Έρχονται οι τουρίστες αλλά δεν αφήνουν ... χρήμα !

Αντώνης Παντινάκης
Αντώνης Παντινάκης

Όσοι ξένοι επισκέπτες του νησιού μας βγουν στην αγορά κοιτούν και ξανακοιτούν τα προϊόντα, ίσως... παζαρέψουν τις τιμές και στο τέλος, τις περισσότερες φορές και στην καλύτερη περίπτωση, αρκούνται σε... μικροπράγματα!

του Αντώνη Παντινάκη 

Κόσμος πάει κι έρχεται στην Κρήτη, όμως η σεζόν δεν αγγίζει τις προσδοκίες που υπήρχαν τους προηγούμενους μήνες, όπως συμφωνούν επαγγελματίες του τουρισμού που μίλησαν στο Cretalive.

Δεν είναι μόνο οι κρατήσεις και ο χρόνος παραμονής των τουριστών το ζήτημα, αλλά (κυρίως) είναι το τι αφήνουν πίσω τους από οικονομικής άποψης.

Κοιτούν και δεν ξοδεύουν! - Πολύς κόσμος, χαμηλό budget

Όσοι ξένοι επισκέπτες του νησιού μας βγουν στην αγορά κοιτούν και ξανακοιτούν τα προϊόντα, ίσως... παζαρέψουν τις τιμές και στο τέλος, τις περισσότερες φορές και στην καλύτερη περίπτωση, αρκούνται σε... μικροπράγματα! Και πάλι καλά να λέμε...

«Η κατάσταση είναι πολύ χειρότερη σε σχέση με πέρυσι. Το μπάτζετ του τουρίστα έχει πέσει πολύ χαμηλά. Πιστεύω ότι η σεζόν έτσι θα κινηθεί. Οι τουρίστες μοιάζουν να... φοβούνται να ξοδέψουν. Οι περισσότεροι αγοράζουν μικρά κι αναμνηστικά σουβενίρ. Τίποτα παραπάνω. Το φαινόμενο αυτό πιστεύω ότι είναι παγκόσμιο και δεν αφορά αποκλειστικά και μόνο τη  χώρα μας», παρατηρεί ο κ. Γιώργος, ιδιοκτήτης καταστήματος τουριστικών επί της 25ης Αυγούστου.

Πλαστικό χρήμα και... παζάρια!

Κι άλλοι επαγγελματίες στην ίδια πολυσύχναστη οδό διατυπώνουν πανομοιότυπες απόψεις. Για να κάνουν... σεφτέ μπορεί να... μεσημεριάσει κιόλας! «Λίγος κόσμος έρχεται κι αυτός δεν ψωνίζει. Κάποιοι μπαίνουν, κάνουν παζάρια και φεύγουν! Τους προτείνουμε καλύτερες τιμές και δεν πείθονται! Ευελπιστούμε να φτιάξει η κατάσταση. Μαθαίνουμε πως θα έρθει πολύς κόσμος αυτό το μήνα. Το θέμα είναι να αφήσει και λεφτά», λένε από το κατάστημα του κ. Γρηγόρη.

Οι επαγγελματίες της 25ης Αυγούστου διακρίνουν ακόμη πως «κι αυτοί οι λίγοι που ψωνίζουν, το κάνουν με κάρτες. Λίγοι αφήνουν μετρητά. Και πρέπει να περάσουν τρεις τέσσερις μέρες για να μπουν στην τράπεζα. Κι έχουμε κι ένα σωρό έξοδα κι εμείς!».

Και στην διατροφή τους πάντως, οι περισσότεροι τουρίστες είναι παραδοσιακά... φειδωλοί. Θέλετε η... φύση τους, θέλετε η κουλτούρα τους, κι εκεί αρκούνται στα... λίγα. Μια σαλάτα, άντε το πολύ ένα πιάτο επιπλέον και «είμαστε μια χαρά».

«Ικανοποιημένοι αν έχουμε τα περσινά ποσοστά!»

Ξεκάθαρη εικόνα για την τουριστική κίνηση και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της, έχει ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, κ. Δημήτρης Κουμπαράκης.

«Αν καταφέρουμε κι έχουμε τα περσινά ποσοστά, θα πρέπει να είμαστε ικανοποιημένοι», δηλώνει, προσθέτοντας πως «η τουριστική σεζόν δεν εξελίσσεται με τους ρυθμούς που περιμέναμε».

Σύμφωνα με τον κ. Κουμπαράκη, "η ροή των κρατήσεων έχει μειωθεί αισθητά σε σχέση με πριν το τέλος Απριλίου, γιατί έληξαν τα early bookings και σε συνδυασμό με τους υπάρχοντες φόρους, και το τέλος διανυκτέρευση μας κάνουν ακριβούς σε σχέση με τους ανταγωνιστές μας, καθώς άνοιξαν δυνατά η Τουρκιά, η Αίγυπτος, η Τυνησία, το Μαρόκο η Κροατία και ακόμα και η Αλβανία".

Ο χρόνος διανυκτέρευσης και η... πλάνη των αφίξεων

«Θα πρέπει κάποια στιγμή να υπολογίσουμε, εκτός από τον αριθμό των ατόμων και τις μέρες διανυκτέρευσης», τονίζει ο κ. Κουμπαράκης και διευκρινίζει:  «Πόσο καιρό δηλαδή μένουν στον τόπο μας οι τουρίστες. Γιατί κι αυτό έχει τη σημασία του. Διότι για παράδειγμα οι αφίξεις μπορούν να αυξηθούν κατά 10% αλλά η παραμονή των επισκεπτών μας να μειωθεί κατά μία ή και περισσότερες μέρες. Οπότε, σ' αυτή την περίπτωση δεν μπορούμε να νιώθουμε κερδισμένοι».

Κάτι άλλο που παρατηρεί ο κ. Κουμπαράκης, έχει να κάνει με τους τουρίστες, οι οποίοι "έρχονται και μένω εδώ για διακοπές, ενδιάμεσα πάνε δύο μέρες να προσκυνήσουν στα Ιεροσόλυμα και κατά την επιστροφή τους ξαναέρχονται εδώ για να συνεχίσουν τις διακοπές τους". Αυτούς, όπως τονίζει, "δεν μπορούμε να τους μετράμε σαν νέα άφιξη από το Ισραήλ".


Περί... all Inclusive

Η κίνηση στην τουριστική αγορά εξαρτάται και καθορίζεται εν πολλοίς απ' το μέγεθος των αφίξεων. Μπορεί βεβαίως διάφοροι επαγγελματίες του χώρου να επιρρίπτουν ευθύνες στα ξενοδοχεία που παρέχουν... τα πάντα, αναφορικά με την μείωση των εσόδων τους. Ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων ωστόσο, έχει μία διαφορετική άποψη την οποία και καταθέτει: « Ναι, καταλαβαίνω ότι το all Inclusive έχει κόψει μερίδιο της εξω -ξενοδοχειακής αγοράς, αλλά θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι όλη η Ευρωπαϊκή Ένωση βρίσκεται σε ύφεση. Ο κόσμος που έρχεται προσπαθεί να ξοδέψει λιγότερα κι ως εκ τούτου, προτιμά το all inclusive.  Ειδικά, οι οικογενειάρχες. Εξάλλου, η στατιστική Υπηρεσία της ΕΕ γνωστοποίησε μέσα από μία έρευνά της ότι το 78% των τουριστών προτιμά το all inclusive. Πιστεύω λοιπόν ότι αν δεν είχαμε αυτά τα πακέτα, όλοι θα ήμασταν χαμένοι, γιατί κι όσοι έρχονται με all inclusive, θα βγουν 2/3 φορές την εβδομάδα και θα αφήσουν χρήματα. Έστω και λίγα, αλλά κάτι είναι κι αυτό απ' το τίποτα. Έχει αυξηθεί πολύ ο ανταγωνισμός και δεν πρέπει να το παραβλέπουμε αυτό. Σκεφτείτε να μην ερχόντουσαν καθόλου αυτοί οι άνθρωποι, τη στιγμή που χώρες - ανταγωνίστριες στον τουρισμό προσφέρουν πολύ πιο φθηνά πακέτα διαμονής, με περισσότερες παροχές».

Γενικότερα, ο κ. Κουμπαράκης υποστηρίζει πως " το all inclusive βοηθάει στην ανάπτυξη του τόπου, αφού χάρις σ' αυτούς που έρχονται για το συγκεκριμένο πακέτο, ζει και κινείται τόσος κόσμος που εργάζεται στον τουρισμό (ταξί, λεωφορεία, κρουαζιερόπλοια, ξενοδοχοϋπάλληλοι)", ενώ ταυτόχρονα "καταναλώνονται στα ξενοδοχεία πλείστα παραγόμενα" τοπικά προϊόντα "προς όφελος της τοπικής κοινωνίας".


«'Εχεις ό,τι προσφέρεις!» Τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των τουριστών  είναι τα ίδια, εδώ και χρόνια. «Κόσμος για όλα τα βαλάντια», όπως αναφέρει ο κ. Κουμπαράκης, ο οποίος υπογραμμίζει ακόμη πως «ό,τι προσφέρεις στους τουρίστες, αυτό παίρνεις πίσω. Αν παρέχεις υψηλές υπηρεσίες, θα έχεις και καλύτερη ποιότητα τουριστών». Γι' αυτό και πριν πούμε οτιδήποτε, «θα πρέπει να κάνουμε την αυτοκριτική μας», υποστηρίζει ο πρόεδρος του Παγκρήτιου Συλλόγου Διευθυντών Ξενοδοχείων, ζητώντας πρωτίστως απ' το κράτος να σταθεί «ως σύμμαχος» στο πλευρό των επαγγελματιών του τουρισμού, χαράσσοντας «ένα στρατηγικό πλάνο, μια σταθερή τουριστική πολιτική».

Οι «δυσβάσταχτοι φόροι», οι υποδομές και... η εικόνα!

Επί του παρόντος, «οι φόροι είναι δυσβάσταχτοι, δεν μένει τίποτα στην άκρη!», επισημαίνει ο κ. Κουμπαράκης, συμπληρώνοντας πως «πάσχουμε σε θέματα υποδομών και παροχών». Για να γίνει εν συνεχεία πιο συγκεκριμένος: «Ας δούμε τα πιο απλά και καθημερινά προβλήματα. Θα πρέπει να βελτιωθούν οι δρόμοι και το αίσθημα της ασφάλειας. Να μπορούν όλοι να κυκλοφορούν ήσυχα και ωραία. Επιπλέον, δεν γίνεται στα μουσεία να μην λειτουργούν τα κυλικεία και τα υπόλοιπα καταστήματα. Κάποιος θα θέλει να πιει ένα νερό ή να αγοράσει ένα αναμνηστικό. Πού θα πάει; Χάνονται πολλά έσοδα από εκεί. Θα πρέπει, παράλληλα να βελτιώσουμε την εικόνα μας. Δεν είναι δυνατόν στο αεροδρόμιο να υπάρχει έλλειψη προσωπικού και οι χώροι, όπως οι τουαλέτες, να μην είναι καθαροί! Οφείλουμε να τα δούμε όλα αυτά και να κάνουμε την αυτοκριτική μας. Το ίδιο οφείλει να κάνει και η Πολιτεία, η οποία δεν μπορεί να μιλάει για επενδύσεις και να σβήνει με την πολιτική της τους επενδυτές!».   

Γίνε ο ρεπόρτερ του CRETALIVE

ΣΤΕΙΛΕ ΤΗΝ ΕΙΔΗΣΗ