ΚΡΗΤΗ
Καλογερής προς Κεραμέως: Τριθέσια και τετραθέσια σχολεία εν έτει 2022 ... όπως στην μετεμφυλιοπολεμική Ελλάδα
Επιστολή του Αντιπεριφερειάρχη Χανίων στην Υπουργό Παιδείας σχετικά με τον λειτουργικό υποβιβασμό σχολείων της Π.Ε. Χανίων
Επιστολή προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως απέστειλε ο Αντιπεριφεριεάρχης Χανίων κ. Νίκος Καλογερής, με θέμα τον λειτουργικό υποβιβασμό Δημοτικών Σχολείων και Νηπιαγωγείων στην Περιφερειακή Ενότητα Χανίων, όπου διατυπώνεται το κοινό αίτημα του Αντιπεριφερειάρχη και των Δημάρχων της Π.Ε. Χανίων για να μην εφαρμοστεί η σχετική απόφαση, και παράλληλα ζητείται δια ζώσης συνάντηση με την Υπουργό σχετικά με το θέμα αυτό.
Η επιστολή αναφέρει αναλυτικά τα παρακάτω :
«Αξιότιμη κυρία Υπουργέ,
Σχετικά με την 7506/06.07.2022 Απόφαση της Δ/νσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Χανίων και σε εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, σύμφωνα με την οποία προκύπτει λειτουργικός υποβιβασμός για 28 Δημοτικά Σχολεία και 43 Νηπιαγωγεία στην ΠΕ Χανίων, σας αναφέρουμε τα παρακάτω, προκειμένου να καταστείτε γνώστης όλων των παραμέτρων του θέματος:
Οι λειτουργικές μεταβολές που αφορούν στην υποβάθμιση σχολικών μονάδων, πραγματοποιούνται λόγω μείωσης των τμημάτων με αποκλειστικό κριτήριο τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα τα σχολεία να μετατρέπονται από 6θέσια σε 4θέσια, ή και σε 3θέσια ακόμα ανά περίπτωση. Όσον αφορά στα νηπιαγωγεία, ο αριθμός 1 νηπιαγωγού ανά 25 νήπια, δεν επιτρέπει στα παιδιά να αποκομίσουν απολύτως τίποτα από αυτή την βαθμίδα της εκπαίδευσης.
Στην συντριπτική τους πλειοψηφία, τα σχολεία αυτά ευρίσκονται εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων, ορισμένα δε εξ αυτών ευρίσκονται σε απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές (π.χ. Βουβά Δ. Σφακίων, Καντάνου Δ. Καντάνου – Σελίνου, Ασή Γωνιάς Δ. Αποκορώνου), ή φοιτούν σε αυτά μαθητές που μεταφέρονται από απομακρυσμένες και δυσπρόσιτες περιοχές (π.χ. Δραπανιά Δ. Κισσάμου).
Οι γονείς στις περιοχές αυτές δεν μπορούν να αποδεχθούν σε καμιά περίπτωση ότι η επιλογή τους να κατοικήσουν εκτός των μεγάλων αστικών κέντρων τιμωρείται με κατάργηση των ίσων ευκαιριών για τα παιδιά τους και με παροχή παιδείας κατώτερης ποιότητας για αυτά. Αισθάνονται ενοχές και σχεδιάζουν μετοίκηση στα αστικά κέντρα του νομού, προκειμένου να μην κατηγορηθούν αργότερα από τα ίδια τα παιδιά τους ότι αποδέχθηκαν μοιρολατρικά την κατάσταση που διαμορφώθηκε, χωρίς να αντιδράσουν. Αντιλαμβάνεστε ασφαλώς τις επιπτώσεις από μια τέτοια γενικευμένη αντίδραση. Όχι μόνο θα οδηγήσει σε περαιτέρω υποβάθμιση έως και κλείσιμο αυτών των σχολικών μονάδων, αλλά θα υπονομεύσει στην πράξη όλες τις πολιτικές αποκέντρωσης και ενδυνάμωσης των αγροτικών περιοχών.
