LIFESTYLE
#StayHomeSounds - Αποτυπώνοντας τις αλλαγές των ήχων από την πανδημία
Προστίθενται σε έναν διαδραστικό χάρτη στο διαδίκτυο μαζί με τις ιστορίες των ανθρώπων που τους ηχογραφούν.
SHARE:
Ένας παγκόσμιος χάρτης με τους ήχους των πόλεων που έχουν αλλάξει λόγω της πανδημίας του κορονοϊού και των μέτρων αποκλεισμού δημιουργείται από ανθρώπους που ανακαλύπτουν πρωτόγνωρα συστατικά του ηχητικού περιβάλλοντός τους και τα καταγράφουν.
Στη Νέα Υόρκη, στον Τερματικό Σταθμό Γκραντ Σέντραλ, διακρίνονται για πρώτη φορά ήχοι, τους οποίους συνήθως καλύπτει το δυνατό βουητό από τα βήματα και τις ομιλίες των διερχόμενων επιβατών.
Στο Εδιμβούργο της Σκωτίας, την ησυχία διακόπτουν ήχοι γκάιντας σε ένδειξη ευγνωμοσύνης στο υγειονομικό προσωπικό για το έργο που επιτελεί αυτήν την κρίσιμη περίοδο
Σε παραλία στο Ελσίνκι της Φινλανδίας, ακούγονται μόνο τα βήματα ανθρώπων που κάνουν τζόκινγκ.
Στο Σίδνεϊ της Αυστραλίας, σε διαδρομή μέσα από πάρκο, όπου συνήθως κυριαρχούν οι ήχοι αυτοκινήτων και αεροπλάνων, ακούγεται το βουητό των κουνουπιών.
Στη Μπραζίλια της Βραζιλίας, ήχοι της φύσης, το κελάιδισμα των πουλιών, ο αέρας στα φύλλα των φοινικόδεντρων δημιουργούν ηχώ.
Στην Κεράλα, στην Ινδία, Μουσουλμάνοι Μαπίλα τραγουδούν παραδοσιακά τραγούδια για να ευαισθητοποιήσουν για την πανδημία του κορονοϊού.
Οι ήχοι της παγκόσμιας απομόνωσης λόγω της COVID-19 συλλέγονται στο πλαίσιο του project #StayHomeSounds και προστίθενται σε έναν διαδραστικό χάρτη στο διαδίκτυο μαζί με τις ιστορίες των ανθρώπων που τους ηχογραφούν.
«To project είναι μέρος του Cities and Memory (Πόλεις και Μνήμη), ενός συλλογικού δικτύου μηχανικών ήχου και καλλιτεχνών με έδρα την Οξφόρδη στο Ηνωμένο Βασίλειο που ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια με στόχο τη συγκέντρωση ήχων απ΄όλο τον κόσμο» εξήγησε στο ΑΠΕ - ΜΠΕ και την Κατερίνα Γιαννίκη ο εμπνευστής του, Stuart Fowkes.
«Συλλέγουμε ήχους από διάφορα μέρη του κόσμου εδώ και αρκετά χρόνια, οπότε το #StayHomeSounds είναι μία φυσιολογική προέκταση των project που έχουμε υλοποιήσει έως τώρα. Άρχισα να παρατηρώ ότι ο ήχος στην πόλη στην οποία ζω, στην Οξφόρδη, αλλάζει, ότι μπορώ και ακούω την άγρια ζωή και διαφορετικούς εξωτερικούς ήχους και θεώρησα ότι είναι ενδιαφέρον. Επίσης, κατά την έναρξη της εφαρμογής των περιοριστικών μέτρων άρχισα να ακούω ιστορίες που συνδέονται με τον ήχο, ανθρώπους να τραγουδούν στα μπαλκόνια των σπιτιών ή να χειροκροτούν γιατρούς και νοσηλευτές και θεώρησα ότι πρέπει να αποτυπώσουμε αυτή τη στιγμή της ιστορίας, το πόσο διαφορετικός ακούγεται ο κόσμος, καθώς και όλες τις άλλες συνέπειες που επέφερε η πανδημία » τόνισε ο Stuart Fowkes.
Μέχρι τώρα έχουν συγκεντρωθεί 380 ήχοι από 38 χώρες, ενώ καθημερινά ο εμπνευστής και υπεύθυνος του project προσθέτει στον χάρτη δέκα νέες συνεισφορές από νοικοκυρές, έφηβους, γιατρούς, δημοσιογράφους, καλλιτέχνες, που θέλουν να μοιραστούν τους ήχους των πόλεών τους, τις εμπειρίες τους από την περίοδο του αποκλεισμού, αλλά και τις ανησυχίες και τους φόβους τους για το μέλλον.
Στον διαδραστικό χάρτη στο website του Cities and Memories παρουσιάζεται ο ήχος πόλεων της Αμερικής, της Ευρώπης, της Ασίας, της Αφρικής και της Ωκεανίας και αναγράφονται πληροφορίες για την καταχώριση και τα στοιχεία του συμμετέχοντα στο project.
Στόχος του #StayHomeSounds, σύμφωνα με τον Stuart Fowkes, είναι από τη μία «να αναδειχθεί ότι o κόσμος δεν είχε ποτέ τους ήχους που έχει τώρα, ότι είναι μία μοναδική στιγμή όσον αφορά το πώς ηχεί ο κόσμος, που αξίζει να ηχογραφηθεί» και από την άλλη «με τις ιστορίες που συνοδεύουν τους ήχους οι άνθρωποι να αισθανθούν περισσότερο συνδεδεμένοι».
«Αν ξέρουμε ότι υπάρχουν άνθρωποι στην Ελλάδα, στην Τσεχία, ή στην Αργεντινή που βιώνουν παρόμοιες καταστάσεις, έχουν τα ίδια συναισθήματα με μας, μπορεί να αισθανθούμε ότι είμαστε σε αυτή την κατάσταση όλοι μαζί, ενωμένοι» υποστήριξε.
«Έχουμε όλοι περισσότερο χρόνο, είτε τον αξιοποιούμε με διαφορετικό τρόπο και οι σχέσεις μας με το περιβάλλον αναγκαστικά αλλάζει λίγο», σημείωσε μιώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ προσθέτοντας ότι σε πολλές ιστορίες οι άνθρωποι περιγράφουν ότι άρχισαν να παρατηρούν τώρα τους ήχους της φύσης, να συνδέονται με τους ήχους με έναν διαφορετικό τρόπο απ΄ ότι πριν, να τους μελετούν.
Μία τεράστια αλλαγή στη ζωή του Stuart Fawks, ο οποίος είναι τεχνολόγος ήχου, είναι ότι σταμάτησε να ταξιδεύει. «Ταξίδευα πολύ, σε όλο τον κόσμο για τις ανάγκες των projects, αλλά και για διακοπές κυρίως στην Ιταλία όπου έχω συγγενείς, έπαιρνα μαζί τη συσκευή ηχογράφησης και κατέγραφα τους ήχους ως σουβενίρ από τα ταξίδια μου» τόνισε.
Στις ηχογραφήσεις από τις πόλεις, όπως διευκρίνισε, δεν υπάρχει σιγή, που είναι αδύνατος ήχος να τον συλλάβεις, καθώς υπάρχει πάντα κάτι ενδιαφέρον που συμβαίνει. Ενδιαφέρουσα μπορεί να είναι η απουσία ήχων που υπό κανονικές συνθήκες ακούγονται σε έναν χώρο, υπογράμμισε και ανέφερε ως παράδειγμα την Times Square στη Νέα Υόρκη.
«Είναι ένας από τους πιο πολυσύχναστους πόλους έλξης τουριστών, στον οποίο συνήθως ακούγονται άνθρωποι που συζητούν, καλλιτέχνες που παίζουν μουσική, σειρήνες περιπολικών. Όλα αυτά έχουν φύγει και έχει μείνει ο ήχος στο παρασκήνιο, ο βόμβος των κλιματιστικών από τα κτίρια. Η απουσία των ήχων φέρνει έναν άλλον στο προσκήνιο, που πριν δεν γινόταν αντιληπτός» διευκρίνισε.
Οι ήχοι του αποκλεισμού λόγω της πανδημίας μπορούν να ταξινομηθούν σε τέσσερις κατηγορίες
Η πρώτη κατηγορία περιλαμβάνει τους νέους ήχους, που δεν ακούγονταν στο παρελθόν, ένα τραγούδι για τον κορονοϊό στο ραδιόφωνο, ή οι ήχοι των χειροκροτημάτων για το ιατρονοσηλευτικό προσωπικό. Στον χάρτη του #StayHomeSounds υπάρχουν ηχογραφήσεις από πόλεις όπως η Μαδρίτη, το Παρίσι, η Λίμα, η Βικτώρια, οι Βρυξέλλες, οι κάτοικοι των οποίων αφιερώνουν χρόνο κάθε απόγευμα για να χειροκροτήσουν, να επευφημήσουν και να ευχαριστήσουν εκείνους που αγωνίζονται για σώσουν ζωές.
Στη δεύτερη κατηγορία εντάσσονται οι ήχοι της φύσης, το κέντρο των πόλεων που άρχισε να ακούγεται σαν ύπαιθρος, τα άλλοτε θορυβώδη Κυριακάτικα πρωινά που ακούγονται πλέον σαν Κυριακάτικα απογεύματα.
Στην τρίτη κατηγορία είναι οι ήχοι από τα εγκαταλειμμένα μέρη, πάρκα, πλατείες, τουριστικά αξιοθέατα, χώροι λατρείας, στα οποία φαίνεται σαν μην υπάρχει ίχνος ανθρώπινης παρουσίας.