ΚΡΗΤΗ
ΣΥΡΙΖΑ: Δημόσιοι χώροι για τους πολίτες - Προώθηση ήπιων και φιλικών προς το περιβάλλον μορφών μετακίνησης
Η θέση του ΣΥΡΙΖΑ στο διάλογο για την κυκλοφορία μηχανοκίνητων οχημάτων στο κέντρο του Ηρακλείου
Την απόδοση στους πεζούς των χώρων που έχουν αναπλαστεί στο κέντρο του Ηρακλείου αλλά και την παράλληλα μέριμνα για τους μόνιμους κατοίκους και την τροφοδοσία των καταστημάτων προτείνει η Ν.Ε. Ηρακλείου του ΣΥΡΙΖΑ, καταθέτοντας τη θέση της στο διάλογο που είναι σε εξέλιξη για τις χρήσεις στο αναπλασμένο "σταυρό" του Ηρακλείου και την πρόσβαση ή μη μηχανοκίνητων οχημάτων.
Η ανακοίνωση του ΣΥΡΙΖΑ
Μια έντονη δημόσια συζήτηση άνοιξε έστω και καθυστερημένα, για την πρόσβαση ή μη των αυτοκινήτων στο κέντρο της πόλης μας. Το ερώτημα πεζοί ή αυτοκίνητα στο κέντρο της πόλης προσπαθεί να απαντηθεί από Φορείς, Δημοτικές παρατάξεις, επαγγελματικές ενώσεις, Δημότες. Το παραπάνω ερώτημα, θεωρούμε ότι είναι μονόπλευρο και δεν περιλαμβάνει στην ολότητά της την έννοια του δημόσιου χώρου.
Ο δημόσιος χώρος, ως κοινωνικός τόπος είναι χώρος κοινωνικοποίησης, όπου εκτυλίσσονται δραστηριότητες σχετικές με τη συλλογική ζωή των κατοίκων. Ο δημόσιος χώρος είναι ο χώρος τον οποίο χρειάζονται περισσότερο οι πιο αδύναμοι και αδύναμες στις κοινωνίες μας (παιδιά, γονείς, υπερήλικες, ΑμΕΑ κλπ). Έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να βρίσκονται σε ανοιχτούς υπαίθριους χώρους, κοντά στη φύση, να κινούνται με ασφάλεια και να κοινωνικοποιούνται σε ομάδες. Αυτές οι αναπτυξιακές ανάγκες, οι κοινωνικές τελικά ανάγκες, δεν υποκαθίστανται και δεν αναστέλλονται.
Άρα η αγωνία μας, το όραμά μας, είναι η δημιουργία όσο το δυνατόν ελεύθερου δημόσιου χώρου. Αντί για αυτό παρατηρούμε μια διαχρονική δυσανεξία και προχειρότητα στον σχεδιασμό και την εκτέλεση έργων ικανών να δημιουργήσουν τέτοιους χώρους στην πόλη μας. Αντί για έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό, παρατηρούμε παρεμβάσεις – ή ανακοινώσεις παρεμβάσεων – αποσπασματικές, χωρίς συνδέσεις μεταξύ τους και χωρίς κάποιο ευρύτερο σχέδιο που να θέτει προτεραιότητες.
Με ποιες διαδικασίες παράγεται ένας κεντρικός σχεδιασμός, με πόση διαφάνεια και δημόσια συζήτηση έχει τεράστια σημασία. Όσο η διαδικασία αυτή παραμένει στη σκιά, με στόχους ψηφοθηρικούς, είναι εύκολο να γίνει έρμαιο υπόγειων πολιτικών πιέσεων διαφόρων οικονομικών λόμπι. Ούτε η δημόσια διαβούλευση παρέχει βεβαιότητες, αλλά μπορεί τουλάχιστον να βγάλει στην επιφάνεια και να καταδείξει τις πιέσεις, οι οποίες αλλιώς περνούν απαρατήρητες.
Ένας τέτοιος σχεδιασμός, συνολικός και όχι αποσπασματικός, θα όριζε τις σχέσεις ανάμεσα στο κέντρο, τις γειτονιές και την περιφέρεια, την σχέση της πόλης με το πράσινο και το περιβάλλον, θα αφορούσε τους τόπους εργασίας, τους χώρους πολιτισμού και αναψυχής, τις κοινωνικές και τεχνικές υποδομές της, την κινητικότητα, την κατοικία και πολλά ακόμη.
Βασικές προτεραιότητες για μας:
- Συνολικός προγραμματισμός για διεύρυνση δημόσιου χώρου, όχι μόνο στο κέντρο αλλά σε κάθε γειτονιά.
- Όραμά μας μια πόλη με όρια, με τοπόσημα, με κόμβους και γειτονιές ζωντανές, της βιώσιμης κινητικότητας και σίγουρα της συλλογικότητας και όχι του «ατομικισμού». Που να αλληλεπιδρά με το παρελθόν της.
- Αναπλάσεις με σύγχρονες μελέτες και κατάλληλα υλικά.
- Αυτές να μην στοχεύουν μόνο στην αντιμετώπιση πολεοδομικών και περιβαλλοντικών προβλημάτων, αλλά και προβλημάτων κοινωνικού και οικονομικού χαρακτήρα.
- Η βελτίωση της αστικής κινητικότητας, με την προώθηση ήπιων και φιλικών προς το περιβάλλον μορφών μετακίνησης (πεζή και ποδήλατο) λαμβάνοντας ιδιαίτερη μέριμνα για τα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ).
- Η ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και η μείωση των κοινωνικών εντάσεων με την εξασφάλιση στις αναπλάσεις των αναγκαίων προϋποθέσεων για την ανάπτυξη σχέσεων καλής γειτονίας και επαφής των κατοίκων.
- Αισθητική αναβάθμιση και φύτευση συμβατή με την χλωρίδα του τόπου μας.
Η ορθολογική διαχείριση του ελεύθερου δημόσιου χώρου με εξασφάλιση συνεχούς και επαρκούς συντήρησης, καθαριότητας, ασφάλειας και ελέγχου οποιονδήποτε μελλοντικών επεμβάσεων στο χώρο αυτό από άλλους φορείς.
Για αυτές τις προτεραιότητες αγωνιούμε κι αγωνιζόμαστε να γίνουν πράξη.
- Λέμε όχι στις προχειρότητες, στα πισωγυρίσματα, στην μείωση και αποδιοργάνωση κάθε δημόσιου χώρου.
- Στηρίζουμε κάθε προσπάθεια που έχει ως στόχο της, το συνολικό προγραμματισμό με διαφάνεια και κοινωνικό έλεγχο.
- Αναπλάσεις μέσα από ολιστικά προγράμματα, χωρίς αποσπασματικό χαρακτήρα. Με πολεοδομικά εργαλεία τα οποία θα εξασφαλίσουν την αντίσταση στο καθημερινό «χάσιμο» των δημόσιων χώρων μέσα από τις άρσεις των απαλλοτριώσεων, στην προστασία της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς, στην προστασία των φυσικών περιοχών μέσα στον αστικό ιστό, στην διατήρηση της παραδοσιακής γειτονιάς, στην δημιουργία χώρων κοινωνικοποίησης και συγχρωτισμού των ποικίλων κοινωνικών ομάδων.
- Να αποδοθούν άμεσα στους πεζούς οι χώροι που έχουν δημιουργηθεί με πρόνοια φυσικά για τους μόνιμους κατοίκους και την τροφοδοσία των καταστημάτων.
Δείτε επίσης:
Αναβολή στην απόφαση για το κυκλοφοριακό καθεστώς στο κέντρο του Ηρακλείου
Ο αποκλεισμός των αυτοκινήτων από το κέντρο, η σιωπή των πολλών και η ευθύνη των αρχόντων!
Ανάπλαση στο κέντρο: Τα ΙΧ ξανάρχονται από την πίσω πόρτα!
Το μέλλον του κέντρου επί τάπητος στο Δημοτικό Συμβούλιο: Πλακόστρωτο με ή χωρίς οχήματα;
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο