LIFESTYLE
Influencers πληρώνονται χιλιάδες ευρώ για να διαφημίζουν με «ύπουλους τρόπους» κρυπτονομίσματα
Και συχνά δεν είναι καν ειλικρινείς με τους followers
Γνωστοί influencers σε πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης κερδίζουν χιλιάδες δολάρια για κάθε διαφημιστικό βίντεο που κάνουν προωθώντας κρυπτονομίσματα.
Στις ΗΠΑ, οι κρατικές ρυθμιστικές αρχές έχουν εντοπίσει περιπτώσεις στις οποίες οι influencers έχουν προωθήσει απατεώνες ενώ αρκετές είναι και οι περιπτώσεις που δεν αποκαλύπτουν στους followers τους ότι τα «εκθειαστικά βίντεο» είναι πληρωμένες προωθητικές ενέργειες, παρασέρνοντας ακολούθους τους σε δυνητικά επικίνδυνες επενδύσεις.
Ένας από τους πιο γνωστούς influencers των κρυπτονομισμάτων, ο Ben Armstrong, λέει φέτος τον Ιανουάριο πέρασε μία «κρίση συνείδησης» και αποφάσισε να διακόψει αυτή την πρακτική. Το κανάλι του στο Youtube, BitBoy Crypto, έχει συγκεντρώσει περισσότερους από 1,5 εκατομμύριο συνδρομητές και ο Armstrong παραδέχεται τώρα ότι δεχόταν πληρωμές από εταιρείες κρυπτονομισμάτων για να διαφημίζει τα νέα τους προϊόντα στο τεράστιο κοινό των συνδρομητών του. Αυτή είναι μια πρακτική για την οποία λέει ότι τώρα μετανιώνει, επειδή προκάλεσε οδυνηρές ζημιές σε κάποιους θεατές του.
Το φθινόπωρο του 2020, ο Armstrong ανακοίνωσε τη συνεργασία του με ένα κρυπτονόμισμα που ονομάζεται DistX, αποκαλώντας το «το πιο αξιόπιστο νόμισμα». Είπε ότι η όλη ιδέα του DistX ήταν να σταματήσει τις απάτες στα κρυπτονομίσματα - αλλά ο Armstrong παραδέχτηκε ότι στο τέλος, ότι το εγχείρημα αποδείχθηκε και αυτό μία απάτη. Η ομάδα πίσω από το κρυπτονόμισμα έκανε τα πάντα για να αυξήσει την κεφαλαιοποίηση και στη συνέχεια «έγινε καπνός», αφήνοντας τους πεπεισμένους επενδυτές με άδεια χέρια. Το νόμισμα έχει τώρα υποχωρήσει κατά 99%, με αξία μικρότερη από ένα σεντ.
Όσο δεχόταν αμοιβές για διαφημίσεις, ο Armstrong είπε ότι έβγαλε πάνω από 30.000 δολάρια για μία και μόνο προώθηση με το προωθητικό βίντεο για το DistX, και θα μπορούσε εύκολα να κερδίζει πάνω από 100.000 δολάρια το μήνα μόνο από διαφημίσεις. Τώρα αισθάνεται υπεύθυνος για τις απώλειες που υπέστησαν οι οπαδοί του.
Και ενώ ο Armostrong σταμάτησε να δέχεται χρήματα για τέτοιες προωθητικές ενέργειες τον Ιανουάριο, άλλοι influencers εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται σε αυτή την άκρως προσοδοφόρα αγορά. Κάποιοι από αυτούς πληρώνονται χιλιάδες ευρώ για να υποστηρίξουν αμφίβολα και σκιώδη πρότζεκτ. Την περασμένη άνοιξη, ένας ανώνυμος «ντετέκτιβ» των blockchain δημοσίευσε μια λίστα στο Twitter, στην οποία κατονομάζει 44 influencers του YouTube που ασχολούνται με τα κρυπτονομίσματα με πληρωμένα βίντεο. Ορισμένοι από αυτούς έλαβαν έως και 65.000 δολάρια για ένα μόνο διαφημιστικό βίντεο, σύμφωνα με τη λίστα που επικαλείται το CNBC.
Ο Armstrong υποστηρίζει ότι χρησιμοποίησε τα χρήματα που έβγαλε από την προώθηση του DistX για να αποζημιώσει τους οπαδούς του μετά την κατάρρευση του νομίσματος, προσθέτοντας ότι αισθάνθηκε ένοχος δεδομένης της έντονης προώθησης από το κανάλι του. Και επιμένει ότι αυτό είναι το μόνο πρότζεκτ για το οποίο μπήκε στη διαδικασία να αποζημιώσει ακολούθους του που έχασαν χρήματα ακολουθώντας τις συμβουλές του.
Ο Armstrong αποκαλύπτει ότι δεν έχει καν λάβει σχετική εκπαίδευση στα χρηματοοικονομικά και πολλά από τα πρότζεκτ που έχει προωθήσει έχουν αποτύχει. Μετά την πτώση της αξίας άλλων κρυπτονομισμάτων όπως το Ethereum Yield, το Cypherium και το MYX Network, διέγραψε τα διαφημιστικά βίντεο γι' αυτά από το κανάλι του.
Το CNBC επικοινώνησε με αυτούς τους υπόλοιπους influencers της επίμαχης λίστας για να επαληθεύσει τις αμοιβές τους: Ορισμένοι είπαν ότι οι τιμές που παρουσιάστηκαν ήταν υπερβολικές, ενώ όσοι δήλωσαν πρόθυμοι να μοιραστούν το τιμολόγιό τους είπαν ότι έβγαζαν τουλάχιστον 1.000 δολάρια για κάθε διαφημιστικό βίντεο.
Σε αντίθεση με τον Άρμστρονγκ, ο οποίος λέει ότι αποκάλυψε όλα τα αμειβόμενα διαφημιστικά του βίντεο, ορισμένοι influencers δεν ενημερώνουν ότι πληρώνονται αδρά για να προωθήσουν τέτοια πρότζεκτ. Σύμφωνα με τον Άρμστρονγκ, πολλές από τις εταιρείες που επικοινώνησαν μαζί του ενώ εισέπραττε αμοιβές για διαφημίσεις δεν ήθελαν να αποκαλύψει στους θεατές του ότι το περιεχόμενο ήταν χορηγούμενο.
Ο Armstrong παρατηρεί ότι πριν από πέντε χρόνια πολλοί influencers δεν αποκάλυπταν ότι πληρώνονταν για να διαφημίζουν προϊόντα και υπηρεσίες, αλλά οι περισσότεροι influencers σήμερα είναι ειλικρινείς σχετικά με τις διαφημίσεις με τους θεατές τους.
Όμως οι ρυθμιστικές αρχές στις ΗΠΑ προειδοποιούν ότι υπάρχουν ακόμη influencers που παραμένουν αδιαφανείς και πολλές πληρωμένες προωθητικές ενέργειες, όχι μόνο δεν παρουσιάζονται ως διαφημίσεις, αλλά προωθούν απάτες με δόλια μέσα.
Πρόσφατα, κατατέθηκαν αγωγές σε βάρος δύο καζίνο στο metaverse, το νέο ψηφιακό σύνορο όπου οι χρήστες μπορούν να παρακολουθήσουν εικονικές συναυλίες, να αγοράσουν ψηφιακά περιουσιακά στοιχεία ή ακόμη και να παίξουν τυχερά παιχνίδια. Οι ενέργειες αφορούσαν το Flamingo Casino Club και το Sand Vegas Casino Club, που κατηγορούνται ότι επιχείρησαν να εξαπατήσουν μικροεπενδυτές.
Κανένα από τα δύο καζίνο δεν απάντησε σε αιτήματα για σχόλια.