Γ.Στασινός: Οι πολίτες της Κρήτης έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται «ριγμένοι»

ΤΕΕ και ΔΚΜ καυτηριάζουν τη στάση Τσίπρα και Σπίρτζη για το ΒΟΑΚ! - Στη χθεσινή εκδήλωση παρευρέθηκε ο Περιφερειάρχης Κρήτης και πλήθος φορέων

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε χθες η ανοιχτή εκδήλωση της παράταξης της Δημοκρατικής Κίνησης Μηχανικών (ΔΚΜ) του ΤΕΕ/Τμήματος Αν. Κρήτης με θέμα «ΒΟΑΚ: Υπάρχει πραγματικός σχεδιασμός με χρονοδιάγραμμα; Η δική μας πρόταση» παρουσία του Προέδρου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ), Γιώργου Στασινού και του Γραμματέα της Νέας Δημοκρατίας & Βουλευτή Ηρακλείου Λευτέρη Αυγενάκη.

Ο Πρόεδρος του ΤΕΕ επεσήμανε «οι πολίτες της Κρήτης έχουν κάθε λόγο να αισθάνονται «ριγμένοι» καθώς η Μεγαλόνησος έμεινε «αποκλεισμένη» από την «κοσμογονία» οδικών έργων που συνέβη στον ηπειρωτικό κορμό της χώρας τις τελευταίες δεκαετίες. Είναι ανάγκη το έργο να υλοποιηθεί γρήγορα και σωστά. Γρήγορα, με σχέδιο, οργάνωση, σχέδιο και αποτελεσματικότητα. Σωστά, με σοβαρή προσπάθεια επίλυσης των εκκρεμοτήτων και όχι με επικοινωνιακές εξαγγελίες και μεγάλα λόγια χωρίς αντίκρισμα».

Ο κ. Στασινός τόνισε «την ανάγκη το έργο να σχεδιαστεί με τρόπο που να προσελκύει ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, ώστε με εργαλείο τη διαθέσιμη χρηματοδότηση να μπορέσει να ολοκληρωθεί σε ορατό ορίζοντα. Αλλά για να γίνει αυτό, πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι με το έργο να υπηρετήσουν συγκεκριμένες αρχές: καλό και ολοκληρωμένο σχεδιασμό, έγκαιρη και σωστή ωρίμανση των μελετών, συγκεκριμένο – και αποδεδειγμένα στέρεο – χρηματοδοτικό σχήμα, χρονοδιάγραμμα – δεσμευτικό – που θα τηρείται. … Είμαστε ήδη στο 2018 και δεν υπάρχουν ακόμη χάραξη, μελέτη σκοπιμότητας, Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων, οι απαιτήσεις των απαλλοτριώσεων, χρηματοδοτικό μοντέλο, συμφωνία επί της χρηματοδότησης. Και αυτά τα δύο τελευταία είναι που θα καθορίσουν στην πραγματικότητα και το αν και με ποιον τρόπο θα επιβαρυνθούν οι πολίτες με το κόστος κατασκευής και λειτουργίας του νέου αυτοκινητόδρομου. Αυτή είναι η αλήθεια. …».

Ο κ. Αυγενάκης ανέφερε «η Κυβέρνηση εμπαίζει τους πολίτες της Κρήτης και κάθε τόσο προτείνει διαφορετική λύση για το ΒΟΑΚ. Ο κ. Σπίρτζης προσπαθεί να βρει μεθόδους για να καλύψει το ανύπαρκτο έργο του! …Η διαδικασία της προ-επιλογής αναδόχων, που προκρίνει ο κ. Σπίρτζης, έχει, μεταξύ άλλων, τα εξής προβλήματα: 1) θα χρειασθεί 1,5 χρόνος περίπου για την ολοκλήρωση των περιβαλλοντικών όρων, 2) δεν υπάρχει τεχνική λύση, αλλά θα προταθούν λύσεις από τις επιλεγείσες εταιρείες, μέσω τεχνικού συμβούλου, 3) δεν υπάρχουν όλα τα δεδομένα (οικονομικοί όροι, επικαιροποίηση κυκλοφοριακού φόρτου, χρηματοοικονομικό μοντέλο, κλπ) και 4) η λύση, που συζητείται, να μείνει μέρος του ΒΟΑΚ ως έχει (υφιστάμενο οδικό δίκτυο, στροφές, κλπ), να γίνει δια-πλάτυνση και να μπει μόνο στηθαίο στη διαχωριστική λωρίδα είναι επικίνδυνη και εγκληματική!».

Επίσης, ο Γραμματέας της ΝΔ επεσήμανε «για τη ΝΔ ο ΒΟΑΚ, ο άξονας Κίσσαμος-Σητεία είναι κομβικής σημασίας. Είναι θέμα ασφάλειας και ανάπτυξης. Είναι το τελευταίο μεγάλο οδικό έργο στη χώρα που πρέπει να πραγματοποιηθεί. Είναι απαραίτητη η ύπαρξη Στρατηγικής Μελέτης Σκοπιμότητας που να αναλύει όλα τα δεδομένα (κυκλοφοριακοί φόρτοι, εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, κλπ). Πρόθεσή μας είναι να αποτελέσει ένα έργο ΣΔΙΤ (σύμβαση παραχώρησης με ρήτρες διαθεσιμότητας). Δηλαδή, χρηματοδότηση από τον ιδιώτη ανάδοχο και αποπληρωμή του από το Κράτος, όταν ολοκληρωθεί το έργο βάσει των προδιαγραφών που έχουν συμφωνηθεί για την παράδοση και τη συνεχή συντήρησή του. Η βασική χρηματοδότηση θα γίνει από ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς οργανισμούς. Αν χρειαστεί να βρεθεί ένα μικρό ποσοστό χρηματοδότησης από άλλους πόρους (π.χ. τουρίστες) – σε καμία περίπτωση το σύνολό της - θα το εξετάσουμε όταν έχουμε τη Στρατηγική Μελέτη. Σε κάθε περίπτωση, η δέσμευσή μας είναι απόλυτη: ο ΒΟΑΚ θα προχωρήσει άμεσα και με τον πλέον επωφελή τρόπο για τους πολίτες».

Κατά την παρέμβαση του, ο κ.  Μάξιμος Σενετάκης, πρώην Βουλευτής και Πολιτικός Μηχανικός, τόνισε «Οι ίδιοι που καταψήφιζαν στο παρελθόν τη μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού, επειδή φοβόντουσαν ότι αυτή θα να αναδείκνυε την ανάγκη διοδίων, κατηγορούν σήμερα τη Νέα Δημοκρατία για έλλειψη Μελέτης Σχεδιασμού και μάλιστα τώρα προχωρούν στην ανακοίνωση ενός έργου χωρίς Τεχνικοοικονομική διερεύνηση και  χρησιμοποιούν ως πρόσχημα την έλλειψη της για να μη δημοπρατούν νέα έργα. Εμείς θέλουμε έναν σύγχρονο και ασφαλή οδικό άξονα» τόνισε ο κ. Σενετάκης, για να προσθέσει πως πάνω σε αυτή τη λογική κινείται η γενικότερη στρατηγική της ΔΚΜ και της Νέας Δημοκρατίας, με στόχο τη δημιουργία ενός σωστού δικτύου για όλους τους πολίτες».

Ο κ. Γιώργος Αγαπάκης, Διευθυντής Συγκοινωνιακών Έργων του Οργανισμού Ανάπτυξης Κρήτης (ΟΑΚ), υποστήριξε «για να μπορέσει το υφιστάμενο δίκτυο να παραμείνει ασφαλές και να σηκώσει τον φόρτο της κίνησης, θα πρέπει να κατασκευαστούν 150 νέα χιλιόμετρα οδικού δικτύου». Επίσης, παρουσίασε αναλυτικά το πλαίσιο, αλλά και τις μελέτες που υπάρχουν, σύμφωνα με τις οποίες «προβλέπονται περίπου 107 νέα χιλιόμετρα κατασκευής, 120 χιλιόμετρα παράλληλου δικτύου, 30 γέφυρες και 11 σήραγγες από τα Χανιά έως το Λασίθι. Οι υφιστάμενες μελέτες αποτελούν τη βάση μιας συζήτησης, ενώ το κόστος κατασκευής του νέου δικτύου υπολογίζεται σε περίπου 1,3 δις ευρώ. Τόσο τα στοιχεία χάραξης, όσο και η κατασκευή ενός νέου και υπερσύγχρονου έργου, δεν εξαρτώνται από τη θέληση του κάθε πολιτικού, αλλά προκύπτουν ως αποτέλεσμα αναλύσεων των πραγματικών δεδομένων. … αν δεν υπάρξουν άμεσες αλλαγές και βελτιώσεις στο υφιστάμενο δίκτυο, σε μικρό χρονικό διάστημα θα ξεπεράσει κατά πολύ τα όρια κυκλοφορίας και αντοχής».

Με την παρέμβαση του στην εκδήλωση, ο Περιφερειάρχης Κρήτης κ. Σταύρος Αρναουτάκης, καυτηρίασε κι εκείνος  τη στάση των κ.κ. Τσίπρα και Σπίρτζη, αναφορικά με τον ΒΟΑΚ, καθώς και την αποδυνάμωση του ΟΑΚ, που όπως χαρακτηριστικά ανέφερε «είναι πεποίθηση μου ότι αν θέλουμε τον ΒΟΑΚ πρέπει να έχουμε έναν ισχυρό ΟΑΚ». Μάλιστα, ο κ. Αρναουτάκης προχώρησε ένα βήμα πιο πέρα αφήνοντας αιχμές για τους χειρισμούς του κ. Τσίπρα και του Υπουργού του κ. Σπίρτζη «δεν μπορεί μεταξύ των δύο, να υπάρχει χάσμα και να εμπαίζουν τον κρητικό λαό». Επίσης, ο Περιφερειάρχης επέμεινε ότι «διεκδικούμε το έργο του ΒΟΑΚ, ένα σύγχρονο αυτοκινητόδρομο από τη Σητεία μέχρι την Κίσσαμο», θέση που έχει διατυπώσει και η ΔΚΜ.

Στη συνέχεια έλαβε το λόγο ο κ. Μιχάλης Χωραφάς, Μέλος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ & ΤΕΕ/ΤΑΚ αναφέροντας «βέλτιστη λύση να προκηρυχθεί άμεσα η Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού για το ΒΟΑΚ. Διότι θα περιλαμβάνει όλη την απαραίτητη προετοιμασία για να οδηγηθούμε στην ανάθεση ενός τέτοιου μεγάλου έργου, που σήμερα δεν υπάρχει. Δηλαδή, την οριστικοποίηση της χάραξης του άξονα, η μέτρηση των κυκλοφοριακών φόρτων, την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων, τη σύνταξη του κτηματολογίου και τη συνολικότερη προώθηση της αδειοδότησης, παράλληλα με τη διερεύνηση επιλογών χρηματοδότησης». 

Ακολούθησε η παρέμβαση του κ. Μιχάλη Γολοβάνη, μέλους της Δ.Ε. ΤΕΕ/ΤΑΚ, κατά την οποία τόνισε «αυτό το οποίο προωθεί ο κ. Σπίρτζης δε φαίνεται να έχει ορίζοντα, ούτε καν μακροπρόθεσμο. Αντίθετα, αν είχε προωθήσει τη Μελέτη Στρατηγικού Σχεδιασμού την οποία στο παρελθόν, την οποία από το 2008 είχε εισηγηθεί η παράταξη μας, σήμερα θα είχαμε μια πραγματική εικόνα για το έργο και για τους εναλλακτικούςσύγχρονους τρόπους χρηματοδότησης με ρήτρα διαθεσιμότητας, όπως έχει ήδη προταθεί».

Στη συνέχεια έλαβαν το λόγο και τοποθετήθηκαν στο πλαίσιο που προαναφέρθηκε οι κ. Λευτέρης Κοπάσης, πρ. Διευθύνων Σύμβουλος ΟΑΚ & Πρόεδρος Αντιπροσωπείας ΤΕΕ/ΤΔΚ, οι κκ. Ευριπίδης Κουκιαδάκης, Γιώργος Αλεξάκης και Νίκος Ξυλούρης Αντιπεριφερειάρχες Κρήτης, ο κ.  Γιάννης Αναστασάκης Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων Ηρακλείου και η κ. Ελένη Μπρεδάκη, πρ. Διευθύντρια Διαχειριστικής Αρχής Κρήτης. Ακολούθησε μια γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση. 

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