ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Ακρίβεια: Από πού κόβουν οι Έλληνες για να τα βγάλουν πέρα
Η ακρίβεια σπρώχνει τους καταναλωτές στο smart shopping και το brand hopping
Υψηλός πληθωρισμός και ακρίβεια έχουν οδηγήσει τους καταναλωτές να ιεραρχήσουν τις ανάγκες τους ή και να σταματήσουν τελείως τις αγορές κάποιων αγαθών, όπως προϊόντα ομορφιάς, βιβλία και παιχνίδια. Ένας στους δύο Έλληνες περιμένει τις εκπτώσεις για να ψωνίσει, όπως έδειξε η νέα έρευνα της Focus Bari με τίτλο «Πως επηρεάζει ο Πληθωρισμός την Αγοραστική Δύναμη & τις Συνήθειες των Καταναλωτών».
Στους επόμενους 12 μήνες, 3 στους 5 Έλληνες σκοπεύουν να διατηρήσουν ένα σφιχτό προϋπολογισμό και να αναζητήσουν προσφορές. Ειδικότερα, η επιλογή προσφορών τύπου 1+1 καθώς και η μετάβαση σε φθηνότερες μάρκες είναι οι επικρατέστερες επιλογές για την εξοικονόμηση χρημάτων. Την ίδια ώρα η Ελλάδα έρχεται πρώτη στο ποσοστό πρόθεσης των καταναλωτών να κάνουν κάποια ενέργεια εξοικονόμησης χρημάτων.
Τακτικές smart shopping
Η έρευνα αναδεικνύει ότι η ακρίβεια έχει άμεσο αντίκτυπο στις καταναλωτικές συνήθειες τόσο των Ελλήνων αλλά και διεθνώς. Το σταθερό εισόδημα των καταναλωτών έχει μειωθεί σημαντικά αναγκάζοντας την πλειοψηφία να ακολουθεί τακτικές «smart shopping» για να εξοικονομήσουν χρήματα.
Ειδικότερα, η έρευνα της Focus Bari και η σύγκριση της Ελλάδας με άλλες 18 χώρες (μέσω του δικτύου YouGov) έδειξε ότι:
- Τους τελευταίους 12 μήνες σχεδόν όλοι οι Έλληνες καταναλωτές έκαναν τουλάχιστον μία ενέργεια smart shopping και σκοπεύουν να συνεχίσουν στο μέλλον.
- Το brand hopping και η αναζήτηση και επιλογή προσφορών κυριαρχούν στις τεχνικές εξοικονόμησης χρημάτων
- Πολλοί καταναλωτές έχουν κάνει ιεράρχηση αναγκών και έχουν σταματήσει τελείως τις αγορές κάποιων αγαθών.
- Σε πολλές χώρες εμφανίζεται υψηλή πρόθεση να κάνουν ενέργειες εξοικονόμησης χρημάτων και ο μέσος όρος των διαφορετικών ενεργειών για πιο έξυπνες αγορές κυμαίνεται μεταξύ 3,5-5 ανάλογα με την δραστηριότητα / ευρηματικότητα λιανεμπορίου και καταναλωτών.
Η Ελλάδα έρχεται πρώτη στο ποσοστό πρόθεσης των καταναλωτών να κάνουν κάποια ενέργεια εξοικονόμησης χρημάτων, ενώ δεύτερη έρχεται η Ινδονησία, αλλά με πολύ μεγάλη διαφορά στο μέσο όρο ενεργειών. Ειδικότερα, οι Έλληνες δεν είναι πλέον γαλαντόμοι έχουν κόψει τα δώρα και κυρίως τις αγορές σε βιβλία και παιχνίδια, σύμφωνα πάντα με την έρευνα.
Οι περισσότεροι Έλληνες επιλέγουν τις προσφορές για τα προϊόντα ομορφιάς ή έχουν επιλέξει να σταματήσουν να τα προμηθεύονται.
Στα είδη πρώτης ανάγκης οι καταναλωτές καταφεύγουν σε προσφορές ή σε πιο φτηνά καταστήματα/προϊόντα για να προμηθευτούν αγαθά, ενώ στα είδη όπως παιχνίδια, ρούχα και καλλυντικά, οι καταναλωτές περιμένουν τις εκπτώσεις, συγκρίνουν τιμές ή έχουν κόψει τελείως τις αγορές.