ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΑΔΜΗΕ: Νέο δεκαετές πρόγραμμα ανάπτυξης 2024-2033 – Νέα έργα €750 εκατ
Κύριος άξονας η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγαίου με το Ηπειρωτικό Σύστημα
Υπό διαβούλευση στις 6 Φεβρουαρίου τέθηκε το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) του ΑΔΜΗΕ, που αφορά τα έτη από το 2024 έως το 2033. Η ολοκλήρωση της διαδικασίας αναμένεται στις 7 Μαρτίου, προκειμένου να κατατεθεί από τον Διαχειριστή στην ΡΑΕ για έγκριση.
Στα €4,7 δις ο προϋπολογισμός του συνόλου των έργων
Στο νέο ΔΠΑ, προστίθενται νέα έργα ύψους €750 εκατ, που μαζί με τα υπάρχοντα έργα φτάνουν τον συνολικό προϋπολογισμό στα €4,7 δις. Με την ολοκλήρωση των έργων αναμένεται να ενισχυθεί το Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, προσφέροντας φθηνή και καθαρή ενέργεια σε κάθε γωνιά της Ελλάδας.
Κύριος άξονας η ηλεκτρική διασύνδεση Αιγαίου με Ηπειρωτικό Σύστημα
Κύριος άξονας του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ είναι η ηλεκτρική διασύνδεση των νησιών του Αιγαίου με το Ηπειρωτικό Σύστημα, ώστε να αντιμετωπιστεί πλήρως η ενεργειακή τους απομόνωση, μειώνοντας το κόστος της παραγόμενης ενέργειας, το κόστος των ΥΚΩ και αυξάνοντας το πράσινο αποτύπωμα μέσω της αξιοποίησης των ΑΠΕ στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.
Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται η Δ Φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων και το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής διασύνδεση της Κρήτης.
Αξίζει να σημειωθεί ότι o Διαχειριστής έχει δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην διασύνδεση της Κρήτης, η οποία υλοποιείται από τη θυγατρική εταιρεία ειδικού σκοπού «ΑΡΙΑΔΝΗ INTERCONNECTION Α.Ε.Ε.Σ.». Η εξέλιξη του έργου πραγματοποιείται με ικανοποιητικούς ρυθμούς, συνυπολογίζοντας και τις συνθήκες που επικρατούν, καθώς οι τιμές στις πρώτες ύλες έχουν αυξηθεί εξαιτίας της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Η Α’ Φάση του έργου, η σύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο, ολοκληρώθηκε στις αρχές του 2021, ενώ στις 30 Ιανουαρίου του 2023 ποντίστηκε το καλώδιο για την ΄Β Φάση της διασύνδεσης, που αφορά την σύνδεση της Κρήτης με την Αττική.
Νέοι υποσταθμοί σε Κέρκυρα & Κεφαλονιά
Στο ίδιο πλαίσιο, ο ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει στο Δεκαετές του πρόγραμμα νέους Υποσταθμούς στην Κέρκυρα και στην Κεφαλονιά, όπου η διασύνδεση θα πραγματοποιηθεί με υποβρύχιο καλώδιο XLPE 150 Kv, σχεδιάζει την κατασκευή Υποσταθμού στην Αίγινα και δρομολογεί την εγκατάσταση σχετικού εξοπλισμού 150 kV σε Υποσταθμούς και ΚΥΤ σε όλη την επικράτεια, με στόχο την σύνδεση νέων μετασχηματιστών Μέσης Τάσης.
Παράλληλα, στην ηπειρωτική πλευρά της χώρας, εντάσσονται στο ΔΠΑ νέα έργα ηλεκτρικής μεταφοράς στη δυτική και τη βόρεια Ελλάδα, όπως είναι η ανάπτυξη του νέου ΚΥΤ Θεσπρωτίας, το οποίο θα συνδέεται μέσω νέας Γραμμής Μεταφοράς 400 kV με το υπάρχον ΚΥΤ Αράχθου. Το έργο έχει νευραλγικό ρόλο για τις διασυνοριακές διασυνδέσεις με την Ιταλία και την Αλβανία, θα ενισχύσει την ομαλή λειτουργία του Συστήματος και θα αυξήσει την μεταφορική ικανότητα για την περαιτέρω διείσδυση των ΑΠΕ.
Ταυτόχρονα, εμπεριέχεται η κατασκευή νέων Υποσταθμών στην Δράμα και στην ΒΙ.ΠΕ. Θεσσαλονίκης, με σκοπό την επέκταση των σημείων σύνδεσης του Συστήματος Μεταφοράς με το Δίκτυο Διανομής.
Έμφαση στις διεθνείς διασυνδέσεις
Στο ΔΠΑ του ΑΔΜΗΕ πρωταγωνιστικό ρόλο διαδραματίζουν και οι διεθνείς διασυνδέσεις, καθώς ο Διαχειριστής έχει καταφέρει να συνάψει συμφωνίες με τους αντίστοιχους ξένους Διαχειριστές των γειτονικών χωρών της Ελλάδας. Με αυτόν τον τρόπο, υλοποιείται μία εθνική στρατηγική, τόσο από την πλευρά του Διαχειριστή, όσο και από την πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία έχει ως βασική προτεραιότητα να καταστεί η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Μεσογείου.
Η ανάπτυξη των διεθνών διασυνδέσεων είναι βασική προτεραιότητα, καθώς θα συμβάλλει δραστικά στην ασφάλεια της τροφοδοσίας του συστήματος, θα αποτελέσει κρίσιμο παράγοντα για την ενοποίηση των εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας μέσω του Target Model, θα επιτρέψει των διαμοιρασμό των πόρων μεταξύ των συστημάτων ηλεκτρικής ενέργειας, μειώνοντας το συνολικό κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και θα επιτρέψει την μεγάλη, επιθυμητή από κάθε πλευρά, διείσδυση των ΑΠΕ στην Ευρώπη.
Σε αυτό τον τομέα, ο ΑΔΜΗΕ δρομολογεί
- τη νέα διασύνδεση Ελλάδας – Ιταλίας, με προϋπολογισμό €606 εκατ.
- την δεύτερη διασύνδεση Ελλάδας - Αλβανίας, με προϋπολογισμό €15,3 εκατ.
- την δεύτερη Διασύνδεση Ελλάδας – Τουρκίας
Ενώ, σε συνεργασία με τον Διαχειριστή της Βόρειας Μακεδονίας MEPSO, διερευνάται η αναβάθμιση της διασύνδεσης των δύο χωρών.
Παράλληλα, βρίσκεται σε στάδιο ωρίμανσης η συνεργασία του Διαχειριστή με τον αντίστοιχο της Αιγύπτου EETC και τον φορέα υλοποίησης του έργου Elica Group, για την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Αιγύπτου, ενώ αξιοσημείωτο είναι ότι ο Διαχειριστής έχει δηλώσει ενδιαφέρον για την επενδυτική συμμετοχή του στην ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ.
Ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών
Μία ακόμη βασική προτεραιότητα του Διαχειριστή είναι η ανάπτυξη και η ενσωμάτωση νέων τεχνολογιών, με στόχο την βελτίωση του Συστήματος Μεταφοράς, για την μεγιστοποίηση του οφέλους της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.
Σε αυτό το πλαίσιο, εντάσσεται και το πρόγραμμα ανανέωσης παγίων, που αποσκοπεί στην αντικατάσταση του παλαιού εξοπλισμού, με εξοπλισμό σύγχρονης τεχνολογίας, που θα βελτιστοποιήσει την εύρυθμη λειτουργία του Συστήματος.
Ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων
Ο ΑΔΜΗΕ σκοπεύει να πρωταγωνιστήσει και στην ανάπτυξη των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, καθώς εντός του 2022 ψηφίστηκε ο ν. 4964/2022 που εισάγει το πλαίσιο για την υλοποίηση των υπεράκτιων αιολικών πάρκων στον Ελληνικό θαλάσσιο χώρο.
Ενώ, ταυτόχρονα ο Διαχειριστής στο ΔΠΑ περιλαμβάνει και έργα για την ενσωμάτωση συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας, με στόχο να βελτιώσει την διείσδυση των σταθμών ΑΠΕ στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, να αναβαθμίσει την μεταφορική ικανότητα του Συστήματος Μεταφοράς, να συμβάλει στην επάρκεια ισχύος σε διασυνδεδεμένα νησιωτικά συστήματα με περιορισμένη ικανότητα στη διασύνδεση και να παρέχει εφεδρείες εκτάκτων αναγκών σε πλήρως διασυνδεδεμένα νησιά.