ΚΡΗΤΗ
Συνέδριο για τις προοπτικές διδασκαλίες της κυκλοφοριακής αγωγής
Στο πλαίσιο του Προγράμματος «Προαγωγή Κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στους Εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης», του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου
SHARE:
Το πανελλήνιο διαδικτυακό συνέδριο με τίτλο «Κυκλοφοριακή Αγωγή: Χθες – Σήμερα – Αύριο» με περισσότερους από 60 διακεκριμένους εισηγητές από όλη την Ελλάδα, από το χώρο της μέσης και ανώτατης εκπαίδευσης, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των δομών υγείας και ψυχικής υγείας, της Ελληνικής Αστυνομίας, των συλλόγων εκπαιδευτών οδήγησης, των συλλόγων θυμάτων τροχαίων δυστυχημάτων, των συλλόγων πρόληψης, έγινε με μεγάλη επιτυχία την Παρασκευή 20 και το Σάββατο 21 Νοεμβρίου.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Προγράμματος «Προαγωγή Κουλτούρας Οδικής Ασφάλειας στους Εκπαιδευτικούς Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης της Περιφέρειας Κρήτης», το οποίο ξεκίνησε το 2018, υπό την επιστημονική ευθύνη του Εργαστηρίου Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας (LaHeRS) του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου με τη χρηματοδότηση της Περιφέρειας Κρήτης και την υποστήριξη της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης Κρήτης.
Το συνέδριο απευθύνθηκε σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης και σε επαγγελματίες άλλων ειδικοτήτων που δραστηριοποιούνται στην προαγωγή της ασφαλούς μετακίνησης και επιδίωξή του ήταν η συζήτηση γύρω από τις νέες εξελίξεις στο χώρο της κυκλοφοριακής αγωγής και η παρουσίαση καινοτόμων μεθόδων, σύγχρονων εργαλείων και καλών πρακτικών από το χώρο της τυπικής και άτυπης εκπαίδευσης.
Στο συνέδριο συζητήθηκαν οι νέες προοπτικές για τη διδασκαλία του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής στη χώρα μας και διατυπώθηκαν επίκαιρες προτάσεις για τις ανάγκες ενός ολοκληρωμένου στρατηγικού σχεδιασμού σε θέματα προαγωγής της ασφαλούς μετακίνησης στους μαθητές όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.
Χαιρετισμό στο συνέδριο, απηύθυναν η κ. Ζαχαράκη Σοφία (Υφυπουργός Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων), η οποία αναφέρθηκε στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων και στη Θεματική ενότητα της Κυκλοφοριακής Αγωγής και της Οδικής Ασφάλειας, ο κ. Κεφαλογιάννης Ιωάννης (υφυπουργός, Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών), ο οποίος αναφέρθηκε στο στρατηγικό σχέδιο της κυβέρνησης για την οδική ασφάλεια, ο κ. Κελλάς Χρήστος (βουλευτής, πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής των Ελλήνων), ο κ. Αρναουτάκης Σταύρος (περιφερειάρχης Κρήτης), ο κ. Κατσαράκης Νικόλαος (Πρύτανης Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου), ο κ.
Καρτσωνάκης Μανώλης (περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Κρήτης) και ο κ. Παρασύρης Ιωάννης (περιφερειακός σύμβουλος, Περιφέρεια Κρήτης) και πλήθος εκλεκτών ακαδημαϊκών. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμμετοχή και συνδρομή εκπαιδευτικών στο συνέδριο, οι οποίοι σκιαγράφησαν την επικρατούσα κατάσταση στο χώρο της εκπαίδευσης και τοποθετήθηκαν αναφορικά με τις ανάγκες τους.
H Επίκουρη Καθηγήτρια και Δ/τρια του Εργαστηρίου Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας, κ. Παπαδακάκη, υπογράμμισε τον εξέχοντα ρόλο των εκπαιδευτικών στην προαγωγή της ασφαλούς μετακίνησης και την αναγκαιότητα ένταξης του μαθήματος κυκλοφοριακής αγωγής, ως υποχρεωτικό και όχι ως μάθημα επιλογής, στο ωρολόγιο πρόγραμμα όλων των βαθμίδων.
Ο Περιφερειακός Σύμβουλος κ. Παρασύρης Ιωάννης, επεσήμανε ότι το επιμορφωτικό πρόγραμμα του Eργαστηρίου Μελέτης Συμπεριφορών Υγείας και Οδικής Ασφάλειας, το οποίο χρηματοδότησε η Περιφέρεια Κρήτης και το επιμορφωτικό υλικό που διαμορφώθηκε για την υποστήριξη του εκπαιδευτικού έργου, συντελεί στην αύξηση των γνώσεων και της επαγγελματικής επάρκειας των εκπαιδευτικών σε θέματα σχεδιασμού, υλοποίησης και αξιολόγησης προγραμμάτων κυκλοφοριακής αγωγής και δημιουργεί νέες προοπτικές τόσο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στη χώρα μας όσο και για τη διδασκαλία του μαθήματος της κυκλοφοριακής αγωγής. Δεν παρέλειψε επίσης να επισημάνει ότι η κυβέρνηση πρέπει να επενδύσει στη δημιουργία Περιφερειακών Σχεδίων προαγωγής της οδικής ασφάλειας, τα οποία να αντανακλούν τις τοπικές ανάγκες, δεδομένου ότι κάθε Περιφέρεια εμφανίζει διαφορετικούς παράγοντες κινδύνου και προφίλ χρηστών του οδικού δικτύου.
