ΚΡΗΤΗ

Το μέλλον του κέντρου επί τάπητος στο Δημοτικό Συμβούλιο: Πλακόστρωτο με ή χωρίς οχήματα;

Οι προτάσεις για το νέο κυκλοφοριακό τοπίο στο κέντρο του Ηρακλείου - Γ.Αναστασάκης: Η θέση της δημοτικής αρχής ήταν ανέκαθεν - και με κόστος αυτό - η προστασία του κέντρου

Το μέλλον του κέντρου επί τάπητος στο Δημοτικό Συμβούλιο: Πλακόστρωτο με ή χωρίς οχήματα;

Στο "τραπέζι", στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, το απόγευμα της Δευτέρας 14.11.22, τέθηκε το θέμα των οριστικών κυκλοφοριακών μέτρων για το αναπλασμένο κέντρο του Ηρακλείου. Οι πιέσεις είναι έντονες τόσο υπέρ της καθολικής απαγόρευσης διέλευσης οχημάτων, όσο και από την αντίθετη πλευρά για την εξαίρεση για λεωφορεία, ταξί και δίκυκλα, ωστόσο δεν ελήφθη απόφαση, καθώς οι δημοτικές παρατάξεις ζήτησαν χρόνο για να επεξεργαστούν τον όγκο των δεδομένων και των πληροφοριών που παρασχέθηκαν από τον μελετητή, κατά την παρουσίαση των προτάσεών του.

Παράλληλα με την πρόταση των μελετητών για την ελεγχόμενη πρόσβαση σε ταξί, δίκυκλα και μικρά λεωφορεία, τέθηκε και ζήτημα καθολικής απαγόρευσης της κίνησης των οχημάτων από τη Χατζημιχάλη Γιάνναρη και κάτω. Η εξέλιξη αυτή δρομολογήθηκε μετά τις εντονότατες αντιδράσεις πολιτών και επιχειρήσεων στο κέντρο του Ηρακλείου που μάλιστα έχουν συλλέξει υπογραφές, διεκδικώντας την καθολική απαγόρευση κυκλοφορίας οχημάτων και την απόδοση του ιστορικού (αναπλασμένου) κέντρου της πόλης στους πολίτες και τους επισκέπτες.

δημοτικό συμβούλιο

Γ.Αναστασάκης: Η θέση της δημοτικής αρχής ήταν ανέκαθεν η προστασία του κέντρου

Στην εισήγησή του ο αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων του δήμου Ηρακλείου Γιάννης Αναστασάκης σημείωσε ότι η ανάγκη για αναθεώρηση της κυκλοφοριακής μελέτης της Παλιάς Πόλης προέκυψε καθώς δεν είχαν ληφθεί υπόψη οι πραγματικές συνθήκες και ζητήματα που προέκυψαν στην πορεία κι ενώ εν τω μεταξύ η πόλη άλλαζε. 

"Δεν μπορούσε να μην αξιολογηθεί και το περίγραμμα αποκλεισμού του κέντρου, που ήταν αυτονόητο λόγω της εκτέλεσης του έργου. Συγχρονίσαμε την ανάθεση αυτής της μελέτης με την υλοποίηση των παρεμβάσεων στο κέντρο και η μελέτη μπόρεσε να αφουγκραστεί όλα τα δεδομένα" - ανέφερε ο κ.Αναστασάκης.

"Η θέση της δημοτικής αρχής ήταν ανέκαθεν - και με κόστος αυτό - ότι το κέντρο πρέπει να το προστατεύσουμε, να έχει όσο το δυνατόν μικρότερη κυκλοφορία και να συγκεράσουμε διάφορους παράγοντες: να είναι τουριστικός προορισμός - κάτι που το 2014 ήταν ανέκδοτο, αλλά πια το έχουμε εμπεδώσει. Επίσης έχουμε σαν βασικό ζητούμενο να κρατήσουμε στην Παλιά Πόλη τους μόνιμους κατοίκους, διατηρώντας την ποιότητα ζωής τους, γνωρίζοντας κι εκείνοι ότι πρέπει να κάνουν παραχωρήσεις από την πλευρά τους. Κι έτσι φτάνουμε σήμερα σε μια πρόταση που αφέθηκε να συζητηθεί και να "ζυμωθεί" σε όλα τα επίπεδα που προβλέπει ο νόμος" - είπε ο αντιδήμαρχος.

Ο ίδιος σημείωσε ότι στο "τραπέζι" μπαίνει σήμερα και η καθολική απαγόρευση διέλευσης οχημάτων στο κέντρο, ώστε από τη συμβολή της οδού Χατζημιχάλη Γιάνναρη με την οδό Σμύρνης να μην επιτρέπεται η πρόσβαση σε κανένα όχημα, δηλαδή να εφαρμοστεί πλήρης αποκλεισμός του κέντρου και πλήρης πεζοδρόμηση και του ίδιου του "σταυρού" της πόλης".

Ο Συγκοινωνιολόγος, μελετητής δημοσίων έργων Δρ. Απόστολος Πρόιος και η συνάδελφος και συνεργάτιδά του Μαρία Κριώτη παίρνοντας το λόγο παρουσίασαν στο Σώμα τις προτάσεις του Α' Σταδίου της μελέτης με τίτλο "Αναθεώρηση Κυκλοφοριακής μελέτης παλιάς πόλης" μετά την αξιολόγηση των προτάσεων των φορέων.

Περιγράφοντας τα κυκλοφοριακά δεδομένα που συλλέχθηκαν στο πλαίσιο της μελέτης, σημειώθηκε ότι η πλειοψηφία των μετακινήσεων ξεκινούν από την κατοικία και έχουν ως προορισμό την εργασία. Ένα 30% των μετακινήσεων έχει ως λόγο την αναψυχή. Οι περισσότεροι μετακινούνται με ΙΧ, ενώ ένα 20% επιλέγει την πεζή μετακίνηση. Η μέγιστη διάρκεια των μετακινήσεων είναι τα 20 λεπτά. 

Έγινε επίσης έρευνα πάνω στις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης αλλά και τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.
 

Προτεραιότητα τα πεζοδρόμια και όχι οι θέσεις στάθμευσης - Τάση σε όλη την Ευρώπη

Όπως επισήμανε ο κ.Πρόιος, προτεραιότητα της μελέτης είναι η κατασκευή πεζοδρομίων και όχι η δημιουργία θέσεων στάθμευσης. "Δεν μπορούν να ικανοποιηθούν όλοι οι οδηγοί αυτοκίνητων" - είπε ο μελετητής, σημειώνοντας πως "είναι προφανές ότι πρέπει να αλλάξει η φυσιογνωμία της πόλης, όχι επειδή το σκεφτήκαμε εμείς, αλλά αυτές είναι οι τάσεις όχι μόνο στη χώρα μας αλλά και σε όλη την Ευρώπη".

Μία πρόταση είναι η πλήρης πεζοδρόμηση της Λ.Δικαιοσύνης ως την οδό Καζάνη, μια δεύτερη η πεζοδρόμηση της μικρής Έβανς και της Σμύρνης καθώς και των καθέτων σε αυτές οδών. Εξαίρεση προτείνεται για ταξί, δίκυκλα και μίνι μπας, με το σκεπτικό να εισέρχονται, να εκτελούν την εργασία που σκοπεύουν και να εξέρχονται του κέντρου με συγκεκριμένο τρόπο.

δικαιοσύνης

σμυρνης

μινι μπας

Ωστόσο, επειδή στο "τραπέζι" σήμερα μπαίνει και η πρόταση της πλήρους πεζοδρόμησης, στα ενδεχόμενα προστίθεται και το καθολικό "φρένο" στα οχήματα.

1821

Επίσης προτείνεται να αναπλαστούν και να μετατραπούν σε δρόμους ήπιας και μονής κυκλοφορίας με την παράλληλα απαγόρευσης της στάθμευσης, οι οδοί Άλμπερ και Βιάννου. Το πλάτος του δρόμου να οριστεί στα 2.75 μ. και να διαμορφωθούν πεζοδρόμια που σήμερα δεν υπάρχουν. Πρότείνεται μάλιστα η αντιδρόμηση της οδού Βιάννου, προκειμένου να λειτουργεί σαν ζευγάρι με την οδό Άλμπερ.

αλμπερτ

Άλλη περιοχή μελέτης είναι η Αγία Τριάδα, όπου υπάρχει εγκεκριμένη πολεοδομική μελέτη, υπάρχουν και εγκεκριμένες πεζοδρομήσεις που δεν έχουν υλοποιηθεί. Αυτό πρέπει να μπει σε μεσομακροπρόθεσμο πλάνο, όπως σημείωσε ο μελετητής.

αγια τριαδα

Για την περιοχή Αρχαιολογικού Μουσείου, μεταξύ των διαφόρων προτάσεων, επικρατέστερη φαίνεται πως είναι η πεζοδρόμηση της οδού Ιδομενέως ως τη Μεραμβέλλου, με ταυτόχρονη αντιδρόμηση της Μεραμβέλλου από τη συμβολή με τη Χατζηδάκη και την Μποφόρ ως την οδό Υγείας.

μεραμβέλλου

Για τις πολύπαθες οδούς Μιτσοτάκη και Σ.Βενιζέλου, υποστηρίζεται η διατήρηση και των δύο τμημάτων ως έχουν, ως κατευθύνσεις, αλλά με διαπλάτυνση ώστε να υπάρχουν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση.

Μιτσοτάκη

Η οδός Δουκός Μποφόρ προτείνεται να παραμείνει μονής κατεύθυνσης, να διαμορφωθούν τα πεζοδρόμια, να οριοθετηθούν οι θέσεις στάθμευσης και δεξιά να οριοθετηθεί ποδηλατόδρομος.

μποφωρ

Ριζικές αλλαγές προτείνονται για την πλατεία 18 Άγγλων ώστε να διαμορφωθεί ο χώρος για τα ταξί, να αρθούν οι παράνομες σταθμεύσεις, να προβλεφθεί χώρος για στάθμευση τουριστικού λεωφορείου και να διευκολυνθεί η πρόσβαση των πεζών στο Φρούριο Κούλε. Προτείνεται η διαπλάτυνση των πεζοδρομίων, να οριστούν δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, με κεντρική νησίδα στη μέση και δυνατότητα αναστροφής από την οδό Μιτσοτάκη προς τα δυτικά, με ταυτόχρονη κατάργηση του κυκλικού κόμβου.

18

Ακολούθησαν οι επικεφαλής των δημοτικών παρατάξεων, δημοτικοί σύμβουλοι και πολίτες:

Ο Γιάννης Κουράκης έθεσε σειρά ερωτημάτων αναφορικά με τις κυκλοφοριακές μετρήσεις και ζήτησε χρόνο, προκειμένου η παράταξή του να μπορέσει να λάβει έξτρα πληροφορίες και να μπορέσει να επεξεργαστεί σωστά τον όγκο των πληροφοριών που παρασχέθηκαν και να τοποθετηθεί σε δεύτερο χρόνο.

Ο Ηλίας Λυγερός στάθηκε στα πολλαπλά σενάρια για το κυκλοφοριακό στο κέντρο. "Όταν ένας φορέας αναθέτει μια μελέτη, έχει ένα όραμα για το τί θέλει να γίνει στην πόλη και προσανατολίζει ως προς το τί αποτέλεσμα θέλει να φέρει στην πόλη" - είπε, σημειώνοντας πως καταλήγουμε σε μια πρόταση. "Το Δημοτικό συμβούλιο θα βάλει τη σφραγίδα του στο όραμά του για την πόλη" - ανέφερε ο ίδιος.

Από εκπροσώπους των κατοίκων τέθηκε το θέμα της διασφάλισης ότι οι εκτεταμένες πεζοδρομήσεις δε θα λειτουργήσουν τελικά προς εξυπηρέτηση των καφετεριών για εξάπλωση τραπεζοκαθισμάτων.
 

Η συνεδρίαση διεκόπη, στις 20.45 και συνεχίστηκε λίγο μετά τις 21.00, με τον Γιάννη Αναστασάκη να παίρνει το λόγο παρέχοντας διευκρινίσεις σε ερωτήσεις πολιτών. Για την περιοχή του Λάκκου ανέφερε ότι η δημοτική αρχή έχει εισπράξει μια διαμαρτυρία για κάποια ζητήματα, που θα τεθούν προς συζήτηση.

Ο λόγος δόθηκε σε πολίτες, που έθεσαν θέματα ελλιπούς ενημέρωσης για παρεμβάσεις στην περιοχή τους. Αναφερόμενοι στη σχεδιαζόμενη παρέμβαση που επρόκειτο να ξεκινήσει την Τρίτη, είπαν ότι δεν τους παρασχέθηκε ενημέρωση για το τί πρόκειται να γίνει. Όπως είπε πάντως ο κ.Αναστασάκης, η έναρξη των εργασιών θα αναβληθεί προκειμένου να ενημερωθούν οι περίοικοι.

Εκπρόσωποι κατοίκων του Λάκκου και συγκεκριμένα της οδού Γιαννίκου, μίλησε για έγγραφο που κατατέθηκε στις αρχές Οκτωβρίου στο δήμο, με φωτογραφίες για προβλήματα στο δρόμο, στις υδροροές και άλλα, αλλά και την έλλειψη σήμανσης, που συνιστούν ακόμη και κίνδυνο για ανθρώπινες ζωές. Αναφέρθηκε επίσης στα αιτήματα των μόνιμων κατοίκων για μόνιμες θέσεις στάθμευσης.

Ο Ευριπίδης Κουκιαδάκης σημείωσε πως "ευτυχώς υπάρχουν οι δημότες στην αίθουσα, γιατί μάς ξεπέρασαν". "Το θέμα δεν είναι μαύρο-άσπρο" - πρόσθεσε ο ίδιος, ανασύροντας μνήμες από την πεζοδρόμηση της πλατείας Καλλεργών που άνοιξε το δρόμο των πεζοδρομήσεων, εισαγάγοντας μια άλλη φιλοσοφία. "Πρέπει να αναρωτηθούμε γιατί δεν έχουμε καταφέρει ως σήμερα να φτιάξουμε σχέδιο πόλης" - ανέφερε ο ίδιος. Κατέληξε μάλιστα στο ότι πρέπει να γίνει (ξανά) διαβούλευση και να μη ληφθεί απόφαση.

Η παράταξη «ΣυνΠράξη Δημοτών», δια στόματος Γ.Καραπιδάκη, έθεσε θέμα ελλιπούς ενημέρωσης για τα κυκλοφοριακά και τις προτάσεις και απευθυνόμενος στον κ.Αναστασάκη, έθεσε θέμα νέας διαβούλευσης. Ένα έτερο ερώτημα που έθεσε σχετίζεται με το αν επηρεάστηκαν τα κυκλοφοριακά δεδομένα που ελήφθησαν από την εποχή και το lockdown, αλλά και η επιλογή των κόμβων που επιλέχθηκαν για τις μετρήσεις.

Ο Γ.Αναστασάκης εξέφρασε την αντίρρησή του για την εκ νέου διαβούλευση, λέγοντας "μετά από 1,5 χρόνο, όλα από την αρχή". Ωστόσο με δεδομένο ότι το Δημοτικό Συμβούλιο είναι το αρμόδιο Σώμα για να λάβει μια σοβαρή απόφαση, ο Γ.Αναστασάκης δέχτηκε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για μελέτη και αντιπροτάσεις από όλες τις παρατάξεις, χωρίς ωστόσο να ματαιώνεται η όλη δουλειά που έχει γίνει ως σήμερα.

Ο δημοτικός σύμβουλος των Ενεργών Πολιτών, Τάσος Τσατσάκης, ανέφερε πως θα ήταν σκόπιμο και ωφέλιμο, στη συνεδρίαση να ήταν διαθέσιμα και τα στοιχεία των μετρήσεων, εκφράζοντας ωστόσο την αμφιβολία του για την εγκυρότητα των συλλεχθέντων στοιχείων, καθώς μέρος αυτών συλλέχθηκε το καλοκαίρι του 2020, που ήταν σε ισχύ τα μέτρα περιορισμού των μετακινήσεων λόγω κορωνοϊού. "Το Ηράκλειο, δυστυχώς, είναι μια πόλη που έχει υποστεί τις αβλεψίες όλων των προηγούμενων αρχών και την έλλειψη πολιτικής. Ίσως το Ηράκλειο θα έπρεπε να πάει στη λογική των κατεδαφίσεων. Ο μηχανικός έχει ένα χρέος: με στοιχεία, βήμα βήμα, να υλοποιεί την επιθυμία για μια πόλη ανθρώπινη" - κατέληξε ο κ.Τσατσάκης.

Ο Μιχάλης Κασσαπάκης, επικεφαλής της "Λαϊκής Συσπείρωσης", άσκησε κριτική για τα περί βιώσιμης κινητικότητας και αστικής ανάπτυξης, και το πως θα υλοποιηθούν αυτά στην πόλη του Ηρακλείου, αλλά και τον "εξοστρακισμό" των εποχούμενων, καθώς η έμφαση στην προτεινόμενη κυκλοφοριακή μελέτη δίνεται στον πεζό. Ο κ.Κασσαπάκης αναφέρθηκε στους εργαζόμενους στο κέντρο και το πως, στην πράξη, μεταφράζεται σε έξοδα, η μετακίνησή τους στη δουλειά τους. Μίλησε όμως και για τις περιοχές πέριξ του κέντρου, σημειώνοντας πως αναβάθμιση της πόλης δε σημαίνει μόνο η ανάπλαση του "σταυρού" του κέντρου του Ηρακλείου. 

Ο επικεφαλής της "ΣυνΠραξης Δημοτών", Πέτρος Ινιωτάκης, με την ιδιότητα του μηχανικού στάθηκε σε τεχνικά ζητήματα. "Το τελευταίο διάστημα έχουμε μια ηγεσία στις τεχνικές υπηρεσίες, η οποία έχει ένα άγχος να δείξει έργο, να δείξει ότι κάτι κάνει, ότι σκάβει στο κέντρο, ότι δημιουργεί κάτι. Δεν υπάρχει προγραμματισμός, δεν υπάρχει προετοιμασία μελέτης, δεν υπάρχει καμία διαβούλευση ουσιαστική με τους χρήστες πολίτες, γι' αυτό έχουμε αυτά τα αποτελέσματα" - είπε ο κ.Ινιωτάκης, εξαπολύοντας ευθέως βέλη προς τον αντιδήμαρχο Γ.Αναστασάκη. "Δεν μπορεί, αυτή τη στιγμή, να έχουμε ένα αποτέλεσμα που - κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις είναι επιθυμητό - αλλά μπορεί να εκλείψει το αυτοκίνητο και η μηχανή;" - πρόσθεσε ο ίδιος, δηλώνοντας μάλιστα θιασώτης της βιώσιμης κινητικότητας. 

Ο Πέτρος Ινιωτάκης στράφηκε εναντίον της δημοτικής αρχής καταλογίζοντας της ψεύδη προς τους πολίτες. Είπε πως το έργο είναι κατασκευασμένο με κυβόλιθο για την κίνηση οχημάτων, ενώ τώρα - είπε - η δημοτική αρχή υποχωρεί μπροστά στη θέληση των δημοτών να διατηρήσουν το αναπλασμένο κέντρο για κίνηση πεζών και όχι οχημάτων.

