ΚΡΗΤΗ

Πήραν "φωτιά" οι διαδικτυακές απάτες εν μέσω lockdown

Το δίμηνο της καραντίνας δημιούργησε πολύ ευνοϊκές συνθήκες στους (επίδοξους) απατεώνες, σύμφωνα με την υπεύθυνη επικοινωνίας της Safeline που μίλησε στο Livetalks

No profile pic

Στο πρώτο "κύμα" του κορωνοϊού, το διαδικτυακό σερφάρισμα έγινε πλάι σε... βαμπίρ και ... καρχαρίες, επιτήδειους δηλαδή που ήθελαν να κάνουν (και) οικονομική αφαίμαξη στα υποψήφια θύματά τους.

Οι καταγγελίες που δέχτηκε η SafeLine.gr την περίοδο της καραντίνας, κατέγραψαν εντυπωσιακή και εξόχως ανησυχητική αύξηση της τάξεως του 134% - πάντα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019. Ο Απρίλιος και ο Μάιος του 2020 ήταν ένα δύσκολο δίμηνο κι αρκετά επικίνδυνο, όχι μόνο από υγειονομικής άποψης!

Η μοναδική ανοικτή γραμμή καταγγελιών παράνομου περιεχομένου στο Διαδίκτυο, πήρε... φωτιά! “Έσπασαν” τα τηλέφωνα, με λίγα λόγια, στο Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του ITE.

Η κα Μελτίνη Χριστοδουλάκη, υπεύθυνη επικοινωνίας της Safeline, έδωσε χρήσιμα στοιχεία κι ακόμη πιο χρήσιμες συμβουλές στους ακροατές του Livetalks.

Οι διαδικτυακές απάτες είναι ένα πολύ επίκαιρο θέμα, αν και δεν είναι καινούργιο φαινόμενο. Το δίμηνο lockdown δημιούργησε πάρα πολύ ευνοϊκές συνθήκες στους (επίδοξους) απατεώνες.

Ο κόσμος ήταν κλεισμένος στο σπίτι του, σέρφαρε στο διαδίκτυο περισσότερο, άρα και τα ύποπτα κρούσματα τα οποία συνάντησε ήταν περισσότερα”. Απλή και κατανοητή η εξήγηση που έδωσε η κα Χριστουδλάκη.

Με τα φυσικά καταστήματα κλειστά, οι διαδικτυακές αγορές διογκώθηκαν.

Αυτές οι συνθήκες έδωσαν πρόσφορο έδαφος στους επιτήδειους πωλητές που ήθελαν να εξαπατήσουν το κοινό, με ιστοσελίδες που δεν ανταποκρίνονταν σε κάποιο φυσικό κατάστημα, στον πραγματικό κόσμο”.

Πώς δρούσαν οι επιτήδειοι: “Έκαναν ένα πέρασμα για μικρό διάστημα, πουλούσαν δήθεν κάποια προϊόντα, έπαιρναν χρήματα από τους αγοραστές, κι εν συνεχεία όταν πια εξακριβώθηκε ότι επρόκειτο για οικονομική απάτη, είχαν κατεβάσει και την ιστοσελίδα”.

Όσοι έπεσαν στην ιντερνετική παγίδα, έχασαν χρόνο και χρήματα. “Ευτυχώς, δεν επρόκειτο για μεγάλα χρηματικά ποσά”, από 50 έως 200 ευρώ κυμάνθηκε η οικονομική ζημιά των θυμάτων, σύμφωνα με την κα Χριστουδουλάκη.

Η συγκυρία ήταν δυσμενής για τους ανυποψίαστους αγοραστές, εκείνους που παρασύρθηκαν από τον φρενήρη ρυθμό των βεβιασμένων αγορών. Οι πιο ... έμπειροι δεν αντιμετώπισαν κανένα απολύτως πρόβλημα.

Υπάρχουν άνθρωποι που παραδοσιακά κάνουν διαδικτυακές αγορές και είναι πιο εξοικειωμένοι και υποψιασμένοι”, στους οποίους στάθηκε η υπεύθυνη επικοινωνίας της Safeline, για τους οποίους και τόνισε ότι μπορούν με σχετική ευκολία να αναγνωρίζουν τα “καταστήματα – φαντάσματα”.

Η κα Χριστοδουλάκη θα αναφέρει μερικές απλές κινήσεις, ώστε το σερφάρισμά μας να είναι ασφαλέστερο:

Θα πρέπει ως αγοραστές να είμαστε πιο υποψιασμένοι και όχι εύπιστοι στον οποιονδήποτε μας παρουσιάζει ένα προϊόν σε πολύ χαμηλή και δελεαστική τιμή, την οποία εμείς θεωρούμε ως ευκαιρία.

Πριν προβούμε στην αγορά, να προσπαθήσουμε να δούμε, αυτή η ιστοσελίδα που μας παρουσιάζεται, έχει τηλέφωνο επικοινωνίας; Έχει κάποιο email; Έχει κάποια έδρα στον φυσικό κόσμο;

Να κάνουμε μία πρώτη έρευνα, να είμαστε πιο επιφυλακτικοί με την ιστοσελίδα που έχουμε μπροστά μας και προσπαθούμε να κάνουμε τα ηλεκτρονικά ψώνια μας”.

Επίσης, πολύ βασικό: Να ελέγχουμε εάν υπάρχουν σχόλια (και τι είδους σχόλια υπάρχουν) γύρω από ένα κατάστημα.

Και για να είμαστε ακόμα πιο προφυλαγμένοι, να “προσπαθούμε να κάνουμε διαδικτυακές αγορές με αντικαταβολή”, ούτως ώστε “αν δεν παραλάβουμε το προϊόν, να μην το έχουμε πληρώσει”.

Ο κα Χριστουλάκη συμβουλεύει ακόμη: “Ας μην μας παρασέρνει αυτό το γρήγορο των οικονομικών συναλλαγών”, το “εδώ και τώρα”.

Οι καταγγελίες δεν περιστρέφονται μόνο γύρω από τις οικονομικές απάτες. Προβληματισμό προκαλούν και τα φαινόμενα παραβίασης προσωπικών δεδομένων, και οι περιπτώσεις εκφοβισμού.

Όταν συναντάμε μια παράνομη συμπεριφορά δεν πρέπει να σιωπούμε, προτρέπει η υπεύθυνη επικοινωνίας της Safeline, τονίζοντας τέλος ότι και οι γονείς θα πρέπει να βρίσκονται σε μία διαρκή επαγρύπνηση: “Με μάτια και αυτά ανοιχτά, να ενημερώνονται οι ίδιοι κι εν συνεχεία να ενημερώνουν και τα παιδιά τους”.

 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση