Το πλάνο του δήμου για ένα Ηράκλειο, προσβάσιμο και φιλικό προς τους δημότες και τους επισκέπτες

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

"Έχουμε δουλέψει συστηματικά σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την προαγωγή των προτύπων της βιώσιμης κινητικότητας"

του Αντώνη Παντινάκη 

Το πλήρωμα του χρόνου έφθασε και το Ηράκλειο γιορτάζει την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας. «Όχι γιατί πρέπει να συμμετάσχουμε σε κάτι που είναι θεσμός στην Ευρώπη, αλλά γιατί έχουμε επιτέλους πράγματα να δείξουμε», όπως σημείωσε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων κ. Γιάννης Αναστασάκης από το αίθριο της Λότζια, στο περιθώριο της παρουσίασης των δράσεων και του προγράμματος Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που λαμβάνει χώρα στον Δήμο Ηρακλείου.

Και για να γίνει πιο συγκεκριμένος, ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων  πρόσθεσε πως τα τελευταία χρόνια «έχουμε δουλέψει συστηματικά σε ζητήματα που έχουν να κάνουν με την προαγωγή των προτύπων της βιώσιμης κινητικότητας. Γιατί στο τέλος της μέρας μια πόλη που είναι προσβάσιμη, είναι φιλική και για τους δημότες και κατάλληλη για να την επισκεφθεί κάποιος. Και προάγει βεβαίως τον Πολιτισμό, τον τουρισμό και την κοινωνική αλληλεγγύη, διότι συνιστά κι ένα περιβάλλον κατάλληλο και για τα εμποδιζόμενα άτομα. Τους συμπολίτες μας που έχουν μια δυσκολία στη δική τους καθημερινότητα, παραπάνω από εμάς».


Το σχέδιο για του Δήμου για τα ΑμΕΑ

Έτσι, συνέχισε ο κ. Αναστασάκης, «μπορούμε να ανακοινώσουμε την πολιτική μας για τα ΑμΕΑ. Έχουμε ελέγχει τις διαδρομές ΑμΕΑ σε ένα δίκτυο πάνω από 32 χιλιόμετρα. Έχουμε ξεκινήσει τις αποκαταστάσεις σε υφιστάμενες ράμπες  σε 190 και πλέον σημεία, σχεδιάζουμε να δημιουργήσουμε νέες ράμπες σε 177 σημεία και είμαστε σε μία διαδικασία συζήτησης με επιχειρήσεις που ενδεχομένως λόγω άγνοιας εμποδίζουν την κινητικότητα και δημιουργούν κάποια προβλήματα στην κίνηση των συνδημοτών μας, ώστε να προσαρμοστούν σε αυτό το νέο μοντέλο, να γίνει άρση ορισμένων εμποδίων που υπάρχουν κι όλοι να συνεισφέρουμε προς αυτή την κατεύθυνση».
Ταυτόχρονα, ο Δήμος Ηρακλείου έχει σχεδιάσει την επέκταση του δικτύου όδευσης για τυφλούς, σ’ ένα μήκος 1.450 μέτρα με τις σχεδιαζόμενες αναπλάσεις, αλλά και την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης σε πάνω από 120 σημεία.

Νέο σύστημα για τα ποδήλατα

Αναφορικά με τον δίκτυο των ποδηλάτων, το σύστημα κοινόχρηστων ποδηλάτων του Δήμου ξεφεύγει από το μοντέλο «παίρνω το ποδήλατο από ένα κλειστό χώρο και κάποιος υπάλληλος πρέπει να είναι εκεί για να μου το δώσει», επισημαίνει ο κ. Αναστασάκης, εξηγώντας πως στα σύγχρονα πρότυπα άλλων πόλεων, «εγκαθιστούμε ηλεκτρονικές κλειδαριές με GPS και μέσω μιας ηλεκτρονικής εφαρμογής θα μπορεί καθένας εύκολα με μία ηλεκτρονική εγγραφή να παραλάβει το ποδήλατο από οποιοδήποτε σημείο, να το αφήσει οπουδήποτε. Κι έτσι να γίνει η μετακίνηση όχι μόνο για την αναψυχή αλλά κι ένας πρακτικός εναλλακτικός τρόπος για να κάνει κάποιος τη δουλειά του!».

Το πρώτο μεταβατικό διάστημα, θα υπάρχει ένα συνδυαστικό σύστημα και κάποια ποδήλατα «θα είναι ελεύθερα και κάποια θα είναι από κλειστό σταθμό», διασαφηνίζει ο ίδιος.

Σε πρώτη φάση θα υπάρξει αναβάθμιση σε 70 από τα υφιστάμενα ποδήλατα του Δήμου, ενώ προγραμματίζεται η προμήθεια εκατοντάδων ποδηλάτων, ορισμένα εκ των οποίων θα είναι ηλεκτροκίνητα, «ώστε να έχουμε ένα αξιόπιστο σύστημα που θα είναι ένας ισοδύναμος τρόπος μετακίνησης μέσα στην πόλη», λέει ο κ. Αναστασάκης.

Ήδη σε διάφορα σημεία της πόλης μπορούμε να δούμε διάφορα stand ποδηλάτων όπου οι χρήστες των συγκεκριμένων διτρόχων θα μπορούν να δέσουν το όχημά τους. Επιπλέον, ο Δήμος Ηρακλείου, μετά από συζήτηση με τα ΚΤΕΛ εξετάζει το ενδεχόμενο να μπορεί να μπει το ποδήλατο και μέσα στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Ομαλή συνύπαρξη στους πεζόδρομους

Ακολούθως, ο κ. Αναστασάκης παρατήρησε πως «η πόλη μας έχει ειδικά χαρακτηριστικά και το ξέρουμε. Δεν έχουμε πολλούς ευρύχωρους δρόμους για να έχουμε διακριτό ποδηλατόδρομο. Άρα η πολιτική μας είναι και κάποιους ποδηλατοδρόμους να σχεδιάζουμε μαζί με τους δημότες, εκεί που χωράνε, αλλά και κυρίως να εντάξουμε το ποδήλατο σε ζώνες ήπιας κυκλοφορίας σε αυτούς τους δρόμους που διαμορφώνουμε μέσω των αναπλάσεων. Γιατί μπορεί να συνυπάρχουν κάλλιστα και τα ποδήλατα και ο πεζός και τα λίγα αυτά οχήματα που προορίζονται για τους δρόμους ήπιας κυκλοφορίας».

Αντίστοιχα για το περπάτημα, «η ενίσχυση του υφιστάμενου δικτύου πεζοδρόμων που έχει δρομολογηθεί και βρίσκεται σε εξέλιξη είναι πάρα πολύ σημαντική. Βοηθά στην αναβάθμιση της εικόνας και στη λειτουργικότητα η τοποθέτηση νέου αστικού εξοπλισμού –βλέπετε ότι έχουμε σε όλη την πόλη νέα παγκάκια, νέους κάδους, έχουμε αυτά τα stand για τα ποδήλατα, ώστε να δώσουμε μια εικόνα οργανωμένου χώρου που βοηθά στην εξυπηρέτηση του πεζού.

Νέες διαδρομές ήπιας κυκλοφορίας

Συγχρόνως, η αρμόδια αντιδημαρχία σχεδιάζει νέες διαδρομές ήπιας κυκλοφορίας. «Όπου είναι πολύ στενοί οι δρόμοι και δεν χωράνε πεζοδρόμια ικανού πλάτους, θα πάμε στην παροχή προτεραιότητας στον πεζό. Δηλαδή θα κατέβουν οι ταχύτητες μέσα στην παλιά πόλη, εκεί που δεν μπορούμε να φτιάξουμε ξεχωριστή διαδρομή για τον πεζό. Και θα ξέρει ο χρήστης του Ι.Χ ότι σε αυτόν τον δρόμο προτεραιότητα θα έχουν άλλοι χρήστες και όχι ο ίδιος», διευκρινίζει ο κ. Αναστασάκης.

Η οδική ασφάλεια γύρω από τα σχολεία

Εξίσου σημαντικό και για το περπάτημα, «που είναι ειδικού σκοπού», είναι το ζήτημα οδικής ασφάλειας γύρω από τα σχολεία. «Έχουμε ώρες αιχμής που δημιουργούν έντονο προβληματισμό, για το πώς αφήνουμε και πώς παραλαμβάνουμε τα παιδιά μας», τονίζει ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων συμπληρώνοντας πως «έχουμε κάνει πολλά πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση: σε περίπου 40 σχολεία έχουν δρομολογηθεί παρεμβάσεις. Ήδη σε περίπου οκτώ τις έχουμε ολοκληρώσει κι έχουμε πάρει την έγκριση για να προβούμε στις σημάνσεις, στις διαβάσεις, στις διαπλατήσεις πεζοδρομίων γύρω από πάρα πολλά σχολεία της πόλης.

Επίλυση του κυκλοφοριακού με τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς

Στο κομμάτι της βιώσιμης κινητικότητας, «ένα από τα βασικά κομμάτια», όπως τα χαρακτηρίζει ο κ. Αναστασάκης, είναι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. «Είμαστε πάρα πολύ ευχαριστημένοι που έχουμε πάνω από 42.000 χρήστες μηνιαίως στα mini bus. Είναι δωρεάν, ο κόσμος παρκάρει εύκολα. Χρησιμοποιεί αυτό το μέσο με πολλή αξιοπιστία. Κι έχει ενταχθεί στη ζωή του Ηρακλειώτη χωρίς τυμπανοκρουσίες . Κι αυτό είναι κάτι που μας δίνει ελπίδες, ότι με περαιτέρω διαφήμιση, με περαιτέρω προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, μπορεί να καταστεί πραγματικά ένας από τους τρόπους που θα επιλυθεί το κυκλοφοριακό αλλά και το περιβαλλοντικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε στο Ηράκλειο», υποστήριξε ο κ. Αναστασάκης.

Αναβάθμιση των στάσεων

Ο ίδιος δεσμεύτηκε πως «θα αναβαθμίσουμε τις στάσεις των λεωφορείων, θα επανατοποθετήσουμε στάσεις κρίνοντας ότι κάποιες εξυπηρετούν σε διαφορετικά σημεία. Και βέβαια θα κρατήσουμε, σε ό,τι μας αφορά, τη δωρεάν στάθμευση και στο Παγκρήτιο και στο λιμάνι, προκειμένου να υπάρχει ικανοποίηση αυτής της βασικής ανάγκης και του συνδυαστικού τρόπου μετακίνησης, χωρίς να ξοδεύει λεφτά ο δημότης».

Ολοκληρωμένο σύστημα στάθμευσης στην παλιά πόλη

Ένα από τα σύνθετα ζητήματα στο οποίο ο Δήμος Ηρακλείου θέλει να εντρυφήσει περισσότερο είναι η παροχή ενός ολοκληρωμένου συστήματος στάθμευσης για τους μόνιμους κατοίκους στην παλιά πόλη.

«Πρέπει να υπάρχει κίνητρο ένας δημότης να παραμείνει εντός των τειχών», σχολίασε σχετικά ο κ. Αναστασάκης. «Δεν είναι εύκολο, είναι κάτι το οποίο μας έχει προβληματίσει. Έχουμε προβεί στην καταγραφεί των διαθέσιμων θέσεων παρόδιας στάθμευσης σε πρώτη φάση. Και τώρα μέσω της μελέτης αναθεώρησης της παλιάς πόλης, σκοπεύουμε να φτιάξουμε ουσιαστικά το επόμενο μοντέλο για την παροχή καρτών στάθμευσης στους μονίμους κατοίκους. Είμαστε ακόμα σε πρώιμο στάδιο, αλλά τους επόμενους μήνες θα μπορούμε να αναπτύξουμε διεξοδικά το τι σκεφτόμαστε προς αυτή την κατεύθυνση», εκτίμησε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων.

«Σταδιακά», όπως είπε, «θα πάμε σε μία διευθέτηση της παρόδιας στάθμευσης», για να «προάγεται η ολιγόωρη στάση και στάθμευση και να μην υπάρχει κατάληψη της οδού για πάρα πολλές ώρες της μέρας, ώστε να εξυπηρετηθεί όσο τον δυνατόν περισσότερο κοινό». Με αυτό τον τρόπο, η αρμόδια αντιδημαρχία επιδιώκει «να προσανατολίσουμε την πολύωρη στάθμευση εκτός των τειχών, με τον τρόπο που προαναφέραμε, στο λιμάνι και στο Παγκρήτιο».

Σύμφωνα με τον κ. Αναστασάκη, η αποτροπή της παράνομης στάθμευσης, «έχει δουλέψει πολύ καλά», έστω και σε πιλοτικό επίπεδο, «με αισθητήρες, μετά από συνεργασία που έχει το αρμόδιο τμήμα, η διεύθυνση Πληροφορικής και ο αντιδήμαρχος κ. Ινιωτάκης με το ΙΤΕ». Κι αυτό, όπως υπογράμμισε, «θα επεκταθεί και σε άλλα σημεία ώστε να ξέρουν όλοι ότι πρέπει να αφήσουν ελεύθερες τις διαβάσεις, να μην εμποδίζουν την κίνηση και να δουλεύει η πόλη πολύ πιο σωστά».

«Ένα άλλο μοντέλο τροφοδοσίας των επιχειρήσεων»

Κρίσιμο ωστόσο είναι και το θέμα της τροφοδοσίας. «Η πόλη μας είναι ζωντανή, έχει πάρα πολλά καταστήματα. Πρέπει να μπορούν να εξυπηρετούνται κι εκείνα με ευκολία. Και θα πάμε σε ένα άλλο μοντέλο τροφοδοσίας για να γίνεται σε ώρες που δεν θα δημιουργείται το παραμικρό πρόβλημα, χωρίς όμως να αίρεται και η ικανοποίηση των αναγκών των επιχειρήσεων», κατέληξε ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