ΚΡΗΤΗ
Κρουαζιέρα - "χρυσάφι" για το Ηράκλειο!
Δεν αφήνουν μόνο ... σκόνη οι επιβάτες κρουαζιέρας, επισημάνθηκε σε ημερίδα με θέμα "Κοινωνικός και Οικονομικός Αντίκτυπος της Κρουαζιέρας στο Ηράκλειο"
Όχι μόνο δίνουν ζωή στο Ηράκλειο αλλά και προσφέρουν στην τοπική οικονομία κάνοντας ψώνια, γευματίζοντας, κάνοντας εκδρομές και ξεναγήσεις σε Μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους. Ο λόγος για τους επιβάτες κρουαζιέρας, ενός είδους τουρισμού που χρόνο με το χρόνο γνωρίζει άνθηση και στο λιμάνι του Ηρακλείου, το οποίο μόνο τον τελευταίο χρόνο προσεγγίστηκε από 254 κρουαζιερόπλοια.
Μάλιστα το λιμάνι του Ηρακλείου έχει ήδη καταχωρηθεί στην Ιστορία, ως το λιμάνι που ξεκίνησε την κρουαζιέρα στην Μεσόγειο εν μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, το 2020.
Τα δεδομένα για το Ηράκλειο ερεύνησε ομάδα υπό τον καθηγητή του τμήματος Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιώς Θάνο Πάλλη και τον αναπληρωτή καθηγητή του τμήματος Διαχείρισης Λιμενων και Ναυτιλίας του ΕΚΠΑ, Γιώργου Βαγγέλα. Η μελέτη πραγματοποιήθηκε μέσω 2.700 ερωτηματολογίων που συμπλήρωσαν επιβάτες από 163 κρουαζιερόπλοια που προσέγγισαν το λιμάνι του Ηρακλείου σε σύνολο 254 συνολικά προσεγγίσεων κατά το διάστημα Μάιος 2023 - Μάιος 2024.
Όπως προκύπτει, το όφελος για την τοπική οικονομία διόλου αμελητέο είναι, με την μέση δαπάνη των επιβατών που αποβιβάζονται και ξοδεύουν στην πόλη για τις λίγες ώρες που μένουν, να ανέρχεται σε 52,8 ευρώ. Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ.Πάλλης, από σύνολο 419.753 επιβατών των κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν το Ηράκλειο κατά το τελευταίο έτος, 331.605 επιβάτες (δηλαδή το 79%) αποβιβάζονται και εξ αυτών το 82,5% δηλαδή 273.574 προβαίνουν σε δαπάνες. Επίσης, από εκείνους που αποβιβάζονται από το πλοίο, το 47% κάνει κάποια εκδρομή και το 53% μένει και κάνει βόλτα στην πόλη.
Οι συνολικές δαπάνες των επιβατών κρουαζιέρας, όπως προέκυψε από την πολύ σημαντική και διαφωτιστική έρευνα, ανέρχονται σε 12.725.031 ευρώ κατά την παραμονή των επιβατών στην πόλη του Ηρακλείου (ψώνια 3,7 εκ. ευρώ, μεταφορές 3,4 εκ ευρώ, γεύματα 2,36 εκ. ευρώ, αξιοθέατα 2,48 εκ. ευρώ), σε 3.464.054 ευρώ κατά τη διάρκεια της εκδρομής και σε 7.678.732 ευρώ για την αγορά της ίδιας της εκδρομής.
Την ίδια ώρα, δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, ενώ η ίδια η κρουαζιέρα αποτελεί διαφήμιση για τον προορισμό καθώς παρατηρείται ότι κάποιος που κατά την επίσκεψή του έχει αποκομίσει θετική εντύπωση για έναν προορισμό, σε δεύτερο χρόνο τον επισκέπτεται εκ νέου για συμβατικό τουρισμό.
Όσο για το φαινόμενο του "υπερτουρισμού", όρος που απαντάται ολοένα και συχνότερα στις μέρες μας, κυρίως στο εξωτερικό, τόσο από τα χείλη του κ.Φλουρή όσο και του κ.Παπαδάκη εκφράστηκε η πεποίθηση ότι η Κρήτη δεν αντιμετωπίζει "υπερτουρισμό", αλλά πάσχει λόγω κακής κατανομής χωρικής και χρονικής, κάτι που μπορεί να λυθεί με σχεδιασμό.
Το Who is who των επιβατών κρουαζιέρας στο Ηράκλειο
- Αμερικανοί (46%)
- Άνω των 60 ετών (60%)
- Ειδόσημα άνω των 50.000 ευρώ ετησίως (82%)
- Συχνοί χρήστες κρουαζιέρας (87%)
Η Διευθύντρια ανατολικής Μεσογείου της CLIA, Μαρία Δεληγιάννη, μιλώντας για το μέλλον του τουρισμού κρουαζιέρας ανέφερε ότι μόνο φέτος στην αγορά αναμένονται 8 νέα κρουαζιερόπλοια τα οποία όλα κατασκευάζονται στην Ευρώπη, ενώ ως το 2028 θα έχουν κατασκευαστεί 56 νέα, συνδράμοντας με 40 δισ. δολάρια στην ευρωπαϊκή οικονομία.
Κατά την έναρξη της ημερίδας που φιλοξενήθηκε σε γνωστό ξενοδοχείο του Ηρακλείου, ο πρόεδρος του ΟΛΗ, Γ.Βαρδαβάς σημείωσε την ανοδική πορεία της κρουαζιέρας στο Ηράκλειο κατά την τελευταία τριετία, αποδίδοντάς την τόσο στις προσπάθειες του Οργανισμού και του διευθύνοντος συμβούλου Μηνά Παπαδάκη, όσο και στην πολύτιμη συνδρομή των συνεργατών και των εμπλεκόμενων φορέων.
Ο γ.γ. Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής Μ.Κουτουλάκης έκανε λόγο για ένα θετικό μετασχηματισμό ο οποίος εξελίσσεται στον λιμένα του Ηρακλείου, ενώ υπογράμμισε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός, ως ειδική μορφή τουρισμού έχει άμεση αλλά και έμμεση επίδραση. Ο ίδιος πρόσθεσε, δε, ότι ο τουριστικός σχεδιασμός "περνάει" μέσα από την θάλασσα.
Ο γ.γ. του Υπουργείου Τουρισμού Μύρων Φλουρής, μεταφέροντας τα λόγια της υπουργού Όλγας Κεφαλογιάννη εξήρε την επιστημονική τεκμηρίωση που παρέχει η μελέτη του Πανεπιστημίου Πειραιώς περί των άμεσως και έμμεσως επιδράσεων του τουρισμού κρουαζιέρας, σημειώνοντας ότι είναι απαραίτητο το μέτρο στην ανάπτυξη, με κριτήρια την προστασία του περιβάλλοντος και της ταυτότητας των προορισμών.
Ο βουλευτής Ηρακλείου Μάξιμος Σενετάκης που μάλιστα αύριο θα είναι ο εισηγητής στη Βουλή του νομοσχεδίου για την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης του λιμανιού, ανέφερε πως ο κοινωνικός και όχι μόνο ο οικονομικός αντίκτυπος θα είναι στην "καρδιά" της πολιτικής για την λειτουργία του λιμανιού και με το νέο καθεστώς διαχείρισης.
Ο αντιπεριφερειάρχης Ηρακλείου Νίκος Συριγωνάκης σημείωσε την κρισιμότητα της ανάδειξης των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της Κρήτης, των ποιοτικών προϊόντων και υπηρεσιών προς όφελος της Κρουαζιέρας και του Τουρισμού, εν γένει.
Από την πλευρά του ο αντιδήμαρχος Οικονομικών και Τουρισμού Ηρακλείου, Γιώργος Αγριμανάκης περιέγραψε την προσέγγιση του δήμου για το Ηράκλειο ως προορισμό. Όπως είπε, στόχος είναι "το Ηράκλειο να μπει στο "κάδρο" ως πόλη city break 365 ημερών".
Εκ μέρους των Μινωικών Γραμμών και του Ομίλου Grimaldi, ο κ.Παπαγεωργίου υπογράμμισε την θέση του Ομίλου υπέρ της κρουαζιέρας και τον στόχο για την προσέγγιση ακόμη περισσότερων κρουαζιερόπλοιων.
Ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΗ, Μηνάς Παπαδάκης κάνοντας μια εισαγωγή για τον Τουρισμό Κρουαζιέρας προέβη σε μια αναδρομή στο 1835, οπότε πραγματοποιήθηκε η πρώτη κρουαζιέρα παγκοσμίως, από την Αγγλία με προορισμό την Μεσόγειο. Στην Ελλάδα, η Κρουαζιέρα ξεκίνησε μέσα στη 10ετία του '50, αρχικά με ξένα ταξιδιωτικά γραφεία που ναύλωναν ελληνικά πλοία για περιηγήσεις στην ανατολική Μεσόγειο.
Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και το Ηράκλειο