί υψηλού κόστους 

Αναφορικά με τον παράγοντα της τιμής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ο οποίος θεωρείται από πολλούς ως ανασταλτικός, ο κ. Χανιαδάκης, φαίνεται να μη συμμερίζεται αυτή την άποψη. 

Ο ίδιος παρουσιάζει ένα παράδειγμα συγκρίνοντας το κόστος κτήσης και χρήσης σε βάθος πενταετίας, όση είναι και η εγγύηση τους, ενός βενζινοκίνητου Citroën C4 c-cross και ενός ηλεκτρικού Citroën e-c4 c-cross.

«Η αξία αγοράς του πρώτου είναι 30.000 ευρώ ενώ του δεύτερου 40.000 ευρώ. Αν αφαιρέσουμε την κρατική επιδότηση που φτάνει τις 8.000 ευρώ, το ηλεκτρικό κοστίζει 32.000 ευρώ. Για έναν άνθρωπο που κάνει 50 χλμ την ημέρα με το αυτοκίνητό του, με τιμή βενζίνης 1,9€ ανά λίτρο και κατανάλωση του οχήματος 6,5 λίτρα ανα 100 χλμ, ετησίως τα έξοδα μετακίνησης φτάνουν τα 2.223 ευρώ, ενώ αν υπολογίσουμε και την ετήσια συντήρηση γύρω στα 200 ευρώ μέσο όρο, το βενζινοκίνητο στοιχίζει στον αγοραστή (μαζί με την αγορά του), σε βάθος πενταετίας, 42.115.

Υπό αντίστοιχες συνθήκες (μπαταρία 50kwh, πλήρη φόρτιση σε 7 ώρες για φορτιστή με 7,4kw ισχύ, κατανάλωση οχήματος 20kwh ανά 100 χλμ και κόστος κιλοβατώρας 0,28244 €), το ετήσιο κόστος ρεύματος για το ηλεκτρικό όχημα φτάνει στα 1.016 ευρώ ενώ το ετήσιο service γύρω στα 100 ευρώ μέσο όρο, για πέντε χρόνια, συνεπώς το όχημα στοιχίζει 37.580. 

Βλέπουμε λοιπόν μια διαφορά γύρω στις 4.500 ευρώ σε βάθος πενταετίας με υπολογισμούς αυστηρούς για το ηλεκτρικό και φιλικούς για το θερμικό όχημα», καταλήγει.

Τα σημεία φόρτισης

Αναφορικά με τους φορτιστές, οι οποίοι αποτελούν έναν ακόμη προβληματισμό για όσους σκέφτονται να στραφούν στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ο κ. Κωνσταντίνος Τσακογιάννης, γενικός διευθυντής της Armet Mobility, η οποία πουλά φορτιστές τόσο για οικιακή χρήση, όσο και για δημόσια, δηλώνει στο MR, πως «με βάση τα στοιχεία της εταιρείας, πριν 3 χρόνια που ξεκινήσαμε, κλείσαμε τη χρονιά με τις πωλήσεις να ανέρχονται σε περίπου 150 AC φορτιστές ενώ φέτος μόνο οι DC (σ.σ. τύπος φορτιστή που παρέχει τον μετατροπέα) έχουν ήδη ξεπεράσει αυτό το νούμερο. Η πρόβλεψή μας για τα επόμενα δύο χρόνια είναι ότι η ζήτηση θα αυξηθεί ραγδαία, βάση των νομοθεσιών που έχει θεσπίσει η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και των κινήτρων που δίνει η Ελληνική Κυβέρνηση».

Άλλωστε, σύμφωνα με έκθεση της MarketsandMarkets, η παγκόσμια αγορά φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων αποτιμήθηκε σε 1,3 δισ. δολάρια το 2020 και προβλέπεται να φτάσει τα 2,6 δισ. δολάρια έως το 2025, γεγονός που αναμφίβολα αποτιμά την αύξηση στον όγκο πωλήσεων κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.

Σε κάθε περίπτωση, ο κ. Τσακογιάννης, εκτιμά ότι τον τελευταίο ειδικά χρόνο, το δίκτυο ταχυφορτιστών ηλεκτροκίνησης, στις μεγάλες οδικές αρτηρίες, έχει φτάσει σε ένα ικανοποιητικό βαθμό.

‘Οπως αναφέρει, για να φτάσει στο παραπάνω συμπέρασμα, η Armet Mobility πραγματοποίησε ένα case study στο οποίο ξεκίνησε ένα ταξίδι από την μία άκρη της Ελλάδας, στην άλλη, με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μεσαίας προς μικρής αυτονομίας (250χλμ), το οποίο φόρτιζε μόνο σε συγκεκριμένους ταχυφορτιστές που έχει η ίδια, τοποθετήσει.

«Ξεκινήσαμε από το Ηράκλειο Κρήτης πήγαμε στα Χανιά όπου και πήραμε το πλοίο για Γύθειο και στη συνέχεια διασχίσαμε όλη την ηπειρωτική Ελλάδα μέχρι την Αλεξανδρούπολη. Το ταξίδι ήταν 1.400 χιλιόμετρα και χρειαστήκαμε μόλις 4 ώρες στάσης για φόρτιση, κάτι που ούτως ή άλλως θα χρειαζόταν για λόγους ξεκούρασης, δεδομένης της απόστασης», λέει ο κ. Τσακογιάννης.

Μέσα από το παραπάνω παράδειγμα μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει ότι, με σωστό προγραμματισμό, ακόμα και με μεσαίας αυτονομίας ηλεκτρικά αυτοκίνητα, το ταξίδι είναι πλέον κάτι που δεν θα έπρεπε να απασχολεί τους ενδιαφερόμενους αγοραστές.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση