ΚΡΗΤΗ
Ψυχοεκπαίδευση γονέων για την αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ
Η Ψυχοεκπαίδευση γονέων στη διαχείριση της συμπεριφοράς του παιδιού στο οικογενειακό περιβάλλον αποτελεί μία αποτελεσματική μέθοδο για την αντιμετώπιση της ΔΕΠΥ, εξηγεί ο επιστημονικά υπεύθυνος του «Dyslexia Centers - Pavlidis Method» Ηρακλείου, κ. Γιάννης Χατζηανέστης.
Η οικογενειακή Ψυχοεκπαίδευση - Συμβουλευτική, είναι η διαδικασία κατά την οποία οι γονείς αποκτούν γνώσεις και αναπτύσσουν δεξιότητες και εργαλεία που τους επιτρέπουν να κατανοήσουν αλλά και να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στις ανάγκες, τις συναισθηματικές διαδικασίες και τις διάφορες συμπεριφορές που μπορεί να εκδηλώσουν τα παιδιά τους σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ. Σκοπός της ψυχοεκπαίδευσης - συμβουλευτικής γονέων είναι να βελτιώσει τη σχέση αλλά και την επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών, καθώς και να θέσει όρια ενθαρρύνοντας τη θετική επικοινωνία, τη κατανόηση και τον αμοιβαίο σεβασμό.
Κατά τη διάρκεια της ψυχοεκπαίδευσης - συμβουλευτικής γονέων, οι συμμετέχοντες μπορεί να ενημερωθούν και να εκπαιδευτούν σχετικά με την ανάπτυξη και τις ανάγκες των παιδιών σε διάφορες φάσεις της ζωής τους, τις διαφορετικές προσεγγίσεις στην ανατροφή, καθώς και για πρακτικές για τη διαχείριση των δυσκολιών και την ενίσχυση των θετικών συμπεριφορών. Η ψυχοεκπαίδευση μπορεί να παρέχεται μέσω σεμιναρίων, συνεδριών, βιβλίων ή άλλων πόρων που εστιάζουν στην ανάπτυξη των γονικών ικανοτήτων.
Παράλληλα, η ψυχοεκπαίδευση παιδιών στοχεύει στην ανάπτυξη των ψυχολογικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων των παιδιών. Σκοπός της είναι να τα βοηθήσει να κατανοήσουν και στη συνέχεια να διαχειριστούν τα συναισθήματά τους, να αναπτύξουν θετικές σχέσεις με τους συμμαθητές και τους γύρω τους, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση και αυτοεκτίμησή τους αλλά και να αναπτύξουν εργαλεία για την αντιμετώπιση των προκλήσεων της ζωής γενικότερα.
Η ψυχοεκπαίδευση - συμβουλευτική παιδιών πραγματοποιείται μέσω διάφορων μεθόδων, όπως παιχνίδια, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, ομαδικές ή ατομικές συνεδρίες με ειδικούς ψυχολόγους, εργοθεραπευτές ή ειδικούς παιδαγωγούς. Οι βασικοί τομείς που επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, είναι η υγιής ανάπτυξη των παιδιών, η ανάπτυξη των κοινωνικών τους δεξιοτήτων, η ενίσχυση της επικοινωνίας αλλά και η ανάδειξη των γενικότερων ικανοτήτων τους.
Με τη βοήθεια της ψυχοεκπαίδευσης, τα παιδιά μπορούν να αντιμετωπίσουν καλύτερα τις προκλήσεις της ζωής, να αναπτύξουν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και διαχείρισης στρες, και να δημιουργήσουν ένα υγιές και ισορροπημένο ψυχο-συναισθηματικό κλίμα.
Οι πιο συνηθισμένες ειδικότητες που απασχολούνται με ζητήματα ψυχοεκπαίδευσης είναι οι ψυχολόγοι, αλλά και αρκετές άλλες ειδικότητες γύρω από την ειδική αγωγή (λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, ειδικοί παιδαγωγοί κ.α).Σε διεπιστημονικό επίπεδο -πάντα με εξειδικευμένους ψυχολόγους- εφαρμόζονται διάφορες τεχνικές, όπως: η συμβουλευτική, οι ομαδικές συνεδρίες συμβουλευτικής, οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες αλλά και διάφορες ασκήσεις για να βοηθήσουν τους ανθρώπους να αναπτύξουν τις ψυχολογικές τους δεξιότητες και να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής τους δια μέσω αυτών.
Το προτεινόμενο σχήμα θεραπευτικής αντιμετώπισης της ΔΕΠΥ
Η ΔΕΠΥ αφορά μια δια βίου αναπτυξιακή νευροβιολογική διαταραχή η οποία μπορεί να υπάρχει σε όλες τις ηλικίες και ποικίλει όσον αφορά στην εκδήλωση και την ένταση των συμπτωμάτων της.
Η διάσπαση προσοχής, ή επίσης γνωστή ως ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας), αντιμετωπίζεται τις περισσότερες φορές χωρίς την προσθήκη φαρμακευτικής αγωγής . Σε περιπτώσεις ,όμως, όπου ορισμένα συμπτώματα αρχίζουν και γίνονται αρκετά έντονα με αποτέλεσμα να δημιουργούν δυσλειτουργικότητα στη καθημερινότητα του παιδιού αλλά και των γονέων, οι γονείς απευθύνονται στον αρμόδιο ιατρό (συνήθως παιδοψυχίατρο) όπου με μια συνδυαστική προσέγγιση που περιλαμβάνει φαρμακευτική και συμπεριφορική/ψυχοκοινωνική θεραπεία το παιδί λαμβάνει την απαραίτητη αντιμετώπιση για τη βελτίωση των δυσκολιών που αντιμετωπίζει. Οι γιατροί συνήθως εξετάζουν το ιστορικό του ατόμου, τα συμπτώματα και άλλους παράγοντες προτού αποφασίσουν τον κατάλληλο συνδυασμό θεραπειών.
Συνήθως εφαρμόζεται Συμπεριφορική / Ψυχοκοινωνική Θεραπεία η οποία περιλαμβάνει: την εκπαίδευση των ατόμων με ΔΕΠΥ σε στρατηγικές διαχείρισης του χρόνου και των καθηκόντων, συστήματα ανταμοιβής και ενίσχυσης για την επίτευξη στόχων και την εκτέλεση καθηκόντων και συμπεριφορικές τεχνικές.
Πώς επηρεάζει η σχολική ζωή τα παιδιά και τους εφήβους με ΔΕΠΥ
Η σχολική ζωή έχει τις περισσότερες φορές σημαντικές επιπτώσεις στα παιδιά με διάσπαση προσοχής (ΔΕΠΥ) που προκύπτουν συνήθως από τις δυσκολίες στη συγκέντρωση και τον έλεγχο της προσοχής. Ορισμένες επιπτώσεις περιλαμβάνουν:
Ακαδημαϊκή Επίδοση:
Οι μαθητές με ΔΕΠΥ αντιμετωπίζουν συχνά δυσκολίες στην ολοκλήρωση εργασιών και στην ακαδημαϊκή πρόοδο. Συνήθως , υπάρχουν δυσκολίες στο διάβασμα, στη γραφή και στον υπολογισμό οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν καθυστέρηση στην μαθησιακή πρόοδο των παιδιών.
Κοινωνικές Δυσκολίες:
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να αντιμετωπίζουν προκλήσεις στις κοινωνικές σχέσεις λόγω της υπερκινητικότητας, της ανεπαρκούς προσοχής και της ανυπομονησίας τους λόγω παρορμητικότητας.
Διαχείριση Συμπεριφοράς:
Τα παιδιά με ΔΕΠΥ μπορεί να εμπλέκονται σε ανεπιθύμητη συμπεριφορά, καθώς η υπερκινητικότητα και η έλλειψη προσοχής μπορεί να δυσκολεύουν τον αυτοέλεγχο και τη γενικότερη συμπεριφορά τους.
Αυτοεκτίμηση:
Οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίσει ένα παιδί με ΔΕΠΥ στο σχολείο μπορεί να επηρεάσει σε έντονο βαθμό την αυτοεκτίμηση και την αυτοπεποίθησή του και να προκαλέσει στο άτομο έντονο αίσθημα αποτυχίας. Για την αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων, είναι σημαντικό να παρέχεται στήριξη από εκπαιδευτικούς, γονείς και ειδικούς στον τομέα της ψυχοεκπαίδευσης και της συμπεριφορικής θεραπείας. Η προσαρμογή του περιβάλλοντος εκπαίδευσης και η εφαρμογή στρατηγικών υποστήριξης μπορεί να βοηθήσει τα παιδιά με ΔΕΠΥ να ανταπεξέλθουν στις απαιτήσεις του σχολείου. Σε αυτό το σημείο αξίζει μια ιδιαίτερη αναφορά για την ανάγκη μιας έγκαιρης και έγκυρης διάγνωσης από την προσχολική ηλικία, όπως το μοναδικό βιολογικό τεστ παγκοσμίως - Pavlidis Test.
Η Δυσλεξία και η Διάσπαση Προσοχής (ΔΕΠΥ) έχουν Βιολογική και κυρίως κληρονομική αιτία, άρα υπάρχουν από τη γέννα και συνεπώς, μπορούν να προγνωσθούν - διαγνωσθούν από την προσχολική ηλικία. Με υψηλή ακρίβεια το βιολογικό Τεστ Παυλίδη (Τεστ Δυσλεξίας & Διάσπασης Προσοχής), διαγιγνώσκει αντικειμενικά τη Δυσλεξία, τη Διάσπαση Προσοχής και την Παρορμητικότητα (ανυπομονησία) και μάλιστα από την Προσχολική ηλικία. Είναι τεστ ταχύτατο, ακριβές, ασφαλές και εύκολο στην εφαρμογή του, αφού το μόνο που κάνει ο εξεταζόμενος είναι: Σιωπηλά να παρακολουθεί με το βλέμμα του ένα φωτεινό ερεθισμό στην οθόνη του Η/Υ. Η παρουσίαση των ερεθισμών, η καταγραφή και η ανάλυση γίνονται αυτομάτως με ακρίβεια 1 χιλιοστού του δευτερολέπτου, από το διεθνώς πατενταρισμένο φωτο-ηλεκτρονικό σύστημα που ανάπτυξε ο Εφευρέτης-Καθηγητής Γ. Θ. Παυλίδης, όταν ήταν Καθηγητής στην Αγγλία και το τελειοποίησε το 1983 στις ΗΠΑ. Το Τεστ Παυλίδη, είναι διεθνώς αναγνωρισμένο με Διπλώματα Ευρεσιτεχνίας (ΗΠΑ, Γαλλία, Αγγλία, Καναδά) και πραγματοποιείται μέσω προηγμένης φωτο-ηλεκτρονικής τεχνολογίας με πατενταρισμένο λογισμικό (software). Το Φωτο-ηλεκτρονικό του σύστημα είναι τόσο προηγμένο διεθνώς που το έχουν αποκτήσει από τα πλέον διεθνώς φημισμένα πανεπιστήμια, όπως το Harvard, Βoston, Penn State, Columbia, Δανίας, Φιλανδίας, κ.λ.π.
Τι περιλαμβάνουν τα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης
Τα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης περιλαμβάνουν μια ποικιλία δραστηριοτήτων και εργαλείων που στοχεύουν στη βελτίωση της ψυχολογικής ευημερίας, της συναισθηματικής ευφυΐας και της γενικής αυτογνωσίας. Τα προγράμματα αυτά είναι σχεδιασμένα για να ενισχύσουν και να καλλιεργούν τις δεξιότητες αυτοδιαχείρισης, να προάγουν θετικές σκέψεις και συναισθήματα, και να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση προβλημάτων ψυχικής υγείας. Ανάλογα με τον σκοπό τους, τα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης μπορεί να περιλαμβάνουν τα εξής στοιχεία:
Εκπαίδευση και Ενημέρωση:
Κατανόηση των βασικών αρχών της ψυχικής υγείας.
Ενημέρωση σχετικά με διάφορες διαταραχές και προβλήματα ψυχικής υγείας.
Ανάπτυξη Δεξιοτήτων:
Εκπαίδευση σε δεξιότητες διαχείρισης στρες, χρόνου και αντιμετώπισης προβλημάτων.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων επικοινωνίας και αντιμετώπισης συναισθημάτων.
Κοινωνική Υποστήριξη:
Ενίσχυση των δεσμών με το κοινωνικό περιβάλλον.
Ανάπτυξη δεξιοτήτων κοινωνικής συνεργασίας.
Αυτοσυνειδησία και Αυτοαποδοχή:
Εργαλεία για την ανάπτυξη αυτογνωσίας.
Προώθηση της αυτοαποδοχής και της θετικής αυτοεικόνας.
Διαχείριση Συναισθημάτων:
Εκπαίδευση στην αναγνώριση και τη διαχείριση συναισθημάτων.
Ασκήσεις με εστίαση στην ενίσχυση της συναισθηματικής ευφυΐας.
Αυτοβοήθεια και Αυτοβελτίωση:
Ανάπτυξη ατομικών στρατηγικών αυτοβοήθειας.
Εργαλεία για τη στήριξη της αυτοβελτίωσης.
Τι δεξιότητες προσφέρουν αυτά τα προγράμματα στους γονείς και πώς επηρεάζουν τη σχέση τους με τα παιδιά αλλά και το κλίμα της οικογένειας
Τα προγράμματα ψυχοεκπαίδευσης μπορούν να προσφέρουν στους γονείς διάφορες δεξιότητες και εργαλεία που επηρεάζουν θετικά τη σχέση τους με τα παιδιά και το γενικό κλίμα της οικογένειας. Αυτές οι δεξιότητες περιλαμβάνουν:
Δεξιότητες Διαχείρισης Στρες:
Οι γονείς μπορούν να μάθουν πώς να διαχειρίζονται αποτελεσματικά το στρες και να μεταφέρουν αυτές τις δεξιότητες στο οικογενειακό περιβάλλον. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε ένα περιβάλλον οικογενειακής ηρεμίας.
Κοινωνικές Δεξιότητες:
Η εκπαίδευση στις κοινωνικές δεξιότητες μπορεί να βελτιώσει την επικοινωνία μεταξύ γονέων και παιδιών. Οι γονείς μπορούν να διδαχθούν πώς να είναι πιο ανοικτοί και με μεγαλύτερη κατανόηση των αναγκών των παιδιών τους.
Διαχείριση Συναισθημάτων:
Οι γονείς μπορούν να αναπτύξουν δεξιότητες αναγνώρισης και διαχείρισης των συναισθημάτων τους, βοηθώντας έτσι τα παιδιά να κατανοήσουν και να διαχειρίζονται καλύτερα τα δικά τους συναισθήματα.
Αυξημένη Αυτοεπίγνωση:
Οι γονείς μπορούν να ενισχύσουν την αυτοεπίγνωσή τους, κατανοώντας καλύτερα τις δικές τους ανάγκες και ανησυχίες. Αυτό μπορεί να συμβάλει στη δημιουργία πιο υγιών δυναμικών στην οικογένεια.
Προώθηση της Συναισθηματικής Ευφυΐας:
Οι γονείς μπορούν να ενθαρρυνθούν να διδάξουν τη σημασία της συναισθηματικής ευφυΐας στα παιδιά τους, βοηθώντας τα να αναπτύξουν υγιείς σχέσεις και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τα προβλήματα.
Αυτοβοήθεια και Αυτοβελτίωση:
Οι γονείς μπορούν να εξοπλιστούν με εργαλεία αυτοβοήθειας, προκειμένου να παραμείνουν ψυχολογικά ισορροπημένοι και να είναι παράδειγμα θετικής συμπεριφοράς για τα παιδιά τους.
Συνολικά, η εφαρμογή των δεξιοτήτων που αποκτώνται μέσω των προγραμμάτων ψυχοεκπαίδευσης μπορεί να οδηγήσει σε μια πιο υγιή και ενισχυτική οικογενειακή δυναμική, ενισχύοντας τη σχέση μεταξύ γονέων και παιδιών και βελτιώνοντας το γενικό κλίμα του οικογενειακού περιβάλλοντος, το οποίο με τη σειρά του θα βελτιώσει τις σχολικές επιδόσεις και θα οδηγήσει το παιδί στην Επιτυχία κα στην Ευτυχία.
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα μας: Site: https://dyslexiacenters.gr/
FΑCEBOOK: https://www.facebook.com/dyslexiaheraklion
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο