Κορίτσια παπαδάκια και στην Κρήτη- Τι λέει στο Cretalive ο καθηγητής τους

Μαρία Αγαπάκη
Μαρία Αγαπάκη

Με αφορμή τον θόρυβο που προκάλεσε η σχετική απόφαση ιερέα στην Αθήνα

Σάλος έχει προκληθεί τις τελευταίες ημέρες με την απόφαση της Εκκλησίας της Ελλάδος να θέσει σε αργία τον εφημέριο του Αγίου Νικολάου Ραγκαβά, στην Πλάκα, π. Αλέξανδρο Καριώτογλου επειδή έντυσε παπαδάκια κάποια κορίτσια.

Πολλοί είναι οι θεολόγοι και καθηγητές Πανεπιστημίων Θεολογίας οι οποίοι με άρθρα τους στον Τύπο ή παρεμβάσεις τους μέσα από τα social media εκφράζουν την συμπαράσταση τους στον π. Αλέξανδρο και δηλώνουν ότι δεν προβλέπεται ανάλογη απαγόρευση στα Πατερικά Κείμενα και τους Ιερούς Κανόνες.

koritsia papadakia

Ταυτόχρονα υπενθυμίζουν ότι πολλές γυναίκες διακονούν καθημερινά σε ναούς σε όλη τη χώρα καθώς και στα γυναικεία μοναστήρια. Κορίτσια παπαδάκια έχουν ντυθεί όμως και σε ενορία της Κρήτης και, μάλιστα, στον Μητροπολιτικό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου, στα Χανιά, λίγες ημέρες πριν τα Χριστούγεννα του 2022!

Για το θέμα μας μιλάει ο κ. Χρήστος Φραδέλλος, θεολόγος εκπαιδευτικός στο Πειραματικό Γυμνάσιο Χανίων: «Πλησίαζαν τα Χριστούγεννα και σκέφθηκα ότι τα περισσότερα παιδιά συνήθως δεν μετέχουν στη Θεία Λειτουργία με τις οικογένειες τους. Ο εκκλησιασμός προβλέπεται και από τον Κανονισμό Λειτουργίας των Σχολείων και δεν είναι κάτι πρωτοφανές, απλά φροντίζουμε να μην έχει υποχρεωτικότητα. Οι μαθητές που δεν επιθυμούν να μετέχουν παραμένουν στο σχολείο και συμμετέχουν στα μαθήματα ενός άλλου τμήματος της ίδιας τάξης. Για παράδειγμα δε θα πάει όλη η Α’ Γυμνασίου για εκκλησιασμό αλλά μόνο 1-2 τμήματα τη φορά» σημειώνει στο Cretalive ο κ. Φραδέλλος.

«Σκεφθήκαμε, λοιπόν, να συμμετέχουν τα παιδιά πιο ενεργά στη Θεία Λειτουργία γι’ αυτό και, αφού πήραμε την ευλογία του μητροπολίτη μας κκ. Δαμασκηνού και με τη σύμφωνη γνώμη και συμμετοχή του προϊστάμενου του Καθεδρικού Ναού, π. Ευτυχίου Πετράκη, τελέσαμε τη Θεία Λειτουργία έξω από το Ιερό, στο Σολέα, (φανταστείτε το σαν να είναι το τέμπλο αόρατο).

koritsia papadakia2

Τα παιδιά είχαν βιβλιαράκια με την Θεία Λειτουργία σε αρχαίο κείμενο και μετάφραση και όταν χάνονταν τους έκανα νοήματα σε ποια σελίδα βρισκόμαστε στο λειτουργικό σημείο μέσα στο κείμενο ώστε να το ξαναβρίσκουν» εξηγεί ο ίδιος.

Επίσης, σε συγκεκριμένα κομβικά σημεία του μυστηρίου, ο π. Ευτύχιος, εξηγούσε τι ακριβώς τελούμε και πως το τελούμε. Επίσης σκεφθήκαμε τα παιδιά να συμμετέχουν με το να ψάλλουν. Οι ψάλτες ήταν πολύ ευγενικοί και έδωσαν χώρο στα παιδιά να ψάλλουν μαζί τους. Η μη ενεργός συμμετοχή είναι βασικός λόγος α-ταξίας ακόμα και μέσα στην τάξη. Το ίδιο κάναμε λοιπόν και στη Θεία Λειτουργία.. Επίσης, μετά την ανάγνωση του Ευαγγελίου στα αρχαία ελληνικά, το διαβάσαμε και σε νεοελληνική μετάφραση, ώστε να είναι κατανοητό από όλους. Στο πλαίσιο αυτό αποφασίστηκε να ντυθούν δύο αγόρια και δύο κορίτσια παπαδάκια, ως βοηθοί του ιερέα στη Θεία Λειτουργία, τα οποία δεν μπήκαν στο ιερό καθώς, όπως είπαμε, η τέλεση της Θ. Λειτουργίας έγινε έξω από αυτό».

Στο σημείο αυτό ο καθηγητής επιθυμεί να τονίσει ιδιαίτερα ότι «τα παιδιά – αγόρια και κορίτσια - δεν μπήκαν στο ιερό όχι επειδή δεν μπορούσαν να μπουν (πράγμα για το οποίο θα αρκούσε η άδεια και ευχή του λειτουργού ιερέα, όπως άλλωστε συμβαίνει σε κάθε λειτουργική πράξη με τα παπαδάκια) αλλά για να έχουν οπτική επαφή όλοι στα τελούμενα και άρα πιο ουσιαστική συμμετοχή.

koritsia papadakia3

«Δεν έχει σημασία αν ήμασταν μέσα στο ιερό ή όχι. Είναι πραγματικά δευτερεύον στοιχείο. Σημασία έχει η ανταπόκριση από τα παιδιά. Δίνουμε ευκαιρίες και αφορμές στα παιδιά να προσεγγίσουν την Εκκλησία με ένα τρόπο ελεύθερο και βιωματικό. Από εκεί και πέρα αν θέλουν να συνεχίσουν είναι θέμα δικό τους και των οικογενειών τους. Εμείς μάθημα κάνουμε, όχι προσηλυτισμό. Άλλωστε, αν θέλουμε να είμαστε ρεαλιστές, το εκκλησιαστικό βίωμα είναι δομικό στοιχείο της ευρωπαϊκής μας ταυτότητας. Το Ευαγγέλιο καθόρισε τον δυτικό πολιτισμό και το μάθημα των Θρησκευτικών δίνει αφορμή στους μαθητές να εντρυφήσουν και να έρθουν σε επαφή με την εκκλησιαστική εμπειρία, η οποία, κατά τη γνώμη μου, είναι μια πρόταση ζωής τόσο παραδοσιακή όσο και μοντέρνα. Ο δυτικός πολιτισμός έχει τις πηγές του στον ελληνικό, τον ρωμαϊκό και τον χριστιανικό πολιτισμό. Η Αθήνα, η Ρώμη και η Ιερουσαλήμ είναι η κοινή μας κληρονομιά», καταλήγει ο καθηγητής.

 

Δείτε επίσης:

Σε αργία ιερέας που έκανε «παπαδάκια» δύο κορίτσια

Σάλος με τον ιερέα που έντυσε «παπαδάκια» δύο κορίτσια

 

 

Διαβάστε περισσότερες ειδήσεις από την Κρήτη και τα Χανιά

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