ΚΡΗΤΗ
Επιστολή διαμαρτυρίας από το Επιμελητήριο Λασιθίου για τους φορολογικούς νεωτερισμούς
"Όλα αυτά τα μέτρα, οι προθεσμίες και τα πρόστιμα έχουν φέρει κόπωση στο επιχειρείν" αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση
Τη δυσαρέσκεια του επιχειρηματικού κόσμου του νομού Λασιθίου μεταφέρει με επιστολή του το Επιμελητήριο Λασιθίου στα συναρμόδια υπουργεία Ανάπτυξης, Οικονομίας και Εργασίας.
"Όλοι αυτοί οι οικονομικοί και φορολογικοί νεωτερισμοί, οι προθεσμίες και τα πρόστιμα έχουν φέρει κόπωση στο επιχειρείν" επισημαίνεται μεταξύ άλλων στο κείμενο της επιστολής που απευθύνεται επίσης στους βουλευτές του νομού. Πιο συγκεκριμένα, η επιστολή που φέρει την υπογραφή του προέδρου του Επιμελητηρίου Λασιθίου Θωμά Χαριτάκη αναφέρει τα εξής:
"Θεωρούμε ότι είναι υποχρέωση μας, να σας μεταφέρουμε την δυσαρέσκεια του επιχειρηματικού κόσμου του Επιμελητηρίου Λασιθίου.
Οι αλλεπάλληλοι νεωτερισμοί που εισάγετε διαρκώς όπως λειτουργία mydata, διασύνδεση φτμ με pos, ψηφιακή κάρτα εργασίας, κ.α. με ένα αέναο κυνήγι προθεσμιών και μια λαίλαπα από πρόστιμα έχει φέρει τεράστια κόπωση στο επιχειρείν.
Μετά από χρόνια τεράστιας ύφεσης, υπερφορολόγησης στα όρια της αφαίμαξης, έρχονται να προστεθούν όλα τα νέα μέτρα που επιβάλλετε χωρίς να υπάρχει μια περίοδος προσαρμογής και ουσιαστικής εμπέδωσης του κάθε μέτρου όχι μόνο από την εργοδοσία αλλά και από τους εργαζόμενους.
Και πότε συμβαίνουν όλα αυτά;
Την ώρα που τα επιτόκια δανεισμού έχουν φτάσει στα ύψη και η πρόσβαση
στο τραπεζικό σύστημα είναι σχεδόν απαγορευτική, η ενέργεια βρίσκεται στο κόκκινο,
η έλλειψη προσωπικού είναι τεράστια και οι μικρές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα εύρεσης προσωπικού, ο μικρός επιχειρηματίας που δεν μπορεί να καλύψει τις ανάγκες σε προσωπικό δουλεύει ασταμάτητα για να καλύψει το κάθε κενό και ναι, εκείνη την ίδια ώρα πρέπει να εμπεδώσει και όλα τα νέα συστήματα.
Όλα αυτά που επιβάλλετε, αυξάνουν το κόστος λειτουργίας της κάθε επιχείρησης.
Ένα μικρό παράδειγμα του πόσο ακριβή και πολύπλοκη είναι η λειτουργία μια πολύ μικρής επιχείρησης είναι το παρακάτω.
Για ένα τιμολόγιο των 500 ευρώ που πρέπει να πληρωθεί τραπεζικά, αν ο πελάτης αποφασίσει να πληρώσει το τιμολόγιο με κάρτα θα συμβούν τα κάτωθι:
1) έκδοση τιμολογίου μέσω προγράμματος ERP (κόστος αγοράς προγράμματος και ετήσια συνδρομή ) (μέσο κόστος για μια μικρή επιχ/ση είναι 0,4 ευρώ ανά τιμολόγιο)
2) α. ανέβασμα τιμολογίου στο mydata β. φόβος για αποτυχία διαβίβασης (και ενδεχόμενης επιβολής προστίμου ή και διαπόμπευσης της επιχ/σης) συνεπάγεται συμβόλαιο με εγκεκριμένο πάροχο για την διαβίβαση (κόστος συμβολαίου με πάροχο και μέση τιμή διαβίβασης ανά στοιχείο 0,08 ευρώ)
3) πληρωμή με κάρτα (κράτηση τράπεζας περίπου 3,50 ευρώ για την συναλλαγή)
4) πραγματοποίηση πληρωμής ( αφού έχει προηγηθεί αναβάθμιση και διασύνδεση φτμ με pos με μέσο κόστος τα 150 ευρώ περίπου) με ένα δαιδαλώδη τρόπο που χρειάζεται κατ' ελάχιστο 8 κινήσεις προκειμένου να ανοίξει το Pos για να πραγματοποιηθεί η πληρωμή.
