ΚΡΗΤΗ
Κοινοβουλευτική Παρέμβαση της Κ. Σπυριδάκη για το πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός ΑμΕΑ» και τον φημολογούμενο αποκλεισμό της Κρήτης
Ερώτηση της Κ. Σπυριδάκη για το Πρόγραμμα "Προσωπικός Βοηθός ΑμεΑ"
Τις δυσλειτουργίες και τις αδικίες του Προγράμματος «Προσωπικός Βοηθός των Ατόμων με Αναπηρία» έφερε στη Βουλή η Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Λασιθίου, κα Κατερίνα Σπυριδάκη, με Ερώτηση και Αίτηση για Κατάθεση Εγγράφων που υπέβαλε προς το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και το Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας. Την εν λόγω Κοινοβουλευτική Πρωτοβουλία της Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, κας Κατερίνας Σπυριδάκη, υποστηρίζουν και συνυπογράφουν οι παρακάτω Βουλευτές: κα Ελένη Βατσινά – Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Φραγκίσκος Παρασύρης – Βουλευτής Ηρακλείου, κ. Εμμανουήλ Χνάρης – Βουλευτής Ρεθύμνης, κ. Γεώργιος Μουλκιώτης – Βουλευτής Βοιωτίας και η κα Αικατερίνη Καζάνη – Βουλευτής Ευβοίας.
Όπως αναφέρει στην ερώτησή της η κ.Σπυριδάκη:
Το συγκεκριμένο πιλοτικό πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανεξάρτητη διαβίωση των Ατόμων με Αναπηρία (ΑμεΑ) και στην αποτελεσματική ένταξή τους στην κοινωνία, διασφαλίζοντας τόσο για τα ίδια τα ΑμεΑ όσο και για τις οικογένειές τους μία υψηλής ποιότητας ζωή, μειώνοντας τον κίνδυνο περιθωριοποίησης και ιδρυματοποίησής των πρώτων. Το πρόγραμμα αφορά 2.250 ΑμεΑ, εκ των οποίων τα 1.250 βρίσκονται στην Περιφέρεια, και χρηματοδοτείται με 42 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) της Ε.Ε. και η μετέπειτα πανελλαδική του εφαρμογή θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ με 320 εκατομμύρια ευρώ.
Δυστυχώς, όμως, υπάρχουν κάποιες αδικίες και παραλείψεις που δημιουργούν ένα περιβάλλον διακρίσεων εις βάρος των ΑμεΑ και των οικογενειών τους και πλήττει τόσο την αξιοπιστία όσο και την αποτελεσματικότητά του.
Για την υπαγωγή στο εν λόγω πιλοτικό πρόγραμμα επιλέξιμοι είναι μόνο άτομα ηλικίας 16 έως 65 ετών με πιστοποιημένη αναπηρία (κινητική, νοητική, αναπτυξιακή ή αισθητηριακή). Με την εν λόγω διάταξη σημειώνεται ένας αποκλεισμός δύο ευαίσθητων ηλικιακών κατηγοριών και μία διακρίνουσα μεταχείριση εις βάρος αυτών των δύο ηλικιακών ομάδων, δεδομένου ότι δεν υπάρχει κανένα άλλο εν ισχύ αντίστοιχο πρόγραμμα από το οποίο θα μπορούσαν να ωφεληθούν. Η διάκριση αυτή έρχεται σε αντίθεση τόσο με τις αρχές και τον σκοπό της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρία, του Συμφώνου για τα Δικαιώματα του Παιδιού, όσο και της Στρατηγικής της Ε.Ε. για τα Δικαιώματα των ΑμεΑ 2021-2030.
Στην ίδια κατεύθυνση, υφίσταται και ο αποκλεισμός των συγγενικών προσώπων των ΑμεΑ από το πρόγραμμα, δεδομένου ότι «δεν επιτρέπεται η παροχή Προσωπικής Βοήθειας από πρόσωπο που συνδέεται με τον Ωφελούμενο με σχέση γάμου, συμφώνου συμβίωσης, συγγένεια α’ ή β’ βαθμού». Ένας άδικος αποκλεισμός που δεν έχει καμία απολύτως επαφή με την πραγματικότητα, καθώς έτσι και αλλιώς, κατά την πλειοψηφία των περιπτώσεων, οι συγγενείς των ΑμεΑ είναι εκείνοι που τους βοηθούν μέχρι τώρα.
Επιπρόσθετα, η διαδικασία επιλογής των ΑμεΑ γίνεται βάσει ενός αλγορίθμου που στηρίζεται σε ποσοστώσεις ανά είδος αναπηρίας και κοινωνικά και εισοδηματικά κριτήρια, και φαίνεται πως απέκλεισε άτομα με μεγάλο ποσοστό αναπηρίας και ιδιαίτερα τις ομάδες με πολλαπλές αναπηρίες.
