ΚΡΗΤΗ
Κοινή Ερώτηση Βουλευτών του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής για το κλείσιμο των Σχολών στην Κρήτη
Κατέθεσαν μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του κόμματος
Ερώτηση προς τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, κατέθεσαν μέλη της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ – Κινήματος Αλλαγής για το ζήτημα της κατάργησης των έξι τμημάτων του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) Κρήτης, με έδρα το Ηράκλειο και Τμήματα σε όλη την περιφέρεια.
Στην ερώτηση που συνυπογράφουν οι βουλευτές κ. Χνάρης Εμμανουήλ (Ρεθύμνου), κ. Παραστατίδης Στέφανος (Κιλκίς), κα. Βατσινά Ελένη (Ηρακλείου), κ. Παρασύρης Φραγκίσκος (Ηρακλείου) και κα. Σπυριδάκη Αικατερίνη (Λασιθίου), καλούν τον κ. Πιερρακάκη όχι μόνο να απαντήσει σε κρίσιμα ερωτήματα αναφορικά με τη δεδηλωμένη πρόθεση του Υπουργείου να καταθέσει σχέδιο νόμου με το οποίο θα καταργούνται έξι τμήματα του ΕΛΜΕΠΑ, μεταξύ των οποίων και αυτό της Φυσικοθεραπείας της Ιεράπετρας, αλλά και να διευκρινίσει τα κριτήρια βάσει των οποίων λήφθηκε αυτή η απόφαση. Επιπρόσθετα, τονίζουν την παντελή έλλειψη διαλόγου από τη μεριά του Υπουργείου και υπογραμμίζουν την άρρηκτη σύνδεση αυτών των σχολών με τον πολιτισμό, τη γεωργική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού, και αιτούνται την άμεση αναστολή αυτής της απόφασης.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
«Αιφνιδίως ενημερωθήκαμε ότι με σχέδιο νόμου που επεξεργάζεται το Υπουργείο σας, είναι πιθανή η κατάργηση των 6 νέων τμημάτων του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου με έδρα το Ηράκλειο Κρήτης (ΕΛΜΕΠΑ) και με παραρτήματα σε ολόκληρη την Περιφέρεια Κρήτης.
Τα υπό κατάργηση τμήματα τα οποία είναι τα ακόλουθα:
α) Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων (Ηράκλειο)
β) Μηχανικών Βιοιατρικής (Ηράκλειο)
γ) Μουσικών Σπουδών (Ρέθυμνο)
δ) Επιστημών Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (Αγ. Νικόλαος)
ε) Φυσικοθεραπείας (Ιεράπετρα)
στ) Χημικών Μηχανικών (Χανιά),
είχαν ιδρυθεί σύμφωνα με το ν. 4610/2019 και εν συνεχεία τέθηκαν σε προσωρινή αναστολή λειτουργίας σύμφωνα με το νόμο 4653/2020.
Επιπλέον, το Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για τη χρονική περίοδο 2022-2025 είχε εκπονήσει Στρατηγικό Σχέδιο για την ανάπτυξη και λειτουργία των ανωτέρω τμημάτων, το οποίο συνόδευαν και σχετικές μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Ωστόσο, αν και οι σχετικοί φάκελοι κατατέθηκαν στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) τον Ιούνιο του 2021, μέχρι και σήμερα ουδόλως έχει υπάρξει απάντηση, είτε από την ΕΘΑΑΕ είτε από το Υπουργείο σας. Πρέπει να επισημανθεί ότι, ορισμένα από τα Τμήματα αυτά συνδέονται άρρηκτα με τον πολιτισμό και τη γεωργική και οικονομική ανάπτυξη του νησιού μας (προϊόντα μας όπως είναι το κρητικό ελαιόλαδο αποτελούν τη βάση της μεσογειακής διατροφής), όπως είναι το Τμήμα Μουσικών Σπουδών και Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων, αντίστοιχα.
Επιπλέον, προβαίνετε και στην κατάργηση του Τμήματος Μηχανικών Βιοιατρικής, εκ των ελαχίστων στην Ελλάδα, που πραγματεύεται την επιστήμη του 21ου αιώνα που είναι η νανομηχανική και κατ’ επέκταση η νανοβιοτεχνολογία και η νανοιατρική. Παράλληλα, το Ίδρυμα είχε έρθει σε επαφή με τους αρμόδιους φορείς, για ζητήματα που αφορούσαν τη χωροθέτηση και τη στέγαση του. Έχουν ήδη προχωρήσει συμφωνίες για τις απαιτούμενες εκτάσεις καθώς και για την εκπόνηση και χρηματοδότηση των απαιτούμενων μελετών έργων. Λόγω των συμφωνιών αυτών, οι Δήμοι Ρεθύμνης και Αγ. Νικολάου προέβησαν σε παραχώρηση εκτάσεων για τη στέγαση των τμημάτων και την ανέγερση φοιτητικών εστιών
και λοιπών υποδομών.
Επειδή ορισμένα εκ των καταργούμενων τμημάτων συνδέονται άρρηκτα με την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη του νησιού μας αλλά και με την προαγωγή της επιστήμης γενικότερα.
Επειδή έχουν ήδη προχωρήσει τα απαραίτητα έργα τη στέγαση των εν λόγω τμημάτων και την ανέγερση φοιτητικών εστιών και λοιπών υποδομών.
Επειδή η κατάργηση τους δεν μπορεί να αποτελεί μονομερή ενέργεια σας αλλά προϊόν διαλόγου.
Ερωτάσθε, λοιπόν, κ. Υπουργέ:
1) Ποια τα ακαδημαϊκά κριτήρια και ποιες οι μελέτες βιωσιμότητας και σκοπιμότητας πιθανής κατάργησης των τμημάτων αυτών;
2) Η μελέτη τεκμηρίωσης για την κατάργηση τους θα αποδεικνύει τη μη εξυπηρέτηση συγκεκριμένων κοινωνικών αναγκών για την ανάπτυξη της ανώτατης εκπαίδευσης;
3) Τεκμηριώνεται επιστημονικά ότι τα πιθανώς καταργούμενα τμήματα δεν προάγουν την έρευνα και τη διδασκαλία στα αντίστοιχα γνωστικά πεδία;
4) Με ποιο κριτήριο καταργείτε συγκεκριμένα τμήματα ειδικά από την Κρήτη που σχετίζονται με τον πολιτισμό και την προαγωγή της γεωργικής και οικονομικής ανάπτυξης, όπως είναι το Τμήμα Μουσικών Σπουδών και το Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων;»