Μεγάλο το "μπαμ" και στην Κρήτη από την κατάρρευση της Thomas Cook

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

“Η τρύπα που δημιουργείται στην αγορά είναι τεράστια!”

Του Αντώνη Παντινάκη


Στις 3 και μισή το πρωί της Δευτέρας έμαθε τα μαντάτα για την Thomas Cook ο πρόεδρος του Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Κρήτης, κ. Μιχάλης Βλατάκης.

Από τα πρώτα δευτερόλεπτα προσπαθούσε να βρει τις κατάλληλες λέξεις για να περιγράψει αυτό που συμβαίνει: “Ένας τουριστικός γίγαντας κατέρρευσε. Συνέβη σεισμός 7 ρίχτερ και αναμένουμε το τσουνάμι. Και ξέρουμε ότι το τσουνάμι είναι αυτό που τις περισσότερες φορές φέρνει τη μεγάλη καταστροφή”.

Άλλοι άνθρωποι του χώρου δεν έχουν κλείσει μάτι: Με το που ακούστηκε η... κανονιά, δεν έχουν σταματήσει να ανταλλάσσουν emails και τηλεφωνήματα, για να συναποφασίσουν τις από εδώ και πέρα κινήσεις τους.

Με... έκρηξη ατομικής βόμβας που δημιουργεί “μια τεράστια τρύπα” στην αγορά, παρομοιάζει την κατάρρευση της Thomas Cook ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ηρακλείου κ. Νίκος Χαλκιαδάκης.

Το μεγάλο... μπαμ ακούστηκε τώρα, ωστόσο οι προειδοποιητικές βολές είχαν ξεκινήσει από τα μέσα του εφετινού καλοκαιριού. “Το σχέδιο επαναπατρισμού το ξέρουμε εδώ και δύο μήνες. Μέχρι την τελευταία στιγμή, παιζόταν αν σωθεί ή αν δεν σωθεί η Thomas Cook. Η βρετανική κυβέρνηση απλά έδωσε την τελική κλοτσιά για να πέσει στο γκρεμό”, υποστηρίζει ο ίδιος.

Πάντως, σύμφωνα με τις πληροφορίες που διακινούνται στην τουριστική “πιάτσα”, υπάρχουν και επιχειρηματίες που προνόησαν, παίρνοντας από νωρίς τα... μέτρα τους, με το να θέσουν σε εφαρμογή τα εναλλακτικά πλάνα τους, για τον περιορισμό της οικονομικής ζημιάς που έβλεπαν να έρχεται.

Ρέθυμνο: “Να μας στηρίξει η κυβέρνηση”

Την στήριξη της κυβέρνησης με την λήψη ανάλογων μέτρων που θα “μαζεύουν” τη χασούρα που θα πλήξει συνολικά την τοπική οικονομία, περιμένουν οι τουριστικοί παράγοντες του Ρεθύμνου.

Το 80% των ξενοδοχείων του νομού έχουν συνεργασία με τον διεθνή Tour Operator. “Υπάρχουν μεγάλα υπόλοιπα, η ζημιά είναι πάρα πολύ μεγάλη”, είπε στο Cretalive ο ξενοδόχος κ. Γιώργος Μαραβελάκης.

Οι οικονομικές εκκρεμότητες προς τους ξενοδόχους του Ρεθύμνου ξεκινούν από τις 300.000 κι αγγίζουν το 1 εκατομμύριο ευρώ!

Οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να καλύψουν τη βρετανική αγορά. Για τις υπόλοιπες, οι επιχειρηματίες του Τουρισμού είναι σε ανοιχτή γραμμή με τους νομικούς τους, αναμένοντας το αργότερο μέχρι το τέλος του μήνα για να δουν το τι μέλλει γενέσθαι...

Ο επαναπατρισμός, οι ασφαλιστικές δικλείδες και τα... ανοίγματα!

Σχεδόν μισό εκατομμύριο τουρίστες έχουν έρθει εφέτος το καλοκαίρι στην Κρήτη μέσω της Thomas Cook. Δύο από αυτούς, που μένουν σε ξενοδοχείο της Χερσονήσου, έδειξαν ενήμεροι για τις εξελίξεις, ελπίζοντας πώς στις 6 Οκτώβρη που ολοκληρώνονται οι διακοπές τους, θα μπορέσουν να επιστρέψουν στην πατρίδα τους.

“Ο συγκεκριμένος τουριστικός οργανισμός είχε πελάτες από όλες τις χώρες. Μέχρι τώρα σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε πάρει από το εξέχον μέλος του Συνδέσμου μας και αντιπρόσωπό τους, είναι ότι έχουν φέρει 400.000 επισκέπτες σε πακέτα, που πάνε στην πραγματική οικονομία – σε ξενοδοχεία κλπ.”, δήλωσε ο κ. Βλατάκης και συνέχισε: “Αυτή τη στιγμή έχουμε 20.000 τουρίστες εδώ, που όταν τελειώσουν τις διακοπές τους πρέπει να επιστρέψουν πίσω. Κι αυτό είναι μέρος του... σεισμού, διότι οι πελάτες που είναι εδώ θα επιστρέψουν την ημέρα που είναι να επιστρέψουν. Οι κατά τόπους ασφαλιστικοί οργανισμοί στη Μεγάλη Βρετανία (στη Γερμανία, στη Γαλλία, στην Πολωνία υπάρχουν αντίστοιχοι) θα καλύψουν και θα μεριμνήσουν την ημέρα που είναι να επιστρέψουν αεροπλάνα τις ώρες που είναι να επιστρέψουν με άλλες αεροπορικές για να τους μεταφέρουν πίσω.

Το κόστος της παραμονής τους μέχρι τότε θα καλυφθεί από αυτούς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς – έτσι γίνεται τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια που έχουν δημιουργηθεί αυτές οι ασφαλιστικές δικλείδες.

Θα πρέπει οι τουριστικοί πράκτορες και οι ξενοδόχοι να έρθουν σε επικοινωνία με αυτούς τους ασφαλιστικούς οργανισμούς και να διασφαλίσουν εγγράφως, με λίστες και ονόματα, ότι το κόστος θα καλυφθεί.

Η ύστατη ενέργειά μας είναι να ζητήσουμε από τους πελάτες τα χρήματα της διαμονής τους – νομίζω ότι δεν θα χρειαστεί αυτό αν γίνουν σωστά όλες οι διαδικασίες”.

Ο κ. Βλατάκης επικοινώνησε νωρίς το πρωί με φίλο του ξενοδόχο. Μας μετέφερε το... ζουμί του διαλόγου τους: “Μου είπε ότι έχει άνοιγμα τουλάχιστον 1 εκατομμυρίου ευρώ! Υπάρχουν πολλοί ξενοδόχοι που είχαν αποκλειστική συνεργασία με την Thomas Cook και είναι σε δυσμενή κατάσταση!”.

“Η τρύπα που δημιουργείται στην αγορά είναι τεράστια!”

Ένα μεγάλο μέρος ενός ξενοδοχείου του κ. Χαλκιαδάκη, “ γύρω στα 100 δωμάτια” είναι στην Thomas Cook.

“Φανταστείτε τι γίνεται σε άλλα ξενοδοχεία με 300 και 400 δωμάτια”, μας λέει ο πρόεδρος των Ξενοδόχων, που έχει άνοιγμα... 650.000 ευρώ.

“Η τρύπα που δημιουργείται στην αγορά είναι τεράστια!”, τονίζει. “Μιλάμε για πολλά εκατομμύρια. Θα έχουμε αλυσιδωτές επιπτώσεις στην αγορά. Θα υπάρχουν συνέπειες και στη δική μας αγορά”.

Η επόμενη χρονιά μπορεί να σωθεί, εκτιμά, “διότι κάποιος θα αναλάβει τον κόσμο της Thomas Cook”. Το θέμα, όπως σημειώνει, “είναι πώς θα καλύψουμε τώρα τη μεγάλη αυτή τρύπα που δημιουργείται και πώς θα μπορέσουμε να επουλώσουμε κι εμείς τις μεγάλες απώλειες”.

Περίπου 22.000 είναι οι άνθρωποι που πρέπει να επιστρέψουν στις χώρες τους. “Πιστεύω ότι μέχρι το άλλο Σάββατο θα έχουν επαναπατριστεί όλοι, οπότε δεν θα έχουμε θέματα εκεί”, υπογραμμίζει ο κ. Χαλκιαδάκης.

Τι αφήνει πίσω του το "τσουνάμι"

Για “τσουνάμι” το οποίο “ τις περισσότερες φορές είναι αυτό που φέρνει τη μεγάλη καταστροφή” μίλησε στην αρχή ο κ. Βλατάκης, για να γίνει πιο συγκεκριμένος τώρα: “Όταν μιλάμε για ένα τέτοιο εύρος Tour Operator που έχει φέρει μέχρι στιγμής 400.000 τουρίστες και κάθε εβδομάδα φέρνει γύρω στις 20.000 άτομα, καταλαβαίνετε ότι και μιας εβδομάδας και δύο εβδομάδων αναχωρήσαντες πελάτες να μην έχουν πληρωθεί, είναι σημαντικά ποσά για τους ξενοδόχους.

Μέρος του τσουνάμι είναι και οι πελάτες που δεν θα έρθουν μέχρι τέλος της σεζόν. Σκεφτείτε ότι μέχρι τις 10 Νοεμβρίου ήταν προγραμματισμένες πτήσεις με αυτό το Tour Operator.

Το σημαντικότερο μέρος από αυτό τσουνάμι είναι τα συμβόλαια που μένουν ξεκρέμαστα για του χρόνου, τα οποία έχουν υπογραφεί από τον περασμένο Μάιο.

Καταλαβαίνετε ότι το πλήγμα θα είναι πολύ μεγάλο. Θα χρειαστεί πολλή δουλειά για να μπορέσουμε να αναπληρώσουμε το κενό αυτό.

Είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος Tour Operator, με ο,τι αυτό συνεπάγεται. Πρόκειται για σεισμό!”.

Τα χρήματα που οφείλονται στους ξενοδόχους δεν καλύπτονται από τις ασφαλιστικές. “Οι ασφαλιστικές καλύπτουν μόνο τους πελάτες που είναι εδώ, για το υπόλοιπο των διακοπών τους”, εξηγεί ο κ. Βλατάκης, συμπληρώνοντας: “Τα χρέη τα οποία έχουν αφορούν τους πελάτες που έχουν ήδη αναχωρήσει και μπαίνουν στη διαδικασία της εκκαθάρισης. Καταλαβαίνετε ότι μία εταιρεία με ένα τόσο μεγάλο άνοιγμα, δεν υπάρχει καμία ελπίδα – να μπορέσει να πάρει τα χρήματά της ή ένα μέρος των χρημάτων που της οφείλονται”.

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