ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Φόβοι για το παγκόσμιο εμπόριο μετά την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη

"Η Βαλτιμόρη θεωρείται η... Τέιλορ Σούιφτ του εμπορίου αυτοκινήτων", δηλώνει καθηγητής του πανεπιστημίου Johns Hopkins

Φόβοι για το παγκόσμιο εμπόριο μετά την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη

Ανησυχία για τις οικονομικές συνέπειες από την κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key εκφράζουν αναλυτές δεδομένου ότι αυτή αποτελούσε την είσοδο στο λιμάνι της Βαλτιμόρης που είναι αυτό με τη μεγαλύτερη εμπορική κίνηση στις ΗΠΑ και το ένατο σε όλο τον κόσμο.

Αυτόι που επιτείνει την ανησυχία είναι το γεγονός ότι αμερικανοί αξιωματούχοι δηλώνουν ότι η λειτουργία του λιμανιού της Βαλτιμόρης από το οποίο διακινούνται 47 εκατομμύρια τόνοι διεθνών εμπορευμάτων, θα ανασταλεί «μέχρι νεωτέρας».

Μιλώντας στο ΒΒC ο γενικός διευθυντής του Institute of Export and International Trade, Μάρκο Φροτζόνε, υποστήριξε ότι η αναστολή αυτή «θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στην παγκόσμια εφοδιστική αλυσίδα».

Όπως σημείωσε «περισσότερα από 750.000 αυτοκίνητα και οχήματα μεταφέρθηκαν μέσω της Βαλτιμόρης το 2023. Μιλάμε για σημαντικές μάρκες από ΗΠΑ και Ευρώπη, από τη General Motors και την Ford στην Jaguar Land Rover, τη Nissan, τη Fiat, και την Audi».

Σύμφωνα με τον ίδιο στο κάδρο πρέπει να μπει και το γεγονός ότι «η Βαλτιμόρη είναι σημαντικός εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και αυτό θα προκαλέσει επιπλοκές και στη Μεγάλη Βρετανία και στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Περίπου 500.000 τόνοι LNG διακινούνται σε μηνιαία βάση από την Βαλτιμόρη οπότε οι επιπλοκές από ό,τι πρόκειται να συμβεί θα είναι σημαντικές και θα κλιμακωθούν πριν να επανέλθει η κανονική λειτουργία του λιμανιού».

Παράλληλα στο λιμάνι της Βαλτιμόρης εργάζονται 15.000 άτομα και συνολικά όσοι επηρεάζονται από τη διακοπή της λειτουργίας του υπολογίζονται σε άλλα 140.000.

Ήδη η δανέζικη εταιρεία διακίνησης εμπορευμάτων Maersk, φορτίο της οποίας μετέφερε το Dali που έπεσε πάνω στην γέφυρα Francis Scott Key τα ξημερώματα της Τρίτης, ανακοίνωσε ότι «θα αφαιρέσουμε τη Βαλτιμόρη από όλες τις υπηρεσίες μας για το προσεχές διάστημα» ενώ εταιρείες που ασχολούνται με το εμπόριο άνθρακα έχουν απευθύνει προειδοποιήσεις για διαταραχή στις εξαγωγές.

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι (σ.σ. η διακοπή της λειτουργίας του λιμανιού της Βαλτιμόρης) θα έχει σημαντικές και παρατεταμένες επιπτώσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα» δήλωσε από την πλευρά του ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πιτ Μπούτιζετζ.

Βαλτιμόρη: "Η Τέιλορ Σούιφτ της αυτοκινητοβιομηχανίας"

Σε δική του ανάλυση ο καθηγητής business analytics στο πανεπιστήμιο Johns Hopkins, Τίνγκλοντ Ντάι επιχειρώντας να αναλύσει τις επιπτώσεις από την κατάρρευση της γέφυρας στη Βαλτιμόρη εξήγησε ότι «η πόλη αυτή είναι σαν την Τέιλορ Σουίφτ στο σύστημα διακίνησης αυτοκινήτων στις ΗΠΑ και ακόμα και όταν δεν λειτουργεί κανονικά για λίγες εβδομάδες ο κόσμος το αντιλαμβάνεται. Μιλάμε για περισσότερα από 800.000 οχήματα τον χρόνο, αρκετά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Ευρώπη και το Μεξικό και αρκετά που εξάγονται από το Νιτρόιτ».

«Ήδη αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε προσαρμογές στα δρομολόγια των πλοίων που μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους μολονότι υπάρχουν εταιρείες όπως η BMW και η Volkswagen που δεν επηρεάζονται τόσο πολύ καθώς τα κέντρα διανομής τους είνια στο τμήμα του λιμανιού που βρίσκεται μακριά από την γέφυρα που κατέρρευσε» πρόσθεσε ο Αμερικανός καθηγητής.

Όπως αναφέρει στην ανάλυσή του «το λιμάνι της Βαλτιμόρης δεν αφορά μόνο τα αυτοκίνητα. Ήταν το λιμάνι που ο πρόεδρος Μπάιντεν χρησιμομποίησε ως παράδειγμα τον Νοέμβριο του 2021 όταν οι ΗΠΑ αντιμετώπιζαν μεγάλη κρίση στην εφοδιαστική τους αλυσίδα. Η σημασία του και η ανάπτυξή του είναι σημαντική στο σημερινό γεωπολιτικό περιβάλον καθώς βοηθάει στο να γίνονται περισσότερες δουλειές με "γείτονες" όπως το Μεξικό και "φίλους όπως οι ευρωπαϊκές χώρες και η Ιαπωνία».

Σε επίπεδο καταναλωτών ο Αμερικανός καθηγητής υποστηρίζει ότι «πιθανότατα θα δούμε καθυστερήσεις στην παράδοση προϊόντων και πιθανόν και αυξήσει τιμών σε ορισμένες περιπτώσεις. Ωστόσο δεδομένης της ανθεκτικότητας που έχουμε χτίσει στις εφοδιαστικές αλυσίδες από τις αρχές της δεκαετίας του 2020, οι αναταράξεις θα είναι λιγότερο σημαντικές».

Κατά τον ίδιο ο καλύτερος τρόπος να μειωθεί η επίπτωση της κατάρρευσης της γέφυρας είναι η ομοσπονδιακή κυβέρνηση να επιταχύνει την αποκατάσταση της Key Bridge και των εργασιών του λιμανιού. Όσο πιο αργά γίνει αυτό τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ζημιά στην τοπική κοινότητα. Πρέπει να υπάρχει η αίσθηση του επείγοντος γιατί μιλάμε για εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπων των οποίο επηρεάζεται η ζωή».

Διαβάστε επίσης:

Βαλτιμόρη - κατάρρευση γέφυρας: Νεκροί θεωρούνται οι 6 αγνοούμενοι

Πηγή:protothema.gr

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση