ΚΡΗΤΗ
Τροχαία: Έκτακτο σχέδιο στην Κρήτη με εντολή Μητσοτάκη
Χθες το απόγευμα, που εφαρμόστηκε για πρώτη φορά το πρόγραμμα, συγκροτήθηκαν 45 συνεργεία ελέγχων, πραγματοποιήθηκαν 1.317 τροχονομικοί έλεγχοι και βεβαιώθηκαν συνολικά 571 παραβάσεις
SHARE:
Η εφαρμογή του έκτακτου επιχειρησιακού σχεδίου για την αντιμετώπιση της «μάστιγας» των τροχαίων στην Κρήτη, βρέθηκε στο επίκεντρο της συνάντησης που είχαν ο πρωθυπουργός και ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη Λευτέρης Οικονόμου, ενώ ταυτόχρονα ο Κυριάκος Μητσοτάκης αποφάσισε να προχωρήσει άμεσα σε όλες τις διαδικασίες έτσι ώστε το έργο του Βόρειου Οδικού 'Αξονα Κρήτης, να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν.
Τα στοιχεία προκαλούν μεγάλο προβληματισμό, καθώς έχει σημειωθεί αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων στο νησί με αποτέλεσμα την αύξηση των θανάτων στην άσφαλτο κατά 47% σε σχέση με πέρυσι.
Τα στοιχεία για την Κρήτη, ειδικά για τον Βόρειο Οδικό Άξονα, είναι ιδιαιτέρως ανησυχητικά αφού το 2018 είχαν χάσει τη ζωή τους 22 άνθρωποι σε τροχαία, ενώ το πρώτο 7μηνο του 2019 οι νεκροί από τροχαία έχουν ανέλθει σε 34. Ως αιτίες επισημάνθηκαν, η χρήση αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης-κράνους, η υπερβολική ταχύτητα, η παραβίαση Κανόνων Οδικής Κυκλοφορίας.
Στη συνάντηση, συζητήθηκε η εφαρμογή του έκτακτου επιχειρησιακού σχεδίου που ήδη έχει ξεκινήσει η Τροχαία Κρήτης. Χθες βγήκαν στους δρόμους του νησιού 45 συνεργεία και σε 1317 ελέγχους κατέγραψαν: 151 παραβάσεις για μη χρήση κράνους, 87 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας, 9 για κατανάλωση αλκοόλ, 333 παραβάσεις διαφόρων ειδών.
Το Έκτακτο Σχέδιο προβλέπει:
- Μεγαλύτερη παρουσία της Αστυνομίας, ειδικά τα Σαββατοκύριακα (Δευτέρες και Σαββατοκύριακα σημειώνονται τα περισσότερα τροχαία)
- Επίδειξη μηδενικής ανοχής στην παραβατικότητα, δίχως χαριστικές ρυθμίσεις
- Δρομολόγηση ενίσχυσης της αστυνομικής δύναμης Κρήτης με 50 άτομα που θα τεθούν στην υπηρεσία της Τροχαίας. - Ειδικές διαλέξεις στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά.
- Ενημερωτική καμπάνια στα τοπικά μέσα.
- Σε συνεννόηση με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα εξετάσει την τοποθέτηση ειδικών διαχωριστικών στα πιο επικίνδυνα σημεία του βόρειου οδικού δικτύου. Το ζήτημα της Οδικής Ασφάλειας, ειδικά το πρόβλημα στην Κρήτη, έχει απασχολήσει εδώ και πολύ καιρό τον Κυριάκο Μητσοτάκη. Τον Αύγουστο του 2017 είχε προεδρεύσει σε ειδική σύσκεψη στο Ηράκλειο, με τη συμμετοχή φορέων, για την οδική συμπεριφορά στην Κρήτη και τις υποδομές με έμφαση στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ).
