ΚΡΗΤΗ

Πώς "ασφαλίζεται" το νέο αεροδρόμιο σε πιθανό νέο σεισμό - Τι δείχνει μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών

Ο Γενικός Διευθυντής Συγκοινωνιακών Υποδομών του Υπουργείου Υποδομών, Γιάννης Καρνέσης, απαντά για τις σεισμολογικές μελέτες και τις ανησυχίες

Πώς "ασφαλίζεται" το νέο αεροδρόμιο σε πιθανό νέο σεισμό - Τι δείχνει μελέτη του Πανεπιστημίου Πατρών

Κανονικά προχωρά η διαδικασία για την κατασκευή του νέου διεθνούς αεροδρομίου στο Καστέλι, και σε ό,τι αφορά τον σεισμικό σχεδιασμό έχει εγκριθεί, εκ μέρους του Ανεξάρτητου Μηχανικού (Hill International), η στατική Προμελέτη του κτηρίου του Αεροσταθμού ενώ την περίοδο αυτή εκπονείται η οριστική στατική Μελέτη. Αυτό αναφέρει - μεταξύ άλλων - το αρμόδιο Υπουργείο, απαντώντας στην ανησυχία που έχει δημιουργηθεί στην τοπική κοινωνία, με αφορμή και την συνεχιζόμενη σεισμική δραστηριότητα.

Πιο συγκεκριμένα, το Cretalive σε επικοινωνία του με το Υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών και συγκεκριμένα με τον Γενικό Διευθυντή Συγκοινωνιακών Υποδομών, Ιωάννη Καρνέση, μετέφερε την ανησυχία της τοπικής κοινωνίας, η οποία ενισχύεται και από τις τοποθετήσεις - σε τοπικά μέσα ενημέρωσης - επιστημόνων όπως ο κ. Λέκκας, σχετικά με το ρήγμα από το οποίο προήλθε ο σεισμός του Σεπτεμβρίου του 2021 στην περιοχή του Αρκαλοχωρίου, αλλά και τη συνεχιζόμενη σεισμική δραστηριότητα. 

Υπενθυμίζεται ότι στο θέμα αναφέρθηκε και ο Δήμαρχος Μινώα Πεδιάδος κ. Φραγκάκης, με επιστολή του στον Υπουργό Κ. Καραμανλή, επισημαίνοντας την αναγκαιότητα επικαιροποιημένης μελέτης για το νέο Διεθνές αεροδρόμιο στο Καστέλι, δεδομένης της ανησυχίας των πολιτών.

Τι ισχύει για τα τεχνικά έργα

 Όπως επισημαίνει ο κ. Καρνέσης στο Cretalive, στη Σύμβαση Παραχώρησης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου και των οδικών συνδέσεων αυτού με το ΒΟΑΚ και ΝΟΑΚ και συγκεκριμένα στο Προσάρτημα της Ειδικής Συγγραφής Υποχρεώσεων, προβλέπεται ότι για όλα τα τεχνικά έργα από σκυρόδεμα ισχύει ο Ελληνικός Αντισεισμικός Κανονισμός 2000 (ΦΕΚ 2184/Β ́/99), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τα ΦΕΚ 781/Β/18-6-03, 1154/Β/12-08-2003, 1153/Β/12-08-2003, 270/Β/16-03-2010, και όπως εκτάστοτε ισχύει, προσαυξημένος, κατά 20%. 

Ειδική γεωφυσική και σεισμολογική έρευνα

Συγκεκριμένα εξηγεί ότι για τον καθορισμό των σεισμικών δράσεων σχεδιασμού στη θέση του νέου διεθνούς αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης διενεργήθηκε ειδική γεωφυσική και σεισμολογική έρευνα από το Εργαστήριο Γεωτεχνικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου Πατρών.
Η ειδική γεωφυσική και σεισμολογική έρευνα, με διεξαγωγή επί τόπου μετρήσεων, έλαβε χώρα στις αρχές του έτους 2022 (δηλαδή με τη σεισμική ακολουθία στην περιοχή του Αρκαλοχωρίου σε εξέλιξη) και σε αυτήν συμμετείχαν οι 

  • Παναγιώτης Πελέκης, Πολιτικός Μηχανικός, Επίκουρος Καθηγητής Πανεπιστημίου.
    Πατρών, 
  • Ζαφειρία Ρουμελιώτη, Σεισμολόγος, Επίκουρη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Πατρών, 
  • Αναστάσιος Μπατίλας, Πολιτικός Μηχανικός, Μ.Sc., Ph.D.

