ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Χώροι πάρκινγκ για ιδιωτικά τζετ σε στρατιωτικά αεροδρόμια
Κάθε 20 λεπτά ένα ιδιωτικό αεροσκάφος προσγειώνεται ή απογειώνεται από ελληνικό αεροδρόμιο.
Σε πονοκέφαλο εξελίσσονται οι πτήσεις των private jets στην Ελλάδα, τόσο για τους ιδιοκτήτες και τους επιβάτες τους όσο και για τις αρχές πολιτικής αεροπορίας, καθώς το πλήθος τους έχει φέρει στα όριά του τις ελληνικές υποδομές.
Είναι γι’ αυτόν τον λόγο, όπως αναφέρει η Καθημερινή, που τις τελευταίες εβδομάδες υψηλόβαθμα στελέχη της κυβέρνησης έχουν επιφορτιστεί να αναζητήσουν, σε συνεργασία με το υπουργείο Εθνικής Αμυνας, κατάλληλους χώρους σε παροπλισμένα ή υπολειτουργούντα στρατιωτικά και άλλα αεροδρόμια ανά την επικράτεια προκειμένου να σταθμεύουν τα ιδιωτικά αεροσκάφη.
Στην καρδιά του προβλήματος βρίσκεται το «big bang» των ιδιωτικών πτήσεων προς και εντός Ελλάδας που καταγράφεται φέτος. Γιατί καθώς εξελίσσεται μαζί με τη δυναμική ανάκαμψη των εμπορικών πτήσεων, τα ελληνικά αεροδρόμια αδυνατούν να φιλοξενήσουν τους αριθμούς των private jets που θέλουν να σταθμεύσουν εδώ κατά τη διάρκεια των διακοπών των επιβατών τους. Μπορεί να ακούγεται και να είναι πρόβλημα που αφορά λίγους, ωστόσο αξίζει να αναφερθεί πως κατά το πρώτο επτάμηνο της τρέχουσας χρονιάς έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 16.000 ιδιωτικές πτήσεις στην Ελλάδα. Αριθμός που είναι κατά 40% υψηλότερος από αυτόν του 2019. Καθώς όμως τα ιδιωτικά αεροσκάφη πρέπει να σταθμεύσουν κάπου για να αναμένουν το τέλος του ταξιδιού των επιβατών τους –με εξαίρεση εκείνα που εκμισθώνονται αποκλειστικά και μόνο για την πτήση– και η έκταση των ελληνικών αεροδρομίων είναι πεπερασμένη, συχνά καλούνται να ξαναφύγουν στο εξωτερικό προκειμένου να βρουν κατάλληλους χώρους για να τα φιλοξενήσουν.
Διαμαρτυρία
Χαρακτηριστικό είναι πρόσφατο περιστατικό με τον Αιγύπτιο μεγαλοεπιχειρηματία Shafik Gabr, ο πιλότος του οποίου διαμαρτυρήθηκε ακόμη και προς την ελληνική κυβέρνηση για το γεγονός ότι δεν του επετράπη να σταθμεύσει το αεροσκάφος του περισσότερο από πέντε ημέρες σε αεροδρόμιο μεγάλου ελληνικού νησιού στο Ιόνιο. Στην επιστολή του, μάλιστα, ο πιλότος αναφέρει πως εξαιτίας αυτού του προβλήματος δύο άλλα ιδιωτικά αεροσκάφη, καλεσμένων του έβδομου πλουσιότερου Αιγυπτίου, ματαίωσαν εξ ολοκλήρου τις πτήσεις τους προς την Ελλάδα.
Δεν είναι η πρώτη φορά που κατατίθενται στις αρμόδιες αρχές αλλά και στην ελληνική κυβέρνηση τέτοια παράπονα.
Το πρόβλημα, αν και αφορά ίσως λίγους, είναι ενδεικτικό των ορίων των υφιστάμενων υποδομών της Ελλάδας για τη φιλοξενία ταξιδιωτών πολύ υψηλού εισοδήματος, τους οποίους όμως ενεργά επιδιώκει να προσελκύσει η χώρα.
Στο μεταξύ, όμως, κάθε 20 λεπτά ένα ιδιωτικό αεροσκάφος προσγειώνεται σε ή απογειώνεται από ελληνικό αεροδρόμιο. Στην πραγματικότητα πρόκειται για πολύ περισσότερα αεροπλάνα κατά το τελευταίο δίμηνο, τα οποία μεταφέρουν ξένους ως επί το πλείστον επισκέπτες κυρίως στα αεροδρόμια της Αθήνας, της Μυκόνου, της Θεσσαλονίκης, της Σαντορίνης, της Κέρκυρας αλλά και της Καλαμάτας.
Σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε η «Καθημερινή», οι ιδιωτικές πτήσεις κατά το πρώτο επτάμηνο του 2022 από και προς το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport Greece έχουν αυξηθεί κατά 40% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, ενώ αύξηση παρουσιάζουν και αεροδρόμια όπως του Ηρακλείου Κρήτης, το οποίο διαχειρίζεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.