ΚΡΗΤΗ
Ο Γ. Κεφαλογιάννης για τη μεταρρύθμιση του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης
Τι δήλωσε μετά τις διευκρινιστικές αποφάσεις του Σπ. Λιβανού
SHARE:
Με αφορμή τις διευκρινιστικές αποφάσεις του Σπήλιου Λιβανού για τη μεταρρύθμιση που προωθεί το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης βουλευτής Ρεθύμνου της ΝΔ Γιάννης Κεφαλογιάννης αναφέρει σε ανακοίνωσή του:
«Από την πρώτη στιγμή αναδείξαμε την ουσιαστική μεταρρυθμιστική προσπάθεια που επιχειρεί η Κυβέρνηση καθώς και το πρόβλημα που δημιουργείται από την υπογραφή μίας ΚΥΑ και τις αλλαγές που αυτή επιφέρει μετά τη λήξη των ενεργοποιήσεων. Πραγματοποιήσαμε συναντήσεις εργασίας με την πολιτική ηγεσία και με στελέχη του Υπουργείου, αναδείξαμε το ζήτημα κοινοβουλευτικά και καταθέσαμε ένα πλήρες και τεκμηριωμένο πολυσέλιδο υπόμνημα και έναν οδικό χάρτη προτάσεων.
Σε αυτή την κατεύθυνση, οφείλω ξεκάθαρα και δημόσια να ευχαριστήσω τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Σπήλιο Λιβανό, καθώς και τον Υφυπουργό κ. Σίμο Κεδίκογλου που παράλληλα με την επιχειρουμένη μεταρρυθμιστική προσπάθεια αντιλήφθηκαν τα προβλήματα που δημιουργούνται και έδωσαν με τεχνικά άρτιο τρόπο λύσεις για το σύνολο των ζητημάτων.
Οι διορθώσεις, σε συνδυασμό με το νέο θεσμικό πλαίσιο, δημιουργούν δικλείδες ασφαλείας, θωρακίζουν με ένα δικαιότερο πλαίσιο τους ανθρώπους του μόχθου και την ίδια στιγμή δίνουν λύσεις στα ουσιαστικά θέματα που αναπτύχθηκαν από τους παραγωγούς της Κρήτης.
Ουσιαστικά με βάση τις διευκρινήσεις του ΥπΑΑΤ:
1. Διασταύρωση δηλώσεων ΟΠΕΚΕΠΕ-ΑΑΔΕ
Ο διασταυρωτικός έλεγχος ιδιοκτησίας μεταξύ των βάσεων ΟΠΕΚΕΠΕ και ΑΑΔΕ αποτελεί προφανές τμήμα της μεταρρυθμιστικής πολιτικής της Κυβέρνησης και μέτρο αποφυγής προστίμων δεκάδων εκατομμυρίων από την ΕΕ, στα οποία μας οδηγούσε η άναρχη (στρεβλή) πολιτική των προηγούμενων χρόνων. Στρατηγικός στόχος είναι να μην επιβαρυνθούν άλλο με άδικα πρόστιμα οι Έλληνες παραγωγοί.
Προκειμένου να διορθωθούν μηχανογραφικές αρρυθμίες που ανέκυψαν, το σύστημα διοικητικών πράξεων του ΟΠΕΚΕΠΕ θα ανοίξει από Δευτέρα 15 Νοεμβρίου 2021 ώστε οι παραγωγοί μέσω των συμβούλων τους (ΚΥΔ, κ.ά.) να μπορούν να προβούν σε διορθωτικές δηλώσεις που αφορούν στις παρακάτω κατηγορίες:
Αντιστοίχιση ΑΤΑΚ με το σωστό αγροτεμάχιο, Αλλαγή ΑΤΑΚ, Αλλαγή του ποσοστού ιδιοκτησίας ανά αγροτεμάχιο, Εισαγωγή του αριθμού ΑΤΑΚ για την κάλυψη της δηλωθείσας έκτασης, Αλλαγές εκ των υστέρων στο ιδιοκτησιακό καθεστώς δεν δύναται να γίνουν αποδεκτές. Παράλληλα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ ολοκληρώνει μηχανογραφικά την υπολογιζόμενη έκταση σε όσα αγροτεμάχια έχουν καταχωρηθεί περισσότεροι από 1 ΑΤΑΚ καθώς και τον προσδιορισμό έκτασης με μηχανογραφική διόρθωση της διαφοράς με την ΑΑΔΕ.
