ΚΡΗΤΗ

Μανώλης Μενεγάκης στο Δημοτικό Συμβούλιο: Δεν θα αφήσουμε να χαθούν τα χρήματα για τον Παραλιακό

"Δρομολογούμε την ανάπλαση του Ιστορικού Κέντρου του Αγίου Νικολάου και της πλατείας Νεάπολης"

Δήμος Αγίου Νικολάου

Το στρατηγικό σχεδιασμό της Δημοτικής Αρχής του Αγίου Νικολάου για τα πολύ σημαντικά έργα που θα δώσουν νέα πνοή στον Άγιο Νικόλαο και τη Νεάπολη σε πρώτη φάση,  σε συνδυασμό με άλλες παρεμβάσεις σε όλες τις περιοχές του Δήμου, σε μεγάλους και μικρούς οικισμούς, ξεδίπλωσε ο Δήμαρχος Μανώλης Μενεγάκης στην συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τετάρτη 26/3.

Κατά τη διάρκεια της συνεδρίασης, ο Δήμαρχος ανέλυσε διεξοδικά το τεκμηριωμένο σχέδιό του, που μέσω του πλαισίου της Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ), αφενός θα εξασφαλίζει τα χρήματα που προοριζόταν για την ανάπλαση ενός από τα πιο νευραλγικά τμήματα της πόλης, του Παραλιακού δρόμου, η οποία θα πραγματοποιηθεί σε δεύτερο χρόνο εντασσόμενη σε άλλο χρηματοδοτούμενο πρόγραμμα και αφετέρου τη διοχέτευση των κονδυλίων του ΕΣΠΑ, στην ανάπλαση του Ιστορικού κέντρου που προωθεί η Δημοτική αρχή και της Πλατείας της Νεάπολης.

Ο κ. Μενεγάκης απάντησε σε αυστηρό ύφος και με ισχυρά επιχειρήματα σε όσους ασκούν κριτική στη Δημοτική Αρχή για τη μη παραγωγή έργου τους 13 μήνες που βρίσκεται στη θέση ευθύνης, μετά τις εκλογές του 2023, εγκαλώντας τη για όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα 10 χρόνια, λέγοντας ότι μπαίνουν οι βάσεις για να γίνουν τα απαραίτητα έργα. Ειδικότερα ο Δήμαρχος, τόνισε με έμφαση: «Με την ψήφο των συμπολιτών μας, είμαστε εδώ για να θέσουμε τις βάσεις για να γίνουν έργα απαραίτητα για τον τόπο μας και αυτό κάνουμε το διάστημα που έχουμε αναλάβει καθήκοντα. Κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε θέτοντας τις βάσεις, λύνοντας πολλά θέματα που υπάρχουν. Η αφετηρία για τον παραλιακό δρόμο ήταν αυτό που παραλάβαμε το οποίο ήταν σε σχετικά χαμηλό βαθμό ετοιμότητας, και με διάφορες περιπλοκές που χρειάστηκαν να επιλυθούν».

Ο κ. Μενεγάκης αναφέρθηκε αναλυτικά στο ιστορικό του έργου της ανάπλασης του Παραλιακού και τις καθυστερήσεις των προηγούμενων ετών, εξήγησε ότι για να μην χαθούν τα κονδύλια, η Δημοτική Αρχή ανέλαβε την πρωτοβουλία με αυτά τα χρήματα να προχωρήσει η ανάπλαση του Κέντρου του Αγίου Νικολάου και της Νεάπολης που οι μελέτες των έργων αυτών είναι πιο εύκολο να ωριμάσουν και σε επόμενο στάδιο να υλοποιηθεί ο σχεδιασμός για τον Παραλιακό.

Image
Μανώλης Μενεγάκης στο Δημοτικό Συμβούλιο: Δεν θα αφήσουμε να χαθούν τα χρήματα για τον Παραλιακό

 

Όλη την τοποθέτηση του Δημάρχου Μανώλη Μενεγάκη στο Δημοτικό Συμβούλιο:

«Για τον παραλιακό δρόμο της Ακτής Στυλιανού Κουνδούρου που βρίσκεται στην χερσαία ζώνη λιμένος Αγίου Νικολάου έχω κάνει ορισμένες δηλώσεις σε συνέντευξη τύπου πριν από έναν περίπου μήνα. Ακούγονται διάφορα από διαφόρους και δημόσια, για το τι πρόκειται να γίνει φέτος, αλλά και για την προοπτική της τελικής-οριστικής ανάπλασης αυτού του δρόμου. Η σημερινή ενημέρωση και συζήτηση γίνεται για να δοθεί επίκαιρη ενημέρωση και για να παρουσιαστούν οι διάφορες πτυχές - αφού ληφθούν υπόψη τα στοιχεία που υπάρχουν και σύμφωνα με τις αλλαγές που έχουν γίνει στην νομοθεσία. Έτσι θα φανεί καθαρά ο σχεδιασμός μας για να μην δημιουργούνται και λανθασμένες εντυπώσεις.

Κλείνοντας την εισαγωγή θα ήθελα να σημειώσω ότι οι καλόπιστοι συμπολίτες μας δεν περιμένουν να κάνουμε σε 13 μήνες αυτά που δεν έγιναν σε 10 ή παραπάνω χρόνια. Με την ψήφο των συμπολιτών μας, είμαστε εδώ για να θέσουμε τις βάσεις για να γίνουν έργα απαραίτητα για τον τόπο μας και αυτό κάνουμε το διάστημα που έχουμε αναλάβει καθήκοντα. Κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε θέτοντας τις βάσεις, λύνοντας πολλά θέματα που υπάρχουν. Η αφετηρία για τον παραλιακό δρόμο ήταν αυτό που παραλάβαμε το οποίο ήταν σε σχετικά χαμηλό βαθμό ετοιμότητας, και με διάφορες περιπλοκές που χρειάστηκαν να επιλυθούν.

Τι έχει συμβεί στον παραλιακό δρόμο

Ο παραλιακός δρόμος της Ακτής Στ. Κουνδούρου όπως είναι σήμερα διαμορφώθηκε από την επιλογή της προηγούμενης δημοτικής αρχής να τον περιορίσει σε δρόμο μίας κατεύθυνσης, μετατρέποντάς τον αποκλειστικά σε μία είσοδο της πόλης και συγκεκριμένα σε έναν μονόδρομο, ενώ σύμφωνα με την μέχρι τότε εγκεκριμένη κυκλοφοριακή μελέτη ήταν δρόμος διπλής κυκλοφορίας και έξοδος και είσοδος της πόλης. Κατά δήλωση του πρώην δημάρχου την οποία επανέλαβε πρόσφατα σε μια ραδιοφωνική συνέντευξη, τα πρόχειρα πρόσθετα πεζοδρόμια κατασκευάστηκαν για να «συνηθίσουν» οι δημότες την κυκλοφοριακή ρύθμιση αυτή, ενώ στην τεχνική έκθεση της μονοδρόμησης αναφέρονταν στα σημεία που έγιναν αυτά ότι θα μπορούσε να λειτουργήσει “ποδηλατόδρομος”. Πέραν από αυτό είναι γεγονός ότι αντικειμενικά και πρακτικά εξυπηρέτησε τα εργοτάξια της ανοικοδόμησης των δύο μεγάλων ξενοδοχείων που υπήρχαν στον παραλιακό και από μια άποψη καλώς έγινε,  τα οποία, όμως, πλέον έχουν ολοκληρώσει τις εργασίες τους. Τα πεζοδρόμια αυτά εκτός του ότι δεν λειτούργησαν ως ποδηλατόδρομος με την μονοδρόμηση που έγινε δημιούργησαν σειρά σοβαρών προβλημάτων στην κυκλοφορία της πόλης και στους συμπολίτες μας.

Η μονοδρόμηση αποδείχθηκε μια λάθος επιλογή

Η μονοδρόμηση, κατά την άποψη της μεγάλης πλειοψηφίας των συμπολιτών μας που έχουν πλέον την εμπειρία των 6 περίπου χρόνων της εφαρμογής της και κατά την άποψή μας ως δημοτική αρχή η οποία τεκμηριώνεται από την κυκλοφοριακή μελέτη που έχουμε αναθέσει, είναι ότι απέτυχε, ήταν μια αντικειμενικά λανθασμένη επιλογή. Θα μπορούσε να ήταν αποδεκτή επιλογή αν υπήρχε κάποια επαρκής εναλλακτική έξοδος της πόλης στην περιοχή αυτή και επαρκείς κάθετοι δρόμοι προς τον παραλιακό δρόμο. Δυστυχώς δεν υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες λόγω της μορφολογίας της πόλης. Είναι αντικειμενικό και μετρήσιμο γεγονός ότι η εν λόγω μονοδρόμηση δημιούργησε μεγάλο κυκλοφοριακό πρόβλημα ιδιαίτερα στην οδό Κωνσταντίνου Παλαιολόγου και στην περιοχή του Νοσοκομείου με κυκλοφοριακούς φόρτους σε ώρες αιχμής που υπερβαίνουν τα 1.150 ΜΕΑ/ώρα (Μονάδες Επιβατικών Αυτοκινήτων ανά ώρα), και με συνολικό κυκλοφοριακό φόρτο στον Κόμβο του Νοσοκομείου που ανέρχεται σε 3.290 ΜΕΑ/ώρα, γεγονός που οδηγεί σε συνθήκες κυκλοφοριακής συμφόρησης στο μεγαλύτερο μέρος της πόλης γεγονός που υποδεικνύει την ανάγκη λήψης μέτρων για την αποσυμφόρηση της εξόδου από την οδό Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, προκειμένου να βελτιωθεί η ροή της κυκλοφορίας και να μειωθούν οι καθυστερήσεις στον κόμβο.

Αλλαγή με τεκμηρίωση

Προεκλογική προγραμματική μας θέση, την οποία έχουμε επαναλάβει ως δημοτική αρχή, είναι ότι για οποιαδήποτε αλλαγή γίνει στον παραλιακό θα πρέπει να υπάρξει τεκμηρίωση από σχετική κυκλοφοριακή μελέτη. Συνεπείς σε αυτό αναθέσαμε κυκλοφοριακή μελέτη αμέσως το 2024 για ολόκληρη την πόλη του Αγίου Νικολάου. Η τεκμηρίωση για το θέμα του παραλιακού έχει παρουσιαστεί συνοπτικά ήδη στο Δημοτικό μας Συμβούλιο κατά την αποτίμηση της ζώνης εποχιακής απαγόρευσης κυκλοφορίας στο κέντρο της πόλης. Αναλυτικά η τεκμηρίωση περιέχεται σε κεφάλαιο της κυκλοφοριακής μελέτης που αναμένεται η επίσημη κατάθεσή της με τίτλο «3ο Στάδιο - Διερεύνηση κυκλοφοριακών παρεμβάσεων στην παραλιακή οδό του Αγίου Νικολάου (Ακτή Στυλιανού Κούνδουρου)» της ανατεθείσας μελέτης με τίτλο «Εκπόνηση συγκοινωνιακών και κυκλοφοριακών μελετών στη πόλη Αγίου Νικολάου», ενώ προσχέδιο έχει κατατεθεί για την σημερινή ενημέρωση και συζήτηση στο δημοτικό συμβούλιο. Προτείνεται τεκμηριωμένα ως η πιο ενδεδειγμένη επιλογή για την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος και την καλυτέρευση των συνθηκών, η εφαρμογή διπλής κατεύθυνσης (αμφιδρόμηση) κυκλοφορίας στον παραλιακό δρόμο με βελτιώσεις και διαπλατύνσεις στα στενά σημεία, βελτίωση της οδοσήμανσης κ.α.

Επομένως, η τεκμηριωμένη επιλογή μας ως δημοτική αρχή είναι η εφαρμογή κυκλοφορίας διπλής κατεύθυνσης στον παραλιακό δρόμο της Ακτής Στ. Κουνδούρου, ενώ η οριστική ανάπλαση του παραλιακού μετώπου θα πρέπει να ενσωματώνει αυτή την επιλογή.

Πρώτο βήμα - επαναφορά διπλής κυκλοφορίας

Στην πρόσφατη συνέντευξή τύπου ανέφερα ότι σχεδιάζουμε ως πρώτο βήμα την επαναφορά της διπλής κυκλοφορίας στον παραλιακό δρόμο του Αγίου Νικολάου (Ακτή Στυλιανού Κουνδούρου) ει δυνατόν και πριν την φετινή τουριστική περίοδο υπό την προϋπόθεση, όμως, να δοθούν έγκαιρα οι σχετικές εγκρίσεις από τις εμπλεκόμενες δημόσιες υπηρεσίες, με την εποπτεία της τεχνικής υπηρεσίας του Δήμου σύμφωνα με τις υποδείξεις της κυκλοφοριακής μελέτης που έχει ανατεθεί, αλλά και με μέριμνα για την πορεία διαμόρφωσης του αναπτυξιακού προγράμματος και της μελέτης διαχείρισης (Master Plan) του Λιμένα Αγίου Νικολάου που είναι σε εξέλιξη, μετά και από πρόσφατες αλλαγές στην νομοθεσία.

Εμείς έχουμε την πολιτική βούληση να εφαρμοστεί η διπλή κυκλοφορία άμεσα. Δεν μπορεί η πόλη να περιμένει άλλο. Αυτό εξαρτάται όμως από τις εγκρίσεις αλλά και τις αναγκαίες νόμιμες διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν σε σχέση με τις τεχνικές επιλογές που υπάρχουν. Στο τέλος της τοποθέτησης θα ενημερώσουμε ακριβώς γι’ αυτό και τις φάσεις των παρεμβάσεων που πρέπει να γίνουν.

Έργο οριστικής ανάπλασης του παραλιακού δρόμου

Επίσης είχα αναφέρει στην συνέντευξη ότι προγραμματίζουμε κατά δεύτερον, την οριστική ανάπλαση του παραλιακού δρόμου - που είχε αρχικά ενταχθεί στο Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης (ΣΒΑΑ) με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Τέτοιο έργο ευρείας ανάπλασης θα μπορέσει να υλοποιηθεί μετά από κάποια χρόνια λόγω της πορείας ολοκλήρωσης της μελέτης διαχείρισης (Master Plan) του λιμένα, των τεχνικών και περιβαλλοντικών μελετών και των απαραίτητων νομικών και αδειοδοτικών διαδικασιών και στην οριστική ανάπλαση θα πρέπει να ενσωματωθεί και η αμφίδρομη κυκλοφορία του παραλιακού δρόμου κατά την υπόδειξη της κυκλοφοριακής μελέτης που έχει ανατεθεί. Έτσι θα γίνει μια σημαντική ενέργεια στην ευαίσθητη αυτή περιοχή της πόλης και μαζί με την επίλυση του κυκλοφοριακού προβλήματος θα υπάρξει μια σημαντική αισθητική και περιβαλλοντική αναβάθμιση για όλους.

Προγραμματισμός της οριστικής ανάπλασης

Για την οριστική ανάπλαση του παραλιακού δρόμου χρειάζεται να γίνει ξεκάθαρο τι έχει γίνει μέχρι σήμερα και τι προγραμματίζουμε από εδώ και πέρα για να είναι ενημερωμένοι όλοι, το δημοτικό συμβούλιο και οι πολίτες.

Όπως είναι γνωστό, για το έργο της οριστικής ανάπλασης κατά την προηγούμενη δημοτική περίοδο είχε παρουσιαστεί δημόσια μια αρχιτεκτονική μελέτη από την τεχνική υπηρεσία η οποία στηριζόταν στην παραδοχή της μονοδρόμησης του παραλιακού. Το έργο ήταν σε ένα πρώιμο στάδιο διότι πέραν από συνοδευτικές τεχνικές και περιβαλλοντικές μελέτες που δεν είχαν γίνει, δεν υπήρχε Πλαίσιο Έργων Ανάπτυξης του Λιμένα (ΠΕΑΛ) που να προβλέπει το συγκεκριμένο έργο ή άλλα έργα. Το ΠΕΑΛ - και πλέον απαιτείται Master Plan - απαιτεί ειδικές μελέτες και αρκετό χρόνο για να εγκριθεί. Το 2021 είχε εκδοθεί απόφαση του Υπουργείου Εσωτερικών για χρηματοδότηση του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Αγίου Νικολάου από το πρόγραμμα ΦΙΛΟΔΗΜΟΣ ΙΙ για μελέτες ΠΕΑΛ και σχετικές με αυτό μελέτες και είχε επιλεγεί τον ίδιο χρόνο από την τότε δημοτική αρχή μια αναπτυξιακή εταιρεία ΟΤΑ (η ΔΕΠΑΝ) για να τις εκπονήσει. Σε αυτό το στάδιο αναλάβαμε καθήκοντα στην δημοτική αρχή, δηλαδή πριν από την εκπόνηση των μελετών, ενώ πρόσφατα βεβαιώθηκε μετά από αλληλογραφία με το Υπουργείο Ναυτιλίας ότι η προγραμματική σύμβαση με την ΔΕΠΑΝ είχε κάποια λάθη στην διαδικασία ελέγχου της και πρέπει να υπογραφεί εκ νέου. Η ΔΕΠΑΝ έχει διενεργήσει διάφορες μετρήσεις και έχει προσχέδια ορισμένων μελετών που αφορούν το Master Plan του Λιμένα αλλά βρίσκεται σε ένα μέσο στάδιο ετοιμότητας.  

Με τα νέα δεδομένα, η αρχιτεκτονική μελέτη του έργου ανάπλασης του παραλιακού δρόμου θα τροποποιηθεί και θα ενσωματώσει το στοιχείο της διπλής κατεύθυνσης στην κυκλοφορία. Για τον λόγο αυτό η τεχνική υπηρεσία επικουρείται ήδη με ειδικό αρχιτέκτονα που θα προσληφθεί για το αναγκαίο διάστημα ως εξωτερικός συνεργάτης για τεχνική βοήθεια μέσω αναπτυξιακής εταιρείας ΟΤΑ και υπάρχει και εθελοντική βοήθεια ενός έμπειρου αναγνωρισμένου αρχιτέκτονα από την περιοχή μας για να ολοκληρωθεί η τροποποίηση της αρχιτεκτονικής μελέτης.

 Χρηματοδοτήσεις και χρονοδιάγραμμα

Το επόμενο ζήτημα που τίθεται για την οριστική ανάπλαση του παραλιακού δρόμου είναι το χρονοδιάγραμμα και η σχέση του με την χρηματοδότηση ΕΣΠΑ του ΣΒΑΑ.

Η τεχνική μας υπηρεσία διερεύνησε το θέμα εξετάζοντας όλα τα πιθανά σενάρια για την εκτέλεση ενός τέτοιου έργου. Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι το έργο της οριστικής ανάπλασης του παραλιακού δρόμου θα χρειαστεί παραπάνω από 4 χρόνια από σήμερα (από το δεύτερο εξάμηνο του 2029 μέχρι και το τέλος του 2031 κατά εκτίμηση). Δεδομένου ότι το τρέχον ΕΣΠΑ έχει δηλωθεί από την Διαχειριστική Αρχή ότι θα ισχύει μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2029 τίθεται ζήτημα για το αν μπορούμε να ρισκάρουμε την απώλεια της χρηματοδότησης αυτής ή αν είναι πιο συνετό να την διοχετεύσουμε σε ένα άλλο σημαντικό έργο που εμπίπτει στην στρατηγική ΒΑΑ που θα χρειαστεί λιγότερο χρόνο και θα έχει ευκολότερες διαδικασίες αδειοδότησης και εγκρίσεων και επομένως θα μπορεί να ολοκληρωθεί μέσα στον χρόνο ισχύος του συγκεκριμένου ΕΣΠΑ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της τεχνικής υπηρεσίας και της νομικής υπηρεσίας του Δήμου προκύπτουν συνοπτικά τα ακόλουθα:

Το έργο οριστικής ανάπλασης του παραλιακού δρόμου έχει ενταχθεί αρχικά στο Σχέδιο ΒΑΑ και για να γίνει με την χρηματοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ θα πρέπει να ολοκληρωθεί έως τις 30/6/2029.

Νομικό πλαίσιο & περιορισμοί

Η έγκριση της τωρινής κυκλοφοριακής οργάνωσης της μονοδρόμησης του παραλιακού δρόμου της Ακτής Στ. Κουνδούρου (ΦΕΚ Β’ 1220/2019) βασίστηκε σε προηγούμενη πρόβλεψη του νόμου, αλλά σύμφωνα με το νομικό πλαίσιο που ισχύει από το 2022 (Ν.2932/2001, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει), για οποιοδήποτε έργο ανάπλασης στη ΧΖΛ (Χερσαία Ζώνη Λιμένα) - πλην των συντηρήσεων και επισκευών που δεν τροποποιούν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά - απαιτείται εγκεκριμένο ΠΕΑΛ που να προβλέπει το έργο ανάπλασης και τώρα απαιτείται Master Plan με προεδρικό διάταγμα. Αυτά συνεπάγονται καθυστερήσεις και πρόσθετες εγκρίσεις, που δυσκολεύουν την έγκαιρη υλοποίηση της ανάπλασης.

Σενάρια

1.    Διατήρηση της υφιστάμενης κυκλοφοριακής οργάνωσης χωρίς να περιμένουμε Master Plan

•   Δεν επιτρέπει εκτεταμένο έργο ανάπλασης, ούτε διαπλάτυνση του δρόμου. Επιτρέπει μόνο συντηρήσεις-επισκευές.

•   Δεν είναι η βέλτιστη λύση, καθώς διατηρείται η ίδια περίπου εικόνα και το πρόβλημα της στενότητας του δρόμου.

2.    Τροποποίηση της ΧΖΛ (εξαίρεση του παραλιακού δρόμου από την ΧΖΛ) για απεμπλοκή από το Master Plan ώστε να γίνει το έργο ανάπλασης

•   Η εξαίρεση αυτή προϋποθέτει  πλήθος εγκρίσεων και τροποποίηση του σχεδίου πόλης.

•   Χρονοβόρα διαδικασία που ξεπερνά την προθεσμία του 2029.

3.    Αμφιδρόμηση του παραλιακού δρόμου με έργο ανάπλασης με διαπλατύνσεις προς τη θάλασσα

•   Είναι η ενδεδειγμένη λύση για μόνιμη ανάπλαση σε δρόμο διπλής κατεύθυνσης.

•   Όμως, η ολοκλήρωσή της εκτιμάται το 2030 ή και περισσότερο, κάτι που μπορεί να θέσει σε κίνδυνο τη χρηματοδότηση από το τρέχον ΕΣΠΑ - ΣΒΑΑ.

 

Πρόταση αντικατάστασης στο τρέχον ΣΒΑΑ

Κατόπιν αυτών, ως δημοτική αρχή με αίσθημα ευθύνης προτείνουμε την αντικατάσταση στο τρέχον ΣΒΑΑ του έργου ανάπλασης του παραλιακού δρόμου με άλλα έργα ανάπλασης  εξίσου σημαντικά και να συνεχιστεί η ωρίμανση του έργου ανάπλασης του παραλιακού δρόμου με εξασφάλιση χρηματοδότησης από άλλη πηγή.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι:

● Στόχος της στρατηγικής ΒΑΑ (Βιώσιμης Αστικής Ανάπλασης) είναι η περιβαλλοντική αναβάθμιση και η κοινωνικο-οικονομική ενίσχυση παλαιών αστικών κέντρων με εγκεκριμένο σχέδιο πόλης και του παράκτιου μετώπου, με όχημα τον πολιτισμό μας. Επιδίωξη είναι η επανεκκίνηση της τοπικής οικονομίας, με νέες θέσεις εργασίας, ουσιαστική ανάπτυξη μέσα από έναν ολοκληρωμένο σχεδιασμό και όχι με αποσπασματικές δράσεις.  

● Λόγω των προαναφερόμενων αιτιολογημένων καθυστερήσεων του οριστικού παραλιακού έργου υπάρχει ανάγκη για ασφαλή αξιοποίηση της χρηματοδότησης του ΣΒΑΑ-ΕΣΠΑ,

καταθέτουμε τις εξής προτάσεις έργων για αντικατάσταση του έργου ανάπλασης του παραλιακού δρόμου:

Προτάσεις:     α) Ανάπλαση Ιστορικού Κέντρου Αγίου Νικολάου

και

β) Ανάπλαση Πλατείας Νεάπολης.

Τα έργα αυτά:

 •   Δεν απαιτούν Master Plan Λιμένα, άρα μπορούν να προχωρήσουν με σχετική ταχύτητα εντός της ισχύος του τρέχοντος ΕΣΠΑ.

•  Αναβαθμίζουν ιδιαίτερα και αλλάζουν την εικόνα των δύο αστικών κέντρων ενισχύοντας την βιώσιμη κινητικότητα. Στα έργα αυτά θα ενσωματωθούν και τα στοιχεία της μόνιμης πεζοδρόμησης τμημάτων του κέντρου του Αγίου Νικολάου και τμημάτων της περιοχής της πλατείας Νεάπολης.

 •   Το πρώτο έργο ως πρόταση μελέτης υπάρχει ήδη με χρηματοδότηση της μελέτης από το πρόγραμμα ΑΝΤΩΝΗΣ ΤΡΙΤΣΗΣ (ΑΤ09) ως Υποέργο 1 με τίτλο: «ΜΕΛΕΤΗ ΑΝΑΠΛΑΣΗΣ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΓΙΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΜΕΣΩ ΠΛΕΓΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΡΟΜΩΝ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ».

 •   Το δεύτερο έργο ως πρόταση μελέτης υπάρχει ήδη ως προβλεπόμενη μελέτη στο εγκεκριμένο Τεχνικό Πρόγραμμα 2025 του Δήμου. Επιπρόσθετα έχουμε κάνει προετοιμασία για την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης μελέτης από το ΠΠΑ-ΠΔΕ της Περιφέρειας Κρήτης.

Τι θα γίνει με τον παραλιακό δρόμο και το έργο οριστικής ανάπλασής του;

Οι μελέτες του Master Plan του Λιμένα Αγίου Νικολάου και του έργου οριστικής ανάπλασης του παραλιακού δρόμου θα συνεχιστούν κανονικά, και στοχεύουμε για το έργο αυτό στην εξεύρεση νέας χρηματοδότησης π.χ. από Περιφερειακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΠΔΕ) της Περιφέρειας, ή από Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΤΠΑ) Υπουργείου ή νέο ΣΒΑΑ. Για να είναι πλήρως εξασφαλισμένη η κατασκευή του έργου με προγραμματική σύμβαση με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο θα το εντάξουμε άμεσα στο Τεχνικό μας Πρόγραμμα με ίδια κεφάλαια του Δήμου με  δυνατότητα αντικατάστασής τους με άλλες χρηματοδοτήσεις που μπορεί να εξασφαλιστούν από τις παραπάνω ή άλλες πηγές.

Έργο στον παραλιακό δρόμο σε τρεις (3) φάσεις

1η φάση

Πριν λίγες μέρες το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έλαβε την κατ’ αρχήν αποδοχή από το Υπουργείο Ναυτιλίας για την επαναφορά στην πρότερη κατάσταση για να μπορέσει να καταθέσει η τεχνική μας υπηρεσία τεχνική έκθεση του έργου αποκατάστασης του οδοστρώματος και των σχετικών εργασιών προς έγκριση στο Υπουργείο Ναυτιλίας χωρίς να χρειάζεται προηγουμένως να εγκριθεί Master Plan του Λιμένα. Αυτό το έργο είναι οικονομικού αντικειμένου στα όρια της απευθείας ανάθεσης και μπορεί να υλοποιηθεί άμεσα αν δοθεί έγκαιρα η έγκρισή του από το Υπουργείο Ναυτιλίας. Στην 1η φάση, με ίδια μέσα του Δήμου θα βελτιώσουμε και τον φωτισμό και το πράσινο στον παραλιακό δρόμο.

Η 1η φάση θα είναι μια πρώτη εφαρμογή της διπλής κυκλοφορίας που θα δώσει κυκλοφοριακή ανάσα στην πόλη προς όφελος των πολιτών και των επισκεπτών μας.

2η φάση

Με υπόδειξη του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και της τεχνικής υπηρεσίας φαίνεται ότι υπάρχει επιπρόσθετα η ανάγκη εργασιών επισκευών του κρηπιδώματος σε σημεία που έχει έντονες φθορές, επισκευές-αναγκαίες προεκτάσεις πεζοδρομίων στην πλευρά της οικοδομικής γραμμής, συντηρήσεις ηλεκτροφωτισμού γιατί το δίκτυο παρουσιάζει αδυναμία, βελτίωση του πρασίνου, αντικατάσταση αστικού εξοπλισμού (παγκάκια, στύλοι φωτισμού, κάγκελα) κ.α. χωρίς να αλλάζουν τα γεωμετρικά χαρακτηριστικά εντός της χερσαίας ζώνης λιμένα που και αυτά μπορούν να γίνουν χωρίς έγκριση Master Plan. Στις εργασίες συντήρησης-επισκευής θα πρέπει να συμπεριληφθεί και η συντήρηση της γέφυρας της Λίμνης η οποία ιδιαίτερα από το κάτω μέρος της έχει φθορές διάβρωσης. Όλες αυτές οι εργασίες σε μεγάλο βαθμό συμπεριλαμβάνονται σε αυτές που πρέπει να γίνουν με την οριστική ανάπλαση του παραλιακού, δηλαδή η οριστική ανάπλαση θα συμπληρώσει το έργο αυτό της εκτεταμένης συντήρησης-επισκευής. Επειδή το έργο της 2ης φάσης είναι κόστους μερικών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ, δηλαδή ξεπερνάει τα όρια της απευθείας ανάθεσης για διαδικαστικούς λόγους θα μπορεί να γίνει μετά το τέλος της φετινής καλοκαιρινής σεζόν, με το πέρας  διαγωνιστικής διαδικασίας και την εγκατάσταση αναδόχου.

Η 2η φάση θα είναι μια εκτεταμένη συντήρηση με αναγκαίες επισκευές που θα βελτιώσει αισθητά την εικόνα του παραλιακού δρόμου και θα εμπεδώσει την αναβάθμιση της περιοχής.

3η φάση

Με την εκπόνηση των μελετών του Master Plan του Λιμένα όπου θα περιλαμβάνεται και θα περιγράφεται το έργο της οριστικής ανάπλασης του παραλιακού δρόμου, και την ολοκλήρωση των τεχνικών και περιβαλλοντικών μελετών και εγκρίσεων για το έργο της οριστικής ανάπλασης, χρονικό διάστημα που όπως προαναφέρθηκε υπολογίζεται στα 4 χρόνια και πλέον, θα δημοπρατηθεί το έργο της οριστικής ανάπλασης που θα συμπληρώσει τις προηγούμενες φάσεις και θα υλοποιήσει όλα όσα απαιτούνται και θα προβλέπει η επικαιροποιημένη αρχιτεκτονική μελέτη με επέκταση κρηπιδωμάτων προς την θάλασσα στα στενά σημεία ώστε να διαμορφωθεί η τελική πλήρως αναβαθμισμένη εικόνα του παραλιακού δρόμου της Ακτής Στυλιανού Κουνδούρου.

Η 3η φάση θα είναι ουσιαστικά η ολοκλήρωση της ανάπλασης του παραλιακού δρόμου που θα συμπληρώσει τις προηγούμενες φάσεις και θα αποτελέσει την αλλαγή εικόνας με κριτήρια βιώσιμης κινητικότητας και ανάπτυξης.  

Επόμενα βήματα

Το Δημοτικό Συμβούλιο θα κληθεί να αποφασίσει σε σύντομο χρόνο από σήμερα όταν κατατεθεί επίσημα η κυκλοφοριακή μελέτη και οι τεχνικές εισηγήσεις, την αναμόρφωση του ΣΒΑΑ, όπου εκτός άλλων θεμάτων θα προτείνουμε την αντικατάσταση στο ΣΒΑΑ του έργου της παραλιακής ανάπλασης με τα έργα ανάπλασης του ιστορικού κέντρου της πόλης του Αγίου Νικολάου και της ανάπλασης της Πλατείας Νεάπολης. Αυτή είναι και μια ευκαιρία να εντάξουμε την Νεάπολη στην στρατηγική του ΒΑΑ η οποία δεν είχε ενταχθεί στην αρχική πρόταση.  

Δεν θα αφήσουμε καμία ευκαιρία αναξιοποίητη. Προχωράμε με υπεύθυνες κινήσεις προς όφελος του τόπου και των συμπολιτών μας».  

Image
Μανώλης Μενεγάκης στο Δημοτικό Συμβούλιο: Δεν θα αφήσουμε να χαθούν τα χρήματα για τον Παραλιακό

 

 

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Λασίθι

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

Στείλε την είδηση