Επιπλέον, ο αρχικώς προβλεπόμενος μισθός των Προσωπικών Βοηθών μειώθηκε από τα 1.600 € στα 1.200 € μικτά, καθιστώντας το εν λόγω πρόγραμμα λιγότερο ελκυστικό για τους εργαζόμενους και με αυτόν τον τρόπο οι ίδιοι οι ωφελούμενοι είναι εκείνοι εν τέλει που θα επωμιστούν το επιπλέον κόστος της διαφοράς για να καλύψουν τις οικονομικές απαιτήσεις των Προσωπικών Βοηθών. Σαν μην έφτανε αυτό, πολυάριθμες είναι και οι καταγγελίες εργαζομένων για μη απόδοση των νόμιμων ενσήμων με συνέπεια χιλιάδες εργαζόμενοι να μένουν χωρίς ασφαλιστική ικανότητα.
Άλλο ένα στοιχείο που καταδεικνύει τον «απλοϊκό» σχεδιασμό του Προγράμματος είναι το γεγονός ότι δεν έχουν συμπεριληφθεί παράμετροι όπως βοηθήματα (αμαξίδιο, γερανάκια, ειδικά κρεβάτια, οικονομικά βοηθήματα κ.α.), παροχές για να γίνει προσβάσιμη η κατοικία των Ατόμων με Αναπηρία, τα οποία είχαν καταργηθεί κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Η κρατική αρωγή, όπως πάντα, αρχίζει και τελειώνει, στην «υπόδειξη» της ατομικής ευθύνης και σε μία πρακτική μετάθεσης ευθυνών.
Το πιο σημαντικό, όμως, είναι οι πολυάριθμες καταγγελίες ατόμων με αναπηρία από την Περιφέρεια της Κρήτης, σύμφωνα με τις οποίες κατά την ολοκλήρωση της κλήρωσης της 2ης φάσης του Προγράμματος και τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων παρατηρήθηκε πως η Περιφέρεια της Κρήτης δε συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα. Μάλιστα, βάσει μαρτυριών και των απαντήσεων που έδωσαν οι διαχειριστές του Κέντρου Εξυπηρέτησης του Προγράμματος φημολογείται πως η Κρήτη δεν πρόκειται να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα πριν το 2025 (!).
Δεδομένων όλων αυτών οι Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής καλούν τις Υπουργούς να απαντήσουν στα παρακάτω κρίσιμα ερωτήματα και ταυτόχρονα να καταθέσουν τα σχετικά στοιχεία που απεικονίζουν τον συνολικό αριθμό των Προσωπικών Βοηθών και των Ωφελούμενων του Προγράμματος που επιλέχτηκαν ανά Περιφέρεια και ανά Νομό κατά τη β’ φάση του Προγράμματος.
- Σε ποιες ενέργειες σκοπεύετε να προβείτε για να διορθώσετε την απαράδεκτη ηλικιακή διάκριση με τον αποκλεισμό δύο ευαίσθητων ηλικιακών ομάδων από το Πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για ΑμεΑ»; Προτίθεστε να διευρύνετε το ηλικιακό φάσμα 16-65 ώστε να συμπεριληφθούν όλες οι ηλικιακές ομάδες στο Πρόγραμμα;
- Σε ποιες διορθωτικές ενέργειες θα προβείτε για τις άνω αναφερόμενες αδικίες εις βάρος των εργαζομένων Προσωπικών Βοηθών;
- Πώς σκοπεύετε να καταστήσετε το Πρόγραμμα «Προσωπικός Βοηθός για τα ΑμεΑ» πιο ελκυστικό, πιο δίκαιο και πιο αποτελεσματικό;
- Σκοπεύετε να άρετε τον άδικο αποκλεισμό των συγγενών των Ατόμων με Αναπηρία από το Πρόγραμμα του Προσωπικού Βοηθού των ΑμεΑ;
- Προτίθεστε να εφαρμόσετε στο Πρόγραμμα κριτήρια προτεραιότητας με βάση τη σοβαρότητα της αναπηρίας και την αμεσότερη ανάγκη βοήθειας;
- Έχετε προβεί σε αξιολόγηση της α’ φάσης του Προγράμματος; Αν ναι, ποια τα αποτελέσματα και ποιες οι βελτιώσεις ή οι προσθήκες που έλαβαν χώρα κατά τη β’ φάση του Προγράμματος;
- Ποιος είναι ο συνολικός αριθμός των Προσωπικών Βοηθών και των Ωφελούμενων που επιλέχτηκαν ανά Περιφέρεια και ανά Νομό κατά τη β’ φάση του Προγράμματος;