Στη σύσκεψη είχε παρουσιαστεί και το ολοκληρωμένο σχέδιο «Προσέχω» της ΝΔ για την οδική ασφάλεια, το οποίο θα υλοποιηθεί από την κυβέρνηση. Χαρακτηριστικά ο Κυριάκος Μητσοτάκης έγραφε σε post του στις 20 Αυγούστου 2017 για τα τροχαία στην Κρήτη: «Είμαι πολύ θυμωμένος και θα το γράψω όπως το αισθάνομαι και δεν με νοιάζει αν με παρεξηγήσουν οι συντοπίτες μου. Στην Κρήτη πολλοί οδηγούν άθλια. Δεν ξέρω που οφείλεται αυτό. Αν είναι μαγκιά αφού έχεις κατεβάσει καμιά δεκαριά κούπες να βγεις στον δρόμο και να οδηγείς σαν τρελός….Συντοπίτες μου ξυπνήστε! Προσωπικά δεσμεύομαι ότι το θέμα των τροχαίων ατυχημάτων στην Κρήτη θα είναι πρώτη προτεραιότητα. Για την οδική ασφάλεια έχουμε ήδη, μετά από εκτενή διαβούλευση, καταθέσει ένα συγκροτημένο πλαίσιο προτάσεων. Και ναι, ο Βόρειος Οδικός Άξονας, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο θα γίνει. Είναι προσωπική μου δέσμευση».
Η κυβέρνηση θα προχωρήσει άμεσα σε όλες τις διαδικασίες έτσι ώστε το έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης, να ξεκινήσει το συντομότερο δυνατόν.
Σημειώνεται ότι για την εκπόνηση του Σχεδίου προηγήθηκε «χαρτογράφηση» των τροχαίων ατυχημάτων - κυρίως των θανατηφόρων - που έλαβαν χώρα στην Κρήτη, από το έτος 2017 μέχρι και τον περασμένο Ιούλιο.
Συγκεκριμένα αξιολογήθηκαν και αξιοποιήθηκαν ποσοτικά και ποιοτικά χαρακτηριστικά που σχετίζονται με τα τροχαία ατυχήματα και κυρίως:
- το είδος και τα αίτια των τροχαίων ατυχημάτων,
- τις ημέρες και ώρες τέλεσης τους,
- το είδος των εμπλεκόμενων οχημάτων,
- το οδικό δίκτυο στο οποίο έλαβαν χώρα,
- την ιδιότητα και την ηλικία των παθόντων και
- την τήρηση ή μη των μέτρων ασφάλειας.
Με βάση τα δεδομένα που προέκυψαν από τη «χαρτογράφηση» των τροχαίων ατυχημάτων καθορίστηκε η επιχειρησιακή ετοιμότητα και ανταπόκριση των αρμόδιων Υπηρεσιών και προκρίθηκε το πλέγμα των δράσεων, με κεντρικούς άξονες:
Ø την εμφανή αστυνόμευση,
Ø την προληπτική παρουσία και δράση,
Ø τη διενέργεια αποτελεσματικών και ουσιαστικών τροχονομικών ελέγχων
Ø την αναβαθμισμένη επιχειρησιακή ετοιμότητα και ανταπόκριση και
Ø την άσκηση τεχνικής αστυνόμευσης.
Σημειώνεται ότι με το νέο ολοκληρωμένο πρόγραμμα τροχονομικής αστυνόμευσης, επιδιώκεται:
- η συνεχής και έντονη παρουσία της Αστυνομίας, όχι μόνο στο βασικό και εθνικό αλλά και λοιπό οδικό δίκτυο, όπου παρατηρείται τέλεση τροχαίων ατυχημάτων,
- ο εβδομαδιαίος προγραμματισμός συνεργείων τροχονομικών ελέγχων, οι οποίοι θα εστιάζουν στις «επικίνδυνες» παραβάσεις, που συντείνουν στην τέλεση τροχαίων ατυχημάτων και λειτουργούν επιβαρυντικά στις συνέπειες αυτών (μέθη, χρήση κράνους/ ζώνης, υπερβολική ταχύτητα, παραβάσεις που αφορούν σε βαρέα οχήματα κλπ), σε επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου,
- η πλήρης αξιοποίηση των Ομάδων Ελέγχου Πρόληψης Τροχαίων Ατυχημάτων (Ο.Ε.Π.Τ.Α.),
- η πλήρης αξιοποίηση των διατιθέμενων τεχνικών μέσων,
- ο συνεχής έλεγχος του οδικού δικτύου για την καταγραφή και την έγκαιρη επισήμανση τόσο των βλαβών – φθορών – ατελειών του οδοστρώματος και των στοιχείων ασφάλειας των οδών, όσο και της ανάγκης εξοπλισμού – τροποποίηση της οριζόντιας και κάθετης σήμανσης, ενημερώνοντας παράλληλα τους αρμοδίους για τη συντήρηση τους Φορείς.