Ο κ. Χλιαουτάκης, Ομότιμος Καθηγητής του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου αναφέρθηκε στην έλλειψη συνέχειας και στην αποσπασματικότητα των παρεμβάσεων και υπογράμμισε την ανάγκη εποικοδομητικής συνεργασίας μεταξύ των εταίρων που δραστηριοποιούνται σε ζητήματα προαγωγής της οδικής ασφάλειας, καθώς και την ανάγκη εκπροσώπησης ακαδημαϊκών και άλλων φορέων της Περιφέρειας, σε κεντρικές επιτροπές και γνωμοδοτικά όργανα της κυβέρνησης.
Ο κ. Καρτσωνάκης, Περιφερειακός Δ/ντής Εκπαίδευσης Κρήτης, υπογράμμισε ότι το θέμα της οδικής ασφάλειας δεν αντιμετωπίζεται μέσα σε λίγα χρόνια, χρειάζεται η συνεργασία φορέων και οι στόχοι πρέπει να είναι φιλόδοξοι. Πρόκειται για ένα σημαντικό πρόβλημα της Κρήτης. Πρέπει να αναπτυχθούν εργαλεία για τις μικρότερες ηλικίες και για τους εφήβους μαθητές που σε λίγο καιρό θα βρεθούν πίσω από το τιμόνι.
Οι συμμετέχοντες εκπαιδευτικοί συμφώνησαν σχετικά με την αναγκαιότητα ανάπτυξης εργαλείων που θα βοηθήσουν τους μαθητές να αντιληφθούν ότι ο δρόμος είναι ένας κοινωνικός χώρος, όπου συνυπάρχουμε με άλλους.
Κατά την ολοκλήρωση του συνεδρίου, η κ. Παπαδακάκη, δεσμεύτηκε απέναντι στους σύνεδρους και στους εκπαιδευτικούς ότι θα εκδοθεί τόμος πρακτικών του συνεδρίου μέσα από τον οποίο θα αποτυπώνονται επιστημονικά τεκμηριωμένες προτάσεις για τη βελτίωση της κυκλοφοριακής αγωγής στη χώρα μας, λαμβάνοντας υπόψη τα αποτελέσματα του συνεδρίου.
Βραβεύσεις
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε σε κλίμα συγκίνησης με τη δημόσια βράβευση μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών που διακρίθηκαν στον 1ο Παγκρήτιο Διαγωνισμό Οδικής Ασφάλειας με θέμα “Διασταύρωσηστη Ζωή”, ο οποίος διοργανώθηκε με επιτυχία από το Εργαστήριο Υγείας και Οδικής Ασφάλειας του ΕΛΜΕΠΑ, με συμμετοχή 95 ομάδων και εκπροσώπηση μεγάλου αριθμού σχολικών μονάδων απο όλη την Κρήτη. Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε δημόσια όλους τους συμμετέχοντες και το χορηγό του διαγωνισμού «Minoan Lines» για τα δώρα που προσέφεραν στους νικητές.
Νικητές διαγωνισμού
1η Θέση – Κάσσαρη Σοφία, 11ο Δημοτικό Χανίων
2η Θέση – Αργυρίου Αθηνά, 7ο Νηπιαγωγείο Αγίου Νικολάου 3η Θέση – Κοπιδάκη Αικατερίνη, Δημοτικό Σχολείο Σκαλανίου
4η Θέση – Μαυροειδής Γιώργος, ΕΕΕΕΚ Αγίου Νικολάου- Γαλανάκη Αικατερίνη, Γυμνάσιο Νεάπολης
5η θέση – Τζιρή Αικατερίνη, 1ο ΕΠΑΛ Ιεράπετρας
5η θέση – Σηφάκη Ελευθερία, Νηπιαγωγείο Μητρόπολης
6η θέση – Περάκη-Μακρή Μαρία, 3ο Νηπιαγωγείο Βουτών Ηρακλείου
6η θέση – Κουφάκη Μαρία/Αραβανή Γιάννα, 47ο Νηπιαγωγείο Ηρακλείου
7η θέση – Ρίγγας Αναστάσιος/Σπανός Δημήτρης, 12ο Δημοτικό Σχολείο Ηρακλείου
8η θέση – Κουναλάκη Μένια, Δημοτικό Σχολείο Ροδιάς
Πρόγραμμα συνεδρίου: https://lahers.hmu.gr/wpcontent/uploads/sites/ 67/2020/11/%CE%A0%CF%81%CF%8C%CE%B3%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%BC%CE%B1.%CE
%A3%CF%85%CE%BD%CE%B5%CE%B4%CF%81%CE%AF%CE%BF%CF%85.pdf
Κεντρική φωτογραφία: unsplash