Χωρίς καμία διάθεση να αγνοήσουμε την ισχύουσα νομοθεσία η οποία ψηφίσθηκε από την Βουλή των Ελλήνων κάτω από συγκεκριμένες χρονικές και οικονομικοκοινωνικές συγκυρίες, θεωρούμε ότι ο αριθμός των μαθητών ως μοναδικό κριτήριο για την ανάπτυξη ή τη μείωση των τμημάτων σε σχολικές μονάδες φανερώνει έλλειψη έμπνευσης και οράματος για την ανάπτυξη της υπαίθρου.
Η λειτουργία εν έτει 2022 – 2023 τριθέσιων και τετραθέσιων σχολείων, παραπέμπει συνειρμικά σε άλλες εποχές και συγκεκριμένα στην μετεμφυλιοπολεμική Ελλάδα, τότε που η ύπαιθρος ερημώνονταν λόγω της εσωτερικής και εξωτερικής μετανάστευσης, στην προσπάθεια των ανθρώπων να επιβιώσουν. Επομένως είναι άδικο κατά την ταπεινή μας άποψη, σε μια περίοδο που γίνεται προσπάθεια για ριζική αναδιάρθρωση της παιδείας όλων των βαθμίδων, να χρεωθείτε πολιτικά αλλά και να συνδεθείτε εσείς προσωπικά με μια τόσο συντηρητική επιλογή.
Στην περίπτωση δε που τμήματα ή και ολόκληρα σχολεία κλείσουν, το κόστος που θα δαπανηθεί για την μεταφορά των μαθητών σε όμορες μονάδες θα είναι πολλαπλάσιο από την αμοιβή ενός ή δύο εκπαιδευτικών. Τα παιδιά που φοιτούν στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση δυσκολεύονται ήδη πολύ με τη χρονοβόρα μετακίνησή τους από και προς το σχολείο, πόσο μάλλον αν κληθούν να φοιτήσουν σε ακόμα πιο απομακρυσμένη εκπαιδευτική μονάδα. Για παράδειγμα, σε περίπτωση που κλείσει σχολική μονάδα ή τάξη στο Δ. Καντάνου-Σελίνου θα υπάρξουν παιδιά τα οποία θα πρέπει να διανύουν κατ’ ελάχιστο 19 χιλιόμετρα περισσότερα από ότι διανύουν σήμερα (κάποια από αυτά διανύουν ήδη από 10 – 13 χλμ σήμερα) για να φτάσουν σε σχολική μονάδα. Θεωρείστε δεδομένο ότι κάτι αντίστοιχο συμβαίνει σε όλες τις μη αστικές εκπαιδευτικές μονάδες των στους Δήμους της Π.Ε. Χανίων.
Μετά από την παράθεση των παραπάνω και πριν γενικευθεί με νέες αποφάσεις και από άλλους επισπεύδοντες Δ/ντες Πρωτοβάθμιας σε όλη την Ελλάδα, με αποτέλεσμα να διογκωθεί το πρόβλημα μαζί με την αγανάκτηση γονέων και μαθητών, σας παρακαλούμε θερμά να σκύψετε στο σοβαρό αυτό ζήτημα και να δώσετε λύση με τέτοιο τρόπο, που να προστατεύεται και η εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά και το δικαίωμα των μαθητών μας για ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση.
Το παρόν αποτελεί κοινό αίτημα Αντιπεριφέρειας Χανίων και Δήμων Π.Ε. Χανίων.
Επιθυμία μας είναι να σας εκθέσουμε τις απόψεις μας και δια ζώσης και για το σκοπό αυτό είμαστε έτοιμοι να σας συναντήσουμε στο Υπουργείο σας στο αμέσως επόμενο διάστημα.»
Δείτε επίσης:
"Όχι" από το Δημοτικό Συμβούλιο Πλατανιά για τις συγχωνεύσεις σχολικών τμημάτων
Στο επίκεντρο οι υποβιβασμοί των σχολικών μονάδων του Δήμου Πλατανιά
Στη Βουλή το αίτημα των γονιών για μη υποβάθμιση κανενός σχολείου