LIFESTYLE
Back to Black: Γιατί η αμφιλεγόμενη τηλεοπτική βιογραφία της Amy Winehouse εξοργίζει τους θαυμαστές της
Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για την ταινία;
Πριν από λίγες ημέρες, κυκλοφόρησε το τρέιλερ της ταινίας Back to Black, στην οποία η Μαρίζα Αμπέλα (Marisa Abela) υποδύεται την Έιμι Γουάινχαουζ (Amy Winehouse).
Τι γνωρίζουμε μέχρι στιγμής για την ταινία και γιατί κάποιοι αναστατώνονται από αυτήν;
Λίγο περισσότερο από μια δεκαετία μετά τον θάνατο της διάσημης τραγουδίστριας και τραγουδοποιού Amy Winehouse, αναμένεται να κυκλοφορήσει μια βιογραφική ταινία, που υπόσχεται να καταγράψει το «έντονο ταξίδι της προς τη φήμη».
Ένα νέο τρέιλερ για την ταινία Back to Black που κυκλοφόρησε τις προάλλες από το StudioCanal και την Monumental Pictures έδειξε την πρωτοεμφανιζόμενη στη βιομηχανία Μαρίζα Αμπέλα να έχει το αναγνωρίσιμο, εμπνευσμένο από τη δεκαετία του 1960, χτένισμα - κυψέλη της τραγουδίστριας, βαρύ eyeliner και τατουάζ στους ώμους.
Όμως οι αντιδράσεις από τους θαυμαστές της Winehouse δεν ήταν καθόλου θετικές: οι κριτικοί έσπευσαν να καταγγείλουν την έλλειψη αυτονομίας της Winehouse όσον αφορά την αναπαράστασή της στην ταινία, να κατηγορήσουν τους παραγωγούς της ταινίας ότι βγάζουν κέρδος από τα ταραχώδη τελευταία χρόνια της τραγουδίστριας και να ισχυριστούν ότι η βιογραφία έρχεται πολύ νωρίς.
Υπήρχαν ήδη γκρίνιες δυσαρέσκειας όταν πέρυσι εμφανίστηκαν εικόνες της Αμπέλα στο Λονδίνο, με ατημέλητη κυψέλη και μουντζουρωμένο μακιγιάζ. Ακολούθησε αμέσως ένα κύμα αντιδράσεων, με έναν χρήστη των μέσων κοινωνικής δικτύωσης να περιγράφει τις εικόνες ως «αηδιαστικές». Πριν καν δημοσιοποιηθεί ένα απόσπασμα του Back to Black, οι θαυμαστές της Winehouse ήταν ήδη σε εγρήγορση για την προοπτική ότι μια ταινία για τη ζωή της θα μπορούσε να μεγαλοποιήσει τα πιο τραγικά της στοιχεία και να εκμεταλλευτεί την ιστορία της.
Είναι κατανοητό ότι οι θαυμαστές θέλουν να προστατεύσουν την τραγουδίστρια και την κληρονομιά της. Κατά τη διάρκεια της ζωής της, η εικόνα της Winehouse, η κατανάλωση ναρκωτικών και αλκοόλ και οι σχέσεις της διαπομπεύονταν συστηματικά από τον Τύπο - παρά τις πολλές διακρίσεις της ως καλλιτέχνιδας. Το 2009, η Winehouse κέρδισε ασφαλιστικά μέτρα κατά του πρακτορείου παπαράτσι, Big Pictures, βάσει του νόμου περί προστασίας από την παρενόχληση του 1997. Ήταν επίσης η πρώτη γυναίκα που κέρδισε πέντε βραβεία Grammy και συνεχίζει να είναι μια καλλιτέχνιδα με τεράστια επιρροή, εμπνέοντας μεγαθήρια της ποπ όπως η Adele, η Lady Gaga και η Billie Eilish. Μόλις 13 χρόνια μετά το θάνατό της, το ενδεχόμενο να δούμε μερικές από τις πιο τραγικές στιγμές της Winehouse να ανασύρονται ξανά στην οθόνη - συμπεριλαμβανομένων των εμφανίσεων όπου ήταν μεθυσμένη ή την αποδοκίμαζαν από τη σκηνή - είναι μια δυσάρεστη προοπτική για κάποιους.
Οι αναπαραστάσεις πραγματικών ζωών μπορεί να κινούνται σε μια λεπτή γραμμή μεταξύ αυθεντικότητας και χοντροκομμένης παρωδίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την τελευταία σεζόν του The Crown. Η σειρά επικρίθηκε επειδή «[έδωσε] στους τηλεθεατές αυτό που κανείς δεν χρειαζόταν: περισσότερη από την Νταϊάνα και τον Ντόντι, τον Κάρολο και την Καμίλα, τον Γουίλ και την Κέιτ, όλες τις μεγαλύτερες επιτυχίες των ταμπλόιντ».
Η ανησυχία είναι ότι το Back to Black θα συνεχίσει να ενισχύει αυτόν τον κύκλο κακοποίησης και εκμετάλλευσης που έχουν θέσει σε κίνηση τα μέσα ενημέρωσης. Όπως γράφει η Roisin O'Connor στην Independent, «Δεδομένης της γυποειδούς αποτελεσματικότητας με την οποία ξεσκαρτάρισαν τη ζωή της, είναι σχεδόν αδύνατο να σκεφτεί κανείς έναν ειλικρινή λόγο για να γυρίσει μια ταινία για την Winehouse - τουλάχιστον όχι έναν που να μην έχει ως κίνητρο την απληστία».
Αυθεντικό ή εκμετάλλευση;
Υπάρχει επίσης το ερώτημα αν μια βιογραφική ταινία που να εξυμνεί την κληρονομιά της Amy Winehouse είναι πραγματικά απαραίτητη, όταν πέθανε τόσο νέα. Οι κριτικοί έχουν επισημάνει ότι υπάρχουν ήδη ταινίες που τιμούν τη ζωή και την καριέρα της Winehouse, κυρίως το ντοκιμαντέρ Amy του Asif Kapadia το 2015. Η ταινία απέσπασε πολλά βραβεία, μεταξύ των οποίων ένα Όσκαρ, ένα Bafta και το MTV Movie Award για το καλύτερο ντοκιμαντέρ. Το 2021 ακολούθησε το αναγνωρισμένο από τους κριτικούς ντοκιμαντέρ του BBC Reclaiming Amy. Δικαιολογείται, λοιπόν, άλλη μια ταινία για την Winehouse;
Στη συνέχεια, υπάρχει το ζήτημα της ενσωμάτωσης της εμβληματικής παρουσίας και του χαρακτήρα της Amy Winehouse στην οθόνη - σίγουρα ένα σχεδόν ακατόρθωτο κατόρθωμα. Η ομοιότητα της Abela με την Winehouse έχει αμφισβητηθεί, με τον πατέρα της Winehouse, Mitch, να αισθάνεται την ανάγκη να υπερασπιστεί την απόφαση για το κάστινγκ: «Η Μαρίζα είναι μια εξαιρετική επιλογή για το ρόλο, ακόμη και αν δεν μοιάζει ακριβώς με την Έιμι». Επιπλέον, η απόφαση να επιλεγεί μια «πρωτοεμφανιζόμενη» σε έναν τόσο σημαντικό ρόλο φαίνεται αινιγματική.
Δεδομένου ότι η Sam Taylor-Johnson θα αναλάβει το τιμόνι της ταινίας ως σκηνοθέτης, υπάρχει ελπίδα ότι το «Back to Black» μπορεί να σταθεί ως ένα αυθεντικό πορτρέτο. Η σκηνοθέτιδα απέδειξε τα βιογραφικά της διαπιστευτήρια με το Nowhere Boy, για τον Τζον Λένον, το οποίο απέσπασε γενικά θερμές κριτικές και τέσσερις υποψηφιότητες για Bafta. Σύμφωνα με δημοσίευμα του Rolling Stone, η Taylor-Johnson φέρεται επίσης να ήταν φίλη με την Winehouse. «Η σχέση μου με την Amy ξεκίνησε όταν έφυγα από το κολέγιο και κάναμε παρέα στο δημιουργικά ποικιλόμορφο δήμο του Λονδίνου Camden», ανέφερε η Taylor-Johnson σε δήλωσή της πέρυσι. «Την είδα για πρώτη φορά να παίζει σε ένα σόου ταλέντων στο Ronnie Scott's Jazz Club στο Σόχο και ήταν αμέσως φανερό ότι δεν ήταν απλώς "ταλέντο"… ήταν ιδιοφυΐα».
Ο πατέρας της Γουάινχαουζ, Μιτς, συμμετέχει επίσης στην ταινία, η οποία έχει εγείρει ανησυχίες ότι μπορεί κατά κάποιο τρόπο να προσπαθήσει να ξαναγράψει την ιστορία της κόρης του. Ο ιδρυτής του Ιδρύματος Amy Winehouse ήταν σφοδρός πολέμιος του ντοκιμαντέρ του Kapadia για την όχι και τόσο κολακευτική απεικόνισή του. Έχει επίσης επικριθεί για τη συμμετοχή του σε μια περιοδεία ολογράμματος της Amy Winehouse - που τώρα ακυρώθηκε μετά από «μοναδικές προκλήσεις και ευαισθησίες» - και για ένα μιούζικαλ της Winehouse στο Μπρόντγουεϊ που βρίσκεται στα σκαριά.
Με τη βιογραφική ταινία της Sofia Coppola για την Priscilla Presley στους κινηματογράφους τώρα, και τις ζωές ποπ σταρ όπως η Britney Spears να επανεξετάζονται, είναι σαφές ότι οι ιστορίες για γυναίκες διασημότητες που βιώνουν κακοποίηση ή κακουχίες είναι δημοφιλείς - αλλά τι σημαίνει αυτό για την Amy Winehouse; «Πιο πρόσφατα, είχε αρχίσει να αισθάνεται κανείς ότι [τη Winehouse] επιτέλους τη θυμόταν ο κόσμος, όχι ως μια καθαρά τραγική φιγούρα, αλλά ως ένα ταλέντο μιας γενιάς που κυκλοφόρησε δύο αγαπημένους δίσκους - και ως κάποια που δεν ήταν καθαρά αυτοκαταστροφική, αλλά θύμα συστηματικής κακοποίησης και ψυχικής ασθένειας», γράφει ο Shaad D'Souza στην εφημερίδα The Guardian. «Το Back to Black απειλεί να μην τιμήσει αυτή την κληρονομιά, αλλά να αναβιώσει όλο τον εξευτελιστικό θόρυβο που την επισκίασε εξ αρχής».
Back to Black: Δείτε το τρέιλερ της ταινίας