Στις προαναφερθείσες περιπτώσεις που αναδεικνυόταν διαφορά μεταξύ ΑΑΔΕ και ΟΠΕΚΕΠΕ, οι αιτήσεις δεσμεύτηκαν για διασταυρωτικό έλεγχο, με την ολοκλήρωση του οποίου θα καταβληθεί το σύνολο των δικαιούμενων ποσών στην εκκαθάριση του Δεκεμβρίου.
2. Natura
Οι διασταυρωτικοί έλεγχοι στις περιοχές Natura αποτελούν υποχρέωση κάθε κράτους-μέλους της ΕΕ. Υλοποιούνται όπως σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες, έτσι ώστε να αποφευχθεί η επικείμενη διαδικασία επιβολής προστίμου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ύψους 43 εκατομμυρίων ευρώ, η οποία έχει προέλθει από την κακή διαχείριση των προηγούμενων ετών. Η κυβερνητική επιλογή προσαρμογής στους ευρωπαϊκούς κανόνες είναι δεδομένη. Το μηχανογραφικό σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ έχει ήδη ανοίξει για την υποβολή ενστάσεων. Η εκτίμηση του οργανισμού είναι ότι στην ολοκλήρωση της πληρωμής της φετινής χρονιάς οι αποκλίσεις θα αφορούν λιγότερο από το 0,2% των συνολικών εκτάσεων της χώρας.
3. Επιλεξιμότητα
Η ανανέωση του χαρτογραφικού υποβάθρου του ΟΠΕΚΕΠΕ αποτελεί υποχρέωση απορρέουσα από το ευρωπαϊκό δίκαιο και κάθε χρόνο πρέπει να γίνεται σε ποσοστό 33% . Όπως και στις υποθέσεις Natura, το σύστημα του ΟΠΕΚΕΠΕ είναι ανοικτό και οι ενστάσεις ήδη εξετάζονται με στόχο την καθολική αποπληρωμή των δικαιωμάτων στις πληρωμές του Δεκεμβρίου.
4. Νεοεισερχόμενοι στο Εθνικό Απόθεμα με νεαρά ζώα
Από τους 29.000 αιτούντες εθνικό απόθεμα, 5.162 ζήτησαν κατανομή βοσκοτόπων για νεαρά, μη παραγωγικά, ζώα. Έτσι, όσοι νεοεισερχόμενοι ζήτησαν εθνικό απόθεμα για νεαρά ζώα, θα λάβουν φέτος το 1/3 των βοσκοτόπων, ακριβώς διότι τα ζώα είναι νεαρά και άρα έχουν λιγότερες ανάγκες, και θα λάβουν κανονικά το υπόλοιπο των δικαιωμάτων τους το επόμενο έτος, και όταν τα ζώα τους έχουν γίνει πλέον παραγωγικά, μετά από επιτόπιο και καθολικό έλεγχο και επιβεβαίωση του ακριβούς αριθμού των δηλωθέντων ζώων με τα πραγματικά.
5. Μεταβιβάσεις δικαιωμάτων εθνικού αποθέματος
Έγιναν 42.000 μεταβιβάσεις δικαιωμάτων σύμφωνα με τον κανονισμό του ΟΠΕΚΕΠΕ. Η ρύθμιση αυτή αφορά 2.000 περιπτώσεις μεταβιβάσεις δικαιωμάτων εθνικού αποθέματος και αποσκοπεί στην άρση των στρεβλώσεων στο χώρο των δικαιωμάτων και στην ουσία της καταστρατήγησης της έννοιας και της ίδιας της ύπαρξης του εθνικού αποθέματος. Με συνέπεια ευθύνης απέναντι στο σύνολο των Ελλήνων παραγωγών, στην αξιοποίηση των δικαιωμάτων για τους νεοεισερχόμενους που δεσμεύονται να μείνουν στην αγροδιατροφική παραγωγή- και τα οποία, όπως ήδη αναφέρθηκε, μειώνονται από τους υπόλοιπους παραγωγούς- απαγορεύουμε τη μεταβίβαση τους σε αυτές τις περιπτώσεις στρέβλωσης όπως ακριβώς ορίζει ο κανονισμός πληρωμών του ΟΠΕΚΕΠΕ. Στις περιπτώσεις που αυτές οι πράξεις καταστρατήγησης ανακληθούν τα δικαιώματα γυρνούν στον κουμπαρά του ΕΑ για την επόμενη χρονιά. Εξαιρούνται βέβαια περιπτώσεις ανωτέρας βίας.
6. Ειδικές περιπτώσεις μονοετών μισθωτηρίων – κατανομή δημοσίου βοσκοτόπου
Ενεργοί Κτηνοτρόφοι που ενεργοποιούν δικαιώματα σε εκτάσεις με ιδιωτικά μισθωτήρια συμβόλαια, που παρά τη βούλησή τους ο εκμισθωτής, λόγω ειδικού καθεστώτος, δεν ακολουθεί τις διατάξεις του ΑΚ για 4ετείς συμβάσεις μισθώσεων, θα έχουν τη δυνατότητα να προσκομίσουν τα σχετικά αποδεικτικά στοιχεία στον ΟΠΕΚΕΠΕ προκειμένου να αποδείξουν την αδυναμία ανανέωσης της ιδιωτικής μίσθωσης και να αιτηθούν δικαιωμάτων για ενεργοποίηση σε δημόσιο βοσκότοπο. Μετά τον έλεγχο θα προχωρήσει η κατανομή δημίσιου βοσκοτόπου ώστε να ενεργοποιηθούν τα αναλογούντα δικαιώματα. Η διαδικασία αυτή θα λάβει χώρα μετά την πληρωμή του Δεκεμβρίου, ώστε να μην διαταραχθεί ή καθυστερήσει η ομαλή ολοκλήρωση της πληρωμής του συνόλου των δικαιούχων.
Κλείνοντας, δε θα μπορούσα να παραλείψω να αναφερθώ στην αξιωματική αντιπολίτευση με δεδομένο ότι στην πολιτική ακόμα και ο λαϊκισμός έχει τα όριά του ακόμα και αν μιλάμε για το ΣΥΡΙΖΑ. Το τελευταίο διάστημα διαβάσαμε στον τοπικό τύπο ανακοινώσεις στήριξης για τις κινητοποιήσεις των κτηνοτρόφων και μας ήρθαν εικόνες από την εποχή που η ΝΔ έδινε μόνη της μάχη για την ένταξη της χώρας στην Ε.Ε. και μετά το πολιτικό σύστημα αναβαπτιζόμενο στήριζε τα Μεσογειακά Ολοκληρωμένα Προγράμματα! Επειδή είμαστε μια μικρή κοινωνία και όλοι γνωριζόμαστε, τα δεδομένα είναι συγκεκριμένα. Υπάρχει μια πραγματικότητα που εντέχνως ο ΣΥΡΙΖΑ προσπαθεί να βάλει κάτω από το χαλί για να δικαιολογήσει το μπάχαλο που παρέδωσε το 2019 που, αν δεν παρθούν μέτρα, θα καταλήξει να είναι η «ταφόπλακα» του πρωτογενούς τομέα στην Κρήτη.
Είναι γεγονός ότι οδηγηθήκαμε σε μια αύξηση του ζωικού κεφαλαίου και μητρώων λόγω της καθήλωσης του ελεγκτικού μηχανισμού την περίοδο 2015-2019 που διογκώθηκε από την προεκλογική δυνατότητα κατάθεσης μητρώων χωρίς αιμοληψία. Είναι γεγονός ότι για τέσσερα χρόνια δεν υπήρξε καμία βελτιωτική ρύθμιση. Αν κάτι μας οδήγησε στη σημερινή κατάσταση είναι ακριβώς αυτή η ασυδοσία. Η όποια ασυδοσία φυσικά και δε βαραίνει τους παραγωγούς. Είναι γνωστό και κοινά αποδεκτό ότι η νέα ΚΑΠ θα επιφέρει μειώσεις λόγω της υποχρέωσης σύγκλισης των περιφερειών της χώρας με μοναδικό ανάχωμα τη σκληρή μάχη της σημερινής Κυβέρνησης για να διατηρηθεί το συνολικό ποσό για τη χώρα μας στα ίδια επίπεδα. Η περιφερειακή σύγκλιση θα εφαρμοστεί στο σύνολο των παραγωγών. Ως εκ τούτου την ασυδοσία θα την βρούμε μπροστά μας με μεγαλύτερες μειώσεις από αυτές που θα είχε αν υπήρχε έστω ένα στοιχειώδες πλαίσιο την προηγουμένη περίοδο, ειδικά από τη στιγμή που έγινε αντιληπτή η ραγδαία αύξηση των δηλώσεων. Εκτός αν ανακαλύψουν πάλι την κατάργηση της ΚΑΠ με ένα νόμο και ένα άρθρο! Σε ό,τι αφορά την αναφορά για τις «εποχές δεξιάς» πριν το 2015, θα θέλαμε να μας πουν με βάση ποιο νομικό πλαίσιο διασφαλίστηκαν οι επιδοτήσεις των κτηνοτρόφων για την τρέχουσα προγραμματική περίοδο, παρόλη τη μείωση των επιλέξιμων βοσκοτόπων από το 2013 μέχρι το 2020, και από ποια Κυβέρνηση. Για να μην τους κουράσουμε, είναι το άρθρο 60 του Ν. 4264/2014 (ΦΕΚ Α΄ 118) σχετικά με θέματα βοσκής με στόχο την ομαλή κατανομή της ενιαίας ενίσχυσης που έφερε η Νέα Δημοκρατία!
Το μόνο που πράγματι ψήφισαν ή υλοποίησαν ήταν η τριπλή επαναπροκήρυξη στο πρόγραμμα των βιολογικών, μεγαλύτερες εισφορές για τον ΟΓΑ, αύξηση του φόρου εισοδήματος και προκαταβολή φόρου, ενώ κατάργησαν την επιστροφή του ειδικού φόρου κατανάλωσης για το αγροτικό πετρέλαιο και αύξησαν το Φ.Π.Α. σε αγροτικά είδη και πρώτες ύλες. Αυτή είναι η παρακαταθήκη τους στον αγροτικό κόσμο.
Με απλά λόγια, σε αντίθεση με τα παραπάνω, η Κυβέρνηση έβαλε ήδη δικλείδες και έχει ήδη βελτιώσει αισθητά την κατάσταση. Οι πρόσφατες ανακοινώσεις αναδεικνύουν ξεκάθαρα πως είναι άλλο η θεσμική διεκδίκηση και η αντιμετώπιση προβλημάτων από αυτούς που αποδεδειγμένα βοηθούν σε σταθερή βάση την ανάπτυξη της παραγωγής και άλλο η ευκαιριακή καπηλεία και η εκμετάλλευση της αγωνίας των ανθρώπων του πρωτογενούς τομέα. Συνεχίζουμε στο πλευρό των παραγωγών με συνεργασία και στόχευση η Κρήτη να βγει ενισχυμένη και μακριά από στρεβλώσεις κατά τη νέα προγραμματική περίοδο. Σε αυτή την κατεύθυνση, σε συνεννόηση με την ηγεσία του Υπουργείου, προτείνουμε να οργανωθεί το συντομότερο ένας πλήρης διάλογος που θα οδηγήσει σε συμπόρευση με τους παραγωγούς για τους κοινούς μας στόχους και για να παραμείνει η Κρήτη πρωταγωνιστής στον πρωτογενή τομέα».