Με βάση τον κεντρικό σχεδιασμό και τη φιλοσοφία του νέου ολοκληρωμένου προγράμματος τροχονομικής αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας οι Διευθύνσεις Αστυνομίας Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Λασιθίου έχουν καταρτίσει επιμέρους Σχέδια, προσαρμοσμένα απόλυτα στις τοπικές συνθήκες και τις ιδιαιτερότητες των περιοχών τους.
Σε επιχειρησιακό επίπεδο η υλοποίηση του ολοκληρωμένου προγράμματος τροχονομικής αστυνόμευσης και οδικής ασφάλειας έχει ανατεθεί αρμοδίως στο Τμήμα Τροχαίας Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.) και στα υφιστάμενα σε αυτό κλιμάκια και σταθμό, στα Τμήματα Τροχαίας Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου και Αγίου Νικολάου Λασιθίου καθώς και στα είκοσι Αστυνομικά Τμήματα μεικτής αρμοδιότητας της Κρήτης.
Μάλιστα οι τέσσερις Διευθύνσεις Αστυνομίας της Κρήτης και το Τμήμα Τροχαίας Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης εκδίδουν εβδομαδιαίο πρόγραμμα συνεργείων τροχονομικών ελέγχων, στο οποίο εμφαίνονται ο χρόνος και ο τόπος, όπου δραστηριοποιούνται τα συνεργεία ελέγχων.
Στο πλαίσιο του εβδομαδιαίου προγραμματισμού δραστηριοποιούνται επίσης και συνεργεία ελέγχου μέθης, σε διάφορα σημεία του οδικού δικτύου και στους κόμβους του Β.Ο.Α.Κ., στα σημεία εισόδου - εξόδου των πόλεων.
Τα συνεργεία ελέγχων μέθης ενεργοποιούνται και εκτάκτως σε εορταστικές εκδηλώσεις (πανήγυρεις κ.λπ.), ενώ για τη συγκρότηση τους θα ενημερώνονται οι διοργανωτές των εκδηλώσεων, προκειμένου στη συνέχεια να ενημερώνονται οι παρευρισκόμενοι σε αυτές.
Πέρα από το επιχειρησιακό προγραμματισμό έχει προβλεφθεί και μία σειρά δράσεων για την υποστήριξη του προγράμματος τροχονομικής ασφάλειας που περιλαμβάνουν:
- διανομή ενημερωτικών εντύπων προς τους οδηγούς-χρήστες του οδικού δικτύου, για την τήρηση του Κ.Ο.Κ. και τη λήψη των απαραιτήτων μέτρων οδικής ασφάλειας,
- μέριμνα για την κατάρτιση, σε συνεννόηση με τις Δ/νσεις Α΄/θμιας και Β΄/θμιας εκπαίδευσης, προγράμματος επισκέψεων σε σχολεία των Νομών για ενημέρωση και συζήτηση με τους μαθητές πάνω σε θέματα οδικής ασφάλειας και κυκλοφοριακής αγωγής,
- συμμετοχή σε λοιπές ενημερωτικές δράσεις για την πληροφόρηση και ευαισθητοποίηση των πολιτών (τηλεοπτικές - ραδιοφωνικές εκπομπές κ.λπ.),
- διοργάνωση εβδομαδιαίας έκθεσης τροχαίας, για την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των πολιτών και
- συνεργασία με τον Σύνδεσμο Φαρμακοποιών Κρήτης και Δωδεκανήσου για την προμήθεια αλκοολόμετρων μίας χρήσης και τη διανομή τους σε οδηγούς-χρήστες του οδικού δικτύου.
Για την αποτελεσματική υλοποίηση του Σχεδίου θα αξιοποιηθεί το σύνολο του διατιθέμενου προσωπικού και μέσων, ενώ η συνολική εποπτεία του προγράμματος έχει ανατεθεί στον Βοηθό του Γενικού Περιφερικού Αστυνομικού Διευθυντή Κρήτης.