ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Έως 80 δισ. ευρώ η απώλεια ρευστότητας στις αερομεταφορές
H Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) έχει αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις της για την πορεία του κλάδου τη φετινή χρονιά, τοποθετώντας το ύψος της επιπρόσθετης απώλειας ρευστότητας (cash burnout) για τον κλάδο από 62 δισ. ευρώ έως περίπου 80 δισ. ευρώ.
SHARE:
Τις προσδοκίες για σημαντική βελτίωση των επιδόσεων στον κλάδο των αερομεταφορών «προσγειώνουν» τα επιδημιολογικά δεδομένα, που φανερώνουν ότι θα χρειαστεί ακόμη χρόνος ωσότου η πανδημία τεθεί υπό έλεγχο. H Διεθνής Ενωση Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ) έχει αναθεωρήσει τις εκτιμήσεις της για την πορεία του κλάδου τη φετινή χρονιά, τοποθετώντας το ύψος της επιπρόσθετης απώλειας ρευστότητας (cash burnout) για τον κλάδο από 62 δισ. ευρώ έως περίπου 80 δισ. ευρώ. Τον περασμένο Δεκέμβριο η ΙΑΤΑ είχε προβλέψει ότι η απώλεια ρευστότητας στις αερομεταφορές θα περιοριζόταν, φέτος, σε περίπου 40 δισ. ευρώ, αλλά με βάση τον όγκο κρατήσεων για τον Φεβρουάριο και τον Μάρτιο, το πρώτο, ενδεχομένως και το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς αναμένεται ότι τα έσοδα ανά χιλιομετρικό επιβάτη (RPKs) θα είναι χαμηλότερα, συγκριτικά με αυτά που αναμένονταν στα τέλη του 2020. Τότε εκτιμάτο, δηλαδή, πως τα RPKs θα διαμορφωθούν φέτος στο 51% αυτών του 2019, ποσοστό που περιορίζεται σε 38% και 33% βάσει του καλού και κακού σεναρίου της IATA, αντίστοιχα.
Επίσης, η αναμενόμενη ανάκαμψη για το δεύτερο τρίμηνο του 2021, λόγω των εμβολιασμών και της σταδιακής αναστολής των ταξιδιωτικών περιορισμών, τίθεται πλέον σε κίνδυνο λόγω των μεταλλάξεων του ιού, αλλά και επειδή παραμένει άγνωστο πόσο γρήγορα οι κυβερνήσεις θα προχωρήσουν στην άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών. Με στόχο την ανάκαμψη των αερομεταφορών η ΙΑΤΑ προτείνει τη δημιουργία ενός ψηφιακού πιστοποιητικού εμβολιασμού, με τον φορέα να ηγείται της πρωτοβουλίας IATA Travel Pass.
Υπέρ της εφαρμογής των απαραίτητων ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων και οδηγιών τάσσεται και ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης, που όπως ανέφερε σε ειδική έκδοση της ΙΑΤΑ, ο τουρισμός και τα ταξίδια θα εξακολουθήσουν να κινούνται με αργούς ρυθμούς το 2021. Οπως σημείωσε, τον Ιούλιο του 2020, η μερική άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε ολόκληρη την Ευρώπη επέτρεψε τη σταδιακή επανέναρξη των διεθνών πτήσεων, αλλά το επίπεδο δραστηριότητας παρέμεινε πολύ χαμηλό σε σύγκριση με το 2019. Πέρυσι, οι προσπάθειες για επανεκκίνηση των αερομεταφορών βρέθηκαν αντιμέτωπες με την απουσία συντονισμού, σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ενωσης, ως προς την υιοθέτηση κοινών ταξιδιωτικών πρωτοκόλλων.
Κατά τη φετινή χρονιά, η αεροπορική επιδιώκει να ανακτήσει τους επιβάτες της, «παραμένοντας προσηλωμένη στην παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, οι οποίες ενισχύονται με μέτρα που έχουν ληφθεί για την τήρηση των υγειονομικών προδιαγραφών». «Πρόκειται για την έναρξη μιας σταδιακής, αλλά αργής επιστροφής στη “νέα κανονικότητα”», όπως ανέφερε. Με στόχο την ενίσχυση του τουρισμού, η Aegean προχωράει στη διασύνδεση δημοφιλών ελληνικών νησιών με διεθνείς προορισμούς.
Πρόσθεσε πως το 2020 υπήρξε η πιο δύσκολη περίοδος στην ιστορία της παγκόσμιας αεροπορίας. «Ανεξάρτητα από το πόσο καλά προετοιμασμένος είναι κάποιος, η κρίση που προκλήθηκε από την πανδημία ξεπέρασε οποιοδήποτε μέτρο απροσδόκητου ή απρόβλεπτου, σε σύγκριση με οποιεσδήποτε προηγούμενες εμπειρίες», υπογράμμισε.