ΚΡΗΤΗ

Συμφωνούν για την πλήρη πεζοδρόμηση αλλά ... δεν ψήφισαν!

Αναβολή της ψήφισης των κυκλοφοριακών μέτρων στο κέντρο του Ηρακλείου, με τις παρατάξεις της αντιπολίτευσης να κάνουν λόγο για προχειρότητα στο πώς ήρθε το θέμα στο Σώμα προς ψήφιση.

Συμφωνούν για την πλήρη πεζοδρόμηση αλλά ... δεν ψήφισαν!

Τα κυκλοφοριακά μέτρα μονοπώλησαν, το απόγευμα της Τετάρτης, το ενδιαφέρον στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου. Η συζήτηση του θέματος εξελίχθηκε σε πολύωρη και όπως αποφασίστηκε, το Σώμα τάσσεται υπέρ του αποκλεισμού των οχημάτων από το κέντρο, ωστόσο, θα επανέλθει σε νεότερη συνεδρίαση μετά τις γιορτές για το περιεχόμενο της μελέτης και αφού οι παρατάξεις λάβουν εγγράφως την τροποποιημένη πρόταση.

Στην εισήγηση του, κατά την έναρξη της συζήτησης, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Γιάννης Αναστασάκης ανέφερε ότι μετά και την πρόσφατη ενημέρωση από τον μελετητή, το θέμα των κυκλοφοριακών μέτρων τίθεται προς ψήφιση, προκειμένου και ο μελετητής να συνεχίσει με τα της θεσμοθέτησης.

Στη συνεδρίαση, παρίσταται και ο μελετητής Απόστολος Πρόιος, ο οποίος θα κληθεί να απαντήσει στα ερωτήματα που έχουν ήδη τεθεί από τις παρατάξεις.

"Αιφνιδιασμένος" δήλωσε παίρνοντας τον λόγο ο Γιάννης Κουράκης, σχετικά με την εισήγηση που οι σύμβουλοι έχουν στα χέρια τους και τις αλλαγές στη μελέτη που τίθενται προς συζήτηση για τις οποίες - όπως είπε -  το Σώμα δεν έχει ενημερωθεί αρμοδίως.

Απαντώντας στον Γ. Κουράκη, ο Γιάννης Αναστασάκης είπε ότι από τις συζητήσεις που ακολούθησαν της απόφασης της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, προέκυψε μια εναλλακτική πρόταση που το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να εγκρίνει. Η αλλαγή - όπως διευκρίνισε - έγκειται στην έξοδο οχημάτων όχι από την Χ. Γιάνναρη αλλά από την οδό Σμύρνης και το υπόλοιπο κέντρο να μείνει "καθαρό", καθώς και την έξοδο από το χώρο στάθμευσης στη Θησέως, όπως γίνεται σήμερα.

Ο αντιδήμαρχος σημείωσε την προσωπική του εκτίμηση ότι συμφέρουσα είναι η πλήρης πεζοδρόμηση, με αστερίσκο στην ελλιπή αστυνόμευση που δεν μπορεί να διασφαλίσει τον ολικό αποκλεισμό των οχημάτων από το κέντρο του Ηρακλείου.

Κέντρο Ηρακλείου πεζόδρομοι

"Από τη στιγμή που θα λάβουμε την τελική απόφαση θα ρυθμιστούν επιμέρους λεπτομέρειες, όπως η τροφοδοσία, οι θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ και άλλα ζητήματα, αφού όμως συμφωνήσουμε επί της αρχής και με τη μικρή τροποποίηση του ολικού αποκλεισμού οχημάτων", σημείωσε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων.

Ένα πρόβλημα που έχει προκύψει στην οδό Μιτσοτάκη, όταν χρειάστηκε να προσεγγίσει ασθενοφόρο και δεν κατάφερε να σταθμεύσει, μετέφερε ο δημοτικός σύμβουλος Νίκος Αγγελάκης, κάνοντας λόγο για προβλήματα που προκύπτουν από τη μελέτη και για τα οποία θα πρέπει να υπάρξει πρόβλεψη.

Για το συγκεκριμένο θέμα απαντώντας στον Ν.Αγγελάκη ο Γιάννης Αναστασάκης υπογράμμισε ότι αν ένα έκτακτο περιστατικό συνέβαινε με την προηγούμενη κατάσταση, θα επικρατούσε κομφούζιο, καθώς η μια λωρίδα ήταν διαρκώς κατειλημμένη από παρανόμως σταθμευμένα οχήματα.

Σε ερώτηση του ο επικεφαλής των "Ενεργών Πολιτών" Ηλίας Λυγερός, μιλώντας στο ίδιο μήκος κύματος με τον Γ. Κουράκη, αναφέρθηκε στην απόφαση της επιτροπής ποιότητας ζωής, λέγοντας ότι υπήρχε χρόνος για συμπλήρωση της απόφασης.

Ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων εξήγησε ότι είναι προς το συμφέρον της πόλης η ολική απαγόρευση κυκλοφορίας των οχημάτων. "Υπήρξε μια ανεξέλεγκτη κυκλοφορία των οχημάτων το τελευταίο διάστημα, λόγω του υβριδικού μοντέλου που υλοποιήθηκε το τελευταίο διάστημα" είπε χαρακτηριστικά και έθεσε προς το Σώμα το ερώτημα αν υπάρχει λόγος να εισέλθει όχημα στη Ζωγράφου πλην της περίπτωσης αποβίβασης ατόμου με ειδικές ανάγκες. Έθεσε όμως το ενδεχόμενο να χωροθετηθεί μια πιάτσα ταξί στη Χατζημιχάλη Γιάνναρη για πολίτες που αντιμετωπίζουν κινητικά προβλήματα, και θέσεις στάθμευσης ΑμεΑ στη Ζωγράφου, για να είναι πιο κοντά στο κέντρο. "Δεν υπάρχει άσπρο ή μαύρο. Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε κάθε πρόταση" - ανέφερε ο ίδιος.

Τα νεότερα δεδομένα για τα πάρκινγκ και το αστικό ΚΤΕΛ

Ο Γιάννης Αναστασάκης, συνεχίζοντας την τοποθέτησή του έκανε επίσης λόγο για "μια αλλαγή πλεύσης του Επιμελητηρίου Ηρακλείου για έναν άξονα προσβάσιμο σε όλα τα οχήματα". Όπως σημείωσε "τώρα έχει πάρει θέση υπέρ της πλήρους πεζοδρόμησης". Παράλληλα, ο αρμόδιος αντιδήμαρχος γνωστοποίησε συναντήσεις με τους ιδιοκτήτες χώρων στάθμευσης στο κέντρο, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν σήμερα Τετάρτη. "Μετά τις διευκρινίσεις που τους δώσαμε για τις προσβάσεις στους δικούς τους χώρους στάθμευσης, δεν έχουν κανένα πρόβλημα με το σύνολο της μελέτης. Είναι συγκεκριμένοι αυτοί που αντιδρούν στη μελέτη" είπε χαρακτηριστικά ο Γιάννης Αναστασάκης. Για το αστικό ΚΤΕΛ είπε πως δε συζητά προς το παρόν τη διέλευση λεωφορείων από τον πεζόδρομο της Δικαιοσύνης.

Κέντρο Ηρακλείου πεζόδρομοι

Από την πλευρά του ο Γιώργος Σισαμάκης απηύθυνε το ερώτημα κατά πόσο εύκολα και γρήγορα μπορούν να γίνουν τροποποιήσεις αν στην πορεία διαπιστωθεί μία τέτοια ανάγκη, με τον κ. Αναστασάκη να απαντά ότι μπορεί να οριστεί διάστημα πιλοτικής εφαρμογής ώστε να γίνουν στην πορεία τροποποιήσεις.

Για "άδειασμα πρώτου μεγέθους στη μελέτη Πρόιου" έκανε λόγο ο Πέτρος Ινιωτάκης, αναφερόμενος στις αλλαγές που προτείνονται, προφορικά, επί της μελέτης όπως αυτή εγκρίθηκε από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής.

Το λόγο πήρε κατόπιν ο μελετητής  Απόστολος Πρόιος, απαντώντας στα ερωτήματα που τέθηκαν από τους επικεφαλής των παρατάξεων και τους Δημοτικούς Συμβούλους.

Στη διάρκεια της τοποθέτησής του, ο μελετητής αναφέρθηκε στις 1546 θέσεις στάθμευσης που έχουν εγκριθεί. Τότε, παρεμβαίνοντας ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων διευκρίνισε ότι οι παροδικές θέσεις είναι λίγο περισσότερες από 1.300 και θα διατεθούν περίπου οι μισές. Εξάλλου, αναφερόμενος στη σημερινή διαδικασία τόνισε: "Αυτό που θα κάνουμε σήμερα είναι να δώσουμε λύσεις στη γενική εξίσωση αλλά και σε επιμέρους θέματα και να μην περιμένουμε άλλα 80 χρόνια".

Ο μελετητής επισήμανε αυτό που είχε σημειώσει και κατά την προηγούμενη παρουσία του στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, σχετικά με τη στόχευση της μελέτης, σε γενικές γραμμές υπέρ του πολίτη και πεζού, και όχι υπέρ των οχημάτων.

Ο Απόστολος Πρόιος παρέπεμψε στη διάρκεια της παρουσίασης της μελέτης μέσω φωτογραφιών, στο παράδειγμα της Θεσσαλονίκης με αναπλάσεις που έγιναν επί δημαρχίας Μπουτάρη, στην περιοχή της παλιάς Παραλίας, με υφιστάμενους μεγάλους σταθμούς αυτοκινήτων που λειτουργούν κανονικά, με θέσεις στάθμευσης οριοθετημένες και ένα σύστημα εξάπλωσης τραπεζοκαθισμάτων, που ουσιαστικά αποτρέπει τη χαοτική παράνομη στάθμευση. "Εμείς σε κανένα σταθμό αυτοκινήτων, δεν απαγορεύουμε τη δυνατότητα προσέγγισης και αποχώρησης. Κάποιοι σταθμοί που βρίσκονται σε περιοχές υπό ανάπλαση, θα γίνουν με τρόπο τέτοιο ώστε να είναι διακριτοί οι τρόποι κίνησης οχημάτων και πεζών, ώστε να μην υπάρχει και κίνδυνος ατυχήματος" είπε χαρακτηριστικά ο μελετητής, απαντώντας στην ανησυχία των επαγγελματιών του κλάδου για τις επιχειρήσεις τους.

Οι θέσεις των κατοίκων του κέντρων

Από την πλευρά του, εκπρόσωπος της Α' Δημοτικής Ενότητας ο κ. Μαρκάκης, έθεσε το θέμα των ανθρώπων που ζουν, εργάζονται, επισκέπτονται το κέντρο της πόλης και πώς αυτοί θα διευκολυνθούν. Αναφέρθηκε επίσης στον πεζόδρομο της Δικαιοσύνης και της Ίδης εκφράζοντας το αίτημα να παραμείνουν ως πεζόδρομοι. Χαρακτήρισε τα ιδιωτικά πάρκινγκ "βασικούς συμμάχους" της πόλης, καλώντας τη Δημοτική Αρχή να βρει λύση στα προβλήματα που τυχόν ανακύψουν ως προς τη λειτουργία τους.

Για την οδό Μιτσοτάκη σημείωσε ότι το πρόβλημα  του κυκλοφοριακού εμφράγματος στην ευρύτερη περιοχή επιλύθηκε όταν δόθηκε λύση στο ζήτημα της παράνομης στάθμευσης. Τέλος, ανέδειξε την ανάγκη λειτουργίας περιφερειακών πάρκινγκ, παραπέμποντας στους χώρους που λειτουργούσαν στα ενετικά τείχη και ζήτησε μέριμνα για δίτροχα και ποδήλατα -ηλεκτρικά και κλασικά- ως μέσα μετακίνησης του κόσμου προς το κέντρο.

Ο Δ. Ρέντζος για τη μελέτη Πρόιου

Ο Χαρίτων Παπαδάκης, πρόεδρος του Σωματείου Ιδιοκτητών Χώρων Στάθμευσης αναφέρθηκε στην πρόσληψη των κ.κ. Ρέντζου και Ρωμανού ως τεχνικούς συμβούλους απέναντι στη μελέτη Πρόιου, εξετάζοντας και τις συνέπειες στους επιχειρηματίες και τους κατοίκους του κέντρου.

"Όλη η περιοχή της Παλιάς Πόλης δε θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα ταξί", είπε χαρακτηριστικά ο κ.Παπαδάκης παραπέμποντας στο νομικό πλαίσιο για το πως ορίζεται ο πεζόδρομος καθώς και τι απαγορεύει και επιτρέπει.

Στη συνέχεια, τον λόγο έβαλε ο συγκοινωνιολόγος Δημήτρης Ρέντζος προκειμένου να "φωτίσει" πτυχές του θέματος. "Αν πεζοδρομηθούν δρόμοι, όπου κατοικούν πολίτες και έχουν τώρα τα αυτοκίνητα τους έξω από τα σπίτια τους, δε θα μπορούν να τα σταθμεύουν", είπε χαρακτηριστικά. Μεταξύ άλλων ο συγκοινωνιολόγος αναφέρθηκε και σε αντιφάσεις στην εισήγηση, φέρνοντας ως παράδειγμα την οδό Δικαιοσύνης η οποία αναφέρεται σε ένα σημείο ως πεζόδρομος και σε άλλο ως δρόμος ήπιας κυκλοφορίας.

Ηχηρό "ναι" στους πεζόδρομους από πολίτες

Επιχειρηματίας και μόνιμος κάτοικος του κέντρου έθεσε κατά τη δική του τοποθέτηση ερωτήματα σχετικά με τον αριθμό των οχημάτων που προσεγγίζουν το κέντρο, για το πως θα προσεγγίζουν οι ΑμΕΑ, οι επισκέπτες και κυρίως εκείνοι που καταλύουν στα airbnb, κι αν τελικά θα μπουν ή όχι στην πόλη τα μίνι μπας.
" Στηρίζουμε την ανάπλαση, τους πεζοδρόμους και θέλουμε την υπεραξία της πόλης μας, όχι μόνο για εμάς αλλά και τις επόμενες γενιές. Πρέπει με υπευθυνότητα και επιστημονικό τρόπο να ληφθούν αποφάσεις που θα καθορίσουν το μέλλον μας" είπε χαρακτηριστικά.

Κέντρο Ηρακλείου πεζόδρομοι

Έμπορος στην 1821 και την Ίδης, εκπροσωπώντας τους καταστηματάρχες στις οδούς 1821, Ίδης και Έβανς έκανε λόγο για αναβάθμιση στο κέντρο με τους πεζοδρόμους, τονίζοντας ότι είναι εφικτή η πρόσβαση στους σταθμούς αυτοκινήτων και η έξοδος τους. "Ο Δήμος έμαθε τον κόσμο να περπατάει" σημείωσε πιο συγκεκριμένα.

Θα πρέπει ακόμη να σημειωθεί πως στο Δημοτικό Συμβουλιο κατατέθηκαν περισσότερες από 1.100 υπογραφές πολιτών που δεν επιθυμούν καμία πρόσβαση οχημάτων στο κέντρο.

Οι τοποθετήσεις των επικεφαλής

Στη συνέχεια ξεκίνησαν οι τοποθετήσεις των επικεφαλής των παρατάξεων. Η Ευαγγελία Σχοιναράκη - Ηλιάκη σχολίασε ότι το μείζον αυτό θέμα επανέρχεται για πολλοστή φορά στο Δημοτικό Συμβούλιο με την ίδια προχειρότητα. Προηγούμενως ο Γιάννης Αναστασάκης έθεσε το "δίλημμα" των δυο προτάσεων, προκειμένου να επιλεγεί η πρόταση που θα τεθεί προς ψήφιση, με ουσιαστική διαφορά την εξαίρεση από τον αποκλεισμό των ταξί, των μίνι μπας και των δικύκλων ή μη, συμπεριλαμβάνοντας προβλέψεις για πιάτσα ταξί και χωροθέτηση θέσεων στάθμευσης δικύκλων. Όσο για τους δρόμους στις εισόδους και εξόδους των σταθμών αυτοκινήτων πρόσθεσε πως θα έπρεπε να προταθούν προς ανάπλαση ώστε να διευκολύνεται η κίνηση οχημάτων με ασφάλεια.

Τους τόνους "ανέβασε" ο Γιάννης Κουράκης ζητώντας τη σύγκληση εκ νέου της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής προκειμένου να καταλήξει - όπως είπε -  σε επικαιροποιημένη απόφαση η οποία θα έλθει κατόπιν στο Δημοτικό Συμβούλιο. Απαντώντας ο Αντιδήμαρχος Πολεοδομίας Γιώργος Καραντινός έκανε λόγο για "μονοπρόσωπα συμφέροντα". "Οι δημότες" συμπλήρωσε, "εδώ και 2 χρόνια, έχουν δει και προασπίζουν την πρόταση που ήρθε από τον κ. Αναστασάκη". Ο ίδιος παρέπεμψε σε όσα ειπώθηκαν στην προηγούμενη συνεδρίαση και συνόψισε στο εξής ερώτημα: "τελικά, θέλουμε ή δε θέλουμε οχήματα στην παλιά Πόλη;"

Στη συνέχεια ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κλήθηκε να διατυπώσει εκ νέου το θέμα που τίθεται προς ψήφιση στο Σώμα.

Η εισήγηση προς ψήφιση περιλαμβάνει την απόφαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής με προσθήκη τη Διαφύλαξη της πεζοδρόμησης του κέντρου και το χαρακτηρισμό των οδών Ζωγράφου και Σμύρνης ως ήπιας κυκλοφορίας για συγκεκριμένες κατηγορίες οχημάτων.

Θέμα νομιμότητας έθεσε ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης, εξηγώντας και ως νομικός, όπως έγραψε νωρίτερα το Cretalive, ότι πρόκειται για κανονιστική απόφαση που απαιτεί αυξημένη πλειοψηφία και αιτιολόγηση. "Όποιος δε θέλει να ζυμώσει, δέκα χρόνια κοσκινίζει" σχολίασε σκωπτικά ο κ. Καραντινός, αποδίδοντας στις παρατάξεις της αντιπολίτευσης απροθυμία στο να ψηφίσουν και να τοποθετηθούν ξεκάθαρα.

"Επί της αρχής συμφωνούμε όλοι", είπε παίρνοντας τον λόγο ο δήμαρχος Βασίλης Λαμπρινός, προτείνοντας να οριστεί μια νέα συνεδρίαση μόνο για το εν λόγω θέμα, αφού προηγηθεί -κατά πρόταση του αντιδημάρχου Τεχνικών έργων- η αποστολή εγγράφως της τελικής πρότασης. Αφού οι δημοτικοί σύμβουλοι μελετήσουν την τελική πρόταση θα κληθούν να αποφασίσουν και να ψηφίσουν είτε διά περιφοράς, είτε σε διά ζώσης συνεδρίαση -κάτι που θα οριστεί.

Απαραίτητη μια ολοκληρωμένη πρόταση για θέματα τόσο σημαντικά που αφορούν το Ηράκλειο του 2050, είπε η Ευαγγελία Σχοιναράκη - Ηλιάκη. Όσο για τον αναγκαίο χρόνο για διαβούλευση, η κ. Σχοιναράκη σημείωσε πως μπορεί να δοθεί παράταση στα υφιστάμενα κυκλοφοριακά μέτρα.

Ο Μανώλης Βασιλάκης κατέθεσε την αντίρρησή του για τον κόμβο στην Πύλη Ιησού, εκφράζοντας την εκτίμηση ότι δε θα λειτουργήσει σωστά.

Μετά από 3,5 ώρες και με αρκετές θυελλώδεις στιγμές το Σώμα θα επανέλθει στο μείζον αυτό θέμα αφού προηγουμένως λάβει εγγράφως την τροποποιημένη πρόταση.

Διαβάστε επίσης:

Στη Λότζια ξανά η "καυτή πατάτα" των κυκλοφοριακών μέτρων

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

 

 

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση