Αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα αποπληρωμής των ληξιπρόθεσμων οφειλών

Μικρή μείωση της τάξεως των 48 εκατ. ευρώ καταγράφηκε τον Απρίλιο στις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις των φορέων της γενικής κυβέρνησης, οι οποίες διατηρούνται πάντως στα επίπεδα των 3,908 δισ. ευρώ, αυξημένες κατά 555 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τις αρχές του 2017.

Υποχώρηση αποτυπώνεται και στις εκκρεμείς επιστροφές φόρου, οι οποίες μειώθηκαν περαιτέρω στο 1,051 δισ. ευρώ, καταγράφοντας πτώση της τάξεως των 155 εκατ. ευρώ σε σχέση με τις αρχές του χρόνου. 

Αθροιστικά, ληξιπρόθεσμες οφειλές και εκκρεμείς επιστροφές φόρου ανήλθαν στο τέλος Απριλίου στα 4,959 δισ. ευρώ, έναντι 5,076 δισ. ευρώ, εμφανίζοντας μείωση της τάξεως των 117 εκατ. ευρώ συγκριτικά με τον Απρίλιο του 2016.

Ο προγραμματισμός που είχε γίνει με την ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης προέβλεπε ότι μέχρι τον Ιούνιο του 2017 θα είχαν αποπληρωθεί όλες οι ληξιπρόθεσμες οφειλές του Δημοσίου. 

Η μεγάλη καθυστέρηση στη συμφωνία για τη δεύτερη αξιολόγηση και η καθυστέρηση στην εκταμίευση της επόμενης δόσης, που είναι η λογική συνέπεια, αναμένεται να οδηγήσει στη διαφοροποίηση του χρονοδιαγράμματος αποπληρωμής. 

Το νέο χρονοδιάγραμμα θα αποτυπωθεί στο κείμενο του αναθεωρημένου μνημονίου που θα υπογραφεί με το κλείσιμο της συμφωνίας. Ακόμη και αν ολοκληρωθεί η διαπραγμάτευση στις 15 Ιουνίου, θα χρειαστούν τουλάχιστον 2-3 εβδομάδες μέχρι να αποδεσμευτεί η δόση από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης (ΕΜΣ), κάτι που σημαίνει ότι οι επόμενες μαζικές αποπληρωμές ληξιπρόθεσμων οφειλών θα αρχίσουν να γίνονται από τον Ιούλιο. 

Το ποσό που θα διαθέσει ο ΕΜΣ αποκλειστικά για τα ληξιπρόθεσμα του ελληνικού Δημοσίου δεν έχει «κλειδώσει», ωστόσο το ποσό ενδέχεται να είναι μεγαλύτερο από το 1,7 δισ. ευρώ που είχαν προγραμματιστεί από τον Μάιο του 2016, σε μια προσπάθεια να καλυφθεί ο χαμένος χρόνος.

Η μείωση στις ληξιπρόθεσμες οφειλές οφείλεται κατά κύριο λόγο στη συρρίκνωση των υποχρεώσεων του ΕΟΠΥΥ, οι οποίες, παρά το γεγονός ότι δεν υπήρξε εκταμίευση δόσης από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης, περιορίστηκαν στο 1,166 δισ. ευρώ, έναντι 1,205 δισ. ευρώ τον Μάρτιο και 1,136 δισ. ευρώ στο τέλος του 2016. 

Ο ΕΟΠΥΥ είναι ο μοναδικός φορέας της γενικής κυβέρνησης που εμφανίζεται να μην έχει αυξήσει σημαντικά τις υποχρεώσεις του σε σχέση με τις αρχές του χρόνου παρά την έλλειψη μετρητών. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι γίνονται αρκετοί συμψηφισμοί των υποχρεώσεων που έχουν συσσωρευτεί από προηγούμενα χρόνια με τις επιστροφές στις οποίες υποχρεούνται οι προμηθευτές του ΕΟΠΥΥ λόγω των rebate και clawback. 

Σχετική αναφορά γίνεται και στα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Οικονομικών: «Τα ληξιπρόθεσμα του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων εμφανίζουν τα μικτά ποσά και υφίσταται απαίτηση για rebate και clawback, η οποία δεν έχει συμψηφιστεί ακόμη».

Όσον αφορά τους υπόλοιπους φορείς της γενικής κυβέρνησης, οι ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις διαμορφώθηκαν ως εξής:

1. Στα νοσοκομεία τα χρέη περιορίστηκαν τον Απρίλιο στα 600 εκατ. ευρώ, έναντι 618 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο, αλλά παραμένουν αισθητά αυξημένα σε σχέση με τα 450 εκατ. ευρώ του περασμένου Δεκεμβρίου.

2. Στους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τα χρέη ανήλθαν στα 354 εκατ. ευρώ, έναντι 364 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο και 298 εκατ. ευρώ που ήταν στο τέλος Δεκεμβρίου.

3. Για το Ταμείο Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (το οποίο μέχρι και τον περασμένο Δεκέμβριο είχε συσσωρευμένες υποχρεώσεις 466 εκατ.) το υπουργείο Οικονομικών σταμάτησε να δίνει στοιχεία, επικαλούμενο την απορρόφησή του από το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης από τις αρχές του 2017.

4. Οι ληξιπρόθεσμες οφειλές των φορέων που υπάγονται στον κρατικό προϋπολογισμό διαμορφώθηκαν στα 235 εκατ. ευρώ, έναντι 198 εκατ. ευρώ τον Μάρτιο και 163 εκατ. ευρώ τον περασμένο Δεκέμβριο.  

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