ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Αγωγός IGB: Υπεγράφη η άδεια λειτουργίας για το ελληνικό τμήμα
Ανοίγει ο δρόμος για την εμπορική του λειτουργία από την 1η Οκτωβρίου
Υπογράφηκε η άδεια λειτουργίας για το ελληνικό τμήμα του Διασυνδετήριου Αγωγού Ελλάδας-Βουλγαρίας (IGB), η οποία επιτρέπει την έναρξη της εμπορικής λειτουργίας του από την 1η Οκτωβρίου 2022. Πρόκειται για το τελευταίο διοικητικό βήμα που είναι απαραίτητο για τη νόμιμη εισαγωγή του αγωγού σε λειτουργία στην ελληνική επικράτεια.
Η τεχνική προετοιμασία για την έκδοση της Άδειας Λειτουργίας του αγωγού IGB ξεκίνησε από τον Ιανουάριο του 2022, περιλαμβάνοντας πολυάριθμες συναντήσεις με τις αρχές, τον ανεξάρτητο επιθεωρητή, τον ανάδοχο, τον ΔΕΣΦΑ, τον TAP, καθώς και τη συλλογή και υποβολή ενός μεγάλου πακέτου εγγράφων που καλύπτει κάθε πτυχή της κατασκευαστικής πειθαρχίας. Παρόμοιο έγγραφο εκδόθηκε από και τη βουλγαρική πλευρά.
Η σημασία του αγωγού
Τα εκτελεστικά στελέχη της ICGB, Teodora Georgieva και George Satlas, υπογράμμισαν τη σημασία του αγωγού IGB για την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τις άλλες γειτονικές χώρες. Τόνισαν ότι ο αγωγός φυσικού αερίου IGB αποτελεί μια νέα οδό για τον ασφαλή εφοδιασμό με φυσικό αέριο, η οποία θα εξασφαλίσει τη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου και θα αυξήσει τον ανταγωνισμό στην αγορά.
«Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε όλους όσοι συνέβαλαν στην επιτυχή κατασκευή και αδειοδότηση του IGB, επιτρέποντας την εμπορική έναρξη λειτουργίας του αγωγού την 1η Οκτωβρίου 2022, την επίσημη, δηλαδή, έναρξη της νέας περιόδου θέρμανσης», δήλωσαν οι Georgieva και Satlas.
Όπως επισημαίνεται σε σχετική ανακοίνωση, o IGB θα συμβάλλει καθοριστικά στη αύξηση της ασφάλειας εφοδιασμού και στη διαφοροποίηση των πηγών φυσικού αερίου για τη Βουλγαρία και την ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το έργο συνδέει τη Βουλγαρία με τον Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου και θα επιτρέψει την ασφαλή προμήθεια από διάφορες πηγές των χωρών της Νοτιοανατολικής και Κεντρικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Μολδαβίας και της Ουκρανίας.
Ο Αγωγός IGB (διασυνδετήριος αγωγός φυσικού αερίου Ελλάδας-Βουλγαρίας) υλοποιείται από την κοινοπραξία ICGB AD, η οποία καταχωρήθηκε στη Βουλγαρία το 2011 με μετόχους την BEH EAD (50%) και την IGI Poseidon (50%). Οι Μέτοχοι της ICGB AD είναι η βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν ισομερώς η ΔΕΠΑ Διεθνών Έργων και η ιταλική EDISON.
Σύμφωνα με το καταστατικό της, η ICGB AD θα είναι ο ιδιοκτήτης του αγωγού φυσικού αερίου IGB, θα χρηματοδοτεί την υλοποίησή του, θα κατανέμει την ικανότητα μεταφοράς του και θα λαμβάνει έσοδα από τη μεταφορά φυσικού αερίου.
Η ταυτότητα του έργου
Το έργο του Ελληνο-Βουλγαρικού Διασυνδετήριου Αγωγού (IGB) αποτελείται από έναν αγωγό μήκους περίπου 182 χλμ. (εκ των οποίων περίπου 31 χλμ. βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας), καθώς και τις αναγκαίες υποστηρικτικές εγκαταστάσεις (Μετρητικοί Σταθμοί, βανοστάσια, Κέντρο Λειτουργίας). Με σημείο εκκίνησης την Κομοτηνή, ο αγωγός θα καταλήγει στη Stara Zagora αντίστοιχα, συνδέοντας τα δίκτυα Φυσικού Αερίου Ελλάδος και Βουλγαρίας, ενώ θα υπάρχει η δυνατότητα της αντίστροφης ροής (reverse flow). Προβλέπεται επίσης η διασύνδεσή του με τον αγωγό TAP. Ο αγωγός IGB έχει αρχική δυναμικότητα 3 δισ. κυβ. μέτρα φυσικού αερίου (φ. α.) ετησίως, με δυνατότητα αύξησής τους στα 5 δισ. κυβ. μέτρα φ. α. ετησίως με την κατασκευή Σταθμού Συμπίεσης.