Ο αντιδήμαρχος Γιώργος Καραντινός μίλησε για "πράξη γενναιότητας και θάρρους" το να προχωρήσεις σε διορθώσεις. "Δυο χρόνια τώρα που λειτουργούν η Δικαιοσύνης και η Ίδης, ως πεζόδρομοι, στη συνείδηση του Ηρακλειώτη έχουν εμπεδωθεί σαν πεζόδρομοι" - είπε ο κ.Καραντινός. 

Η αντιδήμαρχος Μαρία Καναβάκη σύντομα και ξεκάθαρα τοποθετήθηκε, λέγοντας πως η δική της άποψη είναι πως ο "σταυρός" της πόλης, πρέπει να παραμείνει πεζόδρομος.

Τι προβλέπει η κυκλοφοριακή μελέτη 

Ελεγχόμενη πρόσβαση σε ταξί, δίκυκλα και μικρά λεωφορεία εισηγείται η κυκλοφοριακή μελέτη της παλιάς πόλης, σε μια λογική να αναδειχθεί η ανάπλαση σε συνδυασμό με την δυνατότητα πρόσβασης στη δημόσια συγκοινωνία.

Στο πλαίσιο αυτό διατηρείται η πεζοδρόμηση της λεωφόρου Δικαιοσύνης, της οδού Ίδης και της Καλοκαιρινού μέχρι την οδό Καζάνη. Η μελέτη υιοθετεί επίσης αίτημα εμπόρων που ζητούν τη διεύρυνση των πεζοδρομήσεων στη μικρή Έβανς, τη Σμύρνης, και των κάθετων οδών Τζαγκαράκη-Ρούσου Χούρδου και Κοζύρη. Για τον ανεφοδιασμό των καταστημάτων ορίζεται συγκεκριμένο ωράριο - όπως ισχύει και σήμερα δηλαδή, χωρίς πάντως να τηρείται.

Με βάση την τελική εισήγηση που έχει διαμορφωθεί θα επιτρέπεται να κινούνται τα δίκυκλα, τα ταξί και τα μικρά λεωφορεία σε ένα τμήμα της αναπλασμένης ζώνης του κέντρου: στη Ζωγράφου, τη Χατζημιχάλη Γιάνναρη, τη μικρή Έβανς, το πρώτο τμήμα της 1821 και θα στρίβουν από την οδό Μονής Οδηγητρίας Καζάνη Λεωφόρος Καλοκαιρινού. 

Αντίστοιχα η έξοδος του πάρκινγκ στη Θησέως θα γίνεται μέσω της Καρτερού, του πάνω τμήματος της 1821 και της Κυρίλλου Λουκάρεως. Η συγκεκριμένη όδευση θα αποτελεί έξοδο αποκλειστικά και μόνο των εξερχόμενων οχημάτων του πάρκινγκ τα οποία θα εισέρχονται στον ιδιωτικό χώρο στάθμευσης από τις οδούς Κατεχάκη-Καρτερού-Θησέως.

Τα μέτρα αυτά προτείνεται να εφαρμοστούν πιλοτικά ως το τέλος του 2023, και στη συνέχεια θα επανεκτιμηθούν.

 

Δείτε επίσης:

Ο αποκλεισμός των αυτοκινήτων από το κέντρο, η σιωπή των πολλών και η ευθύνη των αρχόντων!

Θα μπει τελικά ή δε θα μπει (το ΙΧ στο πλακόστρωτο); Ιδού η απορία!

Μαζεύουν υπογραφές για την κυκλοφορία στο κέντρο - "Μάχη" στο Δημοτικό Συμβούλιο

Parking o πεζόδρομος της 1821!

Έχουν μετατρέψει τον πεζόδρομο σε πάρκινγκ!

Κάνουν ότι ... δε βλέπουν τον πεζόδρομο και οδηγούν στο κέντρο!

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση