ΚΡΗΤΗ
Λασίθι: Ικανοποίηση στα ξενοδοχεία - "Μετρημένοι" στα έξοδα, οι τουρίστες
Μ. Βαρκαράκης: “Ικανοποιητικά δούλεψαν τα ξενοδοχεία της περιοχής, αν και οι επισκέπτες ήταν φειδωλοί στα έξοδά τους”
Παρ’ ότι οι μήνες Μάιος, Ιούνιος και μέρος του Ιουλίου προδιέθεταν τον επιχειρηματικό κόσμο και τους φορείς ότι η φετινή τουριστική σεζόν θα κινούνταν σε «ρηχά νερά», με όχι ιδιαίτερα υψηλές πληρότητες και γενικώς μέσα σε ένα πεδίο χαρακτηριζόμενο κυρίως από τις λέξεις «περίεργη» και με «πολλές όψεις», το κλείσιμό της φαίνεται πως αντιστρέφει αυτή την τάση.
«Η σεζόν ξεκίνησε δύσκολα, αλλά μετά έστρωσε και στα μέρη μας και σε επίπεδο Κρήτης», δηλώνει σχετικά στην ΑΝΑΤΟΛΗ ο τουριστικός επιχειρηματίας στον Άγιο Νικόλαο Μανώλης Βαρκαράκης, ένας από τους εμπειρότερους παράγοντες του χώρου σε παγκρήτιο και πανελλαδικό επίπεδο, με καλή γνώση της αγοράς. Τα περισσότερα ξενοδοχεία της περιοχής δούλεψαν, όπως τονίζει, ικανοποιητικά, «με εξαίρεση αυτά της Ελούντας, δεν πηγαίνουν τόσο καλά, αφού τους έλειψαν οι ακριβοί πελάτες».
Η σεζόν που σιγά-σιγά οδεύει στο τέλος της, όπως λέει, ήταν πολύ καλή από την άποψη των αφίξεων, «γιατί τα υπόλοιπα θα διερευνηθούν, δεδομένου και του ενεργειακού κόστους των ξενοδοχείων, το κόστος για το προσωπικό μας, αλλά και της διστακτικότητας των πελατών σε πολλά έξοδα κλπ. Ιούλιος αλλά κυρίως Αύγουστος, Σεπτέμβριος και ο Οκτώβριος κύλησαν πολύ ικανοποιητικά. Το ταμείο θα φανεί σε κάθε περίπτωση».
Προβληματίζει η ακρίβεια
Στοιχείο που προβλημάτισε από τη φετινή σεζόν τον κ. Βαρκαράκη είναι η «απροθυμία» των Γερμανών επισκεπτών, μιας αγοράς που αποτελεί βαρόμετρο για το τουριστικό προϊόν της χώρας μας, να ξοδέψουν χρήματα στο 100%, περιοριζόμενοι στα απολύτως απαραίτητα. «Και αυτό ήταν θεωρώ μια προειδοποίηση για το τί έρχεται τα επόμενα χρόνια, με τα υψηλά επιτόκια και τη γενικότερη ακρίβεια και τις πληθωριστικές πιέσεις στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, να δημιουργούν προβλήματα ρευστότητας στον κόσμο».
Μέρα-μέρα
Χαρακτηριστικό της σεζόν που φεύγει αποτέλεσε επίσης, όπως σημειώνει, η γενικότερη αβεβαιότητα και η ευμεταβλητότητα της δυναμικής στις κρατήσεις, τις προσφερόμενες τιμές, τις προσφορές, κλπ, ανεξαρτήτως π.χ. των συμβολαίων που έχουν υπογραφεί με τους ταξιδιωτικούς πράκτορες, κλπ. «Βλέπεις π.χ. ότι δεν πας καλά και κάνεις εκπτώσεις, ανά πάσα στιγμή πρέπει να παρακολουθείς, μερα-μέρα πώς πας και να κάνεις τις ανάλογες διορθωτικές κινήσεις, τίποτα δεν είναι σταθερό», εξηγεί.
«Έλλειψη προσωπικού»
Πρόβλημα και τη φετινή σεζόν αποτέλεσε, σύμφωνα με τον κ. Βαρκαράκη και η έλλειψη σε προσωπικό, «και η κυβέρνηση πρέπει τάχιστα να τρέξει για αυτό το θέμα, δεν γίνεται να θες τουρισμό και να μην έχεις στελέχη. Από τη στιγμή που δεν βρίσκονται Έλληνες, πρέπει να προχωρήσει η λύση των εισαγόμενων εργαζομένων από άλλες χώρες. Οι οικονομικοί μετανάστες και η “αλλεργία” πολλών στην εργασία έχουν επιτείνει το πρόβλημα. Η λύση λοιπόν είναι να κάνεις μια σύμβαση με τον οποιοδήποτε, τον καλείς και είσαι υπεύθυνος για αυτόν. Όσο διαρκεί η σύμβαση με το ξενοδοχείο και είναι ασφαλισμένος στο ΙΚΑ έχει άδεια εργασίας και άδεια παραμονής. Έτσι λειτουργεί όλη η Ευρώπη. Δεν γίνεται π.χ. να μας λένε πάρτε 10 εργαζομένους από το Μπαγκλαντές και 20 από τη Σρι Λάνκα, κλπ. Έτσι το πρόβλημα διαιωνίζεται».
Η εμπόλεμη κατάσταση
Οι ξενοδόχοι αλλά και οι τουριστικοί πράκτορες, πέραν όλων των άλλων, αναφέρει ο κ. Βαρκαράκης, έχουν αναπόφευκτα και το βλέμμα τους στραμμένο στις εξελίξεις στη Μέση Ανατολή. Η «ανάφλεξη» των σχέσεων Ισραήλ-Παλαιστίνης και η εμπόλεμη ζώνη στη Λωρίδα της Γάζας επηρεάζει και τη δυνητική πορεία των κρατήσεων και για τη Μεσόγειο. «Όσο διαρκεί ο πόλεμος στη γειτονιά μας, υπάρχουν και θα υπάρχουν προβλήματα», αναφέρει.