Για τιμολόγιο καθαρής αξίας 500 ευρώ, έχουμε 3,98 ευρώ έξοδα έκδοσης τιμολογίου και είσπραξης αυτού και περίπου 15-20 λεπτά (αναλόγως της εξοικείωσης) προκειμένου να ολοκληρωθεί η εργασία,
Από το εκδίδω ένα τιμολόγιο και λαμβάνω πληρωμή 500 ευρώ μετρητά ή πληρώνομαι με κάρτα, περάσαμε σ' αυτή την δαιδαλώδη διαδικασία.
Για όλα αυτά, ή θα πρέπει να προσλάβει μια επιχείρηση νέο προσωπικό για να αντεπεξέλθει ... πρόσληψη που δεν συνδέεται με την αύξηση του κύκλου εργασιών, οπότε αυξάνει το κόστος λειτουργίας της επιχείρησης, άρα και το κόστος της υπηρεσίας ή του παραγόμενου προϊόντος και διατήρηση της ακρίβειας ή σε περίπτωση επιχείρησης που δεν έχει τα διαθέσιμα να προσλάβει άτομο το οποίο η πρόσληψη του δεν συνδέετε με την ανάπτυξη της επιχ/σης να δουλεύει ακόμα περισσότερο ο ιδιοκτήτης.
Οι μικροί επιχειρηματίες τείνουν να γίνουν σκλάβοι του συστήματος. Με όλα τα παραπάνω, αποκλείονται πλέον από τις επιχειρήσεις άνθρωποι
που λόγω ηλικίας δεν είναι εξοικειωμένοι με την χρήση εφαρμογών και ηλεκτρονικών συστημάτων. Έχουμε περάσει από την φυσική γραφειοκρατία στην ψηφιακή γραφειοκρατία.
Αξιότιμοι Κύριοι, το Επιμελητήριο Λασιθίου ζητά:
1c POS
Παράταση για την υποχρέωση διασύνδεσης των ΦΤΜ με POS μέχρι το τέλος του 2024.
2c MyData
Απλούστευση στο mydata με αποστολή και αποδοχή παραστατικών από τους αντισυμβαλλόμενους χωρίς προ συμπλήρωση των πεδίων των δηλώσεων ΦΠΑ & Ε3, καθότι:
α. Δημιουργεί σοβαρά ζητήματα και φόρτο εργασίας σε λογιστικά γραφεία & επιχειρήσεις από τις ασυμφωνίες των κωδικών – π.χ. στην περιοδική ΦΠΑ μια αγορά μπορεί να καταχωρηθεί είτε ως πάγιο για τον αγοραστή είτε ως δαπάνη, δηλαδή σε διαφορετικό κωδικό
β. Δεν προσφέρει καμία ουσιαστική βοήθεια στην πάταξη της φοροδιαφυγής
γ. Πολλές δαπάνες μπορεί να αφορούν περισσότερους από έναν κωδικούς στο Ε3 και δημιουργείται ζήτημα
ασυμφωνίας
δ. Υπάρχουν πολλές υποπεριπτώσεις οι οποίες έχουν συγκεκριμένους λογιστικούς χειρισμούς και δεν είναι
δυνατό να υπάρξει προ συμπλήρωση εντύπων για αυτούς.
3c Πληρωμές τιμολογίων και πληρωμές έναντι λογαριασμούc
Απλούστευση των πληρωμών, είτε με την χρήση δεύτερου pos
για την είσπραξη τιμολογίων ή είσπραξη
πληρωμών έναντι λογαριασμού, είτε με την χρήση του ίδιου Pos με την δυνατότητα να γίνεται με
απλούστερο τρόπο η συναλλαγή και όχι διαμέσου έκδοσης απόδειξης λιανικής κ.τ.λ.
4. Απλούστευση των συναλλαγών στην εστίαση.
Απλούστευση των συναλλαγών στην εστίαση χωρίς πρόσθετα κόστη για τις επιχ/σεις. Εν όψη της έναρξης της τουριστικής σεζόν, απαιτείται η γρήγορη αντίδραση του υπουργείου και σε συνεργασία με τους εκπροσώπους του κλάδου να δοθούν λύσεις άμεσα στις δυσλειτουργίες που έχουν προκύψει και μόνο από την διασύνδεση των ΦΤΜ με τα pos σε ότι αφορά την παραγγελία και την πληρωμή.
5c ΕΡΓΑΣΙΑ
Το επιμελητήριο ως εκπρόσωπος του επιχειρηματία, δεν μπορεί να μην μεταφέρει το πάγιο αίτημα του επιχειρηματικού κόσμου για την επιδότηση της εργασίας και όχι της ανεργίας.
Βλέπουμε νέο κόσμο, σε ηλικίες που θα έπρεπε να αποζητούν μόνιμη εργασία και όμως επιλέγουν να ζουν με επιδόματα ανεργίας και ενοικίου, ενώ αναζητούν λίγα μεροκάματα σε αγροτικές εργασίες (συγκομιδή καρπών, φροντίδα κήπων κ.α.) με την προϋπόθεση να είναι "μαύρες" οι αποδοχές. Οι εργοδότες αφού βρίσκονται σε απόλυτη ανάγκη συμβιβάζονται και παίρνουν το ρίσκο να τους απασχολήσουν. Άλλωστε ότι έλεγχος και να γίνει, ο εργοδότης στοχοποιείται, χωρίς να ελέγχεται αν ο αδήλωτος εργαζόμενος λαμβάνει έστω και ένα επίδομα, το οποίο όμως δεν θα το λάμβανε αν εργαζόταν νόμιμα.
Να δοθεί το δικαίωμα στον εργαζόμενο, αν αυτός επιθυμεί στα πλαίσια της Υ.Α. που δίνει το δικαίωμα για συμπληρωματική μισθωτή εργασία, να μπορεί να εργασθεί στον ίδιο εργοδότη.
Καταγραφή σε πλατφόρμα του υπουργείου των πραγματικών αναγκών των επιχ/σεων σε εργατικό δυναμικό και εντατικοποίηση των προσπαθειών της κυβέρνησης για ανεύρεση εργατικού δυναμικού από 3ες χώρες.
ΕΡΓΟΣΗΜΟ
Εφαρμογή του εργοσήμου (με έναρξη και λήξη εργασίας, με αποδοχή από τον εργαζόμενο) σε όλους τους κλάδους και όχι μόνο για τους εργάτες γης και τις οικιακές βοηθούς για λίγες μέρες εργασίας. (για παράδειγμα ένας οδηγός για μια έκτακτη διανομή εμπορεύματος για ένα Σάββατο).
Και οι επιχειρήσεις που έχουν έκτακτη ανάγκη σε προσωπικό εξυπηρετούνται και οι εργαζόμενοι που θέλουν να συμπληρώσουν το εισόδημα τους να μπορούν να εργαστούν νόμιμα χωρίς τις απαιτητικές διαδικασίες πρόσληψης και αποχώρησης του Εργάνη που πολλές φορές μια πρόσληψη λίγων ημερών την καθιστούν αδύνατη. (π.χ, ο λογιστής είναι σε άδεια και δεν μπορεί να κάνει την πρόσληψη)
Εφαρμογή του εργοσήμου για εργάτες γης και σε νομικά πρόσωπα που κατέχουν γεωργικές καλλιέργειες.
ΨΗΦΙΑΚΗ ΚΑΡΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Προτείνουμε την εφαρμογή του μέτρου σε επιχ/σεις άνω των 50 εργαζομένων. Η
ψηφιακή κάρτα καταργεί από την αρχή λειτουργίας της,
τους δεσμούς που δημιουργούνται στις μικρές
επιχειρήσεις και την ευελιξία που προσφέρει η εργασία σε μια μικρή επιχ/ση. Για παράδειγμα ένας εργαζόμενος μπορεί να πηγαίνει στην δουλειά του νωρίτερα για να πιεί τον καφέ του και να προετοιμαστεί ή κάποιος άλλος που μπορεί να αργεί συστηματικά λόγω μιας οικογενειακής υποχρέωσης αλλά να είναι γρήγορος και καλός στην δουλειά του πράγμα που ο εργοδότης το αναγνωρίζει και παραβλέπει την πρωινή αργοπορία του εργαζόμενου.
ΦΟΡΟΛΟΓΙΑ – ΚΙΝΗΤΡΑ – ΤΡΑΠΕΖΕΣ - ΕΙΔΙΚΑ ΜΕΤΡΑ
6. Μείωση της φορολογίας προς τις επιχειρήσεις που επιδεικνύουν συνέπεια ως προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις όπως και έκπτωση στις εργοδοτικές εισφορές.
Κάποια στιγμή πρέπει να επιβραβευθεί η συνέπεια.
7. Λήψη μέτρων που θα περιορίσουν το ιδιωτικό χρέος προς το δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία π.χ.
επαναφορά των 120 δόσεων.
8. Ζητάμε την ανάληψη πρωτοβουλίας από το αρμόδιο υπουργείο για την άμεση μείωση των εξόδων που επιβάλλουν οι τράπεζες στις επιχειρήσεις.
Επίσης είναι σημαντικό για τις επιχ/σεις η πληρωμή των λογαριασμών του δημοσίου στις τράπεζες να είναι ανέξοδες όπως π.χ. ΕΦΚΑ (ΟΑΕΕ ΟΓΑ κλπ), πράσινο ταμείο και πολλές άλλες.
ΈΛΕΓΧΟΙ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΑ ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ
9. Έλεγχοι και φορολογικά δικαστήρια.
Κατάργηση της υποχρέωσης της καταβολής του μισού του προστίμου,
προκειμένου να προσφύγει μια
επιχείρηση σε φορολογικό δικαστήριο. Είναι μέτρο άδικο και ειδεχθές και δημιουργεί τεράστια προβλήματα στην λειτουργία των επιχειρήσεων.
Παρακαλούμε να λάβετε υπόψη σας όλα τα παραπάνω, να δείτε πως με όλες αυτές τις νέες υποχρεώσεις, ένας εργοδότης μια μικρής επιχείρησης των 2-3 υπαλλήλων, κινδυνεύει να σταματήσει να ασχολείται με την ουσία της δουλειάς του και να ασχολείται μόνο με υποχρεώσεις όπως: χτύπησε ο εργαζόμενος την κάρτα στις 8:00 ακριβώς? την χτύπησε στις 16:00? ανέβασε ο εργαζόμενος το τιμολόγιο στο Mydata και άλλα πολλά που είναι υποχρεώσεις που καθιστούν τον εργοδότη δέσμιο χωρίς να μπορεί να απουσιάσει από την επιχείρηση του. ‘Όλα αυτά προκαλούν μεγάλη κόπωση, λειτουργούν αντίθετα προς την ανάπτυξη σε μια χώρα που νομίζει ότι το airbnb θα λύσει όλα τις τα προβλήματα...
Στηρίξτε την επιχειρηματικότητα. Αφήστε τον επιχειρηματία να σχεδιάσει, να εργαστεί, να δημιουργήσει, και να επιτύχει τους στόχους του.
‘Όλα τα νέα μέτρα είναι ακριβώς προς την αντίθετη κατεύθυνση, κανένα δεν συνδέεται με την ανάπτυξη του επιχειρείν αλλά ούτε και με την πάταξη της φοροδιαφυγής.
Το αξίωμα που διαχρονικά όλες οι κυβερνήσεις ακολουθούν ότι όλες οι επιχειρήσεις και όλοι οι κλάδοι φοροδιαφεύγουν και για την πάταξη της φοροδιαφυγής προσθέτουν όλο και περισσότερες υποχρεώσεις, προφανώς δεν αποδίδει. Αποδίδει ως προς την επιβολή προστίμων, διότι είναι σχεδόν αδύνατο να μην γίνει κάποιο λάθος.
Είναι όμως αυτό το ζητούμενο? Να γεμίζουν τα κρατικά ταμεία από τα πρόστιμα, ή μήπως να γεμίζουν από τα αποτελέσματα της υγιούς επιχειρηματικότητας δηλαδή το φόρο εισοδήματος.
Μήπως κάποια στιγμή θα πρέπει να εξετάσετε σοβαρά την μείωση των φορολογικών συντελεστών? Μήπως τα παραδείγματα από άλλες χώρες που εφάρμοσαν την μείωση των συντελεστών έφεραν και αύξηση στους μισθούς και αύξηση στις εισροές στα δημόσια ταμεία αλλά και έδωσαν λύση στην ακρίβεια?
Η μείωση των φορολογικών συντελεστών, η απλούστευση των συναλλαγών και τα φορολογικά κίνητρα για επενδύσεις θα φέρουν πραγματική ανάπτυξη !
Ελπίζοντας ότι οι παρατηρήσεις μας και τα αιτήματα μας θα εισακουστούν, παραμένουμε πάντα στην διάθεση των υπουργείων για διάλογο και εξεύρεση λύσεων για το καλό των επιχειρήσεων, της οικονομίας και της εύρυθμης λειτουργίας του κράτους.