ΚΡΗΤΗ
Ηλεκτρονικό μάτι για την οδική ασφάλεια στον τουριστικό Δήμο Πλατανιά
Η επιλογή του συγκεκριμένου οδικού τμήματος δεν είναι τυχαία, όπως εξηγεί ο δήμαρχος Πλατανιά, καθώς παρουσιάζει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο κυρίως το καλοκαίρι λόγω του τουρισμού, ενώ αποτελεί και τον μόνο δρόμο που συνδέει το βόρειο παραλιακό μέτωπο των Χανίων.
Με στόχο να αυξηθεί ο δείκτης της οδικής ασφάλειας και να ευαισθητοποιηθούν οι οδηγοί στην ανάγκη τήρησης των κανόνων του ΚΟΚ, ο δήμος Πλατανιά προχώρησε στην τοποθέτηση συστημάτων προειδοποίησης υπέρβασης ορίων και ενημέρωσης ταχύτητας σε σημεία που έχουν κριθεί ως σημεία υψηλής επικινδυνότητας στα όρια της κοινότητας Πλατανιά επί της ΠΕΟ Χανίων-Κισσάμου.
Η επιλογή του συγκεκριμένου οδικού τμήματος δεν είναι τυχαία, όπως εξηγεί στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο δήμαρχος Πλατανιά καθώς παρουσιάζει μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο κυρίως το καλοκαίρι λόγω του τουρισμού, ενώ αποτελεί και τον μόνο δρόμο που συνδέει το βόρειο παραλιακό μέτωπο των Χανίων.
Ψηφιακή ασφάλεια
Το παραπάνω ηλεκτρονικό σύστημα ενημέρωσης και η εγκατάσταση των ψηφιακών επιγραφών για τον υπολογισμό της ταχύτητας οχήματος πραγματοποιήθηκε με τη χρησιμοποίηση συστημάτων με τη μεγαλύτερη ακρίβεια μέτρησης και σύμφωνα με τις πιο σύγχρονες μεθόδους της τεχνολογίας. Συγκεκριμένα τοποθετήθηκαν δύο συστήματα απαρτιζόμενα από μεταλλικό ιστό που φέρουν μηχανισμό υπολογισμού ταχύτητας οχημάτων τα οποία είναι ενεργειακά αυτόνομα με χρήση φωτοβολταϊκού φωτοσυλλέκτη (πάνελ) για ενεργειακή αυτονομία.
«Φρένο» στην ταχύτητα
Με την εγκατάσταση αυτών των συστημάτων, ο Δήμος Πλατανιά σκοπεύει στην έγκαιρη ενημέρωση των οδηγών ότι εισέρχονται στον οικισμό προκειμένου αυτοβούλως να τηρήσουν το όριο ταχύτητας.
«Η τοποθέτηση των παραπάνω συστημάτων έχει ενημερωτικό χαρακτήρα προσδοκώντας στην αλλαγή κουλτούρας και νοοτροπίας στην οδική συμπεριφορά προκειμένου οι οδηγοί να συμμορφώνονται και να εκπαιδεύονται στους κανόνες της οδικής κυκλοφορίας, με κύριο γνώμονα την ασφάλεια στις μετακινήσεις,» επισημαίνει στο ΑΠΕ -ΜΠΕ ο κ. Μαλανδράκης.
Συστήματα και διαβάσεις
Παράλληλα, τοποθετήθηκαν τέσσερα συστήματα με προειδοποιητικό φωτισμό και ενεργειακή αυτονομία πιλοτικά σε δύο διαβάσεις πεζών επί της ΠΕΟ Χανίων-Κισσάμου, στη δυτική είσοδο του οικισμού Πλατανιά και μπροστά από το κτήριο του δημαρχείου στην περιοχή Γεράνι.
Η υλοποίηση της συγκεκριμένης εγκατάστασης πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής δράσης «SUMP-PLUS» που χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας HORIZON 2020 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Όπως τονίζει ο δήμαρχος Πλατανιά «ο δήμος με αφορμή το πρόγραμμα αυτό, έχει τοποθετήσει τα τελευταία χρόνια τη βιώσιμη κινητικότητα ως ένα κρίσιμο ζήτημα για το μέλλον του Πλατανιά, καθώς συνδέεται έντονα με την ποιότητα ζωής των κατοίκων, την επιχειρηματικότητα και την εικόνα της περιοχής ως τουριστικό προορισμό. Υπάρχουν ιδιαίτερες προκλήσεις που έχουν ήδη αναγνωριστεί όμως, κύριο μέλημα του Δήμου Πλατανιά παραμένει η βελτίωση στην εφαρμογή και η συμμόρφωση με τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας με στόχο τη μείωση των ατυχημάτων οδικής κυκλοφορίας και την αποφυγή απώλειας ανθρώπινων ζωών. Παράλληλα, υπάρχει όμως σύμπνοια στο μακροχρόνιο όραμα του Πλατανιά ως ένα βιώσιμο περιβάλλον κατοικίας, εργασίας και αναψυχής».
Ευρω-δράση για βιώσιμες πόλεις
Η ευρωπαϊκή δράση «SUMP-PLUS», ενθαρρύνει τη μετάβαση προς πιο βιώσιμες πόλεις και οικονομίες χαμηλών εκπομπών άνθρακα, και στοχεύει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις που σχετίζονται με την αστική κινητικότητα, μέσω της ανάπτυξης συμμετοχικών εργαστηρίων και της εφαρμογής καινοτόμων εργαλείων σε 6 διαφορετικές ευρωπαϊκές πόλεις (Πλατανιάς-Ελλάδα, Manchester-Ηνωμένο Βασίλειο, Antwerp-Βέλγιο, Klaipeda-Λιθουανία, Albalulia- Ρουμανία, Lucca-Ιταλία). Στo SUMP-PLUS, που υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος έρευνας και καινοτομίας Horizon 2020 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής συμμετέχουν ο Δήμος Πλατανιά και το Εργαστήριο Ανανεώσιμων και Βιώσιμων Ενεργειακών Συστημάτων της Σχολής Χημικών Μηχανικών και Μηχανικών Περιβάλλοντος Πολυτεχνείου Κρήτης. Ο Πλατανιάς είναι ο μόνος ελληνικός δήμος που συμμετέχει ως πόλη εφαρμογής πρότυπης μεθοδολογίας για την ανάπτυξη εργαλείων για Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας σε μικρούς δήμους μέσω του ηλεκτρονικού συστήματος ενημέρωσης οδηγών για υπέρβαση ορίου ταχύτητας.