Με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας αυτής και λαμβάνοντας υπόψη τη σεισμικότητα στην περιοχή του έργου, υιοθετήθηκε τελικά το φάσμα του ΕΑΚ 2003 με συντελεστή σπουδαιότητας 1.30 και επί πλέον προσαύξηση κατά 25%. Όπως φαίνεται στο παρακάτω Διάγραμμα 1, το φάσμα αυτό υπερκαλύπτει το προβλεπόμενο στη Σύμβαση Παραχώρησης φάσμα του EN1998 με σημαντική αύξηση της φασματικής επιτάχυνσης στις μικρές ιδιοπεριόδους.

Η απεικόνιση

Εικόνα 
Διάγραμμα 1: Συγκριτική απεικόνιση φάσματος κατά ΕΝ 1998 και ΕΑΚ2003 με 1,30 συντελεστή σπουδαιότητας και 1,25 περαιτέρω επαύξηση

Αυτό το φάσμα αντιστοιχεί στην εκτίμηση σεισμικής επικινδυνότητας που πραγματοποιήθηκε από το Πανεπιστήμιο Πατρών μετά την ειδική γεωφυσική και σεισμολογική έρευνα που διεξήχθη. 
Το επαυξημένο αυτό φάσμα ενιαίας διακινδύνευσης για το σύνολο των κατασκευών, για 816 χρόνια περίοδο επαναφοράς, του ΕΑΚ 2003 με 1,30 συντελεστή σπουδαιότητας (λαμβανομένης υπόψη της κρισιμότητας του Αερολιμένα) και 1,25 περαιτέρω επαύξηση, υπερκαλύπτει τις απαιτήσεις της Σύμβασης Παραχώρησης που αντιστοιχεί σε φάσμα κατά EN1998 με συντελεστή σπουδαιότητας ΙΙΙ (1,20), όπως άλλωστε προκύπτει ευκρινώς από το παραπάνω διάγραμμα.

Όπως επισημαίνει ο κ. Καρνέσης, με βάση τα παραπάνω έχει εγκριθεί, εκ μέρους του Ανεξάρτητου Μηχανικού (HILL INTERNATIONAL), η στατική Προμελέτη του Κτιρίου του Αεροσταθμού ενώ την περίοδο  αυτή εκπονείται η Οριστική στατική Μελέτη. 

Υπενθυμίζεται ότι σε πρόσφατες δηλώσεις του στο Cretalive ο καθηγητής σεισμολογίας, Γεράσιμος Παπαδόπουλος υπογράμμισε, μεταξύ άλλων, ότι σε περιοχές μεγάλων έργων πρέπει να γίνονται εμπεριστατωμένες έρευνες, να εξετάζεται το τεκτονικό καθεστώς,  να μελετώνται οι εδαφικές συνθήκες. Ανέφερε δε ότι όλα αυτά προβλέπονται και γίνονται.




Φωτογραφία εξωφύλλου από Ευάγγελο Μπικάκη


Διαβάστε επίσης:

Θέλουν να …γκρεμίσουν για να αναγεννηθούν μέσα από τα συντρίμμια τους

Ο σεισμός που σημάδεψε ζωές - Οδοιπορικό του Cretalive στις σεισμόπληκτες περιοχές

Γ. Παπαδόπουλος στο Cretalive: "Ηταν ένας σεισμός που συμβαίνει μία φορά στα 100 χρόνια"

 

Διαβάστε όλα τα ρεπορτάζ στο πλαίσιο του "Cretalive Εν ΔράσειΈνας χρόνος από το "χτύπημα" των ρίχτερ"